U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية جويرية حقي أنا - ريحانة الجنة - الفصل التاسع عشر

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة ريحانة الجنة علي موقعنا قصص 26 و موعدنا اليوم مع الفصل التاسع عشر من رواية جويرية حقي أنا ريحانة الجنة.

رواية جويرية حقي أنا ريحانة الجنة - الفصل التاسع عشر

رواية جويرية حقي أنا ريحانة الجنة
رواية جويرية حقي أنا ريحانة الجنة

رواية جويرية حقي أنا ريحانة الجنة - الفصل التاسع عشر

في شقة حذيفة

حذيفة وچوري ..ومصعب وعطر قاعدين مع بعض...وحذيفة وچوري رحبوا بعطر جداااا.بس طبعااا حذيفة متحفظ كالعادة واصلا مش قابل اي علاقة بين عطر ومصعب حاليا...شايف انه الصح..انهم يبعدوا لحد عدتها ماتخلص...بس مش في ايده يجبرهم علي ده...

بس مصعب برغم تحفظ حذيفة وهدوءه...الا انه شايف واحد تاني غير صاحبه ...شايفه سعيد ومبسوط...شايف عنيه بتضحك وفيها نظرة غريبة ....فيها لمعة تسحر....لمعة حب...لمعة سعادة....لمعة عيون عاشق سعيد...مش شكل ابدااا ...واحد حابب ومش طايل.. زي ماهو متخيل...

بقي مصعب محتار هو ازاي حذيفة بالحالة دي...معقول غصب چوري ..!! لا لا هو متأكد ان حذيفة مستحيل يعمل كدة....مهما كان بيحبها...طب حصل ايه....بقي محتار وهيتجنن ويعرف حصل ايه....بس اهم حاجة مفرحاه...ان حذيفة سعيد ومبسوط ...ودي حاجة مفرحاه هو لانه عارف حذيفة اتعذب وشاف ايه...

مصعب بمكر:بس ماشاء الله يا شيخ...شكلك جيت علي الجواز ...هو الجواز بينور الوش كدة....اومال انا كنت زي المشنوق ليه المرة الاولي... املي كله في عطر....تخليني انور كدة زي حالاتك..

كلهم ضحكوا وحذيفة بغيظ: اتلم واحفظ لسانك ده...فاهم...كل شئ بقدر..ثم سيادتك وقتها ماحدش كان ضربك علي ايدك...كنت كبير وواعي ..ومش مغصوب...وبمزاجك...وكل واحد بياخد نصيبه....وخلاص كل واحد راح لحاله..يبقي تتقي الله وما تذكرهاش غير بالخير.. انت يعني ماكنتش معيشها في جنة...

عطر اتحرجت من كلام حذيفة حاست انه مش متقبلها ومش قابل علاقتها بمصعب...وكمان شكت انه متخيل انها سبب طلاق مصعب وايمان...وچوري اخدت بالها من حرج وتوتر عطر...

مصعب بضيق من حذيفة: لا والله علي اساس انها كانت من الحور العين!! ثم هو انا قولت ايه...انا بتكلم في العموم ماقولتش حاجة تجرحها..بس دي الحقيقة انا مافرحتش ولا كنت سعيد...واللي ايده في المياة مش زي اللي ايده في النار...احمد ربنا انك ماشوفتش اللي انا شوفته...

چوري بتحااول تهون علي عطر قامت وبود: اانا هجيب كيك بس انا اللي عملاه ...علشانكم مخصوص والله لما حذيفة قالي انكم جاين...ايه رئيك يا عطر تحبي تيجي معايا... وكمان بالمرة افرجك علي الشقة ...ااانا قولت عطر كدة علي طول...معلش مش بحب الالقاب اوعي تكوني بتزعلي....

عطر ابتسمت بحرج وقوامت: لا لا عادي والله...كدة افضل ..اانا كمان مش بحب الرسميات...وانتي ماشاء الله مرحة وروحك حلوة...وتقولي اللي يعجبك...

مصعب ابتسم من چوري انها احتوت عطر في موقف زي ده: بصي يا عطر اتعاملي عادي مع چوري...دي عبارة عن حاجة كدة مالهاش حل...حتحبيها اوي اوعدك....هي اصلا كل الناس بتحبها وبتاخد علي الناس بسرعة ..ان شاء الله هتبقوا اصحاب بسرعة..

حذيفة بغيرة: چوري خدي مدام عطر واتفضلي شوفي هتعملي ايه...

چوري اخدت عطر ودخلت جوا...وحذيفة بعصبية وغيرة: شوف بقي چوري ما تتكلمش عنها كدة تاني ممكن وياريت تنسي انك ممكن تهزر وتحكي معاها علشان انا ممكن اقتلك اسهل..فاهم...كفاية انك صممت وبتتكلم وتخرج مع عطر عادي ولا كأنها لسة في عصمة غيرك...انا مش فاهمك حقيقي...ما تتقي الله يا اخي خالي ربك ييسرلك حالك ...

مصعب قام وقعد جنب حذيفة وابتسم بإستفذاذ: بص غيرتك علي چوري دي...قديمة وحافظها عادي مش مهم....وعطر بقي يا حبيبي مالكش فيه....هانت عدتها تخلص وهنتجوز....وخروجي معاها مش عمال علي بطال ...دي اول مرة من وقت طلاقها..والسبب اني اجامل واحد قفل وجبلة زيك...بس عادي مش غريبة عليك هو انت كدة...ربنا جعلك ضميري الحي...الله يهدك...

حذيفة بضيق: انت عارف اني خايف عليك....مش عايزك تعمل لاحرام ولا غلط . كمان مش عايز مخلوق يغلطك...ويتهمك بحاجة وحشة...عطر مش منحك تتعامل معاها.. ياعم اتجوزها واعمل اللي يعجبك...لكن دلوقتي لا لا.. انا مش عاجبني الوضع ده...ومش هنافقك علشان صاحبي الحق حق. ..

مصعب اتنهد وبص لحذيفة بخبث: اممممم..طب ما تسيبك مني ومن عطر...وتجيني دوغري كدة...وقولي انت مالك فيك ايه...!!!

حذيفة عقد حاحبه: مالي!! ما انا زي الفل اهو ؟

مصعب ابتسم : ايوة ما انا عايز افهم ايه سبب الفل ده...يعني انت يوم فرحك كنت هتموت اصلا وحالتك حال...بسبب انك مش هتتعامل مع چوري...ااييييه بقا...ايييه افهم..

حذيفة ابتسم بهدوء : احمممم.هفهمك كل حاجة...مش هتصدق...

مصعب بفضول: اخلص يا عم ام التشويق ده...هصدق والله بس قول....

حذيفة ضحك علي فضوله : هههههههه.هتمووت انت يخربيت الفضول اللي انت فيه......انت ومصيبتي اللي جوا دي....عندكم فضول يهلك...والله... بص بقي چوري اتضح انها ..........

حذيفة حكي لمصعب اللي حصل بس طبعاااا من غير الدخول في تفاصيل....بس عرفه ان چوري كانت بتحبه هي كمان وخايفة يكون مش بيحبها...وانهم اعترفوا لبعض.. وكل حاجة طمنت حذيفة ...

مصعب كان مبسوط طبعااا بس مصدوم ومش مصدق..: انت بتتكلم جد!؟ چوري كمان بتحبك !! وكانت مستنياك تقولها...!؟ومعقول..طول السنين دي بتحبوا بعض انتم الاتنين وماحدش فيكم عارف..!؟ سبحان الله...

حذيفة اتنهد.وابتسم: چوري دي كانت حلم ...حلم بعيد تخيلت انه عمره ما هيتحقق..واني مجنون علشان حلمت بيه...بس سبحان الملك...حلمي اللي حلمته حلم بيا هو كمان...الحمد لله ...

مصعب بسعادة: حبيبي يا شيخ الف مبروك...انت ما تعرفش انا مبسوط ازاي علشانكم..وانت بالذات...اتعذبت كتيير بسببها.. واهو ربنا عوضك...

حذيفة ابتسم براحة : عارف يا مصعب..علي قد حزني سنين ووجع قلبي عليها وخوفي انها تكون لغيري....وبرغم اني كنت شاب وكان ممكن اضعف وقتها...كمان كان ممكن اتجوز بس علشان يكون في حياتي ست وخلاص.... وكمان ارضي امي وابويا....بس كنت كل ما احاول اخد الخطوة دي...ربنا يرجعني عنها....النهاردة عرفت السبب..ربنا كان مقدرلي الافضل والاحسن ليا ولقلبي.. ..ربنا كان شايلي چوري بكل مافيها.....زي ما اتكون كانت مكتوبة علي اسمي من يوم ما اتولدت....انا بحبها اوي يا مصعب اوي...

مصعب بغيرة: يا اخي كفاية ابوس. ايدك ارحمني شوية....بقي انا قاعد هموووت وهتجنن علشان اتلم علي عطر...وكاتم في قلبي..وانت قاعد تغيظني وتحسرني زيادة ...انا همووت واحصلك ...يارب هون بقي الشهرين دول هنفجر...

حذيفة ضحك: هههههههههه.احسن ماهو لو انت مريح نفسك كنت ارتحت.. الا كل شوية قاعد تحب فيها وتسبلها مالازم تبقي مش علي بعضك كدة وهتنفجر...اسمع مني وابعد علي قد ما تقدر لحد ما تبقي حلالك وابقي اعمل اللي يعجبك ....صدقني انا اجمل حب واحلي مشاعر اللي بتكون بينك وبين حبيبتك في الحلال وهي مراتك....انت في غني عن اي ذنب تقدر تتجنبه ..

مصعب اتنهد بحيرة: يا حذيفة غصب عني هي وامي وابنها مالهمش غيري..ولازم اسأل عنهم يوميا واشوف احتياجاتهم...بس كمان هي بتوحشني ....وببقي عايز اطير من المكتب واعدي عليهم في البيت...حذيفة دي اول مرة احب....انا بجد بحب عطر....بحبها من غير سبب ومش عارف اوقف حبي ليها...

حذيفة بجدية: مصعب..عايز اسألك...لو عطر ما كنتش ظهرت في حياتك كنت هتطلق ايمان بردوا..!؟

مصعب سند راسه وغمض عنيه:حياتي مع ايمان كانت فاشلة...والمقاومة والمحاولة كانت من طرف واحد بس اللي هو انا.. هي كانت مستسلمة ومش في دماغها...متخيلة انها ربطتني بآدم..انا ما كنتش بحكيلك ولا عمري حححكيلك تفاصيل....اللي كان بينا... بس يكفي اني اقولك....اني من يوم ما اتجوزتها وانا حسيت اني اتجوزت واحدة تانية غير اللي عرفتها زميلة وخطبتها كمان.....مشكلتي اني بكره الكدب...وهي كدبت عليا كتييير من قبل حتي ما نتجوز.....وفجأة لقيت نفسي في سجن...اهمال...وروتين...وبرود ....في كل الاحوال كان صعب اكمل...بعطر او من غيرها....والاكيد كنت هتجوز عليها..سواء عن حب زي عطر...او واحدة تريحني وتعوضني ....واظن ده لا هو عيب ولا حرام...المشكلة ان الستات بتفوق متأخر .....والاغرب كمان انهم بيحكلوا الراجل الجزء الاكبر...وبينسوا نفسهم....كل واحدة فاكرة نفسها ملاك...قديسة مش بتغلط....المركب يا حذيفة محتاجة اتنين يحركوا الدفة...ولو واحد اتحمل لوحده هيحاول ويحاول لحد ما هيجي يوم ويتعب .. جهده ومقاومته هتقل وهتضيع ....انا راجل والمفروض الاقي معايا ست...مش ابقي انا اللي بقوم بدور الراجل والست...هو مين يتحمل ده قولي...لو انت نفسك لقيت چوري اهملتك وخلتك تكره تدخل بيتك....هتفضل تعذر وتدي مبرررات وافرص لحد امتي. !! بص يا حذيفة علشان بس ما تشيلش هم ايمان.....ايمان ظلمتني وظلمات نفسها..وظلمت آدم....

حذيفة قرب منه وطبطب عليه وابتسم: انا اسف يا مصعب....مش قصدي احكم عليك ولا اضايقك...انا بس مش عايزك تكون ظالم ليها....ويمكن هي ندمت...

مصعب بسخرية: بس يا حذيفة....الكنبة اللي احنا قاعدين عليها دي تنطق وتندم ..وايمان بنت فتحية ما تندمش ولا تعترف انها غلطت.....دي واحدة دماغها انشف من الحجر الصوان......سيبك انت بس وقولي فرحت الحاج والحاجة!؟

حذيفة ابتسم: ايوة فرحتهم والحمد لله....

مصعب غمزه: بس شكلك حبيت الجواز وحبيت چوري اكتر صح يا خلبوص.....ههههههه..

حذيفة بيكتم ضحكته: صحيح مش انا بقي ليا اسم جديد ..

مصعب عقد حاجبه : نعم!! يعني ايه ...مس فاهم....

حذيفة ضحك: مش انا !! ...انا واخدلي بالك انت من انا دي ....الشيخ حذيفة بقي ذيفو...تخيل !؟

مصعب كان مصودم بس فجأة انفجر من الضحك : ههههههههههه...لا لا بتهزر...انت! حذيفة بقي ذيفو...يانههههار الوان....اكيد المجنونة مراتك صح!؟

حذيفة بعصبية:انا بس اللي اقول عليها مجنونة ..انت فاهم....وابتسم ..ايوة هي ...مصيبة قلبي ..لا ومصممة .

مصعب بهيام :ااااه . عقبالك يا ابو الصعاب كدة لما تتدلع وتتهنن علي ايد الحتة بتاعتك...

حذيفة بغيظ: حتة!! يارب رحماك ..انت يا ابني كتر معرفتك بالمجرمين والناس الغلط.بقت لغتك سيئة اوي ....

مصعب لوي شفايفه بسخرية : امممم..طيب يا محبكها...قصدي اتدلع علي ايد ملهمتي وساحرتي ..حلو كدة يا عم الشيخ..ماتفكها ربنا يفكها عليك ارحمني...واتنهد بيأس من حذيفة وتحفظاته اللي مش بتخلص....وطلع من جيبه ظرف واداه لحذيفة..

حذيفة اخده منه وعقد حاجبه: ده ايه بقي مش فاهم...!؟

مصعب ابتسم : افتح الظروف وانت تعرف.

حذيفة فتح الظرف واتفاجأ بتذاكر طيران وحجز اوتيل في دهب..

حذيفة ابتسم : ايه كل ده بس ! دول علشانا....

مصعب ابتسم بود : طبعااا يا حبيبي انا من قبل ما اعرف ان ربنا جمع بينكم علي خير...حجزتلكم اسبوع في دهب...قولت المكان هادي ورايق. وتبقوا براحتكم بعيد عن ابوك وامك...ويمكن تقربوا من بعض هناك...بس بنا انكم قربتم وخربتوها....يبقي جات في الجون سافر اسبوع عسل يا عم الشيخ واتمتع...

حذيفة بسعادة: ربنا يخليك ليا يا مصعب...كتير بجد...بس قولي اشمعن دهب!

مصعب : ابدااااا فنادق دهب هادية ومش اي حد بيسافر هناك...كمان وراك الجبل وقصادك البحر وحاجة كدة هلاااااك...

حذيفة بقلق: ايوة بس معظمها اجانب ومايهوات بقي واخر ذنوب ...ربنا يستر....

مصعب بغيظ: يا اخي ارحم امي ....ما تزل بعد الفجر بالليل مش هتشوف حد...بس يعني نحرم علي نفسنا نعم ربنا علشان غيرنا..يعني هما يتمتعوا واحنا لا..فكها ..فكها علشان البت ما تكفش منك...

حذيفة ابتسم بإستفذاذ: تطفش من مين يا تعبان انت...ده انا حذيفة ..قصدي ذيفو...هههههههه

مصعب : ههههههههه.عندك حق...كله الا ذيفو دي حكاية...

حذيفة : بس تعرف انت ابن حلال انا اصلا كنت لسة هحجزلها اسبوع او اتنين ..بس في سهل حشيش...

مصعب بسخرية: بقي مش عجبك دهب...وعايز تروح سهل حشيش ...عرفت الحشيش يا شيخ....ودي بقي ما فهاش مايوه ولا بيكيني...ايه بيحجوا هناك..!؟

حذيفة ضربه في كتفه بغيظ: لا يا ابو الظرف انت...بس معظمم مصرين مش اجانب...

مصعب ضحك: هه‍هههه.يا عيني عليك هو انت مش عايش في الدنيا...ياعم انت المصرين حاليا زي الاجانب واللعن.. يعني بيكيني ودنيا بايظة عادي...بص اي مكان هيبقي فيه كدة...انت بقي اختار الوقت اللي يناسبك وانزل فيه المهم تفسح الغلبانة اللي جوا دي...

حذيفة اتنهد بحب:ربنا يقدرني واسعدها واخليها دايما مبسوطة..

مصعب بهدوء:.
عارف يا حذيفة انت من اكبر النعم اللي ربنا بعتهالي من زمان.....انت صاحب واخ ...وسند ....وواعظ لضميري دايما ...بتفوقني ...ربنا يسعدك يارب...

حذيفة ابتسم: مصعب القلوب ربنا بيألفها بقدر...والصحاب كتيير والناس اكتر....بس مين يستاهل يكون صاحب بجد....صاحب يسندك ...يعذرك....يفوقك وقت الغلط... صاحب يحبك زي ما انت بمميزاتك....بعيوبك.....بعصبيتك...بمشاغلك.....صاحب مايتخلاش عنك....صاحب يبنيك مش يهدك....الصحاب دنيا وعالم كبيير....الصاحب اللي يبقي في ظهرك سند ...مش شوكة كل ما تيجي عليه حتي لو بالغلط...يجرحك...شوكة تغرز في ظهرك وتوجعك.......الصاحب مش اي حد يكون صاحب..الصاحب زيك كدة...

مصعب بص علي چوري وعطر بترقب: هو لو حضنتك دلوقتي المحنونة مراتك دي تغير ولا حاجة...!؟

حذيفة شده وحضنه وضحك: هههههه..انت بالذات ما تستأذنش...

مصعب حضنه وابتسم براحة: ربنا مايحرمنا من بعض ابداااا...
**********************************

في المطبخ چوري خلصت كل حاجة وشايفة عطر بتساعدها وشكلها ساكت وحزين..

چوري بمشاكسة: امممم.قوليلي بجد.عجبتك الشقة !؟

عطر ابتسمت: طبعااا تجنن.تسلم ايدك...ربنا يسعدك فيها ونشوف النونو اللي ينورهالكم عن قريب ..

چوري برجاء: يااااارب يسمع منك..

عطر : اممممم.غريبة كل البنات في سنك بتبقي مقلقة من الحمل بدري خصوصا انتي بتدرسي.. بس انتي فرحانة...كدة ومتحمسة

چوري اتنهدت بحب: اللي تحب زوجها زي ما انا بحب حذيفة..تتمني تخلف منه بدل الطفل عشرة....وكمان يبقوا كلهم شبهوه...

عطر بسعادة: ماشاء الله...ربنا يخليكم لبعض...

چوري قربت من عطر :بس انتي شكلك مش مرتاحة...هو انت لسة مكسوفه مني ...من وقت ماجيتي مع مصعب وانتي قاعدة ساكتة...انا قولتلك مش بحب الالقاب ولا التكتيفة دي ...خالينا نبقي صحاب. ينفع. !؟

عطر بصتلها بفرحة:طببعااا ينفع....انتي حد جميل اوي ويتحب...بس ااانا بس كنت محرجة من الشيخ حذيفة حساه مش متقبلني ..

چوري بنفي: لا لا والله ابداااا.بصي هفهمك حذيفة بس شوية مش بيحب الغلط ولا التهاون في اي ذنب...فهو يعني تلاقيه محبكها شوية ...بس والله مافيه احن ولا اطيب منه...ده بلسم...

عطر بصتلها وضحكت: هههههههه.يا سلام علي الحب ...ايه الحب ده كله بس..

چوري : ههههههههه..ده لو فيه فوف الحب حب...هحبه...ياللا بقي هاتي الصنية دي وتعالي معايا نخرجلهم...ونرجع ناخد نصيبنا احنا وندخل جوا ونقعد نحكي بقي وتحكي لبعض كل حاجة...عايزة اعرف عنك كل شئ ياللا بسرعة..

عطر بسعادة وراحة لچوري...قلبها انفتح ليها ماحستش معاها بغربة ولا زهق...ابتسمت وساعدتها وخرجوا لحذيفة ومصعب وبعد كدة رجعوا تاني وكملوا قعدتهم وكلامهم...واتعرفوا علي بعض...وكل واحدة حكت حكايتها مع حبيبها ومعانتها معاه وقبله ....ودنيتها اللي ضحكت ليها بعده وبعد ما بقت ليه

**********************************

خلصت الزيارة ومشي مصعب وعطر....وحذيفة قاعد في سريره وماسك فونه بيقلب فيه..

چوري كانت بتاخد شاور وخرجت وواقفة تنشف شعرها ...وهو عنيه عليها في المرايا...وابتسموا لبعض....حذيفة..قام بهدوء وقرب منها وضمها وباسها من رقبتها برقة وعنيه عليها في المرايا..

حذيفة: امممم..ريحتك وطعمك يجننوا.....انتي عارفة انك هتتاكلي دلوقتي!؟

چوري ابتسمت وضمت ايده اللي محوطاها وهزت راسها : اهاه. عارفة... بس انت كمان هتتاكل يا قلبي...

حذيفة ابتسم اكتر ولفها ليه وايده بتتتخلل في خصلاتها اللي لسة المياه واثارها عليها...

حذيفة: وبعدين هو انت كل شوية تقلديني كدة...!!! بس انا بفكرك ما تتدنيش...انتي خسرتي اخر مرة وانا اللي كسبت واقطعت نفسك صح....

چوري بغضب مصتنع : يووووه .بقي ..لا انت غشاش. غشتني وضحكت عليا...

حذيفة ضحك علي ملامحها : هههههههه...لا بجد... بأمارة لما نمتي علي نفسك وانتي في حضني صح...اعترفي بقي بالخسارة يا مصيبة...

چوري مسكته من خدودوه وقرصته: اعمل فيك ايه...ما انت تعبتني ...وهديت حيلي ...كنت بتنتقم مني... انت ..بقيت منحرف يا شيخ...

حذيفة ضغط علي شفايفه بسعادة وشالها برقة واخدها ونام بيها في حضنه: ما هو لما الشيخ يتجوز چوري يبقي لازم ينحرف...بس اظن انحراااف حلال يا قلبي ولا ايه!؟

چوري بنعومة وهمس: چوري حبت الشيخ وبس...وانحرافه ده...مش بسببهاا...هو اصلا منحرف بس كان مخبي...

حذيفة رفع حاجبه بدهشة: امممممم..كدة...طيب يا ست المنحرفة بجملة. الانحراف بقي...ليكي عندي مفاجأة....

چوري بحماس: هاه.. مفاجأة ايه قول بسرعة...

حذيفة ابتسم : مصعب حجزلنا اسبوع في دهب...وانا كنت حاجز اسبوع في سهل حشيش...فكدة العروسة الحلوة هتقضي شهر عسل ماحصلش...

چوري قامت وقفت علي السرير بسعادة وبتطنطت...: لا لا بجد بجد..هنسافر شهر عسسل...ودهب وسهل حشيش ...حبيبي انا ربنا يخليك ليا....

حذيفة بصلها وضحك علي جنانها وشدها من ايديها وقعدها : استني بس لسة المفاجأة جاية...

چوري قعدت بفضول: يا لههههوي لسة تاني ايه بقي !؟

حذيفة قربها منه بحنان: انا قبل سهل حشيش ...وقبل فرحنا...كنت حاجز عمرة ليا وليكي ولامي وابويا معانا....كنت عايز اول ايامي معاكي تكون هناك...وادعي ربنا وانا خالي من ذنوبي هناك....ان ربنا يحنن قلبك وتحبيني وتقبليني زوجك دنيا واخرة....

چوري دمعت..ووقفت تاني بسعادة : لا لا كدة لازم اصرخ واقول بحبببببببببببببك...بححححبك يا حذيفة بحبببك اوي...

حذيفة بصلها بخبث وابتسم لما لقي رباط البرنس اتفتح..شده بهدوء...وچوري ابتسمت...

چوري بهمس : ذيفو ...

حذيفة بلاا مبلاه: اهاه...

چوري: انت قليل الادب علي فكرة ...

حذيفة ابتسم وشد البرنس كله وشدها هي كمان ووقعت في حضنه: امممم...هو انا بدأت اصدق كدة...بس لازم اعرفك ان اللقب ده ليه اصول ...وانا هشرحهالك بالتفصيل يا روحي...

چوري ضحكت: اااااه يا نااااس...يانااااس تعالوا شوفوا حذيفة بيعمل فيا ايه....اااااه منك انت وبتقولي يا مصيبة حياتي...اومال انت ايه...ده انت اللي كارثة كبيرة...

حذيفة اخد شفايفها بحنان وهمس:انا اكبر كوارثي

ومواهبي...هي حبي ليكي....حبي ليكي اللي بيزيد كل يوم.....وبيكبر...حبي ليكي اللي عمره ما هيقل.....چوري انا عايز اكون ليكي كل اللي بتتمنيه....بس اوعديني وم ما تتمني حاجة...اوعي تسكتي...تعالي في حضني واتمني وانا البيلك في الحال مل اللي تطلبيه...

چوري باسته بنعومة: انا بتمني افضل جنبك ومعاك لوحدي...لو اتخيرت بينك وبين الناس كلها هختارك انت....نفسي اعيش معاك في مكان لوحدنا...لا حد يسمعنا ولا يشوفنا....حذيفة انت العالم بتاعي...عالم فتحت وكبرت فيه...ومش عايزة اشوف غيره ..

حذيفة قفل النور ودفن نفسه في حضنها : والعالم ده فاتح بابه ليكي ...وعلشانك...ادخليه واياكي تخرجي منه تاني ابدااااا..

***************************************

حذيفة وچوري فعلا سافروا دهب...وقضوا اجمل ايام هناك...اجمل ايام حب وسعادة وعسسل كمان...وفي يوم علي البحر وقت شروق الشمس...چوري واقفة قصاد البحر وحذيفة وراها حاضنها بيتفرجوا علي شروق الشمس...

حذيفة ابتسم وبهمس:...اااه يا فاتنة خجلت الشمس من طلتها...

اااه من عيناكي المهلكة ..فقد غضب البحر وغار من من نظرتها..

چوري ابتسمت بسعادة ولفت ليه وبصت في عنيه : دي انا!؟

حذيفة ابتسم وكمل وعنيه في عنيها...

ااااه منك يا ماكرة ...تسألين !! وتتعجبين !!

اولم تنظري يوما في مرأة الحسن..!!! اولم يغير منك النساء حقدااا ...وحسدااا..!!!.

انتي اعلم الناس بسحرك يا ساحرة قلبي...فوربي لولا الخوف منه لكنت سرقت نظر كل ناظرااا اليكي....لكنت قتلت كل رجال الكون غيرة وخوف عليكي...

چوري دمعت ...وهو كمل ومسح دموعها..وابتسم...

عيناكي يا فاتنتي لا تبكي كبكاء سائر الخلق....عيناكي تتلاألأ بلألئ لؤلؤ..تفيض منها تنير وجنتيكي...عيناكي في فرحها تنير دنياي ....تنير ليلي وظلمتي...

ااااه من عشقاا مزق قلبي اربااا..ودق له قلبي دقاااا...اااه من حبك ...حبك الذي بعث الفؤاد من مماته ....احياه من ثباته...فلقت قتلته يوما في مهده ..ليكي لا ينبض لسواكي...

چوري اتعلقت في رقبته وضمته وبكت...: كل ده انا!! ااانا بحبك اوي ..اوي..

حذيفة ضمها ورفعها بخفة ودفنها في حضنه:. كل يوم هسمعك قصيدة.....كل ليلة ههمس لشفايفك خاطرة...كل لحظة لازم اعترفلك بحبي وجنوني....ولو فضلت كدة لاخر يوم في عمري مش هخلص حبي ولا انهي عشقي...بحبك يا فاتنة القلب...بحبك...

چوري خرجت من حضنه وهمست في ودنه: انا عايزة ارجع الاوتيل حااالا...

حذيفة ابتسم: تؤتؤتؤ..مش قبل ما چوري قلبي تنزل البحر...مش كنتي عايزة كدة ...

چوري بدهشة: ببس..ببس انت عمرك ماعملتها مهما سافرنا زمان...هنزل دلوقتي ..!؟

حذيفة بص حاوليه: انتي شايفة حد...هتنزلي وتخرجي وماحدش هيشوفك...

چوري فضلت تلف حاوولين نفسها بفرحة: بحبك...بحبك...بحححححبك..

حذيفة ضحك وضمها تاني: طب اسكتي هتصحي الناس...خاليهم نايمن لحد ما تخرجي من المياه...

چوري: بس تاخد بالك مني ...انت عارف مش بعرف اعوم...

حذيفة غمزها: انتي بس خاليكي في حضني ومتعلقة بيا...وانتي هتبقي تمام...

چوري غمزته: انت بقيت شقي وانا فاهماك...بس وماله...اهو اديني بسدد ثمن تعليم العوم...

حذيفة ضمها لحضنه وبوعيد: تؤتؤتؤ..لا يا عيوني...ثمن تعليمك العوم ده هخده كامل لما نرجع الاوضة ...انا ماحدش يكروتني..فاهمة...

چوري بتمثيل: تؤتؤ كدة بردوا..!! انا بتاعة كروتة...طب ده انا اكتر حد بيراعي ضميره المهني والله..

حذيفة قلع هدومه وقرب منها و ابتسم وشالها ونزل بيها المياه ...: تعالي يا مصيبتي هغرقك النهاردة..

چوري اتعلقت في رقبته:غرقني ..ما انا متعودة علي بحرك وموجه...

************************************

الحب ما لهوش نهاية والسعادة مالهاش آخر ..وفضل العاشقين يعشوا ويستمتعوا بحنان القدر عليهم....ورجعوا من اجازتهم وجهزوا نفسهم للسفر للعمرة وفعلا سافروا كلهم....وكانت دي اجمل ايام عسلهم وجوازهم...كل يوم حبهم بيقوي ويكبر..كل يوم بيعدي اجمل واحلي......مرت الايام ورجعوا ورجعت چوري تنتظم في دراستها وتعوض اللي فاتها...وحذيفة كان بيساعدها ...ودايما سند ليها ولمستقباها.....مرت شهور في هدوء تام من اي منغصات...وفي جنون كبيير في الحب والهوا اللي بيعصف حياتهم
.وايامهم......وزي ما بتمر عليهم الايام بتمر علي غيرهم.....وخلصت عدة عطر...ومصعب كان خلاص تحمله بقي في النهاية...بس حلمه قرب وقرب...وحدد هو وعطر معاد جوازهم...بس هيعدي كل ده بسلام...!!

طيب كل المكائد والمصائب هتفضل في سكون!! ؟

طيب كل قلب خاين وعقل غادر هيسيب قلوب مسالمة تحب وتعشق من غير اذي...!!؟

هنعرف كل ده في وقته...
*********************
إلي هنا ينتهي الفصل التاسع عشر من رواية جويرية حقي أنا ريحانة الجنة
تابع من هنا: جميع فصول رواية جويرية حقي أنا - ريحانة الجنة
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
اقرأ أيضا: قصة عشق بلا رحمة بقلم دينا ابراهيم
يمكنك تحميل تطبيق قصص وروايات عربية من متجر جوجل بلاي للإستمتاع بكل قصصنا
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة