U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة - الفصل الثلاثون (الأخير)

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة كنزي حمزة علي موقعنا قصص 26 و موعدنا اليوم مع الفصل الثلاثون (الأخير) من  رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة. 

رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة - الفصل الثلاثون (الأخير)

اقرأ أيضا: روايات رومانسية
رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة
رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة

رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة - الفصل الثلاثون (الأخير)

ما رأيك ارون ان تذهب انت هذه المره الي هناك

اتمزح معي جدي ام انك اردت الان ان تتخلص من وحيدك

ماهذا الكلام اطال الرب لي في عمرك ابني

وكيف يطيله الرب اذا كنت تريد ان ترسلني الي بلد تستيقظ علي صوت القنابل وتنام علي رائحة الموت

لم اتعود علي ضعفك هذا ما بالنا بالحرب في سوريا انت ستذهب لتعقد ثفقه عمل وتعود

ولما هم لا يأتون ويعقدو ذلك الاتفاق هنا مثل كل مره

ألست تقول ان الاوضاع غير مستقره فكيف يخرجون من هناك وهم مطالبون

اذا تريدني انا ان اذهب اليهم انسي هذا الشيء جدي فزوجتي علي وشك ان تضع يا رجل

اتريد ان تصبح ارمله ويتيتم ابني قبل ان يراني

اوه ارون لازلت لا تريد العمل معي اذا

ما بك جدي لما غضبت هكذا

مر شهران منذ قدومك انت وزوجتك واستقرت الاوضاع بيني وبينها

ومنذ قدموكم وعملنا متوقف كل ما نريد ان نبدأ تخلق لي الف حجه ليس لدي تفسير اخر

اما انك خائف واشك في ذلك او انك تتلاعب بي

وحزاري ان تكون الثانيه فأنت تعلم غضبي جيدا

اهدئ جدي ولا تغضب فانت تعلم حفيدك جيدا وان كنت لا اريد العمل معك لقولتها صريحه لا شيء يهيبني

واذا

فقط اريد ان اكون مع زوجتي وقت ولادتها

اذا عليا ان اصبر شهر اخر هل تراني احمق يابني ام انك تقول لقد هرم الرجل العجوز وبدء يخرف

هههههههه اه كم احبك جدي

انا لا امزح معك الان علينا ان نلتفت الي عملنا فنحن لنا من الاعداء ما يكفي لأنهائنا في لحظه

وانا لا اريد ان اخسر مكانتي في سوق السلاح بسبب انتظارك حتي تضع زوجتك

حسنا حسنا سوف ابدء الاتفاق معهم جدي لكني سأخبرهم ان يأتو الي هنا وان رفضو حتما سنتفق علي حل اخر

اه ارحتني الان فقط اطمئن قلبي

ولكني سأرسل زوجتي الي بلدها حتي ترعاها والدتها في غيابي

ماذا ماذا تقول لا لن تذهب من هنا

الان فقط تأكد من تفكيره يريد ان يغدر به للمره الثانيه

يبعده عن زوجته ويتركها له هل يراه غافل عن تفكيره لهذه الدرجه

ولكن لا هو مستيقظ له جيدا

ماذا اصابك جدي انا لم اقل شيئا يثير قلقك الان

اااانا لست بقالق بني فقط اريد راحتها فهيا في شهرها قبل الاخير

كيف بك ان تركبها طائره كل هذه المده زوجتك ستلد هنا ويأخذ ابنك الجنسيه الروسيه مثلك تماما

كما تشاء جدي كما تشاء

ما رأيك في كأس نبيذ الان سأملئه لك بيدي

اوه نعم ارون فلتملئ لي كآسا اريد ان اروي ظمأي

حسنا جدي

اقترب من ذلك البار الخشبي الممتلئ بكم الزجاجات وامسك واحدة منهم وعينه تلمع بالدمع وهو يراقبه عبر المراءه التي امامه

ويصب النبيذ الاحمر في هذا الكأس النظيف ولكنه قبل ان يصبه نظر الي ذلك الخاتم الذي يلبسه في خنصره

واذا به يضغط علي فصه لينزل منه سائل شفاف اللون في كأس جده ثم انزل عليه الخمر وانتظر قليلا ثم التفت اليه ومد له يده بالكأس

تفضل جدي

اخذ منه الكأس ولم يترك له اي فرصه لرده قبل ان يمد يده ويأخذه بقوه قد وضعه الجد علي فمه وارتوي بالخمر الممتليء بالسم

مابالك ارون لماذا وجهك حزين هكذا

فقط اريدك ان تعلم اني احبك جدي ولكني لم يكن امامي اي خيار

بوجه بدء يشحب وعروق منتفره فقد بدء السم يسري في دمائه بدء صوته ينخفض وطنينه يزيد في اذنه

انا اعلم ارون اعلم انك تحبني ولكنك احببت الشرقيه اكتر مني

بدموع منهمره ركع امامه واسقط رأسه بين قدميه وصرخ
لو كنت اعلم انك لم تأذيها صدقني ماكنت فعلتها لم افعلها الا عندما تأكدت انك تريد قتلها بعد ان تلد تريد قتلها مثل امي

نعم كنت سأفعلها ولكن ما يحزنني انني لم اري حفيدي الجديد فقط كنت اتركني حتي اراه

سامحني جدي بربك سامحني

لا تحزن حفيدي فأنا سأذهب لأري ولدي فلادمير وهذه هي الحقيقه الوحيده

مهما طال العمر او قصر فالموت قادم لا محاله
انها نهايتنا جميعا المو..........

توقف صوت الطنين انقطعت الانفاس والصمت كان يعم المكان

رفع رأسه من علي قدميه بعينن منهمره نظرله

جدي جدي يهزه بقوه ويعود ينطقها جدييييييي

لا انا قاتل قاتل احبك جدي احبك

تركه من بين يديه وهو يرجع للخلف ونظرة عينه لا تريد ان ترتفع من عليه

ارتطم ظهره بباب الغرفه الموصود لينتبه له ويفتحه واخيرا ما خرج من تلك الغرفه واغلق بابها

لينطلق الي غرفتها وهو منهار كطفل تائه خائف يبحث عن الامان في حضن امه

///////////////اللهم اني لا اسألك رد القضاء ولكني اسألك اللطف فيه

والله يا حبيبتي انا كويسه هانت يا ماما فاضلي شهر واولد وارتاح

كانت تجلس امام شاشة الحاسوب تحدثها عبر الانترنت

بصراحه يا بنتي جوزك الغازه كترت و مش مرياحني يعني ايه يطلب مني من شهرين اني ارجع شقتي في اسكندريه

علي اساس انكم جاينلي وفجاءه تقوليلي انكم مش جاين وسافرتو لجده

مافيش الغاز ولاحاجه يا ماماوالله يا حبيبتي غصب عنه جده تعب فجاءه وطلب يشوفه واضطرينا اننا نسافر ليه

طيب يا حبيبتي اهم حاجه تكوني مرتاحه يا بنتي الله مالك ماسكه راسك كده

مش عارفه يا ماما بس بقالي كام يوم كده بحس بصداع وصدري بينقبض

ليه يا حبيبتي طب روحي للدكتور وطمنيني عليكي

متخافيش يا حبيبتي دول شوية صداع كده وبيروحو علطول

معلش يا چانا ممكن يكون نقص ڤيتمانات ولا حاجه لازم تروحي للدكتور بردو

حاضر يا ماما ماتقلقيش انتي انفتح باب الغرفه بقوه وصرخ فيها

چانااااااااااا

الله في ايه مالك يا صقر

لأول مره تراه علي هذه الحاله وجهه احمر لحيته مبلله بالكامل من كثرة العبرات عيناه يكسوهما اللون الاحمر والدماء انعقدت بداخلها

ارتعبت علي منظره هذا قررت ان تغلق المكالمه مع والدتها قبل ان تراه علي حالته هذه

طب يا ماما هبقي اكلمك تاني سلام

الله في ايه يا حبيبتي چانا استني ماتقفليش

اغلقت شاشة الحاسوب لتتفاجئ بيه يستلقي لأول مره بين ذراعيها يريد ان يختبئ داخل احضانها

مالك يا حبيبي عامل في نفسك كده ليه

جدي مات يا چانا مات

ايه اذاي ده انت بتقول ايه تعالي نشوفه يمكن مريض ولا حاجه

بقولك مات انا انا

لم يقوي علي ان يصراحها بتلك الكلمه وكيف يقولها ايقول لها انه قاتل وهل ستسامحه بعدها
ربما تخاف منه وتبتعد عنه للأبد

انت ايه اتكلم قولي في ايه

انا اتأكدت يا چانا اتأكدت انه مات جدي مات

طيب اهدي بس انا اول مره اشوفك في الحاله دي دا انت كنت اقوي من كده يوم وفاة والدتك

انا حاسس اني اتعريت مبقاش ليا ظهر يا چانا

الله يرحمه يا حبيبي احنا لينا ربنا احسن من اي حد امسك نفسك لحد ما تدفنه وبعد كده نرجع بلدنا ونبعد عن تجارة السلاح والحاجات دي

حاضر يا حبيبتي حاضر اهم حاجه مش عايزك تظهري خالص لحد ماخلص كل حاجه ماتخرجيش من اوضتك خالص

ليه خليني اقف معاك

لاءه خليكي هنا مش عايزك تتعرضي لأي ضغط عشان ماتتعبيش وبعد كده هنرجع مصر ان شاء الله

ان شاء الله يا حبيبي

///////////////////////وكفي بالله وكيلا

انزاح ذلك الكابوس من علي قلبه مات الجد ادريان واندفن واندفنت معه كل زكراه اكبر خطر كان يمثله عليها وعليه قد تلاشي

انهي كل ما له في روسيا وعاد بها الي ڤيلته في افخم مناطق الاسكندريه المعموره

وبعدها اتصلت علي والدتها لتأتي اليها وحضر عبدو ايضا اليه ليكون في خدمته

قررت ان تعيد صداقتهم مره ثانيه لابد ان تصلح ما افسدته الايام السابقه وتعيده الي صديق طفولته مره ثانيه
امسكت هاتفها وطلبت رقمها ليأتيها صوتها من الجهه الاخري
الو
وحشتيني يا أميره اوي

چانا انتي چانا مش كده

ايوا انا عامله ايه اسفه اذا كانت مكلمتي ضيأتك بس انتي بجد وحشتيني

ضيقتيني ايه انا هاموت واشوفك انا اصلا مش
مصدقه احنااذاي قدرنا نبعد كده عن بعض

ولا انا والله ونفسي نرجع زي زمان تاني ونرجعهم هما كمان تاني زي الاول يا اميره

يا ريت يا چانا يا ريت مازن حالته وحشه اوي من غير صقر
طب ايه رأيك لو نحاول نتقابل في اي حته

نتقابل فين انتو فين اصلا دا مازن عرف انكم مسافرين من بعد اللي حصل

لاء مااحنا رجعنا وقاعدين في ڤيلتنا في إسكندرية

كده طب كويس اصل احنا والساحل وممكن اقول لمازن ان نفسي في اكلة سمك من............ وننزل إسكندرية بكره ونتقابل هناك

فكره حلوه انا كمان هقول لصقر كده واستناكي هناك وربنا يهديهم بقي ويرجعو اصحاب واخوات تاني

يا رب يا چانا وأنا وانتي مانبعدش عن بعض تاني

يلا سلام بقي وامشي علي الخطه كويس

هههههههه اوك يا بوص سلام يا حبيبتي

اغلقت معها لتشعر به يغلق باب الغرفه ويدلف لها

انت جيت يا مازن

اه يا حبيبي الغدا تحت انزلي بقي حضريه علبال ما اخد شاور
مازن انا ماليش نفس للاكل ده

نعم مش انتي اللي طلبتيه وخلتيني روحت جيبته

اه بس مش عارفه ليه نفسي رايحه للسمك

هو في ايه بقي انتي مازهقتيش من اكل السمك يا اميره
الله وانا مالي ماهو الحمل هو اللي بيخليني كده

لاء بقولك ايه انا مش هاكل سمك ايه ثانيه واحده كده انتي قولتي ايه يا ميرا

هههههههههه ايوا يا حبيبي انا حامل

بجد والنبي قولي والله دانا هاروح اجيب كل السمك اللي في الساحل.

لاء يا استاذ عقابا ليك بكره توديني. اسكندريه ناكل سمك في. ............... ونقضي اليوم هناك

عيوني ليكي كل اومرك مجابه ايوا بقي شرس انت رجعيلي روحي تاني

ايوا انت بقي يا حبيبي ارجع زي الاول تاني واضحك كده
//////////////////////صلوا على خير خلق الله

مش فاهم بس لما انتي تعبانه صممتي ليه نيجي هنا

سمك ايه اللي عايزه تاكليه دا ماكنت جبته ليكي في البيت

يوه مين قالك بس اني تعابنه مانا كويسه اهو وبعدين انا زهقت من قاعدة البيت دي

زهقتي اه دا علي اساس اني مش شايف وشك الاصفر ده

خلاص بقي يا صقر خلينا نقضي اليوم هنا واحنا مبسوطين الله دي اميره ومازن هنا انا هاروح اسلم عليها

تروحي فين والله لو ماقعدتي لكون مديكي بالبكس في بطنك دي واولدك دلوقتي اقعدي يا بت

الله لاء بقولك ايه اذا كنت انت تقدر تستغني عن صاحبك انا مقدرش اشوف صاحبتي واقعد من غير ما اسلم عليها

كده طب يلا بينا
يلا بينا ايه اسكت بقي دول جاين علينا

ظلت تجزبه من يده وتترجاه وهو ينظر له بغضب الي ان وصلو اليهم تركته ودون ان تتحدث استقرت بين زراعي صديقتها التي ما ان وصلت اليها الا وفتحتهم لها وهم يبكو

وحشتيني اوي چانا

وانتي كمان يا اميره وحشتيني نظرو اليهم وجدوهم يتبادلون النظرات بغضب ولكن كل منهم عينه تلمع بالدمع

انتو هتفضلو تبصو لبعض كده كتير

يلا يا چانا خلينا نمشي

لاء مش هنمشي وانتو زعلانين كده حرام عليكم بقي مش كفايه زعل بينا لجد كده

انتي مش سلمتي علي صاحبتك يلا بقي

طب وانتو ماانتو بردو اصحاب وعمركم ماتقدر و تستغنو عن بعض

اميره اسكتي ويلا بينا

لاءه بقي مش هنمشي احنا هانقعد مع بعض واذا كنتو انتو عايزين تمشو امشو

كده طيب خليكي يا چانا

وانتي كمان خليكي. انا ماشي
كادو ان يرحلو الاثنان ليقفو امام بعضهم في صمت

خلاص بقي انتو الاتنين سلموا علي بعض بقي عشان خاطري يا صقر يا رب اموت لو مشيت من غير ماتصالح الشق ده بقي

نظر لها بغضب وصرخ في وجهها

بعد الشر عليكي يا حيوانه بتدعي علي نفسك عشان خاطر الغبي ده

الله طب وليه الغلط ده بس يا بمبو

عشان انت غبي فعلا يت شق قدرت تستغني عن اخوك الكبير وتعاديه

وانت يعني اللي مقدرتش مانت كمان بعدت عني

خلاص بقي يا جماعه عشان خاطرنا احنا دااحنا مانقدرش نستغني عن بعض

والله يا اميره معاكي حق ولا هما كمان يقدرو يستغنو عن بعض مش كده يا صقر

ابتسم لها ونظر اليه بسخريه

كده يا چانا كده بس شكله هو له رأي تاني

لم يقوي علي الصمود اكثر من ذلك القي بنفسه علي صدره وانهمرت الدموع من عينه

وحشتني يا بمبو وحشتني اوي

اغلق عليه بيده وضحك وانت كمان يلا وحشتني اوي يا شق

//////////////////////////بقلمي /كنزي حمزه(مياده)

مرت الايام وعاد الهدوء يعم حياتهم ليشعرو بالامان وينعمو بحياه سعيده

ولكن القدر كان له رأي اخر فكلما مر الوقت كانت الام رأسها تزيد مع قرب موعد وضعها لابنائه

كان عائد من عمله وهي جالسه علي الارجوحه في حديقة ڤيلتها المطله علي البحر مباشرة

ايه يا بيبي مالك قاعده لوحدك كده ليه

حمدلله علي سلامتك يا حبيبي مافيش اصل ماما راحت شقتها من شويه وقالت هترجع بكره

مالك يا چانا انتي شكلك مش عاجبني

مش عارفه والله ياصقر ايه حكاية الصداع ده معايا بقي يجيلي كتير اوي وطبعا مش عارفه اخد اي مسكن

قولتلك تعالي نروح لدكتور وانتي اللي منشفه دماغك اتفضلي قومي البسي يلا

استني بس البس ايه مش للدرجه دي يعني وبعدين مانا بقولك اي دكتور هايرفض يديني حاجه عشان الحمل

وخلاص يا حبيبي كلها ايام واولد وابقي اشوف بقي بعد كده

وانتي عايزاني افضل قلقان عليكي لحد ما تولدي تعالي نروح للدكتور عشان ابقي مطمن عليكي

القت نفسها بين ذراعيه ولفت يدها حول خصره وضمها الي صدره جيدا

صدقني مش قادره اصلا انا حاسه اني مش هستني معاد الولاده وهولد النهارده او بكره بالكتير

ايه طب تعالي نطلع اوضتنا ارتاحي فيها الدنيا هنا بردت عليكي

صعدو سويا الي غرفتهم وارقدها في فراشها وبدل ملابسه ورقد بجانبها

ولأول مره منذ ان التقي بها يعود له ذلك الحلم المزعج والمقلق لراحته دائما

كان مستسلما لنوم عميق الي ان جائته في منامه مع انها نائمه بين ذراعيه ورأسها ملقي علي صدره

الا انه رأها تصرخ بشده هي تهتف خلي بالك من جاسر يا صقر انا هاخد اسر معايا

چانا ماتسيبنيش خليكي معايا ماتبعديش عني

انغلقت الابواب عليها وهو يدقهم بقوه لكنها لا تفتح ابدا واسود كل شيء الان هو يصرخ

چانااااااااا. چاناااااااااااااا. چاناااااااااااا

فوق يا صقر والحقني صقررررررر

ايه في ايه اوعي تسيبيني انتي فاهمه

خدني المستشفي بسرعه انا تعبانه اوي الحقني بقي

مالك انتي بتولدي ولا ايه

اطلبلي ماما يا صقر انا بموت

لاء بعد الشر عليكي يا روحي تعالي انا هاخدك علي المستشفي

//////////////////استغفرك ربي واتوب اليك

ذهب بها الي المشفي الخاص واتت والدتها اليها وكانت في حاله لا يرثي لها

واثناء الكشف عليها تبين انها تعاني من ارتفاع ضغط الدم بطريقه بشعه وهذا ما ارعب الدكاتره جدا

وقف امام غرفة العمليات من الخارج وهذا الكابوس لا يريد ان يخرج من رأسه يستحوز علي كل تفكيره

وحركه غريبه تحدث بالداخل ممرضات يدخلون ويخروجون بطريقه سريعه ووجوهم حزينه

ولا يقوي ان يوقف احدهم حتي لا تخبره بخبر يكاد يعرفه ولا يريد تصديقه

اغلقت والدتها كتابها الشريف وصدقت علي قرانها ووقفت من علي مقعدها وهي تصيح بقلق

كده كتير اوي هما ليه حتي مش بيطمنونا مالهم عاملين يخرجو ويدخلو دول حتي ماخرجوش البيبهات لينا

اهدي بس يا لبني هانم دلوقتي تخرج بالسلامه هي والولاد

اهدي ايه يا عبدو دي بقالها كتير اوي انت هتفضل ساكت كده يا صقر

عايزني اعمل ايه سيبيني في حالي يا ماماوالنبي

يابني طب حتي خلي حد يطمنا عليها

حاضر يا ماما لبني حاضر

سبيه يا لبني هانم بالي هو فيه دا القلق بردو بينهش فيه

عارفه يا عبدو بس دي بنتي بردو هاتجنن عليها

طب استني بس انا هاسأل الممرضه اللي جايه دي

لو سمحتي يا بنتي

بعد اذنك يا حج مش وقت رغي خالص

هو ايه دا اللي مش وقت رغي انتي فكراه بيوقفك عشان يتساير معاكي ماتفهمونا ايه اللي بيحصل جوه ومراتي مخرجتش لحد دلوقتي ليه

صرخ بها وهو ينقض عليها ويمسكها من يدها ويركل ذلك الباب المغلق بقدمه

ايه هووو في ايه يا استاذ انا ماعملتش حاجه والله

سيبها ياصقر واهدي يا بني معلش يا بنتي هو بس عايز يطمن علي مراته

والله يا حاج انا كنت عايزه اقولك اني مستعجله عشان هي حالتها صعبه وولادتها متعثره وضغطها عالي اوي

ووفي جنين

جنين ايه يا بنتي انطقي

استني يا ماما لبني من فضلك بقولك ايه دخليني جوه انا عايز اشوفها

لالا مش هينفع طب بص انا هنده للدكتور ويجي يكلم حضرتك

يعني ايه مش هينفع بقولك هدخل يعني هدخل

استني بس يا صقر اهدي يابني

هاتيلنا اي حد يطمنا يا بنتي الله يخليكي

جرت من امامه حين امسكه خادمه وجلست والدتها تبكي بشده

تأكد الان انه لن يقوي علي حمياتها انهار كليا وجلس علي

الارض الرخاميه يبكي ويبكي الي ان خرج الطبيب لهم بوجه حزين ومن خلفه الممرضه تحمل طفل واحد

احني رأسه للاسفل وظل يبكي في موضعه

ولكن والدتها جرت عليه وتمسكت بيده وهي تصرخ
دكتور بنتي ماخرجتش ليه وفين البيبي التاني طمني عليها يا دكتور

البقاء لله يا حاجه لله ما اعطي وله ما اخذ

لااااااااااااء

صرخ بها وهو يقف من علي الارض وجري للداخل رأها تنام علي الفراش وبجانبها جنينها الاخر ومغطاه من اعلي رأسها الي اصابع قدميها

رفع الغطاء من علي وجهها

وانحني علي صدرها ضمها بين يديه وهو يبكي ويهمس لها وهو يقبل عنقها

كنت عارف عارف ان نهايتنا فراق بس ليه ليه يا چانا ليه تقربي مني وتعلقيني بيكي والاخر تسيبيني

اناعملت كل حاجه عشان احميكي عشان ماتبعديش عني

بحبك يا اغلي من روحي ماتسبينيش عشان خاطري

اقترب منه الممرضين وبدؤو يجذبوه بعيدا عنها وياخذوها من امامه وهو يصرخ

لاء سيبوها سيبوهالي محدش هيقدر يبعدها عني

چاناااااااااااااااا

تمت
*********************
إلي هنا تنتهي رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة
تابع من هنا: جميع فصول رواية دمار قلب بقلم كنزي حمزة
تابع من هنا أيضاًجميع فصول رواية تمرد صحفية بقلم دودو محمد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة