رواية بنت من الارياف بقلم وردة - الفصل السادس

هذا الموقع محمي بموجب اتفاقية حماية حقوق المحتوي العالمية

رواية بنت من الارياف بقلم وردة - الفصل السادس

أهلا بك مرة أخري في موقع قصص 26 ويسعدني أن أقدم لك الفصل السادس من رواية بنت من الارياف بقلم وردة وهي نوع مختلف من القصص الرومانسية التي تتسم بالكثير من الأحداث والمواقف الدرامية التي ستنال اعجابك بالتأكيد فتابع معنا.

رواية بنت من الارياف بقلم وردة - الفصل السادس

رواية بنت من الارياف بقلم وردة
رواية بنت من الارياف بقلم وردة
=============================

 رواية بنت من الارياف بقلم وردة - الفصل السادس

حياه بصت شافت ميرفت وهي في حضن جمال ..
شهقت بصدمه مش معقوله اكيد فيه حاجه غلط بصت تاني علشان تتاكد..شافت ميرفت وهي داخله استخبت منها بخوف....
ميرفت :داخله تتسحب لما وصلت اوضتها ..وبعدها خدت نفس عميق وابتسمت لما افتكرت اوقتها مع جمال ..
حياه:وصلت اوضتها وعلامات الصدمه والذهول علي وشها ...طنط ميرفت بتخون عمي فؤاد طب ليه ...فضلت تفكر هتعمل ياتري هتقول لعمها ولا هتتصرف ازاي وغصب عنها دموعها نزلت ..وهي قاعده الباب خبط
حياه:بخضه مين؟؟؟!!!
فؤاد:انا عمك فؤاد يا حياه ..
حياه:مسحت دموعها بسرعه وقامت تفتح الباب...
فؤاد:بحده صاحيه ليه لحد دلوقت وكنتي في الجنينه بتعملي ايه...؟؟!
حياه:بصدمه هو انت شوفتني وانا في الجنينه ازاي..
فؤاد:انا اللي سألتك ايه اللي مصحيكي لحد دلوقت ونزله في وقت متاخر الجنينه ليه...
حياه:بصت في الارض حلمت حلم وحش جدا حسيت نفسي مخنوقه وعلشان كده نزلت اشم هواء ..
فؤاد:قرب منها وخدها في حضنه وبحزن طاغي.. انا عارف انك الفتره الجايه هتكون اصعب فتره عليكي بس انا معنديش ثقه في حد غيرك علشان عارف بتحبيني قد ايه وهو بيتكلم غصب عنه دمعه نزلت منه انا حاسس اني في كابوس يا حياه..
حياه:حست ان عمها شاف مراته وعلشان كده حالته مدمره...
عمي انا جنبك ومش هسيبك ولا عمري هتخلي عنك ..
فؤاد:عارف يا حياه انك ديما حنبي حضنك ديما بيفكرني بحضن امي اللي اتحرمت منه زمان بسبب سفري الدائم
وجري وراء وهم وسراب....

عند ادم فاق الصبح علي رنه من تلفونه
مراد:صباحيه مباركه يا عريس كل ده نوم ...
ادم:بابتسامه الله يبارك فيك وعقبالك يا مراد لما افرح فيك...
مراد:لاااااا يا عم بعد الشر اوعك تدعي عليا الدعوه دي الله يخليك ..
ادم:بضحك والله انت فاهم الفكره غلط مفيش في الدنيا احلي من الجواز..
مراد:لا معلش انا مش بفهم ....امال العروسه فين لسه نايمه ...
ادم:تقريبا في الحمام تخلص واخليها تكلمك...
فصل ادم الفون مع مراد وبعدها ابتسم لما افتكر ليلته مع ماهي ...
ماهي :برقه مصتنعه صباح الخير ..
ادم:تنح اول ما شافها وشاف جمالها
ادم:صباح الجمال وبصلها باستغراب انتي لبسه كده ليه...
ماهي :قربت عليه وشدته من ايده يلا قوم بطل كسل لازم نلحق الطياره...
ادم:بصدمه طياره ايه ...
ماهي:بهيام الطياره اللي هنروح بيها علي باريس نقضي شهر العسل يابيبي..
ادم:متنح ومش عارف يقول ايه بس شدها عليه لما بقت في حضنه..هو حبيبي ناسي احنا مينفعش نسافر حاليا وكمان ناسيه هقول ايه لبابا علي سفري ...
ماهي :بعصبيه وانا ذنبي ايه انا عروسه ومن حقي افرح واقضي شهر عسل زي كل البنات ...مش كفايه وافقت علي الوضع ده كمان عايز تحرمني من حقوقي...
ادم:ابتسم بمكر لا كل اللي حقوقك انا بقدر حقوق المراءه جدا ومع كل كلمه كان بيهمس بيها بطريقته الخاصه كان ليها تأثير علي ماهي وبعدها غرقو مع بعض في بحر خاص بيهم...

رواية بنت من الارياف بقلم وردة


عند فؤاد قاعد في مكتبه معرفش ينام من كتر الصدمات اللي عارفها ..مسح علي وشه بضيق ليه تعملي كده يا ميرفت طول عمري بحبك ومحبتش حد قدك بيعت كل الدنيا علشان ليه لدرجادي بتكرهيني...فاق علي صوت حياه عمي انت كويس ...
فؤاد:بابتسامه كويس يا حياه فكرتي هتعملي ايه في اللي قوتلك عليه..
حياه:خدت نفس عميق فكرت يا عمي وهقف جنبك وكمان مش هتخلي عن حبي لادم واوعدك هحاول انفذ اللي قولت عليه ...
فؤاد:ابتسم وخدها في حضنه كنت عارف انك مش هتخذليني...
ميرفت كانت واقفه وسمعت حوارهم ...بقي كده يا فؤاد بتتفق عليا انا وولادي انت وبنت اخوك اظهار انك بقيت خطر اوي ولازم اشوفلك حل في اقرب وقت.
عدي اسبوعين ادم بيحاول يعوض ماهي عن شهر العسل ....كمال حزين علي اعلان فؤاد جواز ادم من حياه الخميس القادم .....احمد وفريده بيشوفو لو حاجه ناقصه في شقتهم نور ديما معاهم بتحاول تساعدهم وتقرب منهم وخصوصا احمد...
عند جمال بيكلم البوص انتي بتقولي ايه انا ممكن اروح معاه في داهيه..
لو ده حصل ...
ميرفت :بصتله اسمي ميرفت يا روحي وبضحكه رنانه عيب عليك انا مقدرش اضحي بيك ولو ثانيه ...
جمال:امال تسمي اللي بتقوليه ده ايه..
ميرفت:بخبث انت خايف من ايه هو احنا اول مره هنعمل كده وبعدين دي فرصتنا هو ماسك كل حاجه وهو الوحيد اللي هيشلها..
جمال:بس انتي ناسيه اني شريك معاه في الشركه...
ميرفت :لا مش ناسيه بس هو حاليا رئيس مجلس الاداره وكل حاجه باسمه
وقربت علي جمال انت خايف عليه والا ايه انت نسيت انه هو السبب في بعدنا عن بعض
جمال:بضيق لا طبعا مش ناسي ان ابوكي فضله عليا طول عمره واكل الجو وقدر يقنع ابوكي وكمان عينه مدير اعماله لما بقي غول في الشركه ومحدش عارف يوقفه عند حده...
ميرفت:خلاص هانت ونخلص منه...بس لو الناس بتوع بره ساعدونا كله هيبقي تمام....ونرتاح...

جيه اليوم الموعد وهو يوم الفرح
احمدومها مع بنتهم ..احمد انتي متاكده من قرارك ده يا حياه..ومقطنعه بيه..
حياه ابتسمت وقربت من ابوها صدقني يا بابا عمري ما كنت مبسوطه قد النهارده...
مها:قربت منها وحضنتها ربنا يسعدك ويريح بالك يابنتي ويحفظك من كل شر ...
فؤاد دخل عليم خلصتي يا عروسه ولا الجماعه دول معطلينك في حاجه...
حياه قربت من عمها وحضنته لا طبعا انتو التلاته اكبر عطله قصدي هديه في حياتي..
فؤاد:شوفت بتك يا جمال بتصيع علينا متاكده احنا التلاته بس....
حياه:اتكسفت وبصت في الارض
احمد:ابتسم علي خجل بنته وبعدها بص لفؤاد انت ادري بقي مش صحاب
وتعرف عنها اللي انا ماعرفهوش...
عند ميرفت وادم..
ادم:هي مرحتش كوفير ليه...
ميرفت بضيق طلبت واحده تجليها هنا
ادم:بعصبيه دي اخرتها ياماما اتجوز واحده زي دي طبعا هكون مسخره الناس النهارده ...
ميرفت :معلش بكره احضرلها مصيبه تخليه تندم انها تتعدي علي اسيادها
ادم:طيب وبابا هيسكت علي كده...
ميرفت :بتمثل بصراحه يا ادم من كام يوم كده سمعت ابوك وهي بيقولو كلام مش مفهوم بس اللي فهمته انهم بيخططو لحاجه كبيره مش عارفه ايه هي بس ابوك بيدعي الفضيله هو بنت اخوه بس الباطن عكس كده...
ادم:بصدمه يعني ايه مش فاهم ..
ميرفت :انا هفهمك...وبدأت تبخ سمها في ودن ابنها وتكرهه في ابوه وعيلته..
٦احمد وكمال مع بعض
احمد:ايه رأيك حلو كده ولا ناقص حاجه..
كمال:بصله ومنطقش ..
احمد:وبعدين معاك يا كمال انسي بقي دي خلاص كلها ساعات وتبقي مرات صاحبك وقرب منه وبحنان مسح علي ضهره بكره تقابل اللي تستاهلك وتستاهل حبك وكمل بضحك من امتا وانت بيفرق معاك كده امال فين سوسو وتوتو والشله بتاعتك الهبله دي ..
كمال:بحزن فارق معايا علشان حبتها بجد علشان هي مختلفه عن كل الناس
احمد:بعصبيه وانا بقولك انسي علشان االي انت بتفكر فيه ده صعب ...وهما بيتكلمو الباب خبط ..احمد راح يشوف مين لقي نور وبنتها ...
احمد:ابتسم بإعجاب ايه القمر ده
ريم:بزعل وانا مش قمر يا عمو..
احمد قرب منها وشالها انت احلي من القمر يا حبيبت عمو...
ريم:واحلي من عروستك...
احمد:بضحكه رنانه واحلي من عروستي نور:بضحك خلصت محتاج مساعده ..
احمد:اه يا ريت يا نور اوضته النوم كنت عايز اوضبها واعمل مفاجأه لفريده ومحتاجلك تساعديني فيها...
نور:ابتسمت بحزن حاضر من عنيا..
احمد:انا هساعدك علشان مفيش وقت
ريم:وانا كمان هساعدك يا عمو..
احمد:باسها من خدها تسلمي يا حبيت عمو..
نور وريم داخلو مع احمد ...كمال قابلهم ماشي ...
احمد:رايح فين...
كمال:معلش مخنوق هطلع اشم شويه هواء...وسابه ومشي
نور:هو كمال ماله...
ريم:ببرائته اطفال هو زعلان علشان عمو احمد هيتجوز وهو لا...
نور واحمد بصولها بصدمه وبعدها ضحكو ...

رواية بنت من الارياف بقلم وردة


في مكان كله دخان قاعده ماهي مع صاحبتها بيشربو سجاير وممنوعات..
لين صاحبتها مالك انتي زعلانه ولا ايه
ماهي:وهزعل ليه في واحده في الدنيا تبقي عامله الدماغ دي وتزعل...
لين:بضحك عندك حق ....طب ايه رأيك بقي لو نكمل الدماغ دي ونروح الديسكو ونفرفش شويه....
ماهي :يلا بينا...
لين:ايوه بقي احبك وانتي رايقه..
.......
وفي افخم قاعه افراح في البلد...
احمد وهو ماسك فريده بحب ...وادم ماسك حياه بفطور ...
العرسان الاربعه علي الاستيج بيرقصو سلو ...احمد مع فريده..
احمد:بغضب ملبستيش الفستان اللي جبتهولك ليه ليه فريده...
فريده:قربت منه معلش يا حبيبي ماما جابيته ومحبتش ازعلها..
احمد:بزعل خوفتي علي زعل مامتك لكن انا ميهمكيش صح...
فريده:قربت منه وبحركه جريئه منها باسته من خده خلاص بقا يا مودي
احمد:بصدمه من اللي عملته قرب منها وبهمس جنب ودنها لا انا لسه زعلان صلحيني تاني ...
فريده:انكسفت وبصت للارض.... واحمد ليه ما كنا حلويين دلوقتي وبنبوس...
عند ادم وحياه.... ادم مد ايده علي وسط حياه...وقربها منه حياه كانت باصه في الارض ومش عارفه تتنفس
ولا تتكلم بس اتشجعت ولفت ايدها حوليين رقبته وبصت في عين ادم بحب ...
ادم:اول ما عينه جت في عين حياه حس احساس غريب مش عارف اللي حصله احساس خلاه فقط النطق بالكلام ..فضلو باصيين لبعض وما حسوش بالوقت ولا بالعيون اللي مراقباهم...
عند ميرفت قاعده مع صاحبتها من المستوي الرقي في البس والمنظر بس الاخلاق لا ....
الست١:امال فين معزيم اهل جوز فيري يا ميرفت هانم هو يبقي من عيلت مين في البلد...
الست٢:ليه هو انتي متعرفيش انه يتيم لا وكمان موظف عندهم في الشركه...
الست٣:يا خبر بقي فريده بنت الحسب والنسب دي تكون جوزتها ...
الست٤:مش كفايه مجوزه ابنك فلاحه بقي يسيب ماهي بنت اكبر رجل اعمال واللي بقي صيته في كل حته علشان دي وكملت بتريقه الا صحيح يا ميرفت هو الفستان االي هي لبساه ده كان بتاع امها الكل ضحك بسخريه علي ميرفت ..
ميرفت :معرفتش ترد عليهم كتمت غضابها بالعافيه وقامت وسابتهم وهي علي اخرها....
ميرفت دخلت الحمام وهي متعصبه انا ميرفت هانم يتيرقو عليا كده ..هما ميعرفوش انا ممكن اعمل ايه بس الصبر بكره يعرفو مين هي ميرفت الشريف ..
عند العرسان ...احمد وفريده طول الوقت بيرقصو ومبسوطين وعيون الحقد والغيره هتكولهم ...اما ادم وحياه قاعدين في هدوء تام بس فيه شويه بنات جم خدو ادم من ايده وبدو يرقصو معاه ادم في الاول اتصدم بس لقي امه بتغمزله بعينها فبتسم وعرف هي عايزه ايه...بدا يرقص مع البنات وحياه كانت مصدومه من اللي شايفه البنات بلبسها العريان وهي بتدلع علي ادم....
فيهم واحده راحت تشد احمد من ايده بس احمد رفض
فريده :بضيق روح يا حبيبي ازاي تكسفها..
احمد: بابتسامه جذابه اصلي مش بحب ارقص غير مع واحده بس وقرب منها وبهمس جنب ودنها بقي حد يكون معاه القمر وبيص للنجوم....
فريده:ابتسمت بحب وبعدها بصت علي ادم وحياه وزعلت علي اللي ادم بيعمله
مع حياه....
في الديسكو البنات بيرقصو وبيشربو
كمال كان هناك لمح ماهي وهي بترقص ولبسها مغري لاي حد يشوفها ابتسم بمكر ولمعت في دماغه فكره وعزم ينفذها...

توقعاتكم كمال هيعمل ايه؟؟؟؟
ميرفت وجمال بيدبر ايه لفؤاد؟؟
ادم هيعمل ايه مع حياه في اول يوم جواز؟؟؟!!!
*********************

إلي هنا ينتهي الفصل السادس من رواية بنت من الارياف بقلم وردة
تابعونا على صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من الروايات الأخري 

جديد قسم : قصص رومانسية

إرسال تعليق