-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل السادس عشر

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية إجتماعية كوميدية جديدة للكاتبة فاطمة صلاح علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل السادس عشر من رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح. 

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل السادس عشر


رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل السادس عشر

 أسفل منزل آسيا

دلفت للسياره ليقول بحب:وحشتيني

كارمه باستنكار:ما كل يوم بتنزل شغلك وتيجي زي دلوقتي!

مراد بانكار:لا طبعا باجي٥بالظبط

كارمه بصدمه:ع نص ساعه ياني عليك

مراد بمرح:ياني عليكي انتي طوبه!!

___________________

انتهت جلستها ودلفت للخارج لتجد الاخر ينتظرها

كارمه بابتاسمه:مراد دكتور نادر عايزك!

مراد وهو يمد لها ريموت السياره:استنيني تحت

دلف للداخل ليقول له ببشاشه:حبيت افرحك بنفسي وعايز اقولك ربنا بيحبك!

مراد بابتسامه:ليه!!

نادر:انهارده اول جلسه احس فيها انها متقبله للوضع خصوصا ان فرحه دافع قوي لانه يدخلها في اتجاهين يأما يزود الاكتئاب يأما القبول والحمددلله انه القبول!

مراد بفرح:الحمدلله الحمدلله

نادر:بس مش معني كده ان عشان اتحسنت جامد وبدأت في الشفاء نهمل المهدئات ومضادات الاكتئاب

هز الاخر رأسه بمعني"نعم"وشكره بشده وعلي وجهه ابتسامه كبيره تحولت ما ان دلف للسياره ورأي وجهها لابتسامه حسره!!فقد تذكر اتفاقهما علي الطلاق ما ان يتم شفائها أتكون أيامه الاخيره معها!!

كارما بهدوء:قالك ايه؟

مراد بشرود:نتكلم في البيت

حاولت تلطيف الاجواء وهي تقول:تعالي نتعشي بره؟

مراد ببرود:مليش مزاج!

كارمه بمرح:طب وديني الملاهي؟

مراد بانفعال:اسكتي،اسكتي بقي!!

كارمه وقد التمعت الدموع بعينيها:طب نت كويس؟؟

مراد وهو يزفر:صبرني يارب

ظلت دقائق صامته وهي تفكر ماذا به فهذه ليست عادته،من المؤكد انه يوجد شيء اكبر مما تتخيل يؤرقه لتقترب منه وهي تمسك بيده اليمني *فهو يقود بيد واحده*وتريح رأسها علي كتفه وتقول بداخلها:وقف جنبي كتير جه الوقت اني اقف جنبه انا معدش ليا غيره،اما هو فأغمض عينيه للحظه وهو يخلد هذه اللحظه في قلبه ليضيفها لذكرياتهم معاً الذي سيكمل حياته بها بعد ان تنفصل عنه

___________________

بعد ثلاث ساعات

افاقت ووجدت عائلتها متجمعه حولها وقد بدأت تعتاد علي عدم وجود اهم فرد بها'أكرم'

لمياء ببكاء:ليه يا اسيا بتعملي في نفسك وفينا كده لو الانهيار العصبي ده اتكرر حالتك هتسوء؟

ليلي بعصبيه غريبه عليها:فوقي بقي يا اسيا اديكي عرفتي انه في غيبوبه ربنا وحده اللي عالم بنهايتها مش هتوقفي حياتك بقي!!

اسيا بضعف:اطلعي بره خرجوها بره؟

هزت الاخري رأسها"بيأس"لتقول اسيا بصوت مبحوح من الصراخ:ماما حطيلي تاني التنفس

ثم ظلت تمسح دموعها لتهبط أضعاف ما كانت

___________________

في المساء

نهضت وقد قررت تدلف للاخر مستغله عدم وجود والديها لتجدهم يقفون مع الطبيب

توقفوا عن الكلام ما ان اتت

اسيا باستنكار:في ايه؟

هيثم:مفيش ياريت تتفضلي ترتاحي في قوضتك!

اسيا بتعب:اكرم ماله في ايييه!

سامر:اسيا يا حبيبتي ارتاحي هو تمام

اسيا بتكذيب:بتخبو عني ايهه تاني قولي انت يدكتور البهايم

هيثم وهو يجز علي اسنانه:انا ساكت بمزاجي تمام،خبينا عنك الغيبوبه االي دخل فيها تاني يوم بعد العمليه عشان صحتك مع ان المفروض انتي متعلمه وفاهمه

اسيا ببكاء:وحالته دلوقتي ومنغير كذب

هيثم ببرود:زي ما هي مفيش اي تغير بس ياريت تتوقعي الاسوء مش عايزين نتعب عمو وطنط معاكي

اسيا بصراخ:يا بهيم يا متخلف انت مبتفهمش اصلا اكرم كويس وهيصحي ثم

انهارت قواها وقد فقدت أعصابها تماماً فالنهايه اتت اتيه لا محاله يجب ان تتقبل الوضع!! ظلت تصرخ وتصرخ وتكسر كل ما يقابلها حتي أمسكت بالمزهريه التي بجانبها وألقتها باتجاه باب حجره الاخر وهي تصرخ بهستريه:انا تعبت ثم وقفت ولم تبالي بقطع الازاز الذي يقطع ارجلها ولا بيدها التي تنزف بل وقف وظلت تقفز مكانها بهستريه وهي تصرخ بشده

حاوطاها والديها وهم يحاولوا الامساك بها فالارض مليئه بالزجاج وهي حافيه القدمين ابعدتهم عنها بنعف وهي تصرخ بهستريه:بكرهكك انا هموت بسببك فوق بقي ثم جلست ارضاً وهي تمسك بالازاز المتبقي بجانبها وتلقيه ارضاً وهي تشهق بعنف

ثم فقدت وعيها بهدوء

..........................

دلفو للمنزل ليدلف لحجرته وهو يقول:نا هنام

دلفت لحجرتها وهي تتوعد انها ستفعل اقصي ما لديها لتعرف ما به بدلت ملابسها بقميص قصير يصل أعلي الركبه بقليل باللون الأبيض عاري الاكتاف ووضعت أحمر شفاه باللون "الاحمر القاتم"وتركت شعرها كما هو ودلفت لحجرته لتجده يقف كعادته عندما يضيق به العالم في شرفته نادته وهي تقف بجانبه:مش هتقولي مالك؟

نظر لها بصدمه و:اي الزفت اللي لابساه ده خشي غيري حالاً!

ثم أغلق باب الشرفه ودلف للداخل و هو يكرر بحزم:حالاً!!!

كارمه وهي تلوي فمها بحنق:معجبكش بجد!

نظر لها من رأسها لأخمص قدميها وهو يقول بداخله:معجبنيش!انتي عايزه تموتيني قبل ما تمشي!

هتف ببرود:عادي حلو يعني

كارمه بحماس كاذب:يلا طيب نتعشي!

مراد بابتسامه وقد فهم ما يدور برأسها:يلا

دلفوا للمطبخ بعد شد وجذب بخصوص من يقوم بتحضير الطعام حتي اتفقا ان يحضرا معاً

_____________________

كانت تقف وهي تقوم بتحمير"البطاطس"وهي منغمسه في الحديث مع الاخر لتجد فجأه نار في عينيها ظلت تصرخ بشده وهي تردد:اتعميت

حملها وهو يجلسها علي الطاوله ويحاول فتح عينيها ليري ما بهما ويردد بقلق:طب بس متعيطيش

كارمه ببكاء:الزيت طربش فيهممم اه بيوجعوني

اقترب منها بشده وهو يزفر في عينيها بشده حتي هدئت بعض الشيء لتتحول الشده لهدوء وهو يقتربب أكثر حتي انعدمت المسافات بينهما:لسه بتوجعك

كارمه بتوتر وهي تحاول ان تقف:حاسب عشان انزل

اقترب منها اكثر وهو يقول بهمس أحرق اذنيها:لبستي ده ليه!

كارمه بتوتر وقد ارتفعت ضربات قلبها بشده وهي تقول:عادي

مراد بسخريه:فين القمصان اللي اكمامهم اطول منك شخصياً!بتوع كل يوم؟

كارمه بتوتر:نزلني

تجاهلها تماماً وهو يضع يده في وسط ظهرها ليقربها أكثر رغم انها ملتصقه به تماماً اما باليد الاخري فقد تحسس شفتيها التي تشبه حبه الكرز سواء في لونها او انتفاخها الصق جبينه بجبينها ليردد بهمس مثير:بحبك

أغمضت عينيها بشده وضغطت علي نفسها حتي لا تفسد اللحظه فهي حتي وان بدأت في الشعور بقبوله لا تشعر انها مستعده لما هو مقبل عليه ولا لقبول رغبته الشديده بها الان؟اما هو فقد فهم انها تدعوه لالتهام شفتيها ليطبق بعنف عليهما وهو يحاول اكتشافهما في عده قبلات عميقه أنزل رأسه لاستنشاف رائحتها العبقه والتي تدعوه لتقبيل جسدها بأكمله واستكشافه هو الاخر ليردد:ريحتك دي انا عمري ما هنساها حتي لو نتي نستيني!

ثم قام بفتح السحاب من الخلف لتستيقظ من هذه اللحظات وهي تدفعه بقوه:انت بتعمل اي!

ثم قفزت من الطاوله وهي تقول:هروح الحمام ونت حط الاكل في الاطباق عقبال ماجي!!

نظر لها ثم انفجر ضحكاً

دلفت لحجرتها وهي تتنفس بعمق وتقول:شفتي اخر تهورك!يعني عشان الزفت الدكتور قالك انك بقيتي فل تروحي تعملي كده حسبي الله

نظرت لنفسها في المرأه لتجد الفستان قد وصل لاسفل خصرها لتقول بصدمه:ووقفتي كده قدامه ثم نظرت لوجهها لتجده مليء باحمر الشفاه من اسفل لتقول بصدمه:ليه حق يضحك علي منظرك

بدلت ملابسها لمنامه قصيره باللون الابيض ومرسوم بمنتصفها"اسبونج بوب"

ودلفت للخارج لتجده وضع الطعام علي الطاوله لتقول بضحك:والله انت متعدد المواهب

مراد بمرح:طبعا انا مش اي حد

كارمه بداخلها:فعلا اللي يتحمل كل ده يبقي مش اي حد!!

اضاف بمرح:مشاءلله بتتحول فثانيه من انثي مكتمله الانوثه لطفله متشرده!

لوت فمها وهي تهز رأسها باستنكار:ده اسبونج بوب يجاهل!

قضوا وقتاً رائعاً ولاول مره تضحك بهذه الطريقه ومن قلبها ولاول مره يتجه تفكيرها عن مدي جمال قبلته وطعم شفتاه والاغرب انها تمنت ان تتذوقهما في اقرب وقت ممكن!!

_____________________

بعد مرور خمسه وعشرين يوماً

تدلف للعنايه"الحرجه" اسيا بعد تغيرت تماما اصبحت نحيفه كعارضات الازياء ترتدي بنطلون من الجينز الاسود وشميز قصير بأكمام باللون الاسود وحذاء رياضي وحقيبه باللون الاسود وشعرها"كيرلي"يصل لمنتصف ظهرها بقليل

جلست بجانب اكرم وهي تتنهد بكبت:ازيک يا عمري انهارده كده بالظبط بقالي شهر ويومين مسمعتش صوتك!منهم٤ايام ضيعتهم بغبائي،،هتفضل تحركلي في صوابعك كتير مش هتصحي بقي؟اصحي بقي ياكرم معتش قادره اتحمل خلاص!فاض بيا وحشتيني اوي انا ناقصه جدا جدا من غيرك،،انا بتوجع وبعيط حتي وانا نايمه،،،الكوابس والخوف مش مفارقني،،اصحي والله وهعملك كل اللي انت عايزه،،انا بدعي ربنا في كل صلاه وكل دقيقه انك تبقب كويس انه ياخد من عمري ويديك انه يشفيك حتي لو هتبعد عني معتش يعرف انام بليل عشان مبسمعش صوتك!!معتش بعرف اتخيل حياتي الجايه عشان انت مش فيها,اكرم قوم وكل حاجه هتبقي تمام،انا مستعده ابيع العالم عشان اشوف بس عينك،،احضنك نفسي احضنك اوي،،انا تعبت خلاص تعبت بجد معتش قادره اتكلم ولا اتحرك اصلا!قوم وجعت قلبي جامد عليك

تساقطت دموعها الذي حاولت كتمها منذ ان دلفت له:ياريتني انا اللي ف غيبوبه عشان ارتاح من كل ده

ثم ظلت تردد بشهقات:يارب اموت،، يارب اموت عشان ارتاح من حياه انت مش فيها!

وجدت صوت خافت يردد بضعف:اسيا

لم تصدق انه هو ظنت انها يخيل لها ولكن تيقنت انه هو بعد ان سمعت صوت انفاسه والتي تحفظها جيداً عن ظهر قلب

ازدادت الدموع في التساقط من عينيها بعد ان سمعت صوته يتردد منادياً اسمها مره اخري،،لا تصدق نفسها!!قد فقدت الامل ان تسمع انغام صوته مره اخري!

ظلت تضحك بشهقات

وهي تردد:اكرم انت فوقت اكرم بصلي وفتح عينيك وحشتني اوي اكرم

اكرم بتعب:مش قادر افتحها

تركت يده وهي تدلف للخارج لتنادي"هيثم"

فحصه الاخري وطمئنها انه سيكون طبيعي بعد عده ساعات ولم ينسي ان يردد:عايز اقولك اني وشي اتشلفط مره بسبب كلمه يتيمه قولتها عليك،مره تانيه اتشتمت،والاخيره عضتني في ايدي!

اكرم بابتسامه:شوارعيه انا اسف بالنيابه عنها

اسيا بصدمه:استاهل فعلا

___________________

جلست جنبه وهي تبكي بسعاده:اكرم انت فوقت بجد الحمدلله يارب انا بحبك اوي الحمدلله انك استجبتلي يارب خليهولي

اكرم بابتسامه:ايه ده ياريتني تعبت من زمان

اسيا بخنقه:هش خالص انت متعرفش عدوا عليا ازاي!!

اكرم بحب:انا بحبك

اسيا بابتسامه:وانا بحبك وبموت فيك

اكرم بهيام:وحشتيني اوي ياسيا،،انتي اهم واغلي حد في حياتي عايزك تعرفي كده دايما تحت اي ظروف ومهما حاجه حصلت

اقتربت الاخري منه وهي تحتضنه بشده:انت مش اهم حد في حياتي انت حياتي نفسها

اكرم بسخريه:طب يلا موتي حياتك ونتي بتضغطي ع ام الجرح!

اسيا بضحك:سوري يبيبي بس انت بطل وعادي

اكرم باستغراب:بس اي اللي عمل فيكي كده!

اسيا:مش فاهمه؟

اكرم:شكلك اتغير جدا

اسيا بضحك:لا والله حاجه روحي ودمي وكل حياتي كان بين الحياه والموت!

اكرم بجديه زائفه:شكرا علي كل الكلام ده بس في حاجه لازم تعرفيها!

اسيا بخوف:اكرم ابوس ايدك انا تعبت انا هتطلع م المستشفي تدفني انا متدمره عايزه اقعد بقيت عمري بدون صدمات!

اكرم باسف:انا اسف بس انتي معتيش تنفعيني!

اسيا بدموع:اكرم انت بتقول ايه!

اكرم بجديه زائفه:انا كنت سايبك بفخاد وكيرفي بقيتي عود خشب وانا مينفعش معايا الكلام ده يلا بره معلش

اسيا بصدمه:انت رجعت دمك اتقل م الاول اعوذ بلله عليك

اكرم بضحك:نتي هتطيري اني رجعت اصلا!

اسيا بحب:الصراحه اه

ثم قبلته في وجنتيه بحب

ليحرك الاخر راسه لتكون في شفتيه ويعمقانها باشتياق بعد ان ابتعدا اكثر من شهر


*********************
إلي هنا ينتهي الفصل السادس عشر من رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات رومانسية
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة