رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد - الفصل الثاني

هذا الموقع محمي بموجب اتفاقية حماية حقوق المحتوي العالمية

رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد - الفصل الثاني

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة لولو الصياد علي موقعنا قصص 26 و موعدنا اليوم مع الفصل الثاني من رواية من أجلك فقط  للكاتبة المتميزة لولو الصياد. 

رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد (الفصل الثاني)

اقرأ أيضا: رواية رومانسية انتقام ثم عشق - لولو الصياد

رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد
رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد

رواية من أجلك فقط بقلم لولو الصياد | الفصل الثاني

نيجار... مستحيل علي جثتي
وفي تلك اللحظه وجدت نيجار جدها يدخل إليهم الي جانبه عمار يستند عليه
الجد... السلام عليكم
رد الجميع عليه عدا نيجار التي تحدثت بغضب حين جلس
نيجار...ممكن افهم ايه التخريف اللي سمعته ده
عمار... بعصبيه... اتكلمي عدل يا. نيجار مع جدي
الجد... روح انت دلوجتي يا عمار والكل يمشي ماعدا نيجار ودهب
وبالفعل فعل الجميع ما امر به الجد
الجد بعد خروجهم...
الجد بجديه وصوت هاديء....
الجد... بصوا يا حبايب جلب جدكم انا لما جوزتكم بدون ما تعرفوا كنت واثج اني بديكم لرجاله وواثج ان بكده بوقف بحور دم تحصل لان عارف كل واحده حطيتها في المكان الصح عارف انكم زعلانين بس ديه افضل حل
نيجار بعصبيه... الجواز ده باطل
الجد... انتم جصر يا نيجار واني وليكم
دهب وقد شعرت ان الجد يتراجهم حتي يوافقوا شعرت وكان ابوها يطلب منها الغفران لم تستطع التحمل ان يتذلل جدها اكتر لهم
دهب... انا موافجه علي الجوازه دي يا جدي
نيجار... بغضب ...انتي بتقولي ايه انتي عارفه سليم ده بيحبني ازاي عارفه انه كان جاي يخطبني انا وسليم بنحب بعض فاهمه
لم تتحدث دهب نظرت الي الارض بحزن
وجد الجد الخادمه تستاذن لدخول سليم
فوافق الجد مباشره
دخل سليم عليهم فاقتربت منه نيجار بسرعه حتي انه فزع من طريقتها بالهجوم عليه
سليم... في ايه يا نيجار
نيجار بدموع... انت ازاي توافق ازاي تسمح لهم يعملوا كده
سليم... بحزن... مقدرتش اقول حاجه مقدرتش يا نيجار اصغر عمي وابويا قدام الناس حتي لو علي حساب نفسي انتي عارفه انا بحبهم ازاي وعارفه كويس اني مقدرش ارفض ليهم طلب
نيجار بحزن وهي تبتعد عنه وترجع الي الخلف
نيجار... وانا يا سليم نيجار حبيبتك
سليم بحزن والدموع بعيونه تابي النزول وبصوت يرتعش من التوتر وصعوبه الكلام كان يشعر انه يتمزق من الداخل ليتحدث ويكسر قلبها
سليم... انا اسف يا نيجار بس انا مش هقدر اعمل حاجه
نيجار صفقت له وبقوه ونظرت له بسخريه وهي تمسح عيونها
نيجار... برافوا
والتفت الي الجد.
نيجار... جدي انا موافقه علي الجوازه وتحت امرك في كل حاجه
حينها خرج سليم لانه لم يستطع التحمل اكثر
كانت دهب تتابع كل شيء وتتمزق اهذا هو زوجها الذي لم يلاحظها ولم يرفع حتي نظره اليها لم يلتفت عليها لم يعرف انها زوجته كان لايري سوي حبيبته كانت تتمزق تريد الصراخ تريد ان تقول انا زوجتك انا من يجب ان تراها ويكون كل ذلك الحب بعيونك لها وحدها حينها اقسمت دهب بداخلها ان تكون هي ملكه قلبه ستجعله ينسي نيجار ونهائيا ولا يعشق سوي واحده فقط هي دهب القناوي ستجعل اسمها محفور داخل قلبه ولن تكون دهب القناوي ان لم تفعل ذلك.....
..............
علي الجانب الاخر في منزل الغمري
ذهب فهد الي منزله بعد الاتفاق علي ان يكون العرس بعد ثلاثه ايام
دخل فهد الي المنزل وجد شقيقته تشاهد التلفاز
دخل فهد وهو يلقي السلام وهي ترد عليه بحب وترحاب حتي جلس جانبها
فهد... بتسمعي ايه اكده
ماسة... بسمع مسلسل تحت السيطره
فهد... اه مسلسل المدمنين هموت واعرف بتسمعيه كل ما هينذاع ليه
ماسة... وهي تلتفت له وتتحدت بجديه
ماسة... بص يا سيدي اولا المسلسل ده مش بيتكلم عن الادمان بس لا بيتكلم كمان عن التربيه الغلط وكمان الفلوس اللي بيوديها لعيالهم بزياده وبيخليك تفكر دايما تكون قريب من ابنك والا هيضيع بيخلي كل ام لازم تكون صاحبه بنتها كمان بيعلم ازاي تعرف المدمن وبيعرفك ازاي تعالجه وكمان بيعلمك ازاي تثق بنفسك والاخر كمان بيديك امل ان الحياه بترجع حلوه
فهد.... بسخريه... ويا تري الست الدكتوره حافظه كتبها اكده زي المسلسل
ماسة بضحك... لا طبعا ههههههههههه المهم عملت ايه
فهد... وهو ياخذ نفس عميق
فهد... اتجوزت وجوزتك عمار القناوي يا ماسة......
***********************
فهد... انا اتجوزت وجوزتك عمار الجناوي يا ماسة 
شعرت ماسة بصدمه كبيره لا تعلم ولا تعي ما يقول هل يمزح فهد الغمري تزوج وايضا زوج شقيقته التي لم يسمح لاحد للاقتراب منها 
ماسة بتوتر... انت بتهزر صح 
فهد بتنهيده واقترب منها وامسك يدها بحنيه 
فهد... انتي واثجه (واثقه) فيا صوح (صح)
ماسة... ايوه انت مش اخويا بس انت اخويا يا فهد وامي وابويا في نفس الوقت مفيش حد في العالم اغلي منك عندي
فهد...كويس جوي انا لما جوزتك من غير ما تعرفي ده لان حمدي الجناوي حطني في حيطه سد مكنش ينفع ارفض اتجوز بنت ابنه وكان الشرط اجوزك لعمار حفيده علشان الدم يوجف) يوقف(
ماسة... بدهشه... ازاي جوزك حفيدته وهو ممنوع بنات القناوي تتجوز من عيليتنا 
فهد...ده اللي مش فاهمه ليه حمدي ليه حمدي الجناوي عمل اكده ع
هتجنن حاسس انه حطني في جفص معرفيش اخرج واصل. 
ماسة.... وانا طبعا جزء من الصلح 
فهد... ايوه بس يا ماسة لو مش عوزه مش هجبرك وهرجع في كلامي ومش مهم حتي لو صغرت جدام الناس المهم عيندي هو انتي
ماسة...هوافق يا فهد لكن بشرط واحد
فهد... إيه هو 
ماسة... وهي تسحب يدها وتعتدل وتتحدث بكل قوه وجراءة لاول مره تحدثه هكذا 
ماسة... انا هوافق يا فهد لكن لو فكرت تاذي حد او ترجع لموضوع التار محدش هيقفلك غيري ه
مش هكون اختك اللي بتحبك هكون ست متجوزه إنا هتجوز وهعتبره جوزي وحياتي هبدا معاه حياتي من الاول اكيد هتعب في الاول لكن بعدين هنستقر وهبقي ام ومش هسمح لحد ياذي عيلتي حتي لو اخويا ومش هسمحلك تكون جوزتني كده علشان توقف دم وانت مش هتوقفه علشان كده عاوزه وعد ان انت مش هتفكر في التار تاني 
شعر فهد وكانه للمره الثانيه اليوم يقف في مكان مغلق ليس له باب نعم تزوج ولكن الثار له وقت جتي لو تاخر قليلا 
فهد بكذب... أوعدك 
ماسة... بشك... وانا موافقه وصدقني لو خلفت وعدك مش هكون اختك اللي ربيتها هتكون اللي قدامك وقتها زوجه عمار القناوي يا فهد 
فهد بسخريه... ماشي يا زوجه عمار الجناوي 
ماسة... ماشي مراتك مين واسمها ايه 
فهد... معرفش نجار باينه اكده او نجاره معرفيش 
ماسة... ههههههههههه ايه ده يالهوي مش عارف اسم مراتك 
فهد... فكك منها دلوجتي انا عاوزك تجهيزي نفسيك الفرح كمان ثلاث ايام 
ماسة... نعم بسرعه كده 
فهد... هو اكده هتروحي تجيبي كل اللي ناقصك صوح 
ماسة... ايوه بكره هنزل قنا اجيب اللي ناقصني انت وترتني اصلا 
فهد بهمس... والله ما حد متوتر غيري
في اليوم التالي كانت ماسة في طريقها الي قنا 
وصلت ماسة الي احدي الاماكن الخاصة لشراء ما ينقصها 
كانت تخرج من احدي المحلات حين اصطدمت باحدهم 
ماسه باسف... سوري انا اسفه بجد 
التفت اليها بغضب ناري 
هو... كنت ناجصك اني انهارده 
ماسة.بعصبيه من الاحراج.. هو ايه يا اخ انا اعتذرت براحه
هو.... الله اما اطولك يا روح امشي يا انسه من اهنيه دلوجتي الله يرضي عنيكي 
ماسة... علي فكره المفروض لما حد يعتذرلك ترد بادب مش كده 
هو وهو يقترب منها وينظر لها بقوه اخافتها
هو... وانتي بجه هتعلميني الادب 
ماسة...بقوه.. مظنش وياريت تبعد عن طريقي لان واضح انك متعرفش حاجه عن الادب .هو بغضب وهو يفسح لها الطريق 
هو... احمدي ربك انك ست والا كنت دفنتك مطرحك وصدجيني لو لينا نصيب نتجابل تاني في يوم من الايام هعلمك كيف تتحدتتي مع الرجاله 
ماسة. هو تبتعد وحين رات الحرس يقترب سرعت خطواتها وقالت بصوت مسموع له 
ماسة...قصدك اشباه الرجال 
وجرت مسرعه بعيدا عنه
هو... جبر يلمك يومك اسود من الليل لو شفتك تاني
...........
على الجانب الاخر كانت تجلس نيجار حزينه وحيده ترفض الاكل ولا تسمح لاحد بالدخول 
حتي علم الجد وصعد لها. طرق الباب ولكن حين سمعت صوته فتحت له الباب احتراما له 
دخل الجد وجلس الي جانبها علي التخت وفتح يديه 
الجد.. تعالي يا جلب جدك 
اقتربت منه نيجار مسرعه وبكت بقوه وانهيار فهي كانت تحتاج الي هذا الحضن بقوه 
نيجار... ببكاء... تعبانه اوي يا جدو حاسه كل حاجه راحت حتي حبي من وانا طفله اللي عمره ما بعد عني سبني كده بكل سهوله 
الجد... انتي مهتحبيهوش يا نيجار ولا هو يا بتي 
نيجار وهي تبعتد عنه وتنظر لعيونه بدهشه... ازاي با جدي 
الجد ....لو حبك كان عمل المستحيل يا نيجار عشانك لو كان وجف قدامي ووالله يا نيجار كنت عطيتك له بس مطلبهاش يا بتي انا عمري يا بتي ما كنت اقكر اجوز بتي لحد من عيله دي لكن الظروف حكمت..... 
نيجار... عندك حق يا جدو 
الجد... عشان اكده عاوزك جويه حفيده الجناوي صح عاوزك كيف الرجال عاوزهم يجولوا بنات الجناوي مش اي بنات دول احسن بنات 
نيجار بابتسامه حزينه... حاضر ،
.......
علي الجانب الاخر في منزل ابراهيم الغول احدي كبار عائلات البلد 
رجل في الخمسين تقريبا قاسي شرير يكره الثلاث عائلات الجناوي والشهاوي والغمري يريد ان يستمر الدم بينهم ف والله انه هو سبب كل ما حدث 
ابراهيم وهو ياخد نفس من الشيشه الخاصه به... 
إبراهيم... يعني هينتهي بالنسب التار بينهم 
احدي رجاله... ايوه يا بيه 
ابراهيم بابتسامه شريره... خليهم يفرحوا ليهم حبه اكده لكن مبجاش إبراهيم الغول ان ما خليت بينهم بحور دم والزمن بينا....... 
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من الروايات الأخري
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها

جديد قسم : روايات رومانسية جريئة

إرسال تعليق