-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية سيد القمر الأسود بقلم زينب مصطفي - الفصل الحادي والعشرون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة المتميزة زينب مصطفى والتي سبق أن قدمنا لها العديد من القصص والروايات الجميلة علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الحادي والعشرون من رواية  سيد القمر الأسود بقلم زينب مصطفى

رواية سيد القمر الأسود - زينب مصطفى - الفصل الحادي والعشرون

اقرأ أيضا: روايات رومانسية

رواية سيد القمر الأسود بقلم زينب مصطفي

رواية سيد القمر الأسود - زينب مصطفى - الفصل الحادي والعشرون

 بعد مرور يومين..


جلست حبيبه بجانب جدة عمر في الحديقه تتحدثان وتقومان بمشاهدة بعض تصميمات ملابس السهره..

لتقول الجده باعجاب وهي تتأمل الفستان ..


=حلو اوي الفستان ده يا حبيبه واظن مناسب للحفله الي هتحضريها مع عمر..


اقتربت حبيبه تشاهد الفستان بلونه الرائع المتدرج وقصته المفروده وقالت باعجاب..


=فعلا حلو اوي يا ماما يجنن ..بس يا ترى هيلحقوا ينفذوا التعديلات الي هنطلبها عليه


الا انها تفاجأت بألبوم التصميمات يخطف من بين يديها وعمر يقول بمرح..


=ممكن تفرجوني على الفستان الي هيجننكم ده..


ثم نظر الى الفستان وتأمله برفض ثم قال بغيره واضحه وهو يلقي الالبوم جانبا

=مستحيل تلبسي الفستان ده ..دا عريان اوي وهيبين ايديكي وكتافك انتي نسيتي انك محجبه والا ايه


غمزت جدة عمر لحبيبه في الخفاء تمنعها من اخباره عن التعديلات التي سيطلبون تنفيذها على الفستان ليناسب حجابها لتقول بمكر ..


=ماله بس الفستان ياعمر انا شايفه انه مش مكشوف اوي وبعدين حبيبه حلوه وصغيره ومن حقها تشتري و تلبس زي الي في سنها..


عمر بغضب

=وهو انا مانعها تشتري والا تلبس..ما تشتري وتلبس الي هي عوزاه بس في البيت..لكن بره في حدود وانا ماقبلش ان حد يشوفها كده ..


حبيبه بغيره واندفاع..

=طيب ماهي جيلان بتلبس عريان وقصير ومشفتكش ولا مره اعترضت على لبسها..


عمر بسخريه غاضبه

=يمكن مثلا..علشان جيلان مش مراتي ولاتقربلي حاجه..


نهضت حبيبه وهي تقول بغضب وغيره تتحكم بها هرموناتها المتأثره بالحمل ..


=لا دا عشان انت متقدرش تتحكم فيها لكن انا بنسبالك لعبه بتحركها وتتحكم فيها زي ماانت عايز ..


ثم اقتربت من الجده وقبلتها من وجنتها وهي تقول بغضب ..


=عن إذنك يا ماما انا طالعه فوق

ثم اسرعت بالمغادره قبل ان تنهار في البكاء امامه..

تابع عمر انساحبها الغاضب بدهشه ونظر للفستان مره اخرى وهو يقول بحيره..


=يعني بعيد عن ان انا رافض انها تلبس حاجه عريانه او ان حد يشوفها بحاجه مكشوفه بالشكل ده..هي مش شايفه ان الفستان ده مينفعش للمحجبات يعني من الاساس

المفروض هي الي ترفضه


ابتسمت الجده وهي تنهض وتقول بهدوء


=ماهي ياحبيبي كانت هتطلب من الاتيليه يظبطه ليها ويغطي الحاجات المكشوفه دي..


عمر بدهشه

=طيب ليه مقالتش كده من الاول وليه زعلت اني قلتلها ان الفستان مكشوف ومينفعش تلبسه وهو بالشكل ده


ربتت الجده على يده وهي تقول بتعاطف

=معلش يا حبيبي غصب عنها هرمونات الحمل بتخليها متعرفش تتحكم في مشاعرها وبتضخم لها الامور..


ثم تابعت باهتمام

=روح صالحها وراضيها بكلمتين و

انا هادخل اوضتي ارتاح شويه ..


تنهد عمر وهو يقول باستسلام..


حاضر ولما اشوف اخرتها ايه معاكي ومع هرموناتك يا ست حبيبه


بعد قليل ...


دخل عمر للغرفه ثم ابتسم بحنان وهو يجد حبيبه تستلقي على الفراش وهي تدفن وجهها بغضب في الوساده..

فاقترب منها ثم جلس بجانبها

وهو يمرر يده على شعرها برقه و يقول بحنان شديد..


=ايه بس يا حبيبي الي حصل علشان تزعلي بالشكل ده..


الا انها تجاهلته وهي تضغط وجهها بقوهفي الوساده تحاول كتم صوت شهقاتها الا انها فشلت


ليرفعها عمر عن الوساده بدهشه بعد ان استمع لصوت بكائها المكتوم وهو يقول بلهفه شديده..


=حبيبه انتي بتعيطي ..ايه الي حصل لكل ده يا حبيبتي..


ثم رفعها يجلسها بين احضانه ويده تمسح دموعها بلهفه وحنان يحاول استرضائها..


=خلاص يا حبيبتي لو الفستان عاجبك اوي كده انا هتصل بنفسي بالاتيليه اخليهم يقافلو الحتت المكشوفه فيه و...


حبيبه مقاطعه بغضب..

=ليه..


عمر بصبر

=هو ايه الي ليه .. مش فاهم


سالت دموع حبيبه بالرغم عنها وهي تقول بألم


=أقصد ..ليه عاوزني البس مقفول علشان بتغير عليا زي ما بتقول والا علشان جسمي مليان ديفوهات زي ما جيلان كانت بتقولي


عمر بدهشه حقيقيه..


=جيلان ايه ... و ديفوهات ايه الي بتتكلمي عليها


ثم تابع بجديه

=ايه الكلام الفارغ الي انتي بتقوليه ده .. ديفوهات ايه الي هتخليني اغطي جسمك علشانها انتي اتجننتي والا ايه....


حبيبه باحتجاج باكي ..

=انت عارف انا بتكلم عن ايه كويس وعموما انا كنت هقفل الفستان علشان انا محجبه ..مش عشان رائيك ولا رأي ست جيلان بتاعتك


عمر بغضب

=لااا...انتي اكيد اتجننتي انتي وهرموناتك الي بوظت دماغك ولازم افوقك من الاوهام الي ماليه راسك دي ..قومي معايا..


ثم سحبها من يدها لتجد نفسها تقف في مقابلته..يده تدعمها بقوه حتى لا تبتعد عنه او تسقط من محاولتها الغاضبه في مقاومته ثم رفعها سريعا بين زراعيه وهو يتجاهل احتجاجتها ومحاولتها الغاضبه في التملص منه وتوجه بها سريعا الى غرفة ملابسهم الخاصه


حبيبه بدهشه وغضب ..

=عمر انت رايح بيا على فين ..نزلني لو سمحت


لتشهق مره اخرى بارتباك وهو ينزلها في غرفة تبديل الثياب المغطاه من جميع جوانبها بزجاج المرايا ..

ثم أدارها اليه يتأمل وجهها بلوم ويبتسم بحنان وهو يمسح دموعها ويقبل عينيها..


=المفروض انتي اكتر واحده تكوني عارفه وواثقه انا بحبك وبغير عليكي قد ايه بجمالك ورقتك وطيبتك الزياده عن اللزوم..


ثم تابع بجديه حانيه

=والمفروض برضه تكوني فاهمه انك في عنيا اجمل ست في الدنيا وان الديفوهات الخياليه الي مش موجوده ومخليكي تعيطي بالشكل ده ..حتى لو كانت موجوده هتفضلي برضه في عنيا اجمل ست في الدنيا..


ثم ضمها اليه بتملك وعشق جارف

وهو يقول بجديه

= لا الديفوهات ولا التجاعيد ولا حتى الشعر الابيض يفرق معايا ولا يقلل من حبي وعشقي ليكي وبتمنى من ربنا نعيش سوى وتفضلي معايا لحد ما اعيش معاكي كل تجعيده وشعره بيضه تطلعلك وتطلعلي..


ثم مرر يده بحنان على ملامحها التي تنظر له بدهشه من اعترافه الصادم وهو يقول بحب


=ياريت تكوني فهمتي الي بحاول اوصلهولك وتشيلي من دماغك اي افكار ممكن تقلل او تشكك في حبي ليكي


نظرت حبيبه له بارتجاف .. تحاول التحدث الا انها شعرت بالكلمات تهرب منها وهي تشعر ان كلماته الصادقه الجمتها فقررت الاعتزار عن رد فعلها المبالغ به ..


=عمر انا اسف..ااه ..


لتشهق برعب قبل ان تكمل جملتها وهي تشعر بيده تمتد بسرعه خاطفه الى مقدمة ثوبها تشقه بقوه الى نصفين ثم ينزعه عنها سريعا ويلقيه ارضا وهو يقول بجديه شديده..


=بما اني اعترفتلك خلاص على الي جوايا علشان اريحك.. فممكن دلوقتي توريني الديفوهات الي مخلياني مش عاوز ألبسك مكشوف..


صرخت حبيبه برعب وهي تجد نفسها تقف امامه شبه عاريه وصورتها تتكرر امامها وامامه على زجاج المرٱه لتشهق بصدمه وهي تلقي نفسها بداخل زراعيه تخبئ نفسها بداخل احضانه وهي تغلق عينيها بقوه وتقول بصوت باكي متقطع من شدة الصدمه والارتباك ...


=انت...انت عملت ايه ..إزاي تعمل كده ..انت اتجننت.. انا عاوزه هدومي..


لف عمر زراعيه من حولها يضمها اليه بتملك شديد .. يكاد يخفيها فعليآ بداخل احضانه و يده تمر برقه على جسدها وهو يرفع وجهها اليه..ويهمس بأمر

=إفتحي عنيكي يا حبيبه ..


هزت حبيبه رأسها برفض وهي مازالت تغلق عينيها..

اقترب عمر من إذنها يهمس فيهم بجديه..


=هاتفتحي عنيكي يا بيبه..والا اكمل الي كنت بعمله..


شهقت حبيبه برعب وهي تشعر بيده تمر على القليل الباقي من ملابسها بتهديد واضح لتفتح عينيها وهي تقول بلهفه ورجاء..


=خلاص فتحت عنيا ..أهوه.. فتحت عنيا ..بس كفايه كده وسيبني عشان خاطري


ضمها عمر اكثر اليه ويده تمر على منحانيتها بعشق متملك وهو يقول بتسليه..

=طيب والديفوهات..مش هتخليني أشوفها وأتأكد منها..


حبيبه بلهفه..

=انا..انا معنديش ديفوهات انا كنت بهزر معاك..


ابتسم عمر وهو يقبل شفتيها قبله رقيقه خاطفه..


=يعني انتي مكنتيش تقصدي اني عاوز البسك متغطي علشان انتي عندك ديفوهات..و مكنتش عاوز حد يشوفها


حبيبه بارتباك وهي على وشك البكاء من شدة الحرج وهي تستشعر لمسات يده الجريئه المتملكه على جسدها..


=كنت بهزر ..وهزاري..هزار بايخ كمان ..انا..انا اسفه


مط عمر شفتيه بتسليه..

=اسفه كده وخلاص..


حبيبه بارتباك وهي تستشعر لمسات اصابعه المتملكه على جسدها


= طيب قولي عاوزني اعمل ايه ..وانا اعمله.. بس اخرج بره وسيبني البس هدومي..


ابتسم عمر بتسليه وهو يرى حرجها وارتباكها الواضح


=عاوزاني اخرج واسيبك كده بالساهل..مينفعش ..


ثم رفع وجهها اليه وهمس امام شفتيها


=صالحيني الاول علشان انا حاسس انك جرحتي مشاعري.. وانتي عارفه قد ايه انا مشاعري رقيقه


ضربت حبيبه قدمها في الارض باحتجاج..

=عمر .. انا عارفه انك بتتسلى و بتتريق عليا ..


ثم تابعت برجاء

=ابوس ايدك سيبني بقى واخرج عشان البس هدومي .. مش انا اعتزرتلك خلاص..


ابتسم عمر بمرح وهو يقبل شفتيها برقه ثم رفعها مره اخرى بين زراعيه وهو يقول بعشق..


=اعتزارك مرفوض ..ولازم أشوف الديفوهات دي بنفسي ..اصل قلبي حاسس انها حاجه خطيره جدا ..


ثم عاد بها الى الغرفه ووضعها على الفراش واستلقى بجانبها يحتضنها متجاهل ضجيج احتجاجها الصاخب ..

وهي تحاول الابتعاد عنه بارتباك وخجل الا انه اعادها الى احضانها بسهوله وهو يقترب من شفتيها ويهمس بتوعد..


=خلينا نشوف الديفوهات الوحشه دي الي خلت حبيبي يعيط بالشكل ده ..


حبيبه باحتجاج

=عمر...


قربها عمر منه بشده وهو يقول بعشق جارف

=قلب عمر ودنيته الي متساويش حاجه من غيرك..


ثم مال عليها يقبلها برقه شديده سرعان ما تحولت الى جوع ولهفه شديده وهو يلتهم شفتيها بعشق شديد


في اليوم التالي...


جلست حبيبه الى مكتبها تستمع باهتمام الى حديث ياسر الذي يكاد ينفجر من شدة شعوره بالاثاره...

ياسر بسعاده..

= انا مش مصدق نفسي .. مش مصدق اننا اشترينا كراسة الشروط و هندخل خلاص مناقصة القريه السياحيه نوبيات في الساحل..


ساره بعمليه..

= اهدى بس يا ياسر وفكر كويس ..لو فعلا كسبنا والمناقصه رسيت علينا ..هنقدر ننفذها ونصرف عليها والا لاء خصوصا ان ده شغل كبير واول مره ندخل فيه..


مرام بتشجيع وهي تستشعر تراجع حماس ياسر..

= طبعا هنقدر ..بصوا احنا كلنا مش هناخد مرتبات ولا ارباح شغلنا الاخير وكمان الي فهمته من كراسة الشروط ان لو المناقصه رسيت علينا هنقبض مبلغ كويس في الاول نبتدي بيه الشغل وبعد كده هنتصرف من الدفعات الي هناخدها..وكلنا مش هناخد اي مكسب الا في الاخر خالص لما نكون سلمنا القريه..


ابتسم ياسر بحماس شديد ثم أمسك بيدها فجأه ورفعهم يقبلهم وهو يقول بحماس..

=صح يا مرام انتي اكتر واحده فهماني وفاهمه انا بفكر ازاي وبكده يبقى حققنا انا وانتي اول جزء من احلامنا..


ابتسمت مرام بسعاده وتفهم وهي تراه يترك يدها ويتنحنح بحرج ..

وهو يحاول السيطره على مشاعرهوهو يقول بأمل


=ها يا جماعه ..نكمل والا بلاش ونخلينا في شغل التصميمات الصغيره..


ابتسمت حبيبه بحماس وهي تعلم اهمية ربح المناقصه بالنسبه لمرام وياسر ..


ا= نا معاكم وان شاء الله هنكسب المناقصه..


ساره بحماس مماثل..

= وانا كمان معاكم ..وهنكسب ونكسر الدنيا..


اشارت مرام لهم بالصمت وهي تخرج للخارج


= إستنوا يا جماعه ..الظاهر في حد جه بره..


ابتسم ياسر وهو يقول براحه..


=حبيبه عاوزين نراجع الشغل بتاع قصر الرشيدي دا مهم اوي..انا عملت شوية تصميمات وعاوز اراجعهم مع تصميماتك ونشوف هنختار ايه نعرضه عليهم وننفذه


ابتسمت حبيبه برقه..

= انا جاهزه تحب نبتدي دلوقتي..


الا ان مرام قاطعتهم وهي تقول بتبرم


= في واحده بره عاوزه تقابلك انت وحبيبه يا ياسر ..


ياسر بتساؤل..

=واحده مين..مقالتش اسمها..


مرام بضيق واضح.

=اسمها فيفي ..ومرضيتش تقولي هي عاوزه ايه ..طلبتك انت وحبيبه بالاسم..


اشار ياسر لحبيبه وهو ينظر لمرام بدهشه لتغيرها المفاجئ..


= طيب انا هاروح اشوفها عاوزه ايه..يلا يا حبيبه تعالي معايا..


ثم غادر الغرفه في حين مالت حبيبه على مرام تسئلها بدهشه ..


=مالك وشك مقلوب ليه


مرام بغيظ

= روحي وانتي تشوفي بنفسك.. والا اقولك ..انا جايه معاكي مش هسيبه مع الهشك بشك دي لوحدهم..


انفجرت حبيبه وساره في الضحك في حين قالت مرام بغيظ


=هاتيجي والا هتقعدي تكملي ضحك معاها..


مسحت حبيبه عينيها وهي تحاول السيطره على ضحكاتها ..


=طبعا جايه..يلا بينا نشوف الهشك بشك الي عصبتك دي..


ثم توجهت معها الى احدى غرف المكتب الغير مستخدمه والتي تتميز بالاناقه ولا تستخدم الا في مقابلة الزبائن اصحاب الشأن..


لتجد ياسر يجلس على احد المقاعد في حين تجلس في مقابلته سيده في الاربعينيات من عمرها طويله ذات قوام ممشوق وشعر طويل اشقر مصبوغ..

ترتدي حذاء مرتفع ذو كعب رفيع و ثوب ابيض قصير جدا عاري ذو حملات رفيعه ضيق يبرز منحنايتها ولا يترك شئ للتخيل ..

وقف ياسر وهو يشير لمرام وحبيبه بالدخول.. ثم اشار للسيده باحترام..


= مدام فيفي ..دي حبيبه زميلتي المسئوله عن التصميمات.. ومرام المسئوله عن الجزء العملي من الشغل..


ابتسمت فيفي وهي ترمق حبيبه باهتمام وتقييم ثم قالت برقه وهي تشعل سيجار رفيع وتضعه بين شفتيها المصبوغتان بلون احمر قاني..

= اهلا وسهلا..انا كنت لسه بشرح حالا لبشمهندس ياسر ..إني انا عندي نادي صحي كبير وكنت عاوزه اعمله ديكورات شامله.. ولما شفت الشغل الي عمله بشمهندس ياسر مع انسه حبيبه عجبني جدا .. وقلت اني اخيرا لقيت الي هينفذولي الشغل الي نفسي فيه


ياسر بثقه..

= ان شاء الله هتلاقينا عند حسن ظنك ..

ابتسمت فيفي برقه وهي ترمق ياسر باغراء وتقف وهي تقول بابتسامه رقيقه

= انا متأكده يا بشمهندس والا مكنتش جيتلكم..


ثم اخرجت بطاقه من حقيبتها و اقتربت من ياسر حتى كادت تلتصق به وهي تقول بدلال ..


= دا الكارت بتاعي عليه تليفوناتي وعنوان المكان ..ياريت تشرفني انت وأنسه حبيبه علشان تعاينوا المكان قبل ما تبتدوا تشتغلوا في التصميمات..


اختطفت مرام البطاقه من يدها وهي تبتسم برسميه..


= ان شاء الله كلنا هانيجي وهنعاين المكان مع بعض..


رفعت فيفي حاجبيها بدهشه ثم ابتسمت بسخريه..


=تشرفي يا حبيبتي..المهم عندي ان الشغل الي انا عوزاه يطلع زي ما انا عاوزه بالظبط ..


ثم حملت حقيبتها وهي تقول بهدوء..

= سلام يا جماعه..هستناكم بكره عشان تبتدوا الشغل بسرعه..


تحرك ياسر معها حتى الباب الخارجي للشركه..وهو يتحدث معها عن التفاصيل تتابعهم عيون مرام التي تكاد تنفجر من شدة الغيظ..


في المساء..


جلست حبيبه على الفراش وهي تفرد كميه كبيره من الاوراق والمستندات امامها وتنظر الى جهاز الحاسوب الخاص بها تحاول بجد دراسة مشروع المناقصه التي يحاولون الفوز بها وهي تحاول تطبيق القليل مما تعلمته من دروس خاصه بالتصميمات ولكنها فشلت في النهايه من احراز اي تقدم لتقول بيأس..

=انا مش فاهمه اي حاجه..انا كان مالي ومال المناقصات والعقد دي كلها ..انا اخري اشتري كرسي يليق على سجاده مش مناقصات وكلاكيع..


رفع عمر حاجبه بدهشه بعد دخوله الى الغرفه و مشاهدته لها تكاد ان تغرق وسط الاوراق المتناثره على الفراش وسماعه لها وهي تتحدث مع نفسها بضيق..

فقام بخلع جاكيت بدلته واقترب منها يقبل وجنتها و يقول بمرح..

=اي يا حبيبي حابسه نفسك في الاوضه من ساعة ما رجعتي من

الشغل ليه..وايه الورق دا كله..


حبيبه بضيق..

=دا ورق مناقصه المفروض ندخلها ومحدش فينا كلنا عنده خبره ومش عارفين نقارن بين المصروفات والي هنكسبه علشان منطلعش خسرانين من المناقصه دي..


ثم تابعت وهي تتأمل الاوراق بضيق..


=فكل واحد هيحط تصور وفي النهايه هناقش كله ونختار التصور الاحسن..

بس زي ما انت شايف..انا فشلت فشل زريع وحاسه اني مش فاهمه اي حاجه..


ابتسم عمر وهو يقول بحنان..


=وعشان كده متغدتيش لحد دلوقتي وحابسه نفسك هنا من ساعة مارجعتي..


ثم مال عليها وقبل وجنتها وهو ينهض ..

=انا هدخل اخد حمام على السريع..

وارجعلك حالا نحل مع بعض اللغز الكبير ده..


ثم اشار لها وهو يقول بمرح

=بس خلي حد يطلع لنا الغدى هنا لاني هموت من الجوع..


بعد قليل..


استلقى عمر بجانبها بعد ان انهى حمامه وارتدى ملابس منزليه مريحه وهو يقول باهتمام..


=وريني كده الاول كراسة الشروط ..


ثم بدء بقرأتها باهتمام..وهو يوجه لها العديد من الاسئله ويدرس الاوراق التي امامه ..

ثم بدء في الشرح لها بجديه وهدوء اكثر من مره دون ان يشعر بالملل حتى بدئت في استيعاب قليلا ..قليلا ما يشرحه لها حتى انتهوا من اعداد نقاط واضحه وقويه سيقوموا بالبناء على اساسها مع ساره المحاسبه الخاصه بشركتهم ..

فصفقت حبيبه بيدها بطفوليه وهي تقبل وجنته بسعاده ..


=واخيرا فهمت اللغوريتمات دي بتتكلم عن ايه..ربنا يخليك ليا يا حبيبي ..انت احسن مدرس في العالم..


ثم تابعت بسعاده

=انا هاتصل بيهم علشان اطمنهم ..


ثم تناولت هاتفها وبدئت تتكلم مع مرام وهي تحدثها بحماس شديد ثم تابعت

=كلمي انتي ياسر وساره وعرفيهم لحد ما اقابلكم بكره..


ثم تابعت براحه

=ماشي يا حبيبتي مع السلامه..


ابتسم عمر بسعاده وهو يتأمل فرحتها الطفوليه ..

ثم نهض فجأه يلملم الاوراق و يزيل جهاز الحاسب الخاص بها وهو يقول باهتمام..


=يلا بقى يا حبيبي خلصنا شغل يبقى تدخلي تاخدب دوش وتتغدي علشان ترتاحي شويه قبل حفلة بليل..


ابتسمت حبيبه وهي تقبل وجنته وتقول بطاعه ..


= حاضر يا حبيبي ..


ثم دخلت الى الحمام وهي تدندن بسعاده..


بعد قليل ..


جلست حبيبه بجانب عمر الذي قال بجديه..

=مينفعش كده يا حبيبه ..انتي مكلتيش حاجه..


هزت حبيبه رأسها برفض..

=والله انا مش بتدلع ياعمر بس حقيقي انا مش قادره وشكل الاكل

قلب معدتي مش عارفه ليه..


تنهد عمر بضيق ثم حملها بين زراعيه..وهو يقبل وجنتها بحنان..


= انا مصدقك يا حبيبتي..بس مينفعش تفضلي يوم كامل من غير اكل انتي كده ممكن تتعبي


حبيبه بتردد

طيب ممكن اكل اي حاجه حادقه جبنه او مخلل ..اي حاجه من دي يعني..


سحب عمر الهاتف واتصل سريعا على المطبخ وأمرهم باحضار بعض انواع الجبن و قد قاموا بتلبية طلبه سريعا ..ليعود اليها ويجلس بجانبها وهو يقول باسترضاء وهو يتناول قطعه من الجبن


=بصي انا هأكلك بنفسي ومش عاوز اي اعتراض


ثم تناول قطعه من اللحم بالشوكه وقربها من فمها وهو يقول باهتمام

انتي هتكلي معلقه من الاكل ده ووراه تاكلي حتة جبنه علشان تضيعي طعم الاكل الي مش عاجبك..


حبيبه برفض ..

بس...


عمر بصرامه شديده يحاول بها ترهيبها حتى تستجيب وتأكل دون اعتراض..


مفيش بس..بطلي دلع وافتحي بوقك..


فتحت حبيبه فمها بطاعه وتناولت الطعام تحت ضغط خوفها منه في حين حرص عمر على وضع القليل من الجبن في فمها وراء كل ملعقة طعام حتى يزيل الطعم من فمها..

حتى انتهت من تناول الطعام ..


وعمر يقول برضا وهو يمسح فمها بمنديل ثم يحملها للفراش..


= اهو كده كويس .. أدينا كالنا و محصلش حاجه ودلوقتي بقى حاولي تنامي وترتاحي ساعه والا اتنين قبل حفلة بليل..


ثم قبلها من وجنتها بحنان وهو يغلق الضوء ويضمها بحمايه اليه و رأسها يستريح على زراعه و اصابعها تمر في خصلات شعرها بحنان شديد..

ضمت حبيبه نفسها اقرب اليه وعمر يقول بهدوء وهو يدلك اكتافها برقه محاولا بعث الراحه في جسدها


=مقولتليش ..عملتي ايه في الشغل النهارده.. في حاجه جديده غير موضوع المناقصه..


ابتسمت حبيبه براحه وهي تقص عليه احداث يومها كما عودها دائما..فمن اول يوم لها في العمل وحتى الان وهو يحرص وبشده على ان تعتاد على ان تقص له كل احداث يومها في العمل وبالتفصيل..


عمر بجمود

=وهاتروحوا امتى تعاينوا النادي الصحي ده..


حبيبه بنعاس..

=هنروح بكره انا ومرام وياسر..


ضمها عمر اليه بشده وهو يقول بحمايه..

=ماشي يا حبيبتي ..نامي انتي دلوقتي علشان تقدري تقومي مرتاحه..


ابتسمت حبيبه وهي تدفن وجهها في صدره وتستسلم لنوم مريح

في حين ظل هو بدون نوم وعقله يعمل في كل الاتجاهات..


في المساء ..

وقفت حبيبه امام المرٱه تتأمل نفسها برضا وقد ارتدت الفستان الذي اختارته بعد ان قام المصمم باجراء بعض التعديلات عليه ليناسب ارتدائها للحجاب..

ثم ابتسمت برقه وعمر يقترب منها ثم يقبلها وهو يقول بحنان..


=زي القمر يا حبيبتي بس ناقصه حاجه واحده..


شهقت حبيبه باعتراض وهي تتراجع للخلف وتقول برفض وهي تراه يفتح صندوق مجوهرات صغير ويخرج منه طقم من الماس المرصع بالياقوت ..


=انا مش هلبس مجوهرات ..كفايه اخر مره والي حصل فيها..


اقترب عمر منها ثم قال بجديه..

=وايه الي حصل اخر مره ومخوفك اوي كده..


التمعت عيون حبيبه بالدموع وهي تقول باختناق..


=انت عارف ايه الي حصل والي جيلان عملته فحتى لو كنت مش مصدقني فأنا..


عمر بهدوء ..

=ومين قال اني مش مصدقك..


حبيبه بدهشه وغضب


=يعني ايه مش فاهمه ..ولما انت مصدقني كنت بتعمل فيا كده ليه


اقترب عمر منها وهو يتجاهل حديثها ويقول بهدوء


=البسي المجوهرات يا حبيبه وكفايه كلام في الموضوع ده لحد كده


حبيبه بتحدي

=مش لابسه يا عمر ولو عاجبينك اوي البسهم انت..


اقترب عمر منها وهو يقول بهدوء خطر..


=بتقولي ايه..لو مش عاجبني اعمل ايه..

حبيبه بارتباك وخوف..


=انا مقصدش..بس انا مش عاوزه البس مجوهرات ويتقطعوا زي الي قبلهم والا يضيعوا دا انا كان قلبي هيقف من كتر الرعب وانا بلم في في العقد من على الارض


ثم تابعت باحتجاج وهي تراه ينظر لها ببرود


=تقدر تقولي كنت هعمل ايه لو فص او حته منه ضاعت او ملاقيتهاش


أدارها عمر و بدء في وضع القلاده الماسيه حول عنقها وهو يقول بصرامه مقصوده ..


=البسي يا حبيبه ..والي يتقطع يترمي واشتريلك الف غيره..ومش عاوز اسمع بعد.كده اي اعتراض على حاجه انا شريهالك


ثم وضع الخاتم في يدها ثم السوار ثم رفع وجهها العابس اليه وهو يقول بهدوء..


=الي حصل ده ميتكررش تاني .. وحوار هتموتي من الرعب علشان عقد والا خاتم ضاع او اتكسر دا تمحيه من جواكي خالص.. انا بجيب المجوهرات دي لمجرد انك تتزيني بيها وهي والي اغلى منها كمان ميساووش عندي لحظة رعب بتحسيها عشان حاجه هايفه زي كده..


ثم اشار لها بغضب ..

=اتفضلي قدامي علشان منتأخرش..


وقفت حبيبه بدون ان تتحرك..

ثم قالت باعتراض


=عمر ..


الا انه تجاهلها وخرج دون ان يلتفت اليها..

ضربت حبيبه قدمها في الارض وهي تقول بغضب..


= أوف .. كل حاجه لازم تتم زي ماهو عاوز وانا مش من حقي حتى اعترض ..


ثم تنهدت بغضب وتبعته بسرعه الى الاسفل..

نزلت حبيبه الى الاسفل فوجدت جيلان تقف بجوار عمر وهي ترتدي فستان زهبي قصير جدا ومثير وترفع شعرها في قصه جميله عصريه وهي تنمسك بزراعه وتميل عليه باغراء..

لتشتعل حبيبه بالغيره الا انها كبحت جماح نفسها وهي تقول بغضب مكبوت


=انا خلصت .. لسه قدامكم كتير..


نظرت جيلان لها بغضب وكره وهي تتأمل جمالها واناقتها الواضحه في حين قال عمر ببرود


=اتفضلوا العربيه جاهزه..


توجهت حبيبه للسياره الا انها تفاجأت بجيلان تميل عليها وهي تقول بكراهيه واضحه


=انا شايفه انك لبستي طقم مجوهرات جديد ايه محرمتيش من المره الي فاتت والا مش هامك و فكراه عقد من ابو تلاته جنيه.. من الي متعوده تلبسيه وعادي انه يتقطع او يضيع..


ثم تركتها واسرعت بالذهاب خلف عمر قبل ان يلاحظ تحدثها معها

في حين وقفت حبيبه وهي تشعر بالغضب والتوتر يستولي عليها وهي تمرر يدها على العقد بتوتر و تفكر جديا في خلعه والذهاب بدونه..الا انها تراجعت وهي تلمح عمر يرمقها بغضب .. فأسرعت بالذهاب الى السياره التي وقف عمر بجوارها في انتظار مساعدتها للصعود للسياره..


بعد قليل ..

وصلت حبيبه برفقة جيلان وعمر الى الحفل ووقفت بجانبه تستمع اليه وهو يتحدث مع بعض رجال الاعمال في حين تعرفت هي الى زوجاتهم وعقدت عدة صداقات معهم لتقول احداهم بمرح..

= بم انك مهندسة ديكور فلازم تعزمينا عندك ونشوف الديكورات والتغييرات الي نفذتيها في القصر يمكن نقلدك ونعمل زيها


جيلان بحقد..

مين قالك ان القصر في حاجه هاتتغير انتي مش عارفه التحف والانتيكات الي فيه تساوي قد ايه ..علشان اي حد يغيره

حبيبه برقه..

معلش ..اصل جيلان بتموت في الانتيكات والتحف بس انا للاسف لاء بحب اعيش في بيت مبهج ومريح مش متحف..وعشان كده دايما انصحها انها تشتري تحف وتحطها في فيلتها علشان تحس انها مرتاحه ..اصل الناس ازواق وكل واحد بيحب يبقى بيته مناسب لزوقه ومرتاح فيه ..

ابتسمت السيده وهي تنظر لجيلان التي امتقع وجهها من شدة الغضبوهي تقول برقه

عندك حق وانا كمان زيك بحب البساطه ومبحبش التحف الكتير خصوصا لو فيه اولاد..

مالت جيلان على اذن حبيبه وهمست بتهكم ..

اولاد ..اظن عمر مستحيل يسمح يكون له اطفال منك كده والا ايه يا حبيبه.............هانم

صمتت حبيبه دون ان تجيب وقد امتقع وجهها وهي تتزكر فجأه انها قد توقفت منذ مده عن تناول حبوب منع الحمل التي كتبتها لها الطبيبه بناءٍ على طلب من عمر..

لتقضي الباقي من الوقت دون ان ترى او تسمع مايدور حولها وعقلها يدور في اتجاه واحد ماذا لو كانت قد حملت بالفعل دون ان تشعر...كيف ستتصرف وكيف ستواجه عمر وكيف ستكون ردة فعله خصوصا وهو قد اخبرها صراحة انه سيخيرها مابين الاجهاض وبين حرمانها من طفلها للابد ان اصرت على الاحتفاظ به..

لتهمس لنفسها بخوف وهي تجري حسابات معقده في رأسها..

اكيد.....اكيد انا مش حامل بلاش خوف يا حبيبه انا مش حامل

لتتابع وهي تحاول طمأنة نفسها

من بكره هشتري حبوب منع الحمل وهاخدها من تاني..

ثم همست بتأنيب وغضب من نفسها

إزاي كنت غبيه ومعملتش حسابي ..

ثم نظرت لعمر بخوف وهي تتخيل ردة فعله ان علم انها لا تتناول وسيله لمنع الحمل او ان اسوء كوابيسها قد حدث و انها قد حملت بالفعل...

لتهمس برعب وهي تكاد ان تنهار


=انا لازم اروح للدكتوره بكره..


لتلتقي عينيها الخائفه بعينيه المتسائله..وقد شعر بخوفها بدون ان تتحدث

فاقترب منها وقد نسى غضبه منها وقال باهتمام


=مالك يا حبيبه في حاجه يا حبيبتي


ابتسمت حبيبه بارتعاش

ثم قالت بخفوت وهي تنظر للارض ترفض النظر اليه

=مفيش حاسه اني تعبانه شويه


لف عمر يده حول خصرها وقربها منه وهو يقول بلهفه ..


=تعبانه حاسه بايه..


حبيبه بهمس ..

=مفيش بس حاسه اني دايخه شويه..


اشار عمر لجيلان للانصراف ثم قال باهتمام


= طيب يلا بينا نروح ..يمكن محتاجه ترتاحي..


ثم غادر الحفل وتوجه بها الى السياره وهو يسندها ويلف خصرها بزراعه ..وسط نظرات جيلان الحاقده


بعد قليل ..


جلست حبيبه بجوار عمر وهي تشعر بانقباض وخوف الشديد فأغلقت عينيها وهي تسند رأسها على كتف عمر بتعب وكادت ان تستغرق في النوم الا انها فتحت عينيها فجأه وهي تقرر مصارحته بمخاوفها فهي لن تستطيع الصبر حتى تتأكد من عدم حملها او ان تعيش في دوامه من الخوف فيكفيها ما مرت به في السابق ..


فهمست بخوف ورجاء


=عمر انا كنت عاوزه اقولك على حاجه ..


مال عمر يستمع اليها ثم قال باهتمام


=في ايه يا حبيبه قلقتيني


حبيبه بارتعاش وهي تنظر الى الجيلان التي تجلس وهي صامته تحاول الاستماع الى حديثهم الهامس..


= لما نوصل هبقى اقولك..


عمر بقلق..

=انا لسه هستنى لما نوصل اتكلمي يا في ايه ..


حبيبه بهمس

=مفيش بس..اقصد ..ان انا يعني نسيت اخد حبوب منع الحمل


ضيق عمر عينيه ثم قال بهدوء حذر


= قصدك انك نسيتي تاخديهم النهارده..


هزت حبيبه رأسها وهي تقول بشحوب


=اقصد ..اني مخدتهمش من مده علشان احنا كنا .. انفصلنا وكنت فاكره انهم ملهمش لازمه اخدهم بعد كده


عمر بغضب

=يعني انتي تقصدي اننا من يوم مارجعنا لبعض وانتي مابتخديش حبوب منع الحمل..ولسه فاكره تقوليلي دلوقت والا بتحطيني قدام الامر الواقع


ثم امر السائق بغضب فجأه

= اطلع على مركز دكتوره ابتهال..


حبيبه بخوف

=هنروح لدكتوره ابتهال في وقت متأخر زي ده ليه ..


عمر بقسوه..

=هنروح للدكتوره وهتكشفي يا حبيبه ولو طلعتي حامل يبقى هتنزليه زي اتفاقي معاكي ..


ثم تابع بقسوه شديده وسط نظرات جيلان الشامته وانهيار حبيبه في البكاء..

= مش عمر الرشيدي الي يتحط قدام الامر الواقع ويخلف من واحده غصب عنه خصوصا لو كانت الواحده دي مش من مستواه ومتنفعش تبقى ام ابنه

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الحادي والعشرون من رواية سيد القمر الأسود بقلم زينب مصطفي
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة