روايات رومانسية مصرية بالعامية / رواية عنترة وعبلة

أهلاً بكم أصدقائي في موقعنا قصص 26 في قسم روايات رومانسية مصرية بالعامية في رواية جديدة تحت عنوان رواية عنترة وعبلة، وهذه الرواية يعرفها الكثيرين، ولكن ليس بأدق التفاصيل، وهي رواية رومانسية مصرية باللغة العامية لمن يحب القراءة بالعامية وليس بالفصحى، لذا تابعونا حتى نهاية الرواية كي تستمتعوا بأحداثها، وللمزيد من هذه الروايات ادخلوا على قسم روايات رومانسية مصرية بالعامية.
روايات رومانسية مصرية بالعامية / رواية عنترة وعبلة
روايات رومانسية مصرية بالعامية / رواية عنترة وعبلة

روايات رومانسية مصرية بالعامية / رواية عنترة وعبلة

في زمن من الأزمنة البعيدة كان في شاب اسمه “عنترة بن شداد” وكان لونه اسود داكن، وقع في غرام بنت عمه عبلة، اللي كانت جميلة جدًا ومش بس جميلة لا كانت كمان تملك عقل راجح وحكمة، وفي حب عبلة كتب عنترة أجمل شعر لسة موجود لحد النهاردة، وفكر عنترة إنه يتقدم علشان يطلب إيد عبلة.

وفعلًا راح لعمه لكن عمه رفض طلبه تمامًا لأنه اسود وهو مش عايز يجوز بنته لواحد اسود، لأن في الوقت ده السود هما العبيد والجواري، وعلشان محدش يغلطه في إنه رفض ابن اخوه، ففكر في حيلة تخلي الارتباط مستحيل !

فقاله: شوف يا عنترة؛ أنا موافق، بس لازم تجيبلي ألف ناقة، ومش بس ألف لأ كمان قاله على نوع مُعين اسمه ” النُعمان “ وده شرطه الوحيد والأساسي علشان يوافق على الجوازة دي.

لكن علشان عنترة بيحب عبلة جدًا وافق، مع إنه شرط صعب جدًا تنفيذه، ومشي عنترة من بيت عمه وهو مقرر إنه هيعمل المستحيل عشان يلبي رغبة عمه ويقدر يتجوز حبيبته عبلة، وبعد صعوبات كتير واجهت عنترة قِدِر يحَضَر المية ناقة من نوع النعمان، وبالفعل جيه بسرعة على بيت عمه عشان يقدمله مهر عبلة حبيبته.

لكن الأب رجع في كلامه، وفكر في حيلة تانية عشان يخلي جواز عبلة من عنتر مستحيل، فأعلن في القبيلة كلها إللى كان اسمها “بني عنيز “ إنه هيجوز بنته لأي حد يتخلص من عنترة.
لكن؛ عبلة اترجت أبوها إنه يرجع عن طلبه وإنها هتتجوز أي حد غير عنترة، لكن يسيبه وما يموتوش، وفعلًا اتجوزت واحد مش بتحبه، وبعد فترة ماتت عبلة من الحزن على عنترة وهو فِضِل يكتب شعر في حبه لها حتى بعد ما ماتت.

والآن وصلنا إلى نهاية رواية عنترة وعبلة اليوم، واستمتعنا بأحلى الأحداث الروائية الجميلة، وللمزيد من هذه القصص والروايات المصرية الراقية تابعونا على قسم روايات رومانسية مصرية بالعامية، أو تابعونا على صفحتنا على الفيس بوك من هنا.

جديد قسم : روايات رومانسية كاملة

إرسال تعليق