رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو - الفصل الثالث والثلاثون والأخير

أهلا بك مرة أخري في موقع قصص 26 ويسعدني أن أقدم لك الفصل الثالث والثلاثون والأخير من رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو وهي نوع مختلف من القصص الرومانسية المليئة بالصراع بين الحب والإخلاص, هل يستطيع الحب أن يغير حياتنا من الاسوأ للأفضل، وماذا سيحدث إذا وجدت الخيانة مقابل الحب.
 تتسم رواية طفلة حطمت كبريائي بالكثير من الأحداث والمواقف الدرامية التي ستنال اعجابك بالتأكيد فتابع معنا.

رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو (الفصل الثاني والثلاثون)

رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو (الفصل الثالث والثلاثون والأخير)

رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو (الفصل الثالث والثلاثون والأخير)

=============================

 رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو - الفصل الأول

تصرخ حين تجدة عارى الصدر : اية ياعم انت لحقت تقلع كدة ع طول
حمزة: وانتى تدخلى كدة ع طول مش تخبطى
وتين: انا داخلة انام واياك تيجى ورايا
حمزة: امشى يابت ع اوضتك انا عايز انام ويغلق الباب بوجهها
*******************
اجمل حب هو الذى نعثر علية أثناء بحثنا عن شئ اخر
مراد: مش عارف انتى عملتى فيا اية خطفتى قلبى من اول مرة شوفتك فيها معقولة ف حد كدة بجد
ويقطع شرودة دخول الممرضة : استاذ ادم برة
مراد: خلية يدخل
يدخل ادم ويصافحة بحرارة فهو بمثابة صديق لة
مراد: عامل اية انهاردة
ادم: كلى نشاط أنى اشوف رؤى انهاردة واعترفلها أنى غلطان وانى بحبها ومش هاجر عليها تانى
مراد: طب انا كنت عايز اتكلم معاك ف موضوع
ادم: اه طبعا تحت امرك
*****************
تجلس مديحة بغرفتها وتفزع حين سمعت صراخ ندى
لتذهب لها وتجدها بالأرض ومحمود ينقد عليها بالضرب
مديحة وهى تبعده عنها: استهدى باللة يامحمود
محمود: ابعدى عنى مانا لو كنت سايبها مع واحدة محترمة كانت هتربيها بس اقول اية انا غلطان أنى اتجوزت واحدة زيك من الاول
مديحة : انا كل دة يامحمود
محمود: ايوة انتى انت. طالق وكفاية سترت عليكى زمان
مديحة: وطالما مش عايز تتجوزنى كنت عملت عملتك لية
محمود: للاسف كنت اعمى مبسوفس اطلعى برة ومش عايز اشوف خلقتك تانى
ثم يوجة كلامة لندى ؛ وانتى لو مقولتيش مين عمل فيكى كدة هقولك
ندى: لالا خلاص هقول سليم هو اللى عمل كدة وضحك عليا
محمود: سليم!!؟ أما شربت من دمك مبقاش انا
*********************
ملك: قوليلى بقى فرحانة كدة لية
رؤى: عشان ادم مهتم بيا وجة بات هنا عشان بس يشوفنى
ملك: ودة يخليكى فرحانة اوى كدة
رؤى: يابنتى الاهتمام بيكمل الحب حتى لو العلاقة متوترة الاهتمام بيفرض نفسه ع المشاعر
يعنى باختصار لما تختارى اختارى راجل اللى يفضل دائما منبهر بيكى زى اول مره شافك فيها اللى عينة دايما مبتتشالش من عليكى واعجابة بيكى كل يوم ليزيد عن اللى قبلة
نور: لا انتى الواحد يقعد معاكى شوية قبل الجواز ياخد من نصايحك
ليضحكوا جميعا

يرن هاتف نور ليعلن عن اتصال أحدهم وترتسم بسمة ع شفتيها ليعلم الجميع أن المتصل مازن
خارج الغرفة
نور: الو
مازن: وحشتينى
نور: وانت اكتر
مازن: وحشتك اد اية
نور : اليوم اللى بيعدى عليا من غيرك مش محسوب من عمرى ومع ذلك مش زعلانة لان الساعة معاك تساوى حياة
مازن: يخربيت كلامك كويس انك مش قدامى بدل ماكنت بوستك وروحت ف داهية
نور: طب انت تعرف انك اهم من أهم مهم اهتميت بية ف كل اهتماماتى
مازن: لا انا بقول اقفل احسن
نور : خد بس رايح فين
مازن: عندى شغل بس حبيت اسمع صوتك
نور: طب يلا شوف شغلك
وتغلق معه وتدخل الغرفة مرة أخرى
وتين: ياعينى يا عيني
نور: ف اية يا بت
ملك: يابنتى سيبى الراجل ف شغلة متعطليهوش
وتبن: نلاقي. فاضى
نور: يابنتى ف فرق بين أنة يكون فاضى فيكلمنى وفرق أنى وحسنة فيفضى نفسة مخصوص عشانى
يدخل ادم غرفة رؤى وهو ينظر لها بحب وشوق
لم تعرية اهتمام
ادم: ملك: كنت عايز اخد رايك ف حاجة
ينتبة الجميع لة
ملك: خير يا ادم
ادم: دكتور مراد طلب ايدك منى
ملك بخجل: وانت قولتلو اية
ادم: قولتلى هاخد رأيها
ملك؛ خلاص اللى انت شايفة
ادم: اللى انتى عايزاة
ملك: طب انتوا اية رايكم يابنات
نور: هو احنا اللى هنتجوز معاكى
رؤى: صح وهما مالهم يابنتى فكرى بعقلك بعدين بقلبك قبل ماتاخدى قرار
الاصل فى الجواز ان البنت بتطلع من حضن ابوها لحضن جوزها
مش من بيت ابوها لبيت جوزها
اصلا البيت مش جدران وحيط
البيت دفا
الاصل فى الجواز الموده والرحمه و الحنان والاحتواء والطبطبه
لما تفكرى تتجوزى مدوريش على حلاوة شكل او كتر فلوس او شقه كام متر

دورى قلب يحبك
يحس بيكى ويفرح معاكى
ولو يوم حسيتى بتعب او وجع يطمنك
لو يوم حسيتى بضعف يقويكى ويجبر كسرك
الراجل اللى بجد عمره ما يجرح حبيبته ولا يهينها ولا يقصر فى حقوقها
الراجل اللى بجد هو اللى يبقى ضهرك وسندك
هو اللى يشجعك تبقى نفسك من غير ما يحبطك او يضغط عليكى او يقلل منك
الراجل اللى بجد هو اللى يبقى فخور بيكى وبعلاقته معاكى
الراجل اللى بجد هو اللى يعرف يخليكى تحبيه اكتر من نفسك

هو اللى يخليكى عمرك ما تباتى يوم زعلانه او مخصماه
هو اللى ف عز زعلك بيعرف يضحكك ويخرجك من حالة الحزن

الراجل الحقيقى حتى فى وقت زعله منك حنين عليكى و واقف جنبك
الراجل الحقيقي هو اللى يخليكى مبسوطه ف كل يوم معاه

الراجل اللى يستاهلك هو اللى يحسسك دايما انك ملكه وان مفيش اى واحده تانيه هتملى عينه غيرك انتى ❤

وكمان الكلام دة الست هى كمان
قال تعالى ( ومن اياته أن خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكن ت إليها وجعل بينكم مودة ورحمة ) يعنى سبحانة وتعالى جعل المودة والرحمة بين الازواج
وقال صلى اللة عليه وسلم ( الدنيا متاع وخير متاعها المراه الصالحة التى اذا نظر إليها برته واذا أمرها اطاعته واذا غاب عنها حفظته ف نفسها )
الشاهد ف النهاية انة كما أن للزوجة حقوق عليها واجبات وكذلك الزوج حقوق وعلية واجبات
وتين: اختى طلعت فيلسوفة وانا معرفش
ملك: بس يابت كملى يارؤى كلامك بيدخل القلب
رؤى وهى تريد اغاظت وتين: أما نبقى لوحدنا يا لوكة عشان ف ناس هتبوس أيدى بعدين عشان تسمع كلمة وساعتها مش هقدر اقولهم لا عشان هما حبايبى ولا اية
وتين وهى تحتضنها : قلبى بقى يارورو
****************
اتخذتك ماء ولم ادرك ان الماء قد يسقى وقد يروى وقد يغرق
يخرج الجميع من الغرفة بعد أن استاذنهم ادم
وقبل أن تنطق بكلمة تتفاجئ من.......
ادم: رؤى انا اسف انا بجد مش عارف اقولك ايه بس بجد نفسى تسامحينى انا بحبك ومش هبعدك عنى تانى ابدآ
رؤى: ادم انا فهمت كل حاجه وقولتلك قبل كده انى مبزعلش منك انا بحبك وهفضل احبك
ليضمها له بقوه وهى تتشبث به
ادم: وحشتينى جدا ووحشنى حضنك
رؤى: وانت كمان وحشتنى جدا يا ادم
ليسكتها بقبله قويه ع شفتيها لتعبر عن حبه لها
***************
عمر: ها فهمتى
مروه: اه فهمت كل حاجه صح جبتلى الحاجه اللى قولتلك عليها
عمر وهو يمد يده له باكياس البودره
اتفضلى يابرنسيسه الليالىمروه: مش عارفه من غيرك كنت عملت ايه اهو البتاع ده اللى بيظبط دماغى وقبل ان تكمل جملتها الاخيره
تنتبه للصوت الآتى من خلفها
الظابط : شوفلى يبنى ايه الاكياس دى
الأمين: دى بودره ياباشا
الظابط: بودره اهلا هاتهوملى ع البوكس
مروه: استنى بس دول مش بتوعى
عمر: انا مليش دعوه ومعرفهاش
وفجأه يظهر حمزه من الخفى
حمزه: عشان تبقى تلعب بخطيبتى تانى يا ابن الكلب
عمر: انت اللى بلغت
حمزه: اه طبعا وعشان دفعت للزفته اللى معاك دى قرشين زياده باعتك
عمر: اه ياولاد الكلب انتو بتلعبوا بيا
حمزه: اخرس انت اللى اخترت السكه دى
الظابط: اطلع ياروح امك انت لسه هتتساير
حمزه: مع الف سلامه ياعين امك متقلقيش يامروه يدوبك 10 او 15 سنه بس
ويرحل البوكس
حمزه بارتياح: كده وفيت بعهدى معاكى ياوتين وعرفت احافظ عليكى
****************لولولولولولولوى
سهير: الف مبروك يابنتى
ملك: الله يبارك فيكى ياقلب بنتك
ميرفت: الله اكبر عليكى قمر
ملك: انا كده هتغر ياطنط
رؤى: مش كنتى سمعتى كلامى ولبستى الحجاب
ملك: يارورو بقى ده هو يوم ف العمر
وتين: بس برضوا عسل ياخلاصى ع الجمال
ملك: وانتى ايه رايك يانونو
نور: مش قادره اوصف فرحتى يالوكا دلوقتى بس حسيت قد ايه انتى كنتى فرحانه يوم فرحى
ملك وهى تحتضنها بقوه : ربنا يخليكى ليا يا اجمل اخت ف الدنيا
رؤى: طب كفايه بقى عشان هنعيط والميكب هيبوظ وكل واحده فينا الراجل بتاعها هيسيبهاوهقطع حديثهم دخول ادم الغرفه
ادم: الله اكبر عليكى يالوكا زى القمر
ملك وهى تلف بفستانها: بجد يا ادومى شكلى حلو اوى كده
ادم: بنتى الصغيره كبرت وبقت عروسه
زياد الله يرحمه كان نفسه هو اللى يسلمك لعريسك بنفسه
الجميع : الله يرحمه
ادم وهو يثنى ذراعيه لها: يلا يالوكا عشان مراد مستنيكى
ملك وهى تتشبث به كالاطفال: انا خايفه
ادم : من ايه
وتين: لا يالوكا متخافيش هى عشان حاجه جديده بس
سهير: ربنا يفرح قلبك يابنتى
ميرفت: ماتزغرطولها يابنات
ليزغرط الجميع وهى تنزل بيد ادم
ترتدى ملك فستان باللون الموف الفاتح طويل وبديل كبير وبكم شفاف يظهر عنقها التى ترتدى به كوليه من اللون الفضى وطرحه فستانها التى تصل لخصرها و ع شعرها الاسود تاج فضى اللون..
ينزل بها ادم ويقدمها لمراد ويلتفت يبحث عنها بنظره عليها يجدها تقف وسط امه وامها وهى تنظر له بحب
ترتدى رؤى فستان ازرق طويل بكم وتلف حجابها الذهبى وتضع القليل من الميكب ليذيدها جمال فوق جمالها
ادم وهو يقترب منها ويهمس ف اذنها : شكلى هرتكب جريمه انهارده
رؤى: اشمعنا
ادم: بقولك ايه هو لازم نحضر الفرح
رؤى وهى تضحك بصمت: اه لازم تخيل
ادم: مش خلاص سلمتها لعريسها يعنى دورى انتهى
رؤى: لا طبعا انت راجل البيت ودورك عمره ماهينتهى بالنسبه لاى فرد ف البيت
ليقبل رأسها وجبينتها بحنان
يدخم مراد بملك القاعه تحت انظار الجميع والاضائه المسلطه عليهم
مراد وهو يرى خجلها: شكلك حلو اوى ع فكره
ملك: شكرآ
مراد: شكرآ!!؟
ملك: قصدى يعنى وانت كمان
وتشتغل اول رقصه سلو
الدى جى: اى كابلز يحب يشارك مع العروسين يتفضل
ينظر ادم لرؤى وحمزه لوتين ومازن لنور
ويشد كلا منهم الاخرى ليرقص بها امام الجميع
تنخفض الاضواء
وتبدأ الاغنيه
انا السكران عشان عيونك دول التوبه ولو كنتيلى ست الحسن محلاكى ولو عدى الزمن وبقيتى كركوبه مكانك بس ف قلبى ياملاكى
نور: بطل تبصلى كده وانت بتغنى
مازن: بحلم باليوم اللى اصحى فيه من النوم الاقيكى جمبى وافضل ابصلك لحد ما اشبع منك
نور: وهتشبع امتى ان شاء الله
مازن: هعيش واموت ومشبعش منك بجبك يا نور
لتحمر وجنتاها خجلا
وتين: انت مبلم كده ليه ياميزو
حمزه: مبلم!!؟ تصدقى انك حلوفه
وتين: انتى بتشتمنى ياحمزه لينا بيت يلمنا
حمزه: انتى اللى عايزه تتلمى ولسانك ده يتقص
وتين: مش عجبك طلقنى
حمزه: ياشيخه اتوكسى مش لما اتجوزك الاول
وتين: صحيح ياحمزه مش هتقولى برضوا ايه شغلك اللى بيخلص وش الفجر ده كل يوم
حمزه: خلاص مبقاش كتير بنشطب اهو
وتين بعدم فهم: بتشطب ايه
حمزه: فيلتك اللى بسهر فيها لوش الفجر
وتين: فيله ايه
حمزه: ماهو ياحبيبتى ده شغلى اللى انا قولتلك عليه فاكره واحنا صغيرين لما سألتك ع فارس احلامك كان من ضمنهم انه يكون عنده فيلا واهو حققتلك احلامك
وتين: يعنى كدبت عليا
حمزه: كدبه بيضه
وتين: بس انا فاكره برضو انى قولت من ضمن احلامى انه يبقى حلو وامور
حمزه: قصدك ايه
وتين: قصدى ان انت مش امور
حمزه: طب تحبى اثبتلك
وتين: ازاى ولا اقولك بلاش عشان متكسفش نفسك
حمزه: طب بصى وراكى كده
تنظر وتين حيث قال لها حمزه وترى بعض الفتيات يتغامزون عليه ومنهم من تبتسم له ومنهم من تنظر له وكأنها ستأكله
وتين: مالهم دول
حمزه وهو يهمس ف اذنها: بيحسدوكى عليا
ويقطع حديثهم عندما رأو ادم يحمل رؤى ع ذراعيه ويدور بها ف المكان بأكمله وهناك من يصفق لهم بحراره ومنهم من تتمنى ان تحصل ع مكانتها ومنهم من يبتسم لهم ومنهم من يدعى لهم بالسعاده الزوجيه
مراد: هو انا ينفع اعمل زيه
ملك: عشان يقتلك فيها
مراد: اشمعنا هو
ملك: عشان باختصار دى مراته
مراد: طب مانتى هةقى مراتى برضوا
ملك:لما ابقى مراتك ابقى شيل براحتك
مراد: طب ممكن اشيل دلوقتى باعتبار ماسيكون
ملك: تؤتؤ
مازن بصوت مرتفع: ايوه ياعم ادم مانت الوحيد فينا اللى ليك حق تشيل اما احنا بنشيل الهم بس يابختك ياعم
رؤى وقد تغير لون وجهها الى الاحمر من كثره الخجل
ادم: مالك
رؤى: اللى انت عملتو ده انا مكسوفه اوى بجد
ادم: انتى مراتى وحلالى قدام ربنا وقدام الناس وهفضل احبك
لتحتضنه بقوه
***************
الخادمه: مدام رؤى انا عايزه اقولك ع حاجه انا عارفه ان وقتها اتأخر بس لازم تعرفيها
رؤى: ف ايه مالك
الخادمه وهى تمد لها يدها بملف
رؤى: ايه ده
الخادمه: اللى انا فهمته ان ده ورق اتسرق مه شركه ادم بيه واللى سرقته السكرتيره بتاعته واديته لواحد اسمه سليم وهو اداه لانسه ندى عشان تخلى ادم بيه يمضى عليه من غير مايعرف وده تنازل عن الشركه والقصر وكل املاك ادم بيه كان هيمضى عليها وندى هانم هى اللى كانت هتعمل كده
رؤى: وادم هيمضى ع الحاجات دى ازاى وهو مش موافق
الخادمه: ماهو بصراحه اللى عرفته انها كانت بتحطلو مخدرات ف القهوه يعنى بتخلى مغيب عن الوعى
رؤى: وانتى عرفتى كل ده ازاى
الخادمه: انا سمعتهم وهما بيتفقوا واخدت الورق من وراهم
رؤى: طب هاتى الورق ده وانا هتصرف
تذهب رؤى لادم حيث توجد غرفته
رؤى: ادم ممكن اتكلم معاك شويه
ادم وهو ينظر لها: خير
رؤى: تقص عليه ماقالته الخادمه
وهتحول وجهه للون الدماء من كثره الغضب
ويأخذ منها الورق الذى يؤكد ع صحه ما تقول
ادم: طب انا هتصرف روحى البسى عشان الدكتور كلمنى وزياد فاق
رؤى: بجد فاق
ادم: اه عشر دقايق والاقيكى جاهزه
ويذهب الجميع للمستشفى التى بها زواد
يدخل الجميع له ويراه ع فراش المرض
سهير: حمدلله ع السلامه يبنى
زياد: ايه اللى حصل
الدكتور: حمدلله ع سلامتك انت اتكتبلك عمر جديد
زياد: انت دكتور مراد صح
الدكتور باستغراب: ايوه صح انت عرفت اسمى ازاى
زياد بابتسامه خفيفه: دى حكايه طويله اوى انا هنا ليه ومن امتى
ادم: وقعت وانت ف شهر العسل وجبناك ع هنا ودخلت ف غيبوبة بس طولت شوية والحمد للة دلوقتى احسن من الاول
زياد: اه صح ورؤى فين رؤى
تظهر رؤى من وسطهم بحجابها الابيض الذى يشع نور من وجهها
رؤى: حمدلله ع سلامتك خضتنى عليك
زياد وهو يمسك يدها: وحشتينى
الدكتور: طب استأذن انا وحمدلله السلامه كمان مره
يخرج زياد من المستشفى ويكمل حياته مع رؤى التى عشقته بعد الزواح واصبحت ام لولد وبنت مى وكريم
انتهت القصه وانتظورنى ف قصه جديده
*********************

إلي هنا تنتهي رواية طفلة حطمت كبريائي بقلم بيبو، 
تابعونا على صفحتنا على الفيس بوك من هنا للمزيد من الروايات الأخري 

جديد قسم : قصص رومانسية

إرسال تعليق