هذا الموقع محمي بموجب اتفاقية حماية حقوق المحتوي العالمية

رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد - الفصل الأول

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة لولو الصياد علي موقعنا قصص 26 و موعدنا اليوم مع الفصل الأول من رواية من أجلك فقط  للكاتبة المتميزة لولو الصياد. 

رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد (الفصل الأول)

اقرأ أيضا: رواية رومانسية انتقام ثم عشق - لولو الصياد

رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد
رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد

رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد | الفصل الأول

مر اليوم في الصعيد كالمعتاد ولكن عيون عمار كانت دائما تتابع جده كان حزين شارد للغايه واخيرا انتهي اليوم وهاهو عمار القناوي في طريقه الي القاهره بعد ان سلم علي جده
كان الجد ينظر لحفيده وهو ينطلق الي القاهره لياتي بينيجار
ارجع الجد راسه الي الخلف لاكثر من عشرون عام
فلاش بااااك
كان هناك صوت صراخ رجل يجري ويصرخ بأعلى صوته
خرج حمدي القناوي وكان في حوالي الاربعين تقريبا
حمدي القناوي... في ايه يا راجح مالك بتصويت ليه
الراجل ...الحج (الحق) يا حمدي بيه اخوك عمار بيه اتجتل عند اول البلد
انتفض حمدي وهو يمسك بالرجل بقوه ويصرخ.
حمدي ....انت بتجول (بتقول) ايه يا ابن المركوب اخوي اني(انا)
راجح وهو يشير للبعيد
راجح... والله يا بيه هناك مجتول (مقتول)
جري حمدي بكل سرعته ودخل راجح الي داخل المنزل واخبر الجميع بموت اصغر شاب بعائله القناوي عمار القناوي يبلغ 20من عمره اخيه الاصغر والوحيد وفلذه كبده. واطلق اسمه علي اول حفيد له عمار اسم شقيقه
وصل حمدي اخيرا الي مكان يتجمع به اهل القريه حين وجده اهل البلد يقترب ابتعدوا وافسحوا له الطريق بكل احترام لم يري اخوه الي الان بل وجد ظابط المركز يقف أمامه ويعزيه في اخيه
الظابط... البقاء لله يا حمدي بيه
حمدي بشرود وقوه... فين اخوي
أشار الظابط الي الامام.
اقترب حمدي القناوي من اخيه الاصغر
وجلس الي جانبه وحمله بين يديه ووقف بكل قوه
الظابط برفض... يا حمدي بيه لازم نبلغ دي جريمه قتل ولازم تحقيق وتشريح للجثه
حمدي.... بقوه وبلهجه لا تقبل النقاش ....بعد عن طريجي(طريقي) يا حضره الظابط
في تلك اللحظه وصل جميع رجال عائله القناوي واولاده سعيد وشهاب واولاد عمومته ورجاله وباقي افراد عائلته
افسحوا له الطريق وحمل شقيقه ووصل الي المنزل...
ووقف امام غرفه اخيه
حمدي بقوه رجل يأبي الانهيار . ...حضروا للدفن واني اللي هغسل اخوي بيدي
اشار الجميع دليل الموافقه
ودخل باخيه غرفته
حمدي....لاخيه الميت ودموعه تنهمر علي وجهه وهو يقبل يد شقيقه بكل حب والم اراد الصراخ ولكن كيف يفعلها وهو مطلوب منه الصمود فهو عمود العائله
حمدي ببكاء... خدوا ميني ابني واخوي وجلبي (قلبي) انتا كنت جلبي يا خوي كنت الحته الحنينه والخضره في عيله الجناوي (القناوي) بس هعرف اللي عملها يا ولدي ومبقاش حمدي القناوي لو طلع عليه شمس بكره وهو عايش وده وعد يا خوي ووعد الحر دين
وبالفعل تمت مراسم الدفن ودفن عمار صغير عائله القناوى وسط حزن وبكاء وصريخ واه من والدته التي اصيبت بجلطه نتيجه الحزن
كان حمدي يجلس بغرفته يفكر حين وجد الباب يفتح
من فعلها هكذا دون استئذان كان سيصرخ بمن فتح الباب عليه ولكن
وجده عمار ووجهه احمر بقوه ومتعرق
وقف حمدي بسرعه واقترب منه
كان عمار طفل في حوالي 7 من العمر لا يستطيع التحدث من سرعه تنفسه
حمدي... وهو يعطيه كوب ماء... اهدي يا ولدي خير واشرب بوج (بوق) ميه
وبالفعل شرب عمار كوب الماء وتحدث
عمار ...الحجني(الحقني)يا جدي ابوي
حمدي بفزع.... ماله سعيد يا ولدي حصله ايه
عمار بتوتر ...وخوف ...يا جدي..أبوي عرف ان اللي جتل جدي عمار وارح ياخد بتاره منيهم يا جدي
الجد.... مين يا ولدي مين....
عمار ....بيجولوا يا جدي من عيله الشهاوي وعيله الغمري من عنديهم يا جدي
الجد.... بقوه وهو يرتدي ملابسه... بسرعه يا ولدي نادي علي عمك شهاب وجهزوا الرجاله بسرعه ياولدي
وبالفعل مر نصف ساعه واصبحت البلد كجمره النار فقد قتل سعيد القناوي مقابل عمه ثلاثه اشخاص من عائله الشهاوي وثلاثه من عائله الغمري ولكن قتل هو أيضا واصبحت الحسره حسرتين
كان البلد مثل الصحراء يخافون من الخروج من منازلهم والكل ينتظر ماذا سيفعل حمدي القناوي وأخيرا
وجدوا طلب حمدي القناوي من المحافظ ومدير الامن بعمل صلح بين الثلاث عائلات
وكان الاتفاق... ان يتزوج شهاب والد نيجار من والدتها حفيده كبير عائله الغمري ويتزوج احدي شاب عائله الشهاوي من الاخت الاخري لها وينتهي الدم بالنسب ولكن الغريب ما قاله واشترطه حمدي القناري في اخر المجلس الا تتزوج فتاه من عائله القناوي نهائيا من تلك العائلتين ومن يخالف ذلك يقتل في الحال......
بااااااك
الجد بالم.. كيف يا نيجار دلوجتي (دلوقتي) عاوزني احط يدي في يد واحد منهم علي جثتي ان اجوزك لحد من العيله دي يا نيجار .
.......
وصل اخيرا عمار الي القاهره ومنها الي الجامعه بعد ذهابه للمنزل ولم يجدها ورفض الدخول لانه لا يوجد رجال حريم فقط فقرر الذهاب لها بالجامعه بعد ان سال عن مكانها
وقف عمار بملابسه الصعيديه أمام سيارته ينتظرها امام الجامعه ينتظر خروجها .كان يلاحظ نظرات البنات والاعجاب منهم علي شكله ولكن يشعر بالغضب من قله حيائهم ويقول في داخله اين ذهب الحياء الا يستحون تنظر له الفتيات هكذا دون حياء
واخيرا وجدها تخرج وشعر بصدمه كادت تقتله ماالذي ترتديه جيبه قصيره الي الركبه وبلوزه بدون اكمام وتترك شعرها بكل حريه خلف ظهرها شعرها الذي يشبه ظلام الليل في سواده
وعيونها الرصاصي الوحيده التي تملك عيون جده الرصاصيه لم يملكها غيرها تجعلها جميله اكثر واكثر ووجهها خمري جميله وانفها صغير وفمها غريب حين تضخك تختفي شفتيها من شده صغرهم يجعلها هكذا تغضب بقوه بالفعل جميله
خرجت نيجار وجدت احد الاشخاص يقف امامها
خلعت نظارتها ونظرت له وكانت تهم بالعصبيه عليه حين عرفته انه عمار مرت سنوات منذ اخز مره راته بها كم تغير.
نيجار بمرح.... عمور وحشني موت
شعر عمار بالغيظ منها ماهذا عمور لم يرد عليها فهم وسط الشارع
لذلك امسك بيدها وادخلها الي السياره بقوه وهي تشعر بالعصبيه وتحاول التخلص منه
نيجار بعد ان جلس الي جانبها
نيجار..بغضب. اوف ايه ده هو انا جاموسه عندك في الصعيد شددني وراك وتركبني كده في ايه
عمار بضيق وهو يواصل القياده
عمار...تيعرفي تسكتي خالص لحد ما نوصل
نيجار بعصبيه اكبر... نوصل فين ممكن حضرتك تقول ولا هتفضل علي الوضع الصامت
عمار وهو يحاول التماسك... نييجار اسكتي الله يسترك
نيجار.... بعصبيه. اسمي نيجار مش نييجار بلاش تنطق اسمي كده لو سمحت
عمار...بعصبيه... استغفر الله العظيم
صمتت نيجار قليلا واخرجت هاتفها وظلت تعبث فيه قليلا
وأخيرا رفعت راسها وجدت انهم علي بداية طريق الصعيد
نيجار... بدهشه ....ايه ده انت رايح فين ده مش طريق البيت
عمار... علي الصعيد جدك عاوزك عنديه انهارده جبل (قبل) بكره
نيجار... بفرحه...اكيد علشان عاوز ياخد راييء في سليم so cute
عمار.... بهمس... الله اعلم ويمكن علشان ناخدو عمرك ونجفل(نقفل) الموضوع ديه
.......
علي الجانب الاخر بالصعيد...
حمدي القناوي الجد.... لاحدي رجاله... عاوز كل كبار عيله الشهاوي والغمري عيندي انهارده ويتصلوا بناسهم في البندر يجوا انهارده بعد العشا يكون الكل موجود فاهمني يا ولد
الرجل... اوامرك يا كبير
.....
بداخل منزل القناوي
دخلت علي والدتها بالمطبخ كانت تلاحظ شيء غريب منذ وصولها من الجامعه
انها هي دهب اسمها دهب علي اسم جدتها رحمها الله شقيقه عمار القناوي وبكليه الطب بالسنه الاولي تشبه اي بنت مصريه بملامحها الشرقيه الرائعه بشعرها الاسود الذي يصل الي كتفيها كان ناعم جميل كانت تتحدث الصعيديه فقط لا تستطيع تغييرها رغم المحاولات تعشق الضحك والمزاح عيونها سمراء كحيله ورموشها كثيفه جدا ولديها غمازات تجذب كل من ينظر اليها وبشرتها خمريه رائعه وهناك حسنه فوق شفتيها تميزها وتجعلها رقيقه اكثر واكثر وجذابه اكثر واكثر ولكن ترفض الزواج نهائيا تريد ان تظل مع جدها وعمار الذي يضعها تاج علي راسه وتدرس دهب في جامعه قنا
دخلت دهب لوالدتها
واختضنتها من الخلف بقوه
الام بعتب.... مش هتبطلي حركاتك ديت يا بت بطني
دهب.... لا مهبطلش ابدا بجولك يا اما
الام... خير
دهب.... في ايه عيند جدي انهارده في حركه غريبه اكده
آلام ...الله اعلم يا بتي احنا نضفنا المضيفه الكبيرة بس ليه الله اعلم
دهب.. بتفكير... اكيد في مصيبه هتحصول (هتحصل) استر يا رب
..............
اخيرا وصلوا الي الصعيد نيجار وعمار وجد عمار سيارات كثيره امام منزل جده ولاحظت نيجار سياره خالتها وسياره سليم وغيرهم فقد حضروا بالطياره لذلك وصلوا قبل وصولهم
نيجار..بفرحه.. واووو ده كله هنا واضح انه جدو ناوي يفرحني اوي
عمار.... جوي جوي لدرجه ان جلبك هيجف من الفرحة (لدرجه ان قلبك هيقف من الفرحه)......

****************************
كانت تهم نيجار بالخروج من السياره ولكن اوقفها صوت عمار الذي فزعها
عمار... انتي نزله اكده راحه فين بمنطرك ديه
نيجار وهو تنظر الي مظهرها
نيجار بدهشه... ماله منظري
استغفر عمار بصوت عالي وحمل عبائته من الخلف ووضعها عليها حاولت ان تزيحها ولكن نظره عيونه جعلتها تصمت كانت عيونه مليئه بالغضب والتحدي
نزلت نيجار وادخلها مباشره الي غرفه جده جلست وحيده دقائق وبعدها وجدت جدها يدخل
دخل الجد علي وجهه ابتسامه ولكن حين لاحظ منظرها
الجد بغضب....ايه اللي انتي لابساه ديه
نيجار... بدلع. حلو صح.
الجد.. حلو ايه وزفت إيه
عمار... مش جلتلك جعدتها في مصر مش هتكون خير وادي اخرتها مبينه لحمها للي يسوي واللي ميسواش
نيجار.. بعصبية.. هو في ايه داخلين فيا شمال ده بدل ما تقولوا حمدالله بالسلامه
اقترب منها الجد وامسك بوجهها برفق
الجد بحب.. يا بتي انتي صعيديه مينفعش لبسك ديه
نيجار... يا جدو انا مش زيكم هنا ولا عادتي ولا لبسي ولاحياتي ليها علاقه بالصعيد
الجد.... ماشي يا نيجار
ونظر الي عمار واخبره ان يرسلها الي الحريم ويلحقه الي المجلس فالضيوف علي وصول
وبالفعل اودعها عمار لدي النساء
.......
في منزل كبير عائله الغمرى
ينزل بكل فخز وهيبه الرجل الصعيدي ويال طول قامته طويل للغايه حوالي 190سم وعيونه باللون الاخضر الغامق ويحيطها رموش كثيفه وبشرته سمراء قليلا ولديه شارب كبير حال كل رجال الصعيد انه فهد الغمري يا ساده كبير عائله الغمري في 37من العمر يكره الزواج ويرفضه بشده واقسم الا يتزوج الا بعد ان ياخد تاره من عائله القناوي لقتلهم والده وبسبب حزنه علي والدته التي ماتت حسره علي زوجها لديه اخته الوحيده ماسة اسمها ماسة وهي ماسة فعلا من الالماظ بعيونها الزرقاء وشعرها الاصفر الحريري ووجهها البيضاوي الابيض كان يخشي عليها من الهواء الطلق لا يجرؤ احد علي اغضابها وقام بتعيين حرس لها يلحقون بها في اي مكان في الجامعه فهي في كليه الصيدله
اما هو خريج كليه طب بيطري ويعمل بتجاره الماشيه ولديه شركه لتصدير اللحوم ومصنع كبير ايضا
وقف فهد امام شقيقته
ماسة.... هتروح برده يا فهد
فهد بمزاح.... مش هتبطلي تتحديتي زي بتوع مصر
ماسة... لا عجبني نفسي ورد على سوالي
فهد بضيق.... اه يا ماسة هروح ومش هسكت الا اما اخد تاري ومتتكلميش في الموضوع ديه تاني
ماسة... بس يا فهد
فهد... بلهجه لا تقبل النقاش
فهد... خلاص يا ماسة
صمتت شقيقته ولكن قبل راسها وخرج ويلحقه باقي عائله الغمري
.....
هاهم الان جميع اطراف النزاع موجودين يرأسهم حمدي القناوي ومامور القسم وغيرهم من كبار العائلات
فهد بجديه.... خير يا حج حمدي إيه سبب طلبك لينا كلتنا اكده
حمدي.... طبعا الكل فاكر الصلح اللي حصل من سنين وفاكرين الشرط فيها
رد رجل من عائله الشهاوي يدعي محمد وهو كبير العائله هناك وعم سليم
محمد... ايوه طبعا مفيش بنت تتجوز من عيله القناوي من عيله الغمري ولا الشهاوي
شعر سليم بحسره تصيب قلبه لم يخبره احد عن ذلك لهذا غضب عمار وبقوه الان ادرك حين حكوا ما حدث في الماضي له وان والده قتل علي ايدي احدهم لا يعلموا هل هو من عائله الغمري ام من عائله الشهاوي
عمار.... الغريب دلوجتي ان جاي سليم الشهاوي طالب يد بت عمي شهاب وعاوز يتجوزها وبكده الصلح يا ينتهي يا اما يتقتل كيف ما اتفقنا
فهد.... بسخريه... والله وانا نفسي الصلح ينتهي علشان اخد حقي
عمار.... بعصبيه ...حقك من مين يا ابن الغمري
فهد بغضب.... حقي منكم يا عيله الجناوي ومش هسيبه لحد ما اموت وهاخده منك انت اول واحد يا عمار
عمار... بغضب وهو يقف ويحاول الاشتباك معاه ولكن امره الجد بالرجوع فرجع وتحدث بغضب
عمار..... مفيش راجل اتخلق لسه يقدر يجف قدامي
شعر الجد بعدم الاطمئنان منذ الامس وهو يفكر ويجمع الخطوط وعرف نيه فهد الغمري لقتل حفيده بالامس يشعر بالخوف ان يبتدي مجري الدم بينهم ثانيه كيف يوقف كل ذلك واخيرا وصل الي الحل
الجد بصوت قوي جعل الجميع يصمت
الجد.... اني جمعتكم انهارده علشان نحل الموضوع ديه من الاخر وننهي الخلاف
سليم... حضرتك تقصد ايه
الجد... اقصد لازم النسب بين الثلاثه ويتحل للنهايه
عمار... بعصبية.... كيف يا جدي تجول اكده كيف
الجد... بلهجة لا تقبل النقاش
الجد.... خلاص يا عمار اسكت دلوجتي وكلامي هيتنفذ انا كبير البلد وقاضي عرفي فيها
صمت عمار وهو يغلي من الغضب ولكن لا يجرؤ علي معارضه جده
فهد.... وكيف هيكون النسب يا حمدي بيه
الجد... الاول الكل موافج (موافق) ولا لا
نظر الجميع الي بعضهم ولكن فهد كان يشعر بفرحه الان سيبدا بدخول عائله القناوي وينتقم بكل هدوء وان كان ثأره سياتي بالنسب فلما لا
الجميع اقر بالموافقه
الجد.... تمام جوي اكده علشان اكده. نيجار بنت شهاب ابني هتتجوز فهد الغمري واخت فهد الغمري ماسة هتتجوز عمار القناوي وسليم الشهاوي هيتجوز دهب القناوي
تعالت الهمهمات بينهم والكل مصعوق مما يقوله الجد حتي ان فهد كان سيتراجع عن قراره فهي اخته بل ابنته كيف يرميها بيده لعائله القناوي
الجد وهو يلاحظ التردد بعيونهم
الجد... ديه الحل الوحيد جدامنا مفيش غيره
عمار.... بعصبيه... الدم اهون يا جدي
الجد...وانتم رأيكم ايه
شعر سليم وان عالمه انهار ولكن اخذ عمه القرار عنه واعلن الموافقه بزواجه من دهب اخت.عمار وحين هم بالاعتراض ترجاه والده ان يوافق خوفا مما سيحدث فصمت عن حقه صمت من اجل والده وعائلته و النتيجه ان حبيبته تتزوج غيره وهو يتزوج فتاه لا يعلم عنها شيئا
ولكن فهد اراد ان يحطم عائله القناوي عن طريق ابنتهم فليزوجه ماسة ويقسم ان علم انه اغضبها سوف يقتله فهي اخت فهد القناوي
الجد.... وانت يا فهد يا ولدي موافج
فهد وهو ينظر لعمار بتحدي
فهد.. موافج يا حمدي بيه
شعر الجد براحه واخبر احدي رجاله ان يحضر الماذون الشرعي ليقوم بتزويج
نيجار القناوي لفهد الغمري
وعمار القناوي الي ماسة الغمري
وسليم الشهاوي الي دهب القناوي
وبالفعل ماهي سوي ساعه وكانت المبركات تتوالي وصوت اطلاق النار يمللء السماء
عمار لجده بصوت هامس... غلطت غلطه عمرك يا جدي
الجد...بحزن. ربنا يسترها يا ولدي
...........
في الداخل كان النساء لا تعلم شيء لماذا يطلقون النار
نيجار لدهب... هو فيه ايه
دهب.... مش عارفه حاجه
نيجار... بس واضح في حاجه مهمه حصلت من ضرب النار
دهب لامها... امه متعرفيش في ايه
الام.. لا يا بتي والله دلوجتي نيعرف
وفي تلك اللحظه دخلت احدي الخدم
وهي تزغرط بقوه
دهب... في ايه
الخادمه... مبروك يا ست دهب انكتب كتابك على سليم الشهاوي وعمار بيه اتجور ماسه الغمري ونيجار هانم اتجوزت فهد الغمري
نيجار بصراخ.... مستحيل علي جثتي......... 
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من الروايات الأخري
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها

جديد قسم : روايات رومانسية جريئة

إرسال تعليق