-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل الحادى عشر

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية إجتماعية كوميدية جديدة للكاتبة فاطمة صلاح علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الحادى عشر من رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح. 

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل الحادى عشر


رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل الحادى عشر

 كارمه باستغراب:مراد مين؟

مراد بغضب:نعم!

كارمه بضياع:نا معرفش حد اسمه مراد!

مراد وقد خرج عن شعوره:نعم بروح امك ولا عشان سيبتك علي راحتك هتعيشيلي الدور

كارمه بخوف وهي تضم نفسها:نت مين واي اللي بتقوله ده!!

مراد وقد شعر انها ليست في طبيعتها:مراد جوزک يا كارمه!!

كارمه بخوف:جوزي!!،انا مش متجوزه ولا هتجوز الا حبيبي سليم

لم يشعر مراد بنفسه الا وهو يصفعها:سليم اي يا*****عايزه اي تاني بعد مشفتيه وهو ف الوضع دهه!!وبدأ يقص عليها ما كان سليم يفعله

لتضع الاخري يداها علي اذنيها وهي تهز برأسها بمعني"لا"ثم وقعت مغشي عليها!

ظل يحاول افاقتها لاكثر من ربع ساعه ولم تفق

فالبسها"اسدال صلاتها"ليحملها ويذهب لاقرب مشفي

..................

كانت واقفه ممسكه بيد اكرم والاخر يقف بجمود

اسيا بتوتر:اكرم انا قولت سبني أفكر مقولتش اني رافضه!

اكرم ببرود:وصلنا!

لم تستطع الرد بعد ان وجدت هاتفها يرن

اسيا باستغراب مين هيكلمني ناو!لتجده"مراد"

اسيا:اي يا مراد مردتوش ليه امبارح كنت..

مراد بسرعه:تعالي بسرعه علي مستشفي****كارمه اغمي عليها وحاولت اصحيها مش بتصحي

اسيا بخوفف:مالهااا

مراد:مش وقته يا اسيا انزلي بسرعه،سلام

لم تكاد تغلق حتي سمعت الاخر يقول بسرعه: ولالا بعد ما اطمن عليها هاجي اخدك عشان الوقت اتاخر

لترد الاخري:هاجي نا واكرم خليك معاها نت سلام

نظر اكرم لها بغضبب شديد و:حسابك تقل اوييي

لتذهب وهي تحاول النزول من اليخت لتجد يد تطبق علي ذراعيها بشده

اسيا باستغراب:في اي ياكرم

اكرم وعينيه تلمع بالغضب:لا مفيش حاجه شبه الراقصين بس

اسيا وهي تدفعه:مش وقتككك نا نازلههه

ليطبق علي كفيهاا بشده و:اقسمبلله يا اسيا١٠د لو مغيرتيش هدومك دي متلوميش الا نفسك عشان هتنزلي فعلا بس نص البحر

لتدفعه اسيا رغم المها من يده:انت فاكر نفسك ميننننن

اكرم ببرود وهو يدلف داخل اليخت ويجلس باسترخاء:بقو٩

دلفت بسرعه الريااح وهي ترتدي التشيرت التي اتت به صباحاً

_____________________

في المشفي

دلفوا اسيا واكرم

ليجدو مراد يرتسم علي ملامحه القلق

اكرم:اي الاخبار

مراد بخوف:الدكتور بقاله نص ساعه باين جوه

اسيا بحزن:هو اي اللي حصل

صمت الاخر لتنظر اسيا لاكرم بمعني ان يتركهما لدقائق ليجلس الاخر بغضب علي اقرب مقعد

قص عليها مراد كل ما حدث

لتقول اسيا بذعر:انا خايفه تكون بسبب اللي حصل دخلت في صدمه نفسيه ودي حاله انكار

مراد بخوف وهو يحاول التماسك:لا معتقدش الموضوع يا اسيا مش مستاهل هما يعني كانو احم احم ولم يستطع التفوه

اسيا بأسف:نا عارفه اني بجرحك بكلامي بس يمراد كارمه سليم عندها شخص مقدس يعني لو شفته بيحضنها بس تنتحر دهه زي ابوها من وهي طفله كانت بتقوله بابا فعلا

ليتذكر عندما قال لها *يا بنتي*ككلمه عاديه لا اكثر ولكنها صنفتها ككلمه"سليم"

ذهب ليجلس بجانب اكرم وهو يضع يديه بين رأسه ويعلم بداخله ان المرحله القادمه ستكون اصعب اختبار له ولحبه!!

وقفت اسيا وعينيها تمتلأ بالدموع علي حاله"كارمه"و"مراد" ايضاً تذكرت ما حدث لها منذ سنوات بسبب ذلك الحب كم اصبحت تكرهه وتخافه تعلم انها جازفت بحبها لأكرم ولكن عليها تحمل العواقب ايضاً!!

___________________

دلف الطبيب وعلي وجهه علامات لا تبشر بالخير

ليذهبو له ،اسيا ومراد في صوت واحد:طمنا يا دكتور

الطبيب بلا شعور:هي فاقت وهي بخير جسدياً أنيميا حاده مش اكتر بسبب نقص التغذيه

ثم وجهه حديثه لمراد:لكن في حلقه مفقوده حضرتك ما قولتهاش بخصوص حالتها النفسيه تقدر تتفضل في مكتبي

ذهب الثلاثه مع الطبيب ليجلس اكرم بالخارج بملل ويدلفو الاثنين للداخا

___________________

في حجره الطبيب

وبعد ان قص مراد كل ما حدث لها ليطلب الطبيب ان يقص عليه مدي تعلقها بذلك الشخص لتتطوع اسيا بهذه المهمه وهي في قمه حزنها علي صديقتها وصديقها مراد

الطبيب:بعد كل اللي قولتو دهه فهو واضح جدا انها دخلت في صدمه نفسيه وهي في المرحله الاولي وهي حاله انكار للواقع والافضل تستشيرو دكتور نفسي

مراد بضياع:حضرتك ترشحلنا حد؟

أوميء الاخر برأسه:هكلمه يجي حالا

رفع الاخر سماعه الهاتف وهو يطلب ان يأتي حالا اليه المسمي"نادر"

جلس امامهم شاب وسيم ويبدو انه في السادسه وعشرون لا اكثر وهو يقول ببشاشه:سلام عليكم

جلس ليقص عليه الطبيب الاخر الحاله

نادر بابتسامه خفيفه:متخافوش انشاءلله خير ومن اللي فهمته انكم مهتمين جدا بيها وده اهم م العلاج نفسه الاهتمام والملازمه الدايمه والاهم انكم تستحملوها في نوبات الغضب اللي بتبقي في المرحله الثانيه

ليطلب "مراد"منه ان يقص عليه حالتها

نادر: من الواضح انها شخصيه حساسه ولذلك متحملتش و دخلت في صدمه نفسيه دي حاله الانسان بيدخل فيها في حاله الفقد سواء موت او فقد حد غالي وحسب اللي حكيته فهي في المرحله الاولي"انكار الواقع"وفيها بيبقي الشخص ساكت دايما وعايش في الخيال اللي رسمه لنفسه وناكر حقيقه مؤلمه بعدها المرحله التانيه"الغضب"هتتحول لشخص تاني ومش هتعرف عزيز المرحله التالته..

لتقاطعه اسيا بتفهم وعينيها ممتلئه بالدموع: اما نوصلها؟!العلاج هيطول؟

نادر وهو يلوي فمه بعدم معرفته:في جلسات بتبقي قليله وده نادراً واغلبهم طوال بس طبعا بمساعدتها الامر هيبقي اسهل

شكرته اسيا وهي تدلف للخارج ممسكه بيد مراد الذي شعر بأنه علي وشك ان يتوقف قلبه

اسيا وقد تناست اكرم وهي تقول لمراد:تعالي بس نطمن عليها now وكله هيبقي تمام trust me!!

هز الاخر برأسه بمعني"نعم"

ليأخذ يده من يدها ويقول:شوفي اكرم عشان شكله ع اخره وحصليني بس

افاقت وهي تكاد تبكي بعد ان رأت نظرته لها لتذهب:اكرم انا...

اكرم بغضبب:اطمني ع صاحبتكك عشان اوصلك لان ايامي معدوده هنا عايز اخلص شغلي عشان في صفقات كبيره في القاهره الاسبوع الجاي!!!

انحدرت دموعها التي كتمتها بالداخل بشده علي وجنتيها وهي تقول بكبت:سافر من ناو لو تحب ومراد هيروحني كتر خيرك

ضم قبضه يده بشده وهو يتماسك ويدفعها باليد الاخري امامه في اتجاه حجره كارمه

____________________

في حجره كارمه


جالسه علي فراشها في سكون ومراد يجلس بجانبها ودموعه علي وشك الهطول

اسيا وهي تحضتنها

اسيا وهي تحضتنها:ايه يكارمه خضتينا

كارمه بلا شعور:عايزه سليم!!

مراد وقد شعر انها رمت به في جهنم بقلب بارد و:سيلممم مش موجود نا بس اللي موجود مراد جوزك!!

كارمه وقد بدأت دموعها في الهطول:انتت دكتور مراد وبس

مراد بقله حيله:انا جوزك يكارمه!جوزك

لتنظر لاسيا وهي تبكي:هاتيلي سليمم ده كذاب

اسيا بقوه:لا مش كذاب

ثم بدات تقص اسيا عليها ما حدث لتبكي الاخري بشده ثم رمت بالكانيولا من يديها ليهطل الدم سيولاً ولكن لم تتأثر بل صفعت اسيا بشده عده صفعات وهي ترمي بكلام بزيء لها وتدافع بكل ما لديها عن سليم ثم هاجت بشده وامسكت بكل ما امامها في الحجره وهي تكسره وتصرخخ بهستريه ولم تتوقف عن قول:بكرهكم بكرهكم كلكم

لم يستطع احد كبح غضبها ليذهب اكرم لينادي الطبيب المسئول عن حالتها بينما مراد جلس ارضاً وهو يحتضنها بشده وهو يبكي واسيا تحاول امساك يدها التي تضرب بها الاخر

حقنتها الممرضه بحقنه مهدئه واوضح الطبيب انه لا مجال لوجودهم الان وان يأتو في الصباح وشخص واحد بإسطاعته المبيت معها بالطبع كان مراد وقبل ان يذهب الطبيب اخبرهم انها الان انتقلت للمرحله الثانيه وهي الغضب واضاف بعد ان رأي اثار صفعات علي وجهه اسيا:لازم تتحملوها،،هي في اشد احتياجها ليكم

____________________

ذهبا اكرم واسيا بعد ان اخبرته الاخري انه في حال حدوث اي شيء يهاتفها

__________________

في السياره

اسيا بضيق:شغل ميوزيك بليزز

لم يرد الاخر بل ادار المسجل لتشرد الاخري في اغنيه"little do you know" كانت تسمعها دائما بعد خيبتها الاولي وعلي ما يبدو انها ستسمعها مره اخري

هبطت دمعه علي وجنتيها لتمسحها سريعاً قبل ان يراها الاخر ولكن هيهات فقد رأها ولوي فمه بضيق

اسيا بخنقه:ممكن توديني البحر دقايق بس وهنروح

اكرم برفض:لا مش ممكن الساعه١.٥!!

اسيا بتوسل:ده تحت البيت!!!

اكرم وهو يوافق ع مضض:ماشي

____________________

جلسوا علي الرمال كعادتهم وبعد دقائق

اكرم بضيق:مالك

اسيا بخنقه:انت بتعمل فيا كده ليه،ليه هتسافر تاني نت معتش عايزني!؟

قاطعها اكرم بضيق:اي التخلف اللي بتقوليه ده نا كنت هسافر كمان اسبوعين عشان مأجل صفقات مهمه عشانك!

لترد الاخري بسخريه:لا كتر خيرك

اكرم بعصبيه:انتي ايه؟ابو ايدك فهميني انتي ايه؛؛ من كام ساعه امنيتها اننا نتجوز بعدها بساعتين اعرض عليها تقولي محتاجه افكر!!!

اسيا ببكاء:عشان خايفه يا أكرم عشان انا خايفه!

تجاهلها واكمل بغضب:لا عشان انتب مش مقدره اولا عطيه لواحد غريب رقمها مع اني لسه مزفت وقايل امبارم معتش ليكي دعوه بيه الاقيها بتقوله كلمتك بليل مردتش!!!!

ثم صرخ بها بهستريه:كلمتك بعد ما الطرطور مشيييي مردتششش،، ثانيا عايز يجي يوصلها وخايف عليها اصل جوزها كيس جوافه،ثالثا عايزه تنزلي بترنج بتشيرت مبين تلت اربع بطنها،رابعا خرجالي مسكه ايده احضنيه احسن لا وكل شويه تروح في حته وال*****يقعد يستناهاا عادي خالص!!و...

قاطعته هذه المره وهي تحتضنته وتبكي بشده:حاسه اني فعلا الدنيا بتجبلي اشخاص اتعلق بيهم وتفرحني يوم وتعذبني وتعاقبني ع تعلقي لسنين،عارفه اني غبيه وهضيعك بس متسمحليش صدقني كله عشان كارمه نا كنت قدامه لسنين وكنا صحاب و..

احاطها الاخر وهو يقول:شششش متقوليش كده طول منا جنبكك كله هيبقي تمام

لاول مر تعترف بضعفها وهي تقول:خليك دايما جنبي والنبي ياكرم اوعي تسبني انا بحبك اوي بجد،، هتدمر لو بعدت عني

اكرم بحب:في حد يبعد عن روحه؟

____________________

في اليوم التالي

استيقظت علي صوت والدتها"لمياء"

قومي يا "اسو"يلا

لم ترد الاخري لتهزها والدتها وهي تقول بصوت عالي نسبيا:اسيااااااا

اسيا بغضب:يخربيت اسيا ابعدووو عني

والدتها:قومي اكرم برهه

اسيا بنعاس:******

والدتها بصدمه:rude!!!،نا هناديهولك يصحيكي بقييي

لم ترد الاخري ليدلف اكرم بعد دقيقه وهو يغلق باب الحجره

وجدها ترتدي منامه قصيره باللون الاسود ونائمه في منتصف فراشها علي ظهرها وتضع رجل علي الاخري ويدها اليمني علي عينيها واليسري تحتضن بها"امان" ليضحك بداخله علي مظهرها جلس بجانبها وهو ينادي اسمها ثم وضع قبلات متفرقه علي وجهها وعندما اتي لفمها وضع قبله صغيره لتستخدم اخيراً يدها في ابعاد هذه "الحشره" كما تظن عن وجهه فاوشكت ان تضع احد اصابعها في عينيه ليسبها وهو يبتعد لتفيق وهي تصرخ ووقفت علي الفراش

اسيا بصراخ:يماما اي اللي جابك هنا ودخلت ازاي!!

اكرم بسخريه:م الشباك ههه

اسيا وهي تلوي فمها باشمئزاز :بااارد نصيحه لوجه الله متهزرش عشان بتبقي egg

ليغمز الاخر وهو يقترب:انا egg?

اسيا بتوتر:لا بس حاسب بس

اكرم بخبث: بس ايه الجمال ده

اسيا وهي تنظر لنفسها بصدمه من مظهرها الفاضح لتنوي القفز كعادتها من السرير ليمسكها الاخر من قبل ركبتها بقليل وهو يحضتنها:حسبي لتقعي

اسيا بتوتر من قربه:م ت خفش

اكرم وهو يقبل رقبتها فهي في مستوي فمه:لا ازاي مخافش ثم رفع وجهه لينظر لها وهو يقبل ذقنها"بحبك!!" سيطرت عاطفتها عليها لتنزل براسها ولاول مره تبادر وهي تقبله برقه وتمسك برأسه بيديها ليتوها في قبلتهما معاً.

...................................

استيقظ مراد وهو يشعر بالم حاد في مفاصله فهو غفل علي مقعده وهو جالس ليجدها نائمه كالملاك

يتألم قلبه بشده علي حالهماا لما القدر لم يكن رحيماً به ليجدها فارغه القلب وتقع في عشقه من اول نظره كحاله،لما لم تكن قصتهم كحال الاساطير تبدأ قصتهم بأن يعشقو بعضهم من النظره الاولي وتنتهي بأن يعيشو في"سعاده بجانب اطفالهما" لماذا كل ذلك التعقيد والتكتيك في حبه لماذا هي بالذات فصدفته في أول يوم لها في الجامعه كانت بها هي وآسيا ولو كان كما كان يحاول ان يقنع نفسه في اول مره اعجاب لأعجب بآسيا فهي فائقه الجمال ولا تقارن كارمه بها ولكن في ذلك اللحظه لم يري سوي الاخري وتوترها ومحاوله تهدئتها لآسيا وحتي بعد ان اقترب من الاخري واصبحا اصدقاء لم ينجذب لها بل عشق الاخري!!

فلاش باكك

كانت الساعه الثامنه وعشر دقائق وهما متأخرتان علي المحاضره فآسيا لا تفيق بسهوله ولا تهتم بانه اول يوم لها او ما شبه!!ليجدو سياره تأتي بسرعه رهيبه باتجاههم من بوابه

الكليه وتتوقف في اخر لحظه قبل ان تؤدي بحياتهما اعتذر لهما من نافذه سيارته وهو ينوي الذهاب لتقف اسيا امام سيارته وهي تخبط بيدها عليها بشده وتهبط عليه بوابل من جميع الالفاظ البذيئه ولكن هو كان في عالم اخر مع الهادئه التي تقف بجانبها ومظهرها كطفله في العاشره ليأتي الامن ويقوموا بحل المشكله

من يومها وهي تشغل تفكيره بشده وزاد عشقه لها عندما درس لها في السنوات الاربعه لها في الكليه

باك

حُبه لها قدره ولا مفر منه لم يخضع لقوانين منذ بدايته وعاش لسنوات بداخله فليتحمل عواقب عشقه لها كما تحمله لسنين!! كان غارق في هذه الافكار ليجدها تفتح عينيها ببطء وهي تنظر له بصمت بعد عده دقائق

كارمه بلامبالاه:انت مفيش عندك دم؟ايه اللي مقعدك هنا!!

مراد بتماسكك:جوزكك عايزاني اقعد فين

سبته بصوت عالي ثم اضافت بغضب:اطلع بره

جلس مراد بجانبها وهو يحاول ان يهدئها وهو يقول:نا جوزك يكارمه

كارمه بسخريه:مش اغنيه هي ماسكهالي من امبارح!!قريب هخلعك وهتجوز سليم

تجاهل الاخر كلامها وهو يردد بدموع:انا بحبك يا كارمه حبي ليكي ميتوصفش صدقيني كله هيعدي ونا مش هسيبك دايما هقف معاكي بس نت كده بتعذبيني برفضك ليا وكلامك ده، عشان خاطري فوقي وابقي احسن و..

قاطعته الاخري بغضب هستيري:مششش عايزاكك تحبني مش عايزاك نا بحب سليم وبس عايزاه هو وبس!!

ثم اضافت ببكاء شديد:بتتعذب! اصلا اللي احنا فيه ده مش عدل انت معايا عشان بتحبني بس نا مش بحبك عايزه ابقي مع سليم مش بحبككك انت مش بحبك!

هبطت دموعه الذي حاول كبتها منذ زمن ليحضتنها رغما عنها وهو يقول:بس نا بحبك بحبك للاسف!!،،انا اسف

ظلت تصرخ بشده وتصدد له اللكمات وهي تردد:اشمعنا انا يربي ليه كلل دهه ثم تضيف بين الجمله والاخري مش بحبك انت بحب سليم

غفت اخيراً في حضنه واخر ما نطقت به:مش عدل

ليتنهد الاخر بكبت وهو يفكر في المستقبل المظلم؟والذي يعلم جيدا انه سيكون اصعب من ذلك بمراحل!!

............................

دفعته ارضاً بخجل وذهبت للمرحاض ليضحك بشدهه جلس بالخارج في انتظارها لتأتي بعد مده ترتدي فستان من الشيفون باللون الروز الهاديء طويل وبحمالات فارتدت فوقه جاكيت جينز فاتح فهي لا تريد اغضابه وحذاء ابيض رياضي ورفعت شعرها ذيل حصان ليصل لاسفل خصرها تذكر صدفتهما الاولي فكانت ترتدي فستان وجاكيت جينز ايضاً مازال يذكر تفاصيل ذلك اليوم!،نظر لها بانبهار فهذه عادته منذ ان عرفها يراها في كل مره كأنها المره الاولي ينظر لها بنفس النظره ان لم تكن اكثر عشقاً افاق علي صوتها وهي تقول:انا جيت

ليرد بسخريه:اي اللي جابك!!

لتهتف بغيظ:ده بيتي يا حبيبي يلا من هنا

ليضحك

لتضيف بجديه:يلا عشان منتاخرش وعشان تشوف شغلك!

اكرم بحب:نفطر الاول في اي مكان وبعدين نروحلهم اكيد نايمين وبعدين نا مقولتلكيش؟

لترد اسيا باستغراب:لا مقولتليش!

اكرم بمرح:مفيش يستي شغل عشانك ولشهر سنه سنتين قدام

لتضحك الاخري وتضيف:طب والصفقات!!

اكرم بشرود:طز!

لتضحك الاخري بسعاده وهي تقبله من وجنتيه

كان قد قرر تأجيل تلك الصفقات ان لم يكن رفض ذلك الاتفاق فهو يريد ابعاد كل شيء من ماضيه عن حاضره وخصوصا بعد ان وجد راحته وجد سعادته وجد"اسيا!"

في السياره ادار المسجل علي اغنيه"مفيش منك"وهو يغني بمرح وأكد علي حروف"ياللي حُبك خلي قلبي بين ايديه يحتار!" وهو ينظر لها بهيام لتضحك بفرحه وهي تقول"بُص قدامك يا ابني هنعمل حادثه يخربيتك"

اكرم باشمئزاز"بومه بومه يعني مفيش كلام!" لتضحك بصوت عالي قبل ان يرد

آتت له رساله ليفتحها ليجدها من رقم خاص"اوعي تفكر ان اللي عملته من خمس سنين انا نسيته لا ابداً انا هدمرك زي ما دمرتني،،و دي قرصه خفيفه،،عربيتك من غير فرامل خلي بالك من المزه اللي جنبك بقي بالشفا!"

لم يفق الا ع صوت اسيا وهي تهتف بذعررر"اكرم حاسب ياا اكرمم هنموت،اهه"!


*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الحادى عشر من رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات رومانسية
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة