-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية عشق قاسم بقلم سوما العربى - الفصل الحادى والعشرون

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي في موقعنا قصص 26 مع الفصل الحادى والعشرون من رواية عشق قاسم للكاتبة سوما العربى ، 

رواية عشق قاسم واحدة من الروايات الرومانسية التي تمتلئ بالكثير من الأحداث المثيرة المغلفة بالحب والعشق ، لذا تابعونا لتطلعوا على جميع أجزاء رواية عشق قاسم.

رواية عشق قاسم بقلم سوما العربى - الفصل الحادى والعشرون

إقرأ أيضا: حدوتة رومانسية 


رواية عشق قاسم بقلم سوما العربى

رواية عشق قاسم بقلم سوما العربى - الفصل الحادى والعشرون


 اغمض عينيه بصدمه مايراه فى عينيها يشرح كل شئ. هو الان مع فتاه فى غرفة نومها ببيتها. الأمر لا يحتاج لتفسير أكبر. شحوب وجهها وجحوظ عينها نطق بكل شئ. ولكن لا لابد ان يفسر لها كل شيء هو لايستطيع خيانتها. أساساً لايرى فى الوجود غيرها. هى من اكتفى بها عن جنس حواء كافة.

ذهبت سريعاً وذهب هو خلفها بقلب يرتجف خوفا. اما تلك الحيه فوقفت وهى تلوى ثغرها بابتسامه خببثه التقطت الهاتف وقامت بالاتصال على شريكها الفريد من نوعه :الو.

يامن :صوتك بيرقص.... شكله حصل.

دنيا :ده حصل وحصل وحصل... وزى ما احنا عايزين واكتر.

اخذ انفاسه براحه شديدة ثم قال :تماااام.....ثم اكمل ببرود وثقه :مش عايز.. اشوف... وشك... تانى.. اوكى ياروحى. ثم اغلق الهاتف فى وجها بكل برود. نظرت للهاتف بغيظ وصدمه من وقاحته ولكنها ابتسمت قائله:فى داهية... المهم قاسم بقا فاضى ولوحده.


خرجت مسرعه ودموعها تتساقط كالمطر تنهمر من على خديها وتسقط ارضا. تسمعه وهو يركض خلفها ينادى عليها بصوت مختنق وكلما زاد ركضه كلما زادت سرعتها ودموعها. صعدت سريعاً بالتاكسى التى سبق وقدمت به بعدما وقف ينتظرها بناء على طلبها.

استطاع اللحاق بها وهى تدلف للسياره. امسك ذراعيها قائلاً :جودى..... جودى حبيبتى... انتى فاهمة غلط... جودى.

لم تستمع له وأمرت السائق بالتحرك حالا.

ذهب مسرعا واستقل سيارته وقادها خلفها بجنون وهو يحاول اللحاق بها. يشعر ياختناق فى صدره. بعدها عنه كبعد الهواء... لن يستطيع تحمل أن تبتعد عنه... قلبه معلق بها هى الروح التى يحيا بها.. لن يستطيع استكمال حياته بدونها.. ليس بعد أن ذاق حلاوة وجودها.... سيركع عند قدميها.. سيفعل اى شئ لكن لا تتركه جودى.. روحه وكيانه... صاحبة البهجه والبسمة التى ارتسمت مؤخراً في حياته بعدما كان صارما.. حادا.


فى منتصف الطريق توقف التاكسى الذى تجلس به عندما قطع هو الطريق بسيارته امام السائق فتوقف مجبرا.

نزل سريعا من سيارته واتجه إليها فتح باب المقعد الخلفى وجدها بحاله يرثى لها. لكنها نظرت له بشراسة غير معهوده منها إطلاقا.

قاسم برجاء :جودى.. حبيبتى.. اس..

قاطعته بحده وانهيار:ماتقولش حبيبتي... ماتقولش حبيبتي... فعلا كان المفروض ماصدقش.. بقا معقول قاسم مهران هيحبنى انا... بس انا الى كنت عايزة اضحك على نفسي... انا اللى كنت عايزة اصدق.

قاسم بوجع لوجعها:جودى والله بحبك.

جودى بصراخ :كدااااااااااب.

قاسم :لا مش كداب.... ثم نظر للسائق وألقى بجانبه حفنه من المال ثمن اجرته.. ثم قبض على يد جودى بقوه وسحبها معه لسيارته وسط صراخها وشراستها كى يبتعد ولكن بلا جدوى.

وقف امام السياره بعد أن تحول وجهها للجمود تنظر له بنظرات خاوية. فقط تتذكر والدتها وما فعله والدها فقد تكرر المشهد وكأن الزمن قد عاد لخمس سنوات للخلف. كانت تلك الطفلة ذات الاثنى عشر عاماً لكنها كانت تعلم كل شئ شاهدت ابيها وهو يخون والدتها مع اخرى وقفت والدتها مثلما تقف هى. وبعدها بأيام توفت والدتها من القهر. وماذا فعل والدها.توزج تلك المرءة ولم يبالى لتلك التى ماتت قهرا. ولا لطفلته التى كانت شاهدا على كل شئ.

كان يتحدث بصوت مختنق يتوسلها فقط ان تستمع له.. ان ترحمه مما هو به... لكنها لا رد... لا حركه... لا استجابه.. دموع تنهمر فقط.

تحرك بسيارته بعدما اجلسها بجواره وهى لا تشعر بشئ. ظل يتوسلها فقط كى تمنحه فرصه للحديث. لكن لاجدوى.


انتهى الطريق لمنزلها سريعاً وبدون التفوه بحرف ترجلت من السياره وذهبت باتجاه المصعد. ذهب مسرعا يلحق بها ولكن المصعد كان قد تحرك بها. صعد مستخدما السلالم لكنها كانت قد دلفت للشقه واغلقت الباب بوجهه فى نفس وقت وصوله. استدارت وهى تستند بضهرها على الباب. سقطت زحفا ببطئ متكئا على الباب وجلست على الارضيه وهى تبكى بحزن وقهر وسط دقات قاسم كى تفتح له مع توسلاته لها.


بعدما يأس من أن تفتح له الباب. قام بالاتصال على مها وامرها بأن تأتى سريعاً ثم أغلق الهاتف دون اى تفسير منه لها. بينما ظل هو واقفاً بالخارج وهو يتكأ بظهره على الحائط غير مستعد ابدا لخسارتها.. فكرة خروجها من حياته تسبب له الاختناق.


بعد وقت وصلت مها مسرعه وهى لا تعى شئ كل ماتعرفه ان جودى بها خطب ما. صعدت لأعلى وجدت قاسم يقف وعلى وجهه حزن العالم فقالت بفزع:قاسم بيه.... فى ايه.... ومالها جودى.

قاسم بحزن:افتحى بسرعة... عايز اتكلم معاها.

مها:حاضر حاضر... بس افهم بس عش...

قاطعها بنفاذ صبر قائلا :مش وقته يا مها... افتحى.


بالداخل كانت جودى قد وقفت تجر قدميها بذبول وذهبت لغرفتها. تسطحت على الفراش ودثرت نفسها بالغطاء رغم اننا بفصل الصيف. انكمشت على نفسها وهى تبكى بشرود ولا يأتى بمخيلتها سوى مشهد قاسم مع تلك الفتاه يتزاحم معه مشهد والدها مع تلك المراءه والدتها تسقط أرضا بقهر مع ازمه قلبيه أدت لوفاتها بعدها بأيام. احتد بكائها بقهر ووجع فى نفس وقت دخول مها وخلفها قاسم.

شهقت مها بفزع عليها قائله:جودى... مالك... ايه اللي حصل.

اسرعت تأخذها بحضنها وتتفحصها جيدا. ونظر قاسم لا يحيد عنها.

وفى حضن مها اخذت تبكى وتبكى وشهقاتها تعلو وتعلو. بينما هو يقف بقلب مفتور على هيئه اهم شخص لديه.


بعد قليل غفت جودى بدموعها فى حضن مها وقاسم يقف مكتوف الأيدى. ود لو احتضنها هو لكنها حتما لن تسمح وسيزداد بكائها اكثر وهو ماصدق ان هدأت قليلاً.


خرجت مها من غرفتها وهو خلفها بهدوء

وقفت قائله:ايه الى حصل يا قاسم بيه وصلها للحاله دى.

تنهد قاسم وقص عليها كل ماحدث.

مها بشك :والمفروض بقا انى أصدق حضرتك.

قاسم بغضب :ايوه لان ده اللى حصل.

نظرت له بعدم تصديق ثم قالت:إزاى يعني ده اللي حصل... وانا اقول ازاى وافق كده بسهوله انه مايقضيش معاها اليوم وسابها تمشى.. اتاااااارى حضرته عنده معا.... قاطعها بنفاذ صبر:مهااااااااا... مش عايزه تصدقى براحتك... المهم هى تصدقنى... يولع العالم.. المهم هى تبقى معايا.

مها:هقنعها ازاى اذا كنت انا بصراحه مش مصدقه.

قاسم :والله ده إلى حصل.. وانا فعلاً كنت خايف عليها عشان امتحانها... وسبتها تمشى النهاردة لأنها بكره هتبقى طول اليوم مش فاضيه للمذاكرة لانى عاملها حفله كبيرة عشان عيد ميلادها و...صوت جرس الباب قطع حديثه فاتجهت مها لفتح الباب وكانت ريتال صديقتها :مساء الخير يا جماعه.

قاسم ومها:مساء الخير.

ريتال باستغراب :هو فى ايه.. وجودى فين مش بترد على موبيلها خالص... المفروض اننا هنذاكر مع بعض.

مها:جودى تعبانه اوى يا ريتا وحالتها صعبه اووى.

نظرت ريتال بملامح قاسم الحزينه وقالت:هو حصل حاجة تاني.

نظروا لها بجهل وتفاجئ وقال قاسم:حاجة تانى ازاى.... هو فى حاجة اولانى.

قامت بفتح هاتفها ووجهته له قائله بحده:ايوه فى الصور دى... اتفضل.


التقطت الهاتف منها بصدمه وعينيه تتسع بزهول. كيف هذا... وما هذا الذى يراه.. تناولت مها منه الهاتف سريعاً واخذت تتفحص به بصدمه هى الأخرى. ولكن الصدمه زادت حينما سالها قاسم متى رأت جودى هذه الصور وكانت الاجابه :من شهرين تقريبا. جلس فى المقعد خلفه من الصدمه قائلا :وازاى ماقالتش ازاى ماعتبتنيش حتى.

ريتال:انا نفسى استغربت لما لاقيتها مكملة فى علاقتها معاك... لاقيتها بتقولى إنها واثقه فيك وأكيد اكيد الصور دى مش صح... رغم انى اكدتلها انها صح ومش فوتوشوب... مش بس كده لأ ده كمان إلى مصورها مصور محترف مش اى واحد معدى بكاميرا كدا وخلاص.


يستمع لما يقال بزهول... لا يصدق... كل هذا حدث ولا علم له به... رأت هذه الصور ولم تتحدث لم تثور... لم تغضب... لم تشكك به او حتى تتهمه.

اعطته كل قلبها وثقتها.

تحدث بصعوبة وصدمه قائلاً :هى وصلتها الصور دى امتى.

وكان الرد اصعب. :من شهرين.


من شهرين... شهرين ولم تنطق... لم تعقب.. نعم هو كان فى مرسى علم مع دنيا منذ شهران... الصور ملتقطه بطريقه استفزازيه حد الجحيم تؤكد ان هذا الرجل على علاقه بهذه الفتاه.

ولكنه حقا مظلوم ولم يفعل شئ من هذا.. يعترف. هو يعترف... لقد كان زير نساء حقا.. ولكن قبل ان يقابلها.... لقد كان على علاقه بكثير نساء حول العالم ولكن قبل ان يعشقها.. قبل ان تقع عينه عليها.. قبل ان يكتفى بها.. هو حقا وصدقا مظلوم ولكن ماذا تفعل قاسم وماضيك يطاردك.... سمعتك السيئه فى عالم النساء تقف فى طريق سعادتك.

تحدث بقلة حيله لاول مره فى حياته قائلا :طب اعمل إيه... أصلح كل ده ازاى.

مها :قاسم بيه جودى عمرها ماهتسامحك.

رفع نظره لها بحدده وعيون حمراء من الغضب قائلاً :ايه اللي بتقوليه ده.

مها:إلى هيحصل.... انت من غير ماتحس عيدت المشهد إلى حصل لامها من خمس سنين قدامها تانى.

قاسم بجهل :مشهد ايه... انا مش فاهم حاجة.

اخذت تسرد عليه ماعاشته حبيبته من معانا. وما فعله ابيها بامها وكم اتخذت هى من وقت كى تتخطى تلك الأزمة.


كان ينظره حوله بضياع.. حياته تنهار. كل شئ يتحطم.

مر وقت طويل وهم يجلسون بصمت رهيب يفكرون ماذا سيحدث... لم يتحرك احد من مكانه.


ثوانى واستمعوا لصوت شهقات تعلو وتعلو علموا إنها لجودى ذهبوا مسرعين تجاه غرفتها ولكن مها اوقفت قاسم قائله :لو سمحت يا قاسم بيه.

قاسم بغضب:لا طبعاً.

مها :لو سمحت هى اكيد مش فى حاله كويسه دلوقتي خالص... بلاش تتواجهوا دلوقتي.

وقف بحزن شديد فهل بات يزعجها برؤيته. وقف يحاول ان يراها من زاوية الباب الذى لم يغلق جيدا.


جلست مها وهى تأخذها باحضانها وريتال تقف بحزن بجانبها وقالت:مالك ياجودى... ايه اللي حصل.

مها:حصل ايه يا جودى.

جودى ببكاء:شوفته معاها... شو.. شوفته

مها:براحه بس... براحه.

جودى :كان واقف مكانه... وانا مكانها.

ربطت مها على ظهرها بحنان وهى تعلم عما تتحدث.

جودى ببكاء :ليه عمل كده يا مها... ليه... ده أنا حبيته اووى... ماكنتش غير نعم وحاضر... ماكنتش بعترض على اى حاجة... اعتبرته ليا كل حاجه.. ابويا واخويا وحتى امى إلى ماتت وسابتنى... ليه عمل معايا كده... ده أنا كنت مستعده اقطع علاقتي بالناس كلها علشانه.... ماتكلميش يامن.. حاضر... ماتقفيش مع ده... حاضر..... ماتلبسيش كذا.... حاضر... وكنت بقولها بنفس راضيه والله.. حتى.. حتى لما وصلتنى الصور والرسالة.. قولت لأ.... اهم حاجه في الحب الثقه... واكيد الصور دى متفبركه... سألت ريتال.. وسألت كذا حد متخصص... كلهم اكدولى انها حقيقيه... ومع ذلك قولت لأ.. هكدب عينى ومش كدب قاسم... هكدب الناس كلها واصدقه هو... واحبه اكتر.... حتى ما اتكلمتش ولا عاتبت... ونسيت... بس.. بس هو... هو... ماحبنيش....معقول... معقول.. كل الى حصل ده كان كذب... معقول.. طب. طب. طب ليه.. ليه انا... ماكان سابنى فى حالى.... ماكان قدامه ستات كتير ليه يعمل فيا كده... ليه.... انا حبيته اووى يا مها.

كانت تتحدث ببكاء واحبال صوتها مجروحه ومبحوحه. صوت دموعها وشهقاتها قطعت نياط قلبه..

دخل الغرفه بلهفه قائلاً :وانا والله حبيتك اووى.

جودى بصراخ:إيه اللي جابك هنا... مش عايزه اشوفك.

قاسم برجاء:جودى... حبيبتي.. انا قاسم يا عشق قاسم.

جودى بصراخ اكبر:كداااااااب... امشى... مش عايزه اشوفك... امشى... خليه يمشى يا مها... خليه يمشى يا ريتا.

تقدمت ريتال منه قائله:لو سمحت اتفضل حضرتك دلوقتي.

قاسم بإصرار :لأ لا.. لازم اكلمها لازم افهمها إنها حياتى كلها... مش هعرف اعيش من غيرها.

ريتال بهدوء:أى كلام مش هينفع دلوقتي ولا هيفيد خصوصا بحالتها دى.

نطر قاسم باشفاق ناحيتها وجد مها تحيط وجهها بكفيها وتتحدث لها بخفوت تحاول تهدئة روعها.

خرج مسرعا وصعد سيارته وقد ترك قلبه باعلى مع تلك الصغيره الحزينه.


دخل الى بهو الفيلا حيث يجلس والديه.

وقفت والدته قائله بتهكم:ايه يا قاسم مالك... ده حتى بكره عيد ميلاد النونه بتاعتك.

رفع عينه لها ونظر إليها فسقط قلبها بين قدميها وشهقت وهى تتقدم منه فزعا من هيئته قائله وهي تتفحصه:قاسم... مالك يابنى في ايه.

تقدم والده هو الآخر قائلاً :ايه ده مالو هو عامل كده ليه.... مالك يا قاسم.

نظر لهم باعين محمره ومكسوره.

مجدى بفزع من سكوته ونظرته تلك:فى ايه يابنى.... ماتقلقنيش عليك.

والدته :ايه اللي حصل.

قاسم بحزن :هتروح منى.... عايزه تسيبنى... عايزه تسيبنى وتاخد روحى معاها.

مجدى:هى مين دى... فى ايه.

والدته :مين يا قاسم وايه إلى حصل.

قاسم :جودى.... مش ده الى كنتى بتتمنيه... عايزه تسيبنى... عايزه تبعد عنى.. كسرتها بس والله ماليش ذنب.


تبادل والديه النظرات فطوال عمره لم يروه بهذه الحاله وهذا الإنكسار.


تركهم وصعد لغرفته يتحرك بلا روح جسد فقط.


بينما هم يقفون ينظرون لاثره بزهول. فتحدث والده قائلاً :معقول... انا اول مره اشوف قاسم كده.

والدته :فعلا... ياترى ايه اللي حصل.

مجدى:لازم نعرف إيه اللي حصل ونتدخل ونساعده.... ده ابننا الوحيد... لازم نحل المشكله الى بينه وبين خطيبته... انا عمرى ماشفت ابنى سعيد وطاير من الفرحه غير الفتره اللي فاتت من ساعة ما البنت دى دخلت حياته.

والدته :فعلا يا مجدى... انا كنت معترضه عليها عشان حاجات كتير اووى... لكن لو هى الى ابنى سعادته معاها يبقى لازم ارجعهالوا حتى لو بالغصب... ده ابنى الوحيد.

نظر لها مجدى بزهول وهو يهز رأسه بيأس من طريقتها ولكن لا بأس إن كان سيصب فى مصلحة ابنه.


فى صباح اليوم التالى استيقظت مها بكسل وتذكرت جودى وحزنها وقامت لتذهب اليها كى تحاول تخفيف حزنها عنها.

خرجت من غرفتها ووقفت متسمره فى موضعها وهى ترى جودى تقف فى المطبخ مرتديه يونيفورم مدرستها بكل اناقه وقد أنهت إعداد النسكافيه وذهبت للسفره تحتسيه بجمود. ذهبت مها تجاهها بزهول فقد تفاجئت كليا بها توقعت ان تجدها حزينه متكوره على نفسها فى الفراش رافضه الذهاب للمدرسه او التعامل مع اى شئ وهيئتها وثيابها مزريه للغاية... ولكن ما كل هذا الجمال. حقا لا تعلم. وقفت قائله باستغراب:صباح الخير.

التفت لها جودى بهدوء:صباح النور.

مها يتفحص:جودى... انتى كويسة.

جودى بهدوء وقوة :اه الحمد لله.

مها :بس انتى امبارح.... قاطعتها قائله:ده امبارح... النهاردة حاجة تانيه........

*********************
إلي هنا ينتهى الفصل الحادى والعشرون من رواية عشق قاسم بقلم سوما العربي
تابع من هنا : جميع فصول رواية عشق قاسم بقلم سوما العربي
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة