U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

روايه رحم للايجار بقلم ريحانة الجنة - الفصل الثاني والعشرون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة ريحانة الجنة علي موقعنا قصص 26 و موعدنا اليوم مع الفصل الثاني والعشرون من رواية رحم للإيجار بقلم ريحانة الجنة . 

رواية رحم للإيجار بقلم ريحانة الجنة (الفصل الثاني والعشرون)

اقرأ أيضا: رواية صخر بقلم  لولو الصياد

رواية رحم للإيجار بقلم ريحانة الجنة
رواية رحم للإيجار بقلم ريحانة الجنة 

رواية رحم للإيجار بقلم ريحانة الجنة | الفصل الثاني والعشرون

في صباح يوم جديد علي ابطالنا. في الإسكندرية. في شقة عدي

عدي: نايم وصحي علي تليفون رعد.. الو ايوة يا بني في ايه علي الصبح
رعد: بعصبية. تصدق انك بارد ايه مستهبل حضرتك وسايبني طالع عيني في الشغل والمقابلات مع العملاء وان نايم في العسل. اومال لو كنت عريس بجد كنت عاملت ايه. كاتك الارف وانت فاضحنا
عدي: اوفففف. خلصت وصلت التهزيئ. وقام وقعد. اعمل ايه بس. انا قولت اقعد انا وهي يومين كدة يمكن تحن وتلين. لكن دماغها جزمة بنت اللذين. منشفة ريقي معاها. ومصممة كل واحد ينام في أوضة
رعد: بخبث. خدها بالحنية. متستعجلش
عدي: بغيظ. ده انت بتردهالي بقي
رعد: ههههههه. بصراحة اه تستاهل ده انا بسببك عشت ايام وانا هموت علي همس. بسبب نصايحك الزفت وفي الاخر طلعت بتحبني. منك لله ضيعت عليا شهر بحالوا وانا بعيد عنها. جرب بقي يا فلحوص. انها تبقي قدامك ومش طاياها
عدي: تصدق انك غلس. وانا غلطان اني رديت عليك
رعد: لا بقولك ايه نتكلم جد بقي احنا عندنا شغل كتير وانت وهنا لازم ترجعوا النهاردة بالليل او بكرة الصبح بالكتير. ومتنساش اننا أخر الاسبوع في عشاء مع الوفد الايطالي
عدي: اااه ده كنت ناسي
رعد: لا والله ليك حق. عدي متتأخرش انا تعبت من متابعة الشغل وكمان همس كانت تعابنة ما انت عارف
عدي: اه صحيح هي عاملة ايه دلوقت
رعد: اتنهد. الحمد لله احسن كتير
عدي: بخبث. انت كنت بايت عندها
رعد: هههههه. اه اصلا مبقتش اعرف انام من غيرها
عدي: يخربيتك. انت تقريبا عندها علي طول طيب وجدك ومها
رعد: لا عادي انا بروح كل يوم بالليل وبعد ما يناموا بنزل واجي لهموسة وابات معاها
عدي: هههههههه. يخربيت المراهقة المتأخرة اللي انت فيها
رعد: ههههههههه. اعمل ايه بس تصدق. والله مش بغمض غير وهي في حضني
عدي: انت بتغظني ولا ايه ما تتلم
رعد:هههههههه بصراحة اه
عدي: بيجز علي سنانه. اقفل يا رعد اقفل
رعد: هههههههههه. طيب والله فرحان فيك. سلام. وقفل رعد
رعد: بص علي باب الاوضة. هي همس اتاخرت ليه بتعمل ايه برا. وقام من السرير. وخرج لقاها في المطبخ. ابتسم وحضنها. ممكن اعرف اميرتي سيباني لوحدي و بتعمل ايه
همس: ابتسمت ولفت ليه واتعلقت في رقابته. هكون بعمل ايه بحضرلك الفطار
رعد:وهو لسة مبتسم و بعتاب. طيب وهو ده ينفع حبيبة قلبي انتي تعبانة والدكتورة عايزاكي ترتاحي
همس: بحب. انا لو بموت هعملك اي حاجة تخصك وانا مبسوطة
رعد: ملس علي خدها. اااااه يا همس كان نفسي اقبلك من 10او 15 سنة كدة
همس: ههههه. ده انا كنت ساعتها صغيرة اوي
رعد: بعشق. انا كان نفسي اتجوزك وانتي يادوب كدة 17 سنة. كان نفسي اكون اول راجل في حياتك.
همس: بإحراج. هو انت زعلان اني كنت متجوزة قبلك
رعد: اتنهد بغيظ وغمض عنيه. بصراحة انا بحاول انسي الحكاية دي. مجرد اني اتخيلك في حضن راجل غيري حتي لو كان جوزك وميت. بتجنن
همس: بتملس علي خده بحنية. اسفة بس انا متأكدة اني لو كنت قابلتك الاول عمري ما كنت هتجوز غيرك
رعد: حضن ايديها اللي علي خده. وباسها. وانا كمان اكيد لو كنت قابلتك مكنتش هتجوز مها
همس:بغيرة. هو انت عمرك ما حبيت مها
رعد: فهم انها غيرانا. امممم بتسألي ليه
همس: حطت ايدها في وسطها. وبغضبب.نعم هو مش انت قولت انك عمرك ما حبيتها
رعد: ضحك علي حركتها. هههههههه طيب لما انتي عارفة بتسألي ليه
همس: ابتسمت. بشوف لتكون غيرت رايك
رعد: شدها لحضنه. انا محبتش ولا بحب ولا هحب غير همسة قلبي اللي ملكت دنيتي كلها. مش بس قلبي
همس: ابتسمت. بحبك
رعد: بحبك. وبموت فيكي. وشالها
همس: انت بتعمل ايه
رعد: ابدا عايزك في كلمة قبل ما نزل الشركة
همس: هههههه. بطل جنان. انت ناسي كلام الدكتورة
رعد: غمزها. هو ده وقت دكتورة. سامحيني يا دكتورة ليليان. اصل مراتي حلوة اوي. واخدها ودخلوا اوضتهم

في شقة عدي.

عدي قام ودخل الحمام واخد حمام وخرج وهو لافف الفوصة علي وسطه. وبيدندن وبينشف راسه بالفوطة. وخرج راح المطبخ علشان يعمل قهوة. لقي هنا وافقة بظهرها بتعمل القهرة
عدي: مبتسم. صباح الخير
هنا: بعفوية بتلف. صباح ال. واتصدمت من شكله. وخبت وشها بإيديها. ولفت بعيد عنه. يا نهارك اسود. ايه ده انت ازاي تخرج كدة
عدي: هههههههههه. كدة ازاي يعني.
هنا: وهي لسة لافة ظهرها ليه. انت بتسأل . امشي روح البس هدومك وما تنساش اني في حد عايش معاك.
عدي: قرب منها وبخبث. حد. تؤتؤ انا عايش مع مراتي. متنسيش انتي الكلام ده
هنا: خايفة يتهور ويعمل اي حاجة . احمم لو سامحت ابعد وروح البس هدومك.
عدي: امممم. ده تحزير ولا طلب
هنا: بتجز علي سنانها. لا يا خفيف ده امر
عدي: بخبث. امر يا سلام ده انا بموت في الاوامر خصوصا لما تكون من واحدة حلوة وزي القمر زيك كدة
وقرب وراها وحاوطها بإيده
هنا: اتنفضت. عدي انت بتعمل ايه
عدي: ابتسم بمكر. ومد ايده اخد تفاحة من الطبق. ابدا ده باخد تفاحة وماشي. مبعملش حاجة. الا اذا انتي عايزة حاجة فأنا معنديش مانع
هنا: زقته وبغضب.انا مش عايزة حاجة و امشي بقي
عدي:ابتسم بإستفزاز. خلاص ماشي اهو. ومال عليها ووشوشها. بس تعرفي بتبقي حلوة اوي وانتي متنرفزة. وسابها وبعد ودخل الاوضة يلبس
هنا: حطت ايدها علي قلبها وابتسمت. الله يخربيتك. هتموتني ناقصة عمر بحلاوتك وسهوكتك دي. قمر يخرب عقلك
دي: مكنش مشي. ورجعلها تاني . شكرا شكرا. والله كتير قالولي كدة.
هنا: اتغاظت منه. وحدفته بالمعلقة
عدي: اتفادي الضربة. ههههههه يا مجنونة هتعوريتي. انا كنت راجع اقولك تعمليلي قهوة معاكي
هنا: ليه كنت الخدامة بتاعتك
عدي: خلاص انا جاي اعمل لنفسي بس يا رب الفوطة ما توقعش. وسعي كدة
هنا: اتخضت. فوطة ايه لا لا روح البس وانا هعملك القهوة.
عدي: ابتسم بإستفزاز. اوك ناس متجيش غير
هنا: بغضب. بإيه
عدي: غمزها بالفوطة. وبعتلها بوسة في الهوا. سلام يا موزة اروح البس بقي احسن اخد برد. ومشي
هنا: اتغاظت وبعدين في المصيبة ده اناهعمل معاه ايه بس انا بجد خايفة انهار في ايده. وابتسمت يا لههوي. عليه فظيع يتقاوم ازاي ده بس وخبطت راسها بإيديها اخ يا رب الصبر من عندك
وعملت هنا القهوة. ودخلت خبطت علي عدي في أوضته.
عدي:بيلبس التيشرت. ادخلي يا هنا
هنا: فتحت الباب.وهي برا الاوضة.انا عملتلك القهوة
عدي: مبتسم. طيب ما تدخلي مالك مكسوفة ليه
هنا: لا انا مش مكسوفة. بس ملوش لزوم انا هستناك برا
عدي: بحزم. هنا قولتلك ادخلي
هنا: بغضب. اوففف. ودخلت اديني دخلت نعم
عدي: ابتسم ومسك ايديها. وقعادها علي السرير وقعد جنبها. ممكن اعرف انتي ليه من ساعة ما جينا هنا وانتي بتتعمدي تبعدي عن الاوضة دي ومش بترضي تدخليها نهائي.
هنا: بصت في الارض بحزن وسكتت
عدي: رفع وشها بإيده وبهدوء. هنا انتي خايفة مني
هنا:بصت في عنيه ودمعت. كان نفسها تقولو انا لو خوفت من الدنيا كلها عمري ما اخاف منك الا انت انا مع جرحك ليا مش بحس بالامان غير معاك
عدي: مسح دموعها. وبحب مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه. هنا انا يمكن بهزر معاكي واجر شكلك. لكن لازم تكوني متأكدة اني عمري ما اخدك غصب مش انا مش عدي اللي يجبرك علي حاجة زي دي حتي لو كنتي مراتي. لازم يوم ده ما يحصل يكون برضاكي وبسعادة من غير الحزن اللي في عنيكي ده.
هنا: عيطت اكتر وصوت عياطها كان عالي
عدي: اخدها في حضنه بحنان. وكان بيهدهدها زي الاطفال. بس علشان خاطري كفاية انا اسف والله اسف اني جرحتك في يوم او قولت كلمة زعلتك. ووجعتك.بس اوعدك اننا ننسي كل حاجة انا هنسي الماضي وهنسيكي كل حاجة وجعتك اوعدك
هنا: كانت نفسها تقولي. انت عمرك ما هتنساها طول ما انت فاكر كل تفاصيل حياتكم مع بعض عمرك ما هتنساها طول ما صورها ماليه البيت هنا وفي القاهرة عمرك ما هتنساها. حتي الاوضة دي انا مش بحب ادخلها علشان حلا كانت بتشاركك فيها. مش لاني خايفة منك. بس كل ده خافت تقوله علشان ميجرحهاش تاني ويقولها انها عايزة تمحي حلا من حياته. فضلت تبكي من سكات
عدي: خرجها من حضنه بهدوء. ومسح دموعها. وبص في عنيها. هنا انتي كرهتيني ولا لسة بتحبيني
هنا: بصت في عنيه. وكبريأها منعها ترد
عدي: ملس علي شفايفها اكنه بيرسمها. ليه مسمعتهاش منك. يعني يوم ما اتأكد منها واقولهالك انتي تحرميني منها. قوليها يا هنا ريحي قلبي
هنا:متحملتش. بصتلها وسرحت في ملامحه ولمسته ليها اللي غيبتها في دنيا تانية.بحبك
عدي: ابتسم وقرب منها ومال بيها علي السرير. وبسها بهدوء من خدها وشفايفها ورقبتها وكل بوسة معاها كلمة بحبك. بحبك
هنا:حاوطيته بإيديها.وسلمت للحظة اللي انتظرتها من وقت ما شافته انه يعترفلها بحبه باللهفة دي. وحاولت تصدقه للحظة. حتي لو من جواها عارفة انه لسة بيحب حلا. فعلي الاقل بقي ليها مكان ووجود مهم في حياته. وقررت انها تدخل العالم بتاعه واحدة واحدة. لحد ما تتملكه وتكون هي اللي في قلبه وعقله.
وفضل الوضع كدة لقترة هما محسوبهواش. وفاقه علي جرس الباب
هنا: زقت عدي وقامت تجري. برا الاوضة
عدي: جز علي سنانه. ومسح وشه بإيده. مين ابن ال.... اللي بيخبط دلوقتي ده وقته دي كانت خلاص. ابتدت تحن.
وخرج عدي لهنا يشوف مين اللي بيخبط.
عدي: مين يا هنا
هنا: ده السوبر ماركت اصلي كنت طالبة حاجات.
عدي: قرب منها وابتسم بمكر. طيب بقولك ايه ما تيجي نكمل كلامنا اللي كنا بنقوله جوا قبل الجرس
هنا: بإستفزاز. تؤتؤتؤ مليش مزاج. ونصيحة متخدش علي كدة
عدي: رفع حاجبة. كدة ماشي يا قطة ابقي اتحملي بقي اللي جاي
هنا: ههههههه مباخفش. اتفضل القهوة
عدي: بسخرية هاتي يا سوبر مان
هنا: هو احنا هنرجع القاهرة امتي.
عدي: بالليل او بكرة الصبح
هنا: لا بالليل لا. بلاش تسوق بالليل
عدي:ليه بقي. و بخبث. ايوة صح انا نسيت انك بتحبيني وبتخافي عليا
هنا: اتغاظت. انت هتسوق فيها مكنتش ذلة لسان دي اللي هتمسكهالي
عدي: هههههههه. ذلة لسان. لا انا متأكد انها طلعت من قلبك. وتقصديها بس هسيبك تأوحي مع نفسك.
هنا:قامت ودبدبت في الارض برجليها ودخلت اوضتها
عدي: ههههههه. وضرب كف علي كف. لا اله الا الله بقي يارب اخرتها اقع في طفلة والله العظيم طفلة ومجنونة كمان. واتنهد بنفاذ صبر. الصبر من عندك يا رب

في سنتر التجميل الخاص بمها. وفي مكتب مها.

مها: ها فهمتي
زينب: انا بس عايزة اعرف . اللي هعمله ده فايدته ايه
مها: وانتي مالك انتي هتنسي نفسك ولا ايه اللي اقولك عليه يتسمع. تجيبي خط تليفون وتسجليه بإسم إبراهيم ابن عم همس. وتكلميها منه كل يوم فاهمة
زينب: فاهمة من عنيا
مها: وكمان عايزاكي تتعمدي تكلميها لما رعد يكون عندها. يعني لما تكلميها تسأليها لو عندها ولا لا. كمان هايزاكي تتعمدي تتكلمي معاها في حاجات تخليها تتكسف ترد عليكي قدامه. وتتلخبط ويبان عليها القلق. فاهمة
زينب: فاهمة. انا كدة ابتديت افهم حضرتك ناوية علي ايه.
مها: حلو اوي. يالا روحي اعملي اللي قولتلك عليه.

في شركة رعد وفي مكتبه.

رعد: هاه يا مروان في اخبار جديدة.
مروان: ايوة سيادتك. بالنسبة لتوفيق بيه اللجنة اللي عاينت المباني والمشروع كله. كتبت تقرير ان فعلا المباني غير مطابقة للمواصفات والنائب العام امر بضبط واحضار توفيق بيه. بس لاسف توفيق بيه. لحق نفسه
رعد: عقد حجبه بغضب ازاي
مروان: واضح انه كان عامل حسابه. وشيل الليلة كلها للمهندس المختص. وان هو اللي اتلاعب في المواد والاساسات من غير علم توفيق بيه وكل الورق والمستندات بتقول كدة
رعد: بعصبية. انت بتقول ايه والمستندات اللي كانت معانا كانت بتقول غير كدة
مروان: فعلا. بس هو والمحامي بتاعه عمله اوراق جديه بنفس التواريخ بس بإمضة المهندس.
رعد: خبط المكتب بإيده اااه منك يا توفيق. ممكن تدوس علي اي حد علشان مصلحتك ذنبه ايه المهندس ده يشلها مكانك
مروان: اللي عرفته انه هدد المهندس. بمراته وولاده. وعلشان كدة وافق. وكمان اداله مبلغ كبير. لانه لما يخرج من السجن مش ممكن هيشتغل تاني
رعد: جز علي سنانه. الله يلعنك يا توفيق. شيطان
مروان: بس متنساش سياتك ان اللي حصل ده هز صورتهم في السوق وهياخدوا وقت علي ما اللي حصل ده يتنسي. كمان مبيعات الكوموند اللي بيبنوه ترتجعت كتير اليومين اللي فاته. ده غير ان في ناس كتير طلبت انها تلغي التعاقد بتاعها معاهم يعني كمان خسره من ناحية تانية
رعد: تمام. عموما انا وراه ومش هسيبه. طيب عملت ايه في موضوع البنت زينب
مروان: زي ما سيادتك توقعت. زينب علي اتصال بمدام مها. وبتروحلها السنتر بتاعها. وكمان مدام مها بتروحلها المستشفي عند هادي. وبتقابلها هي مش هادي
رعد: قعد علي كرسيه. واتنهد. كنت عارف من يوم اللي حصل لهمس وانا حاسس ان زينب دي ورا اللي جرالها. طيب اسمع عايزها متغبش عن عينك وكل ما تقابل مها تبلغني سامع.
مروان: حاضر سيادتك اوامر تانيه
رعد: ايوة انا عايزك تراقب مها وتعرف هي بتتهرب من السواق بتروح فين. لانها اوقات كتير مابتكنش في السنتر. وكمان مبتنزلش للسواق عايز اعرف بتروح فين
مروان: تمام يا باشا عن اذنك.

في شقة همس

همس: قاعدة في اوضتها. ودخلتها سميرة
سميرة: مدام همس مدام مها الحديدي برا وعايزة تقابلك
همس: اتلخبطت وخافت. طيب روحي قوليلها نايمة
سميرة: حاضر
همس: اتصلت برعد...
رعد: ابتسم. حبيبتي وحشتيني
همس: ررعد مها هنا وانا خايفة يبان عليا حاجة
رعد: قام واخد مافيتحه وتليفونه. وخرج. همس ماتقبليهاش وانا جايلك حالا 10 دقائق واكون عاندك.
همس: طيب انا قولت لسميرة تقولها نايمة.
رعد: كان نزل في الاسانسير. وراح للعربية. طيب يا حبيبتي اهدي كدة وماتخفيش. هي متقدرش تعملك حاجة انا انسفها لو قربتلك
مها:فتحت باب الاوضة ودخلت علي همس وبعصبية وصوت عالي. عاملة فيها هانم يا زبالة يا رباية الشوارع. انا مها الحديدي مترضيش تقابليني والله لربيكي يا كلبة
همس: خافت منها. والتليفون وقع منها. ااااانا لا والله ابدا انا بس كنت تعبانة
رعد: كان سامع مها واللي قالته. همس همس . انتي معايا ردي عليا. ولقي صوت مها لسة بتزعق. اه يا مها الكلب وديني لربيكي انتي وجدك يا حيوانة. وزاد من سرعة العربية علشان يروح لهمس
مها: مسكة همس من شعرها. بقي واحدة شوارعية زيك. تضحك علي رعد الحديدي وتلحس عقله كدة
همس:بتعيط. وتحاول تفك ايد مها مش شعرها. ايه بس اللي بتقوليه ده. مفيش الكلام ده رعد بيه بيعطف عليا مش اكتر
مها: بغيظ. لا والله ومجيه عندك كل يوم والتاني وبياته هنا. تلاقيكي بتتمايصي عليه وعايزة توقعيه ما انتي واحدة رحيصة هنتظر من واحدة باعت حته منها.
همس: بدموع الله يسامحك.
مها: مسكتها من دراعها وهزتها. انتي ايه التمثيل ده عايزة تعملي فيها غلبانة وانتي زبالة. بس والله مبقاش مها الحديدي لو ما خليته يرميكي في الشارع اللي جابك منه ويدوس عليكي بجزمته. وزقتها بقوة
همس: كانت هتقع بس لقت نفسها خبطت في حضن رعد.
رعد: كان داخل والشر والغضب في عنيه من كلام مها وزقها لهمس. بس كان عايز يطمن علي همس الاول. بصلها بحنيه وملس علي شعرها. همس انتي كويسة عاملتلك حاجة قولي
همس: وهي بتحاول بمنع شهقات وجعها واهناتها ودموعها. هزت راسها لا مفيش حاجة
رعد: طيب تعالي اقعدي واخدها وقعدها علي الكنبة.
مها: واقفة متغاظة من اللي شايفاه. ده مش رعد اللي يعمل كدة. ربعت ايديها وبسخرية. ايه الحنية دي مكانتش واحدة ريكلام دي اللي انت خايف عليها
رعد:كان خلاص غضبه وصل للقمة من مها وسافلتها. ولفلها وضربها قلم هز ثباتها ووقعت علي الارض
رعد: مش رعد الحديدي اللي يتجوز ريكلام يا مها. وهمس اشرف من ستات كتير عاملين فيها ولاد ناس ومتربين وهما اوسخ خلق الله. واسألي صحابتك اللي كل يوم والتاني واحدة فيهم تيجي وترمي بلاها عليا.
مها: مسكة خدها ومش مستوعبة ان رعد ضربها بالقلم. وكمان معقولة صحابها بيشاغله جوزها وهي مش دريانة
رعد: شدها مها من دراعها. وقومها. مش عايز اشوفك هنا تاني برا.
مها: انت بتطردني علشان دي
رعد: دي اللي مش عجباكي تبقي مراتي زيك وكمان حامل في ولادي اللي انت معرتفيش تجبيهم ولو شوفتك هنا تاني يا مها هوريكي ايام اسود من الهباب. يالا امشي
مها: ماشي يا رعد. بكرة تعرف ان اللي بتحاملها دي متستهلش انها تكون مراتك ولا ام ولادك. وبكرة تشوف. ومشيت مها
همس: كانت منهارة من العياط من كلام مها.
رعد: قعد جنبها وخدها في حضنه. حقك عليا يا روحي اوعي تزعلي والله لو قربتلك تاني لطلقها
همس: بتعيط هي ليه شايفاني رخيصة كدة ليه بتجرحني كدة ليه
رعد: كفاية يا قلبي متعيطيش انتي
مش رخيصة انتي اغلي ست في الدنيا انتي مراتي وحبيبتي وامي واختي وكل اللي ليا متخليش كلام واحدة غلاوية ومتغاظة زي مها يأثر فيكي اهدي يا روحي
همس: رفعت وشها ليه. هو انت فعلا ممكن تندم انك اتجوزتني وتسيبني زي ماهي قالت
رعد: ابتسم. ومسح دموعها. مش ممكن يا قلبي اسيبك انتي روحي انتي دقات قلبي اسيبك ازاي. وانتي حبيبتي
همس: ربنا ميحرمنيش منك
رعد: ولا يحرمني منك يا اغلي من عنيا. ممكن تبطلي عياط بقي
همس: هزت راسها ممكن. ومسحت دموعها
رعد: ابتسم بخبث. لسه في دمعه ممسحتيهاش
همس: فين
رعد: اهي. وقرب منها وباسها بوسة طويلة
همس: ابتسمت. والله انت فايق ورايق
رعد: ههههههه وما فوقش ليه وبعدين اللي حصل ده جه مصلحة علشان ارجعلك بدري تعالي بقي انا هنسيكي مها واللي خلفه مها
همس: ههههههههه لا مش هاجي
رعد: غمزها بمكر. ماشي اجي انا.......
*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثاني والعشرون من رواية رحم للإيجار بقلم ريحانة الجنة
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من الروايات الأخري
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة