-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل السابع والعشرون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية إجتماعية كوميدية جديدة للكاتبة فاطمة صلاح علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل السابع والعشرون من رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح. 

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل السابع والعشرون


رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح

رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح - الفصل السابع والعشرون

 في الصباح

استيقظت الأخري علي نداء مراد لها!

كارمه بنعاس:في ايه يا حبيبي؟

مراد:قومي يلا عشان نلحق نفطر ونروح نشوف بابا عشان لو حالته اتحسنت نجيبه!

جلست الأخري علي الفراش وهي تتنحنح:مـراد عايزه اقولك حاجه!

مراد:ايه يا حبيبتي؟

كارمه:مـاما سايبالي في البنك ٣٠٠الف جنيه!!

مراد بضحك:٣٠٠جنيه!طيب يا ستي هديهملك انا بدل ما تروحي تجببهم!

كارمه بجديه:بقول ٣٠٠الف!!

مراد ببلاهه:ده اللي هو ازاي!

ثم اضاف:تمام انا فاهم ان ٣٠٠الف مش كتير بس أنا أقصد ان يعني...

كارمه بتفهم:فاهمه انك مستغرب عشان مستوانا تحت الصفر بس عايزه اقولك ان ماما هي اللي كانت معيشانا كده ربنا يرحمها،،بابا كان مدرس في الصنايع وكان بياخد مكافأت ومرتب حلو وحتي المعاش وهي كانت بتاخد كل دهه،،الاكل طبعا اللي هو مصاريف البيت محدداله٣٥٠ج شهرياً حتي لو هنموت جوع بس!،،فمتستغربش م المبلغ!!

مراد بتفكير:طب ومصاريف الكليه!!،،الطلبات لوحدها بتعدي٥٠٠ج في الشهر!!

كارمه باحراج بالغ:اسيا كانت بتدفعهم لي!!

مراد باستنكار:ابو اسيا يعني!!

كارمه:لا،،اسيا زي ما نت عارف كاتبه وليها روايتين من اشهر الروايات فكانت بتدفع المصاريف منهم،،انا مبقبلش ولا مليم منها حتي الهدوم مكنتش بقبل الا كل فين وفين،،بس قبلت الجامعه عشان هي طريقي الوحيد لدنيا افضل!!

حاوط الاخر وجهها وهو يحتضنها بشده وحنان بالغ و يردد بداخله:شوفتي كتير يا كارمه ، ولله وعد عليا اني مستحيل ازعلك او احرمك من اي حاجه!

مراد:طيب سبيهم مكانهم احنا مش محتاجين الحمدلله!

كارمه:ما هو انا لسه ما كملتش!

ابتعدت عنه وهي تكمل بارتباك:أنا عايزه افتح معمل تحاليل!

مراد:انا افتحلك واحد م الصبح يا قلبي،بس الفكره انك مش عامله دبلومه!

كارمه:مانا هشغل دكاتره فيه وهروح عشان املي وقت فراغي,اما اخلص الدبلومه هشتغل!!

مراد بتفكير:تمام يا حبيبتي هبدأ ادور علي مكان مناسب ونشتري الاجهزه!

كارمه:تمام هسحب الفلوس بكره!

مراد بحزم:كارمه فلوسك دي انتي حره فيها،انا الي هفتحولك!

كارمه باصرار:مراد انا عايزه حاجه ليا،عايزه احس ان ليا قيمه وكيان!!

وافق الاخر علي مضض لتحتضنه وهي تردد من صميم قلبها:ربنا يخليك ليا يا حبيبي!

تناولوا إفطارهم ثم ساعدها في تجهيز الغرفه لوالدها ليذهبوا بعدها حتي يأتوا به...

_____________________________

داعبت أشعه الشمس الذهبيه وجهها لتفتح عينيها ببطيء وهي تشعر بقلبها يتراقص من فرط السعاده،،نظرت بجانبها فلم تجد الآخر لترتدي"الروب"وهي تهبط لأسفل!!

لم تجده بالمنزل ولم تجده حتي أمام البحر قلقت بشده وقررت تبديل ملابسها والخروج للبحث عنه فقد ترك هاتفهه بالمنزل!!

دلفت للخارج وهي تنادي بقلق وبصوت عالي"أكرم"ولكن لم تجد رد!!،،ظلت تركض في كل اتجاهه والقلق يكاد يتأكلها!!،،أتكون ’ملاك‘ سبقت سيلينا بخطوه!ولكنها الان ما زالت في اكتئابها وعزلتها!!،أيكون’كمال‘قد هرب وجاء لقتله!!ولكنه قد علم بالحقيقه!!!،عادت أخيراً أسفل الفيلا وهي تضع يديها أعلي رأسها وتبكي بمرار!لتجد رجلتين يتدليان من سقف الفيلا!!!

صعدت بسرعه لتجد الاخر يجلس وهو يبكي بقوه!!

اسيا بخوف:أكرم انزل!!

أكرم:اسيا ممكن تسبيني لوحدي!!

اسيا:في ايه يا حبيبي مالك!!

ثم اقتربت منه وهي تحاول امسكاه كاد ان يقع!!لتأخذه باتجاهها وهم يقعوا للداخل!!

اسيا بدموع وهي تحتضنه:كنت هموت م الرعب!!ايه اللي منزلك الساعه١١ في الجو التلج ده وليه بتعيط وليه قاعد كده اصلاً!!

اكرم بالم:ما فيش سيلينا صعبانه عليا، ضحت بحياتها عشان تنقذني!!رغم اني كُنت عارف بكل حاجه!!

اسيا باستغراب:عارف ايه وازاي!!


فلاش باك


بعد ان رفضت الاخري الرجوع له دلف لشقته للهروب من استجوابات"لين"،،ظل جالساً وهو يتذكر ذكرياتهما معاً ليجد الباب يطرق!

ركض بسرعه وهو يفتحه علي أمل ان تكون هي ليجدها"ملاك!"انصدم من مظهرها!!شعر انها عجوز في الثمانين من عمرها ترتدي فستان ابيض طويل وباكمام بالي وترفع شعرها الذهبي الحريري في كعكه سيئه وعينيها يشعر انها تجعدت من كثره البكاء اضافه للهالات السوداء الذي تمليء اسفل عينيها!!

افاق ليجدها تردد بصوت مبحوح:اكرم ممكن نتكلم!!

اكرم بقسوه:ما فيش كلام بينا!

كاد ان يغلق الباب ليجدها تردد:كمال بيخطط لقتلك!

اكرم بصدمه:وانتي عرفتي منين!

ملاك بتوتر:عرفت بقي وخلاص!،،اوعيي تفكر اني جايه اقولك اني بكده خلاص!،،انا مش هسيبك لاسيا فاهم انت ليا وكرامتي اللي اتهانت قدام شركتك دي هرجعها اما هدخلها تاني ونا مرات المدير!


باك


اسيا ببكاء:وانت ما عرفتش سيلينا ليه بالموضوع ده!!

اكرم:كنت هعرفها!،،والله بس بعديها انتي جتيلي ورجعنا واول امبارح اتجوزنا وانا بعتلها عرفتها عشان متضايقش اني مش برد علي مكالمتها!!

اسيا باستغراب:ونتوا كنتوا بتتكلموا!!

ليقص عليها كل ما قصه علي والدها منذ ايام!!

اسيا بحزن:كانت بتحاول تساعدك وكشفتلك حقيقه ملاك وفالاخر ماتت،ربنا يرحمها

اكرم بكبت:بس انا هجبلها حقها من جوزها ده فاسرع وقت!

اسيا:طب تعالي ننزل عشان عايزه اوريك حاجه في فونك!

___________________________

جلسوا علي مقعد وثير في غرفتهم وهو يقرأ الرساله بتأثر

" أكرم،الريكورد اللي انت بعتهولي امبارح ده عرفني انك بتحب بجد،حتي نبره صوتك ما كانتش كده واحنا هنتجوز بعد حب٩سنين،،أكرم انا قررت اعترف لكمال باني انا اللي قتلتها المفروض كان ده يحصل من زمان بس انا اسفه،،كمال علي قد حبه ليا علي قد ان عقله بيغيب اما بيتعصب عشان كده انا مش ضمنه هيعمل فيا ايه،،عشان كده انا كلمت المحامي بتاعي يمشي في اجراءات التنازل ليك عن نصي في المركز،،اما "ملاك" فهي اه مهووسه بيك بس صدقني هتدمرك لو ملحقتش نفسك عشان كده انا دورت كتير جداً وعرفت كمان من كمال ان ليها ابن عم في الصعيد بيعشقها وبيدور عليها كتير جداً في القاهره ومش عارف يلاقيها لان كل ما بينزل القاهره في خدامه في بيته بتعرفها وهي بتيجي بورسعيد،ده رقمه"....."تقدر تكلمه وصدقني لو لاقاها مش هيسبها تاني وحبه اكيد هيغيرها،،أخيراً انا اهه محبتكش بس صدقني انت حد مميز عندي مش صحاب ولا حبايب بس حاجه مختلفه لدرجه اني افديك بروحي وسامحني لو اذيتك في مره يا اكرم،،ادعيلي كتير سواء عشت او مت

جميلتك سيلينا"

ابيضت مفاصل يدهه وهو يغمض عينيه بشده من كثره الالم،،هو ايضاً لم يحبها بحق ولكن!!بينهما عُمر ليست أيام بل عُمر بأكمله،تسع سنوات كانوا كشخص واحد!!،،لم يتخيل ان يفقدها للابد بتلك الطريقه البشعه،لم يتخيل!!

احتضنته الاخري وهي تردد بشفقه علي حالها:ده نصيبها يا أكرم وربنا هيجازيها خير علي كل دهه!!

اكرم بكبت:مش مصدق يا اسيا انها ماتت دي كانت معايا ٢٤ساعه بينا عمر!!

اسيا بغيره مكبوته:خلاص بقي!!

احتضنها الاخر بشده وهو يبكي ويردد بداخله:هتوحشيني اوي!!

اسيا بحزن:ابقي زورها انا عارفه انها غاليه عندك بس دلوقتي اهم حاجه نخلص موضوع ملاك وتشوف محامين عشان جوزها دهه!!

اكرم بحزن:شوفت بس بيقولو انه٩٥٪ جاله مرض عقلي!!

زفرت الاخري بخنقه: يا حول الله يارب!!

اسيا:هنكلم "أحمد شراره" أمتي؟؟

اكرم:دلوقتي!،بصي هتكلميه علي انك صاحبتها!

اسيا بحماس:اشطا

_____________________________

جلسوا ليهاتفوا الاخر ليرد قبل ان ينقطع الرنين

احمد بصوت صلب:الو!

اسيا وهي تكتم ضحكاتها:استاذ احمد؟

احمد بغرور:اهه معاكي الباشمهندس احمد شراره!

رفعت الاخري شفتها العليا وهي ترد بسخريه:مهندس ايه بقي انشاءلله!!

احمد باستنكار:افندم!!

لكم الاخر اسيا في يدها حتي تفيق لتتنحنح وهي تقول بلباقه:بقول مهندس ايه ما شاءلله!!

احمد بغرور:مهندس زراعي،،مين انتي!

اسيا:انا صحبه ملاك بنت عمك!

اختفت نبره الغرور وحتي لكنته المصريه والذي اكتسبها من دراسته بمصر ليحل محلهما اللهفه ولكنته الاصليه!!

احمد بلكنه صعيديه:ملاك بت عمي!!،،فينها ودين الله لانتي جايله!!

اسيا بابتسامه لم يراها بالطبع:بتحبها لدرجادي!!

احمد وكرامته تمنعه من الاعتراف:مش احمد شراره اللي بت تهرب منه! وترفضه!!

اسيا بكذب:تهرب منك!،،دي بتحبك وحتي هي قاعده معايا في بورسعيد هنا عشان اوصلها بيك واترجاك تجيلها!

برقت عين الاخر!!من ذلك الكذب الذي تكذبه!!،،هي تركت القاهره واتت لبورسعيد لانتظار الاخر ان يحن عليها بحرف!،،ولتخريب علاقته باسيا!!وللهروب من احمد!

احمد بسرعه:يعني انتوا في بورسعيد!مسافه الطريق من قنا واكون عنديكم!!

اسيا:كام ساعه يعني!!

احمد بلكنه صعيديه:هاجي هوا يا ستي بالكَتَير هكون عَنديكم ٨!


اغلقت معه

ليمسكها الاخر كالطائر المُبلل من كنزتها الصوفيه وهو يردد بحنق:انتي غبيه ليه!!

اسيا باستنكار:انا؟ليه!!

اكرم بحنق:هتخليها تقوله بحبك ازاي هتشربيها حشيش!!

اسيا بغرور مصطنع:هه!،بس يا بابا وهي دي تفوتني!!

اكرم:هاتعملي ايه هتلبسيه وشي!!

اسيا بملل:اسكت واتفرج ونت ساكت!!


اخذت هاتفهه مره اخري وهي تنقل رقم الاخري لهاتفها!،،ردت الاخري بعد عده مكالمات بصوت ناعس!

ملاك:الو مين!!

اسيا:انا آسيا!!

ملاك بصدمه وقد بدأت تستعيد وعيها:اسيا مرات اكرم!!

اسيا:اهه يا حبيبتي.

ملاك بحقد:وانتي عايزه ايه مني ان شاء الله مش كفايه دمرتيني وخدتيه مني رغم اني اولي منك بيه!!

جزت الاخري علي أسنانها قبل ان تقول بتماسك:عشان كده انا عازماكي عندنا علي العشا انهارده!!

ملاك بعدم تصديق:عزماني!!ليه؟

اسيا:بصراحه انا رجعت لأكرم من يومين وبجد مليت معتش حساه من بعد ما شفتكم مع بعض في نفس الوقت صحبي بيحبني من ٥سنين وكان متقدملي فبفكر اديله فرصه!!

نهضت الاخري من الفراش وهي تضحك بسعاده غامره:يعني هتطلقوا!!

اسيا:اكيد بس الاول عايزه اتاكد من مشاعرك ونفضفض شويه بليل!

ملاك بلهفه:اكرم هيبقي موجود!

اسيا:اهه ع العشا بس اكيد مش هيقعد معانا واحنا بنتكلم!!

ملاك بسعاده:امتا طيب اجي دلوقتي ولا امتا!

كتمت الاخري ضحكتها وهي ترد:احنا لسه في وقت الفطار مش العشا،،٧يا قلبي!

ملاك وهي تكاد تطير فرحاً:حاضر الحق اجهز نفسي يا ايسو سلام!!

ارتمت الاخري علي المقعد وهي تردد بسخريه:هه،بقيت ايسو دلوقتي، غبيه

نظر لها الاخر ببلاهه:يخربيتك يا اسيا يخربيتك!!

_____________________________

بعد ان اطمئنا علي ابيها وقد تحسنت حالته واذن الطبيب له بالخروج بشرط الاهتمام بنفسيته وصحته،،اصر الاخر علي جلب"ممرضه"لتعتني به في كل الاوقات..


في المساء


يجلسان في غرفتهم!

كارمه بحب:ما جاش فرصه اني اشكرك علي كل اللي بتعمله مع بابا بس صدقني حتي الشكر مش هيوفيك حقك!

مراد بمرح:خلاص ما تشكرنيش هاتي بوسه!!

كارمه باستنكار:انت ايه بجد ما بتشبعش!!

نهض الاخر وهو يحتضنها بحنان كعادته:مستحيل اشبع منك يا كارمه،نتي وجودك في حياتي زي النفس بالظبط لو انقطع اموت!!

شددت في احتضانها وهي تردد بحب:وانا بحبك يا مراد

ابعدها الاخر وهو يردد بضحك:اه صح نسيت اقولك مش عزيز هيتجوز بكره!

كارمه باستنكار:عزيز مين!!بتهرج!

ثم رددت بداخلها:زمانت حور هتموت نفسها!

مراد:انا بردو اتصدمت بس بيني وبينك كنت متوقع لان عزيز مش بيهتم بحد كده،،ده كان يبنتي بيتشاكل معاها اما تبتسم لموظف ولا تلبس تشيرت قصير!!

كارمه بحزن:مين بقي سعيده الحظ):

مراد:حور صحبتك!!

اتسعت عينيها بدهشه وهي تردد بسعاده غامره:الحمدلله يارب الحمدلله!!

مراد:هتيجي معايا بكره؟

كارمه بتفكير:اهه اكيد

_____________________________

في المساء


بدلت ملابسها لملابس محتشمه بعد ان امرها الاخر بذلك..

وكانت عباره عن كنزه صوفيه باللون النبيتي واسعه للغايه وقصيره وبنطلون من الجينز الضيق باللون الاسود وحذاء رياضي باللون الأسود!ورفعت شعرها في كعكه،،ولم تضع اي مساحيق تجميل سوي احمر شفاه باللون النبيتي القاتم كعادتها!!،،اما هو فارتدي قميص من الكاروهات باللونين الاسود والابيض وبنطلون من الجينز الاسود كذلك!

_____________________________

اكرم بضحك:شايفه الادب!!

رفعت الاخري شفتيها:قصدك اني مكنتش مؤدبه!!

قهقه الاخر وهو يردد:لا مرات اكرم راضي مفيهاش عيب!!

اسيا:مم بحسب!!

لم يكملوا حديثهم فقد سمعوا باب الفيلا يطرق!

هبطت الاخري لاسفل وهي تفتح ببشاشه!!

ليرتفع حاجبها تلقائياً بعد ان رات الاخري ترتدي فستان باللون الاحمر دون اكمام ويظهر اكثر مما يخفي ويتعدي خصرها بقليل جداً وحذاء عالي جداً وحقيبه صغيره باللون الاسود وتضع مساحيق تجميل كامله كما لو ان عرسها اليوم!!

تمالكت اسيا نفسها سريعاً بعد ان وجدت الاخر يلكمها في ظهرها في الخفاء!!

أكرم بابتسامه:ملاك نورتي!

ملاك بسعاده غامره:ده نورك طبعاً،ازيك يا ايسو!

اسيا بابتسامه صفراء:حبيبه ايسو ازيك انتي،امال نتي مش سقعانه!!

ملاك باحراج وهي تبتسم:لالا عادي متعوده!!

مصمصت الاخري شفتيها ثم ابتسمت:يلا عشان الاكل هيبرد!

___________________________

جلسوا في الصالون الداخلي في ركن بعيد عن باب الفيلا!

بعد الكثير من الاحاديث عن اكرم لاكثر من ساعتين!

اسيا:ها قوليلي بقي ايه رايك فيه!!

ملاك بحب:راجل مفيش منه،،انسان مثالي بجد يا اسيا كفايه عينه وشعره وكل حاجه فيه،،بجد انا موجوعه اوي علي كل السنين اللي القدر فرقنا فيها!

اسيا بداخلها:مشاءلله كل اللي هممها شكله ربنا يرحمنا!!

اسيا:اهه يا حبيبتي ربنا يخليهولك نشاءلله هترجعي وهتعيشوا مع بعض في اقرب وقت!!

ملاك من صميم قلبها:يارب بجد!!

اسيا:يعني نتي متاكده انك بتحبيه ولا دوشتيني كل الفتره دي علي الفاضي!!

ملاك:بحبه دي قليله!!،،انا بعشقه من اما كنا لسه مراهقين من ونا١٧سنه ويمكن اقل،،ده روحي يا اسيا وكل حاجه في حياتي,مستعده اعمل اي حاجه عشان يبقي ليا

اندفع الاخر كالسهم من حيث لا تدري وهو يكاد يبكي من فرط اشتياقه:كل ده كتماه في نفسك يا بت عمي!وانا كُمان بحبك من اول ما وعيت ع الدنيا دي،،ودين الله لاخليكي اسعد واحده!

ملاك بصدمه:أحمد!!

"أحمد فهمي شراره , شاب في الخامسه والثلاثين من عمره،يعمل كمهندس زراعي وهو كبير قريته بعد ان تفوي والده،،قوي البنيه وعريض المنكبين أسمر كثيراً وذو شعر عادي الملممس ويمتلك عينين سوداء كعيون الصقر،،شعاره في هذه الحياه ان كرامته فوق كل شيء،مغرور وقوي الشخصيه مع الجميع ولكنه ضعيف مع عائلته الصغيره المكونه من والدته واخته،وضعيف ايضاً امام "عصفورته الصغيره" والذي كبرت وتربت امامه"ملاك"

اقترب منها وهو يزمجر:ايه اللي انتي لابساه ده دهه فستان ولا بدله رجص!

ملاك بعدم استيعاب:انت عرفت مكاني منين وانت مالك اصلا بلبسي ثم تناولت حقيبتها من الطاوله وهي تندفع لباب المنزل!!

امسكها الاخر من ذراعها:وازاي تزوري صحبتك في وجود زوجها ايه مفيش اصول!،،مصر غيرتك يا بت عمي!

ملاك بصراخ:وجود جوزها!!!جوزها ده حبيبي سامع حبيبيييي انا مش بحبك ولا هحبك،،وانا كده من زمان بس انت اعمي!!

لم يتمالك نفسه ليصفعها بقوه لترتمي ارضاً والدموع تتساقط من عينيها وقد شعرت بالإهانه والاهر يقف بجانب زوجته وهو يشاهدها وقد أمسك يد الاخري بعد ان كانت ذاهبه للدفاع عنها!!

لتنهض وهي تقترب من أكرم!

ليوجهه كلامه للاخر:اديها قدامك،،خليي بالك منها عشان دي زي اختي واوعي تضيعها عشان لو ضيعتها مش هترجعلك تاني وهتضيع نفسها.

ابتسم له الاخر وهو يردد: اطمن يا اخويا مش هسيبها لاخر عمري!

بعد ان اتي الاخر جلسوا معاً حتي تمهد الاخري الحوار لملاك!!وقد تبادلوا ارقام الهواتف بعد ان ظهرت بوادر صداقه بينهما..

ابتسم له اكرم ليأخذ الاخري وهم يدلفون للسياره وينطلق بها بسرعه شديده في طريقه لمنزلها حتي يقضوا الليله ثم يأخذها في الصباح لأهلها وبعدها يقيما عرسهما..

______________________

نظرت اسيا للسياره وهي تختفي عن ابصارهم لتركض باتجاهه البحر وهي تلقي حذائها كل "فرده" باتجاهه وهي تصرخ بسعاده!!،،احتضنها الاخر بسعاده كبيره لينتهي بهم الحال وهم يتوسدان الرمال ويحتضنان بعضهما بينما البرد يلفح وجههما ولكن دفء قلوبهم يطغي عليه ليتردد صوت من هاتف الاخري

"يا حب غالي ما بينتهيش يا أحلي غنوه سمعها قلبي ولا تتنسيش ، خُد عمري كله بس إنهارده خليني أعيش )"""

____________________________

بـعد مرور ثلاث سنوات!


جالسه امام بئر اسرارها والذي اقتربت منه بعد ان سكنت امامه مباشره وهي تقرأ بصوت عالي وتبتسم بسعاده بعد ان تذكرت تلك اللحظه:"وصلت أخيراً وصلت"أغلقت روايتها الثالثه"حُب لن يموت" والذي صدرت لها منذ ثلاث سنوات،،تقص بها قصه حبهم هي والاخر وكل ما حدث مع كارمه،،والذي تصدرت اعلي المبيعات حين نزولها وما زالت!!فهي الان تمسك بيديها الطابعه الثالثه والعشرون!!

افاقت علي يد صغيره بجانبها،وهو يردد بطفوله:آسا بابي جه!

احتضنت إبنها الوحيد"زين""والذي يبلغ من العمر سنتان و حوالي الشهر،قد ورث شعرها الاسود وعيون ابيه الرماديتان و كذلك هدوء الاخر""ثم

التفتت خلفها وهي تنظر لمنزلهم الذي يبعد قليلاً عن البحر لتجد الاخر يدلف خارج السياره وهو يرتدي بدله انيقه وقد زادته تلك السنوات الكثير من الوسامه والرزانه!!

نهضت وهي تمسك بيد الصغيره وتقترب منه حتي توقفت امامه مباشرةً

اسيا بحب:وحشتني جداً يا حبيبي!!

احاط الاخر وجهها وهو يردد:المستشفي وحشه اوي من غيرك انهارده!!


بعد ان استقروا أخيراً في "بورسعيد" وقد ترك اداره شركاته لوالدهه والذي يعمل من المنزل وابن خالته والذي يمتلك خبره كبيره،،بينما هو عاد لعمله كطبيب"قلب"في ذلك المركز الطبي والذي كان له السبب الاكبر في انه اتي لبورسعيد وفي مقابلته للاخري،،وبعدها اصبحت الاخري تعمل معه كطبيبه تحاليل في معمل"آسيا"والذي خصصه لها في ذلك المركز بعد ان اخذت"الدبلومه"وتركت إداره معامل"first lab"والذي قد افتتحتها من مالها الخاص بشراكه "كارمه" هي بنسبه٧٥٪وللاخري البقيه منذ ثلاث سنوات,,ولكن توقفت منذ أمس عن العمل معه بعد أن علمت أنها تحمل جنين بداخلها منذ شهر ونصف!


اسيا وهي تحتضنه:يا عمري ولله،،اصلاً اول ما الحمل يثبت هاجيي اشتغل تاني زي ما عملت في "زين"

اكرم بحزم:حبيبتي وانتي حامل في "زين" ما كنش شغل بجد كنتي بتروحي تحكي نتي وكارمه،لكن دلوقتي تعب!!

اسيا وهي تتمسك بيده بعد ان حمل الاخر وهم يدلفوا للداخل:ربنا يسهل بقي يا قلبي!

____________________________


في معامل"first lab"


تجلس الاخري خلف مكتبها وهي تهاتف زوجها بحب فقد اشتاقت له بشده فهي أصبحت لا تطيق الابتعاد عنه ولو للحظه،اضافه أن غداً عيد ميلاد التؤمان"آسيا،آسر"وقد اتما عامهما الاول بعد ان طالا انتظارهما كثيراً!!لاكثر من سنه ويخبرها الطبيب في كل مره"مفيش أي مشاكل هي نفسيه مش أكتر"حتي رزقت بهما منذ سنه أخيراً بعد الكثير من الصبر

مراد بحب:هعدي عليكي كمان ساعتين!

كارمه:لا يا حبيبي قول٣وشويه كده عشان اكون خلصت شغلي!!

مراد:كارمه مش بحب اسيب الاطفال مع الداده كتير!!!

كارمه بضحك:الاطفال بابا معاهم،،بس نت متاكد ان الاطفال

ليهمس لها بشيءٍ ما لتردد له بضحك ان يأتي في الحال ان أحب!

اغلقت معه بعد ان ابلغها انه سياتي بعد ساعتين ليقلها..


كانت علي وشك ان تعود لعملها من جديد!


لتدلف السكرتيره ويظهر علي وجهها الانفعال:حضرتك في واحد بيتكلم بهمجيه جداً ومش راضي يمشي الا اما يقابل حضرتك!!

كارمه باستغراب:واحد مين!!

السكرتيره:اسمه سليم!!

دلف الاخر وهو يبعد السكرتيره عن طريقه بهمجيه لتدلف للخارج والدموع تتجمع بعينيها!!


لم تقوي علي الوقوف اكثر من ذلك ارتمت علي المقعد بصدمه!!لا تعلم أتسعد انه عاد بعد اختفائه الذي دام لسنوات!ام تحزن لانه اصبح بهذا المظهر المخزي في عينيها!!

لأول مره تراه منذ ذلك اليوم البائس وهو بين احضان خطيبته!!لأول مره لا يدق قلبها بسعاده،،لا يتراقص قلبها،،لا يتوجع!!بل شعور جليدي طغي عليها!!


جلس الاخر امامها وهو يزفر بخنقه قبل ان ترتسم ابتسامه حنين علي وجهه وهو يردد:كركر!

ابتسمت للحظه ليس له أبداً بل لتلك الذكريات الذي أخذت عُمرها بأكمله!!ولكن حل الجمود والصلابه مره أخري علي وجهها

وهي تقول بجديه:تشرب ايه!

سليم بابتسامه:القهوه اللي كنتي بتعمليهالي مخصوص من مصروفك وتديهالي من الشباك!!

رفعت سماعه الهاتف:قهوه ساده،وقهوتي

مراد بضحك:من امتا ونتي بتشربي قهوه!ومن امتا وطنط مني عندها كنوز!

تجاهلته تماماً وهي تردد:اتفضل قول اللي عندك!

سليم:اسف اني جيتلك بس نتي غيرتي رقم تليفونك!!

كارمه:طبيعي انا متجوزه من٤سنين لازم كل حاجه في حياتي تتغير!!

سليم:تصدقيني لو قولتلك انك وحشتيني!!

لطالما انتظرت كثيراً ان يكون الباديء ان تشعر انه يحبها بصدق ولو لمره واحده!!ولكن عندما حان الوقت لم تشعر بأي شيء شعرت انها تجلس مع شخص غريب تماماً عنها تجلس شفقه عليه لا اكثر!!

سليم:كارمه أنا بحبك!

ثم اكمل بألم وصدق:والله العظيم!!

كارمه بتماسك:ياريت تدخل في المهم عشان جوزي جايلي!!

سليم بابتسامه مكسوره:جوزك!،تعرفي اني طلقت لارا عشانك!!

انفجرت في الضحك وهي تردد باستهزاء:عشاني ولا عشان مليت منها!!ولا عشان هي رميتك بره عشان خونتها يا سليم وعشان بتتهبب تشرب!!

سليم :عشان مش بتحبني يا كارمه!!،،لو بتحبني هتستحمل وتصبر زي ما انتي صبرتي!!

ثم اضاف بابتسامه:بس يظهر انك مهتمه اوي لدرجه انك عرفتي سبب طلاقنا!

كارمه:ابداً،،انا اهتماماتي جوزي واطفالي وبيتي وابويا وشغلي ونت ولا حاجه من دول ،، صدقني بس بالصدفه حور كانت بتحكي علي حوار الخلع!!

سليم وهو يتنحنح:كارمه اتطلقي وهنتجوز!!

انفجرت في الضحك!!لتتماسك بعد ان دلف"عم وليد"بالقهوه

كارمه بضحك يخلو م المرح:انت جاي عشان كده!!

سليم بجديه:اهه جاي عشان نبدأ من جديد و..


*********************
إلي هنا ينتهي الفصل السابع والعشرون من رواية آسيا بقلم فاطمة صلاح
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات رومانسية
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة