-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

قصة عشق بقلم سحر فرج - الفصل الرابع

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة سحر فرج علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الرابع من  رواية قصة عشق بقلم سحر فرج. 

رواية قصة عشق بقلم سحر فرج – الفصل الرابع

قصة عشق بقلم سحر فرج
قصة عشق بقلم سحر فرج

رواية قصة عشق بقلم سحر فرج – الفصل الرابع

فرح .. ماشى يالا بينا يا ست سلمى امرى لله تعالى نروح اوضتنا ونامى براحتك وانا هاقلب فى الموبيل شويه واكلم اصحابى وبعدها اقرأ الروايه اللى بدات فيها من اسبوع اصلها حلوة جدا جدا وابقوا اقروها انتم كمان .

هدى باستغراب ... اسمها ايه الروايه دى اصل انا بحب اقرا الروايات اوى اللى بتنزل على الفيس والواتس بالذات الرومانسيه . .

فرح قالت .. اسمها فارس عشقى للكاتبه سحر فرج .
بس ايه رووووعه ورومانسيه اوى وفيها هييييح كتير اوى اوى .
ولا البطل بتاعها فارس واخوه سيف فى الجزء التانى للروايه .. يا لهوووووى عليهم وعلى جمالهم .

سلمى وهى بتتتاوب وحطت ايديها على بوقها .. طب يالا يا اختى يا بتاعه فارس انتى وهى علشان جبت اخرى وهنام وانا قاعده .

هدى وفرح بيضحكوا على سلمى .. فاهدى قالت .. ماشى يا فرح ابقى ابعتيلى اللينك بتاعها وانا هابقى اقراها .

فرح .. اتفقنا .. يالا تصبحى على خير .

هدى وانتى من اهل الخير حبيبتى.

وراحوا على الاوضه وقابلوا الشباب وهما داخلين اوضهم فافتحوا الباب ودخلوا وقفلوا وراهم وسلمى اول لما دخلت غيرت لبسها وجريت على السرير وراحت فى سابع نومه .
اما فرح فغيرت لبسها وراحت على السرير التانى اللى موجود فى نفس الاوضه ونامت ومسكت موبيلها اللى كان جنبها على الكومودينو وفتحته وفضلت تقلب فيه شويه وكلمت شويه من اصحابها على جروبات على الواتس .
وبعدها فتحت الروايه اللى كانت بتقراها وهى روايه فارس عشقى وكانت واقفه لحد الحلقه العاشرة من الجزء التانى لها .
وفضلت تقرا لاكتر من ساعه لحد ما قفلت الموبيل وحست بالعطش وقررت انها تنزل تجيب ازازة من المطبخ لانهم نسيوا يجيبوا وهما طالعين من تحت ازازة .

اما فى اوضه قصى وفارس .. كانوا الشباب سهرانين لسه وبيتكلموا فى حاجات كتير عن المصنع وعن التطورات اللى عملها قصى فيها وعن حياتهم الشخصيه وبعد حوالى ساعه من الكلام استاذن فارس لانه حاسس بالارهاق الشديد وحاسس انه داخل على دور برد وعاوز ينام وفضل قصى سهران لوحده ومش جايله نوم وفضل يتقلب فى السرير يمين وشمال وشمال ويمين وحاول يغمض عيونه وبدأ يفتكر اللى حصل معاهم وهما قاعدين فى الجنينه كلهم واللعبه اللى لعبوها مع بعض الصراحه وبالذات السؤال اللى سأله لفرح وحس انها زعلت منه والمفروض مكنش قال لها كده اودامهم علشان ما يجرحهاش وقرر انه يعتذرلها على الكلام الرخم بتاعه ده واول حاجه هايعملها اول لما يصحى انه يتأسف لها .
وبعدها حط الخداديه على راسه علشان يحاول ينام لانه هايصحى بدرى على شغله .

اما عند فرح اللى كانت قامت من السرير وفتحت باب الاوضه علشان تجيب مايه ونزلت على تحت ودخلت المطبخ .
والكل كان نايم ومفيش حد صاحى خالص والدنيا هوس هوس وده اللى خلاها تحس شويه بالخوف بس حاولت تتمالك نفسها لحد ما وصلت للتلاجه وفتحتها ومسكت ازازة وقفلت باب التلاجه وجابت كوبايه وصبت من الازازة وشربت ولسه هاتخرج من المطبخ النور قطع . عااااااااااااااا .

الخوف سيطر عليها اوى اوى ومش عارفه تعمل ايه والدنيا كانت ضلمه جدا وجه على بالها انها تنادى على اى حد يجيلها بسرعه بس رجعت فى كلامها وشجعت نفسها وقالت هايحصلى اى بس بطلى هبل يا هبله انتى وبدات تحسس بايديها لاودام علشان متخبطش فى اى حاجه اودمها لحد ما ايديها جت فى حاجه وده اللى خلاها تتصدم اكتر .

ايد فرح جت على شخص وده اللى خلاها تترعب وقلبها بقى يدق اوى اوى وقالت بخوف مين ؟ مين ؟ ولسه هاترجع بضهرها لورا وهاتصرخ الا وايد اتحطت على وشها ووصلت لشفايفها وسمعت حد بيقول هشششش هشششسش
وده اللى رعبها اكتر واكتر وخافت جدا وفى ثوانى كانت اتكعبلت فى التربيزة اللى فى وسط المطبخ ووقعت على ضهرها من كتر الخوف والرعب اللى حسته والشخص اللى كان واقف اودامها وحاطت ايده على شفايفها وقع عليها وحس بنبضات قلبها العاليه من كتر الخوف فارفع نفسه بسرعه من عليها وجاب الموبيل اللى فى جيبه وشغل الكشاف بتاعه وسلطه عليها وللاسف كانت فرح مغمى عليها من كتر الخوف اللى حسته ومن الوقعه واكيد راسها اتخبطت فى التربيزة الموجوده فى وسط المطبخ .
قام قصى بسرعه وكله خوف ورعب عليها لنا شافها بالحاله دى واول حاجه عملها انه جاب ازازة المايه ونزل على الارض تانى وقرب من فرح وحاول يفوقها بس للاسف كانت لسه فاقده الوعى فحط الازازة على التربيزة و قرب تانى وحاول يفوقها وقال بشويش ... فرح .. فرح .. فوقى يا فرح ارجوكى .. فرح .
وللاسف برضه فرح فاقده الوعى وفجأه النور كان رجع والمطبخ نور وده اللى خلى قصى يقوم بسرعه ويرفعها من على الارض وشالها بين ايديه وطلع من المطبخ وراح بسرعه على اوضه اخته سلمى وهو شايلها وكانت سلمى فى سابع نومه .
فراح للسرير الفاضى ونزل فرح بشويش وسابها وجرى على التسريحه علشان يجيب برفان يفوقها بيه وفعلا لقى كذا ازازة برفان فخد واحده منهم وراح بسرعه لفرح اللى مش حاسه باى شىء خالص وحاول يفوقها ورفع لها خصله شعرها اللى كانت على وشها وبدأ يتأمل فيها وفى ملامحها البريئه لحد ما فعلا بدات تفوق وتفتح عيونها ببطء .
واول لما قصى حس انها هاتفوق اطمن عليها وقلبه استريح انها بخير وقبل ما تفوق خالص وتنتبه بقصى جنبها على السرير كان خرج من الاوضه بسرعه قبل ما تشوفه او اى حد يشوفه من اهل السرايه فى وضع زى ده وفى توقيت زى ده برضه .. وقفل باب الاوضه وراه بشويش وراح على اوضته وقفل الباب وراه وقرب من سريره واترمى عليه .. ولحسن الحظ فارس كان نايم فى سابع نومه .

فرح فتحت عنيها وبرقت وقامت منطورة من على السرير وهى لسه دايخه واستغربت انها فى سريرها وفى اوضتها وافتكرت موضوع النور اللى قطع والشخص اللى كان واقف اودامها فى الضلمه ويادوبك كانت سامعه صوت انفاسه .
وقالت .. معقول اكون كنت بحلم.. بس ازاى .. انا نزلت لتحت وجبت ازازة مايه من التلاجه والنور قطع .. طب ازاى انا هنا وعلى السرير ومين جابنى هنا وطلعنى .. انا هاتجنن وقربت من سرير سلمى وقالت يا سلمى يا سلمى قومى ارجوكى .. انا خايفه ومرعوبه .

سلمى منعوسه ونايمه خالص ... نامى نامى يا فرح مفيش حاجه تخوف وراحت تانى على طول فى النوم .
فارجعت فرح على سريرها بعد ما فقدت الامل ان سلمى تصحى ليها وهى بالمنظر ده وحست بوجع فى راسها ومدت ايدها وحسست على مكان الوجع وده اكد لها انها مكنتش بتحلم وان الى حصل ده حقيقه مش حلم فخافت اوىء
وبرمت نفسها فى الكابرته وخبت وشها تحت الغطاء وفضلت شويه على كده لحد ما راحت فى النوم .
__________________________________
طلع النهار واشرقت الشمس بنورها وحرارتها وصوت العصافير وصوت ورق الأشجار والجو القروى الجميل ورائحه الهواء الصافيه وريحه دخان الافران لطهى الطعام و الخبز .

سليم كان فى فيلته وقاعد بيشرب فنجان قهوته الا وموبيله رن .

سليم مسكه وابتسم لما شاف اسم جدته على شاشه الموبيل وبكل حب قال .. صباح الفل يا روح قلبى .

جده سليم .. صباح الهنا على عيونك يا حبيبى .. اوعى تقولى انك لسه فى الفيلا ومخرجتش لسه لحد دلوقتى وجاى فى الطريق.

سليم بحب ... يا جدتى الساعه لسه مجتش سبعه وانا لسه يا دوبك صاحى من نصف ساعه وبشرب القهوة وعشر دقايق بكتير وهاكون فى العربيه وجاى على طول .

جدة سليم .. يا سليم انت عارف انك بتوحشنى اوى يا حبيبى وعوزاك جنبى وفى حضنى واودام عيونى دايما .. عاوزة اغمض عيونى الاقيك جيت بسرعه واودامى .. واعمل حسابك انا مش هافطر غير لما انت تيجى ونفطر كلنا مع بعضنا انا وانت وجدك .. بس اهم حاجه تسوق على مهلك يا قلب جدتك ماشى .

سليم .. حاضر يا حبيبه قلبى بس افطرى انتى وجدى لانى فى مشوار كده هاعدى اعمله على السريع فى سكتى وانا جاى .

جدة سليم .. ماشى يا سليم يا ولدى .. تيجى بالسلامه يا حبيبى .

سليم بحب .. الله يسلمك يا حبيبتى .. تحبى اجبلك حاجه وانا جاى معايا غير البسبوسه والكنافه .

جدة سليم ... عاوزة سلامتك يا ضى عيونى .. ياللى دايما فاكر البسبوسه والكنافه اللى بحبهم انا وجدك .

سليم .. ماشى يا قلبى يالا سلام وبالكتير ساعتين بالضبط وهاكون عندكم .
وقفل سليم مع جدته وكمل فنجان قهوته وبعدها قام وقف وخد مفاتيح العربيه وطلب من الداده فاطمه بتاعته اللى ربته من صغره هو وامه كمان وبيحبها جدا جدا انها تيجى وتعيش معاه فى الفيلا . وطلب منها انها تخلى الشغاله تنزل الشنطه من اوضته فوق وتحطها فى العربيه .
وفعلا الدادة فاطمه نفذت اللى سليم طلبه منها وركب عربيته وخرج من الفيلا فى طريقه للقريه .
__________________________________
وفى قصر صفوان الكل كان صحى الا فرح كانت لسه فى اوضتها مش قادرة تقوم من السرير وافتكرت اللى حصل معاها بالليل والنور اللى قطع والشخص اللى ظهرلها وحست بيه واستغربت لما فاقت وفتحت عنيها ولقت نفسها فى السرير وكانت مندمجه اوى اوى وهى بتفتكر وحطت ايديها على راسها وحست بوجع جامد وده اللى اكد لها ان اللى حصل ده حقيقى.
وفجاه اتفتح الباب ودخلت البنات كلها عااااااااااااااااااااا.
انتى لسه نايمه ولحد دلوقتى فى السرير ليه عاااااااا .. ياللى كنتى بتقولى هاصحى من بدرى واقول لجدى اننا نخرج يا هانم .

فرح برعب .. الله يخرب بيتك منك ليها رعبتونى مش كفايه اللى حصل باليل ليا وانتم ولا انتم هنا ونايمين ومش حاسيين باى شىء .

البنات بصوا لبعضهم باستغراب وقالوا .. ايه ده هو فى حاجه حصلت باليل واحنا ما نعرفش ولا ايه !!!!!!!!!

فرح .... اه يا اختى منك ليها يعنى ما حستوش ان النور قطع باليل.

سلمى .. يا بنتى ده شىء عادى ومتعودين عليه خالص وكل فترة النور بيقطع واحنا اتعودنا على كده من زمان .. انا قولت فى حاجه حصلت غير كده .

فرح .. ما فى حاجات حصلت غير كده .. هو النور بس اللى قطع ..
وبدأت تحكى ليهم على كل اللى حصل معاها لحد ما فتحت عنيها ولقت نفسها فى السرير والنور موجود ومفيش اى حد جنبها غير سلمى الى كانت نايمه فى سابع نومه .

هدى باستغراب ... ازاى ده انتى اكيد كنتى بتحلمى يا فرح واتهيأ ليكى كل اللى حصل ده .

فرح .. لا يا هدى مكنتش بحلم وبالقمارة انا لسه حاطه ايدى على راسى وحاسه انها ورمه وده دليل ان فعلا انا وقعت على الارض امبارح باليل فى المطبخ وراسى اتخبطت حتى تعالى شوفى راسى .
وفعلا قربت هدى من فرح وحطت ايديها مكان ما شاورت لها فرح واتاكدت فعلا ان راسها مخبوطه بشىء وانها ورمه شويه وده اللى خلاها تستغرب .

هدى باستغراب .. اه فعلا عندك حق يا فرح راسك فعلا شبه متعورة .

وكل ده وكان قصى واقف بره الاوضه وسمع كلام البنات مع بعض وهو خارج من اوضته و نازل لتحت وسمع فرح وهى بتحكى ليهم على كل اللى حصل باليل فخد نفس كبير وبشويش خد بعضه ونزل على تحت من غير ما البنات تحس بيه.

وبعد شويه البنات نزلوا كلهم لتحت بعد ما فرح حكت ليهم وهما حاولوا يطمنوها وقالولها فعلا كده فى حاجه غريبه حصلت بس مش وقتها ونبقى نشوف الموضوع ده بعدين .
ودلوقتي المفروض ينزلوا و يستعدوا علشان يخرجوا ويتمشوا زى ما اتفقوا باليل مع بعض بس بعد موافقه الجدة انعام اولا والجد صفوان 🙄
واتجمعوا على تربيزة السفره علشان الفطار وبعد ما فطروا بدؤا يشيلوا الاكل مع حريم القصر والشغاله .
وفرح غمزت للبنات انها تروح تقول لجدها وفرصه انه دخل على مكتبه وكده هايكون لوحده وتحاول تقنعه بعد شويه حب وحنيه ودلع معاه .
بس اللى اتفاجأت بيه فرح وخضها وظهر فجاه وهى راحه على مكتب جدها قصى اللى وقف قصادها ومسك دراعها وقال .. ممكن اكلمك يا فرح ثوانى .

فرح باستغراب بصت بعيونها لقصى وحركت شفايفها بغيظ وشدت دراعها من ايده وقالت ... فى حد يطلع فجاه كده لحد .. انت ايه حرام عليك خوفتنى ورعبتى اتعلم الذوق شويه .
ونعم عاوز ايه يا استاذ قصى على الصبح .. ولا امبارح مخلصتش تهزيق فيا وعاوز تكمل النهارده 🤨

قصى باحراج .. انا اسف يا فرح انك اتخضيتى من تصرفى ده .. على العموم انا حبيت اعتذرلك على اللى حصل امبارح اودام الكل وحسيت انى زوتها حبتين معاكى فقولت اول لما نصحى والنهار يطلع انى اتأسفلك .. وانا اسف على اللى قولته وعلى العموم انا بعد كده هابعد عنك خالص بدام كل لما تشوفينى تترعبى كده ولا كأنك شوفتى عفريت .
سلااااام يا بنت عمى .

وفعلا مشى قصى من اودامها وخرج بره القصر خالص وساب فرح واقفه مكانها وقالت بينها وبين نفسها ... اووووف عليك قال ايه جاى اعتذرلك انا مش عارفه لامتى هايفضل حاتطنى فى دماغه كده من واحنا صغيرين .
وخدت بعضها ودخلت لجدها صفوان اللى كان قاعد على مكتبه وبيقرا بعض الاوراق اللى تخص المصنعين بتوعه .
واول ما عينه جت على فرح ابتسم وقال .. اهلا بحبيبه جدها اللى نورت مكتبه .. تعالى يا حبيبتى تعالى فى حضن جدك صفوان .

وفعلا قربت فرح من جدها وعلى وشها ابتسامه جميله وحضنت جدها وقالت .
وانا علشان حبيبه جدو صفوان حبيبى كنت جايه عاوزة منه طلب صغننن ادددد كده .
واياك ما يكسفش فاروحته حبيبته .

الحاج صفوان بحنيه قال .. عيون وقلب الحاج صفوان تحت امرك . أؤمرى يا حبيبتى وانا انفذ على طول حتى لو عاوزة لبن العصفورة اجبهولك .

فرح بدلع .. لا يا جدو مش عاوزة لبن العصفورة .. انا يادوبك عاوزة اخد البنات ونخرج شويه نتمشى فى البلد ونروح عند الساقيه زى زمان وبالمرة نعدى على الجامعه بتاعه البنات واشوف الورق بتاعى بتاع التحويل .

الحاج صفوان .. اه قولتيلى عاوزين تخرجوا بره القصر .. بس ده موضوع كبير ومش من اختصاصى ولازم تقولوا لجدتكم هى اللى فى ايدها الامور دى .

فرح بدلع حطت ايديها على صدر جدها وباسته من خده وقالت .. بس جدو حبيبى هو اللى ليه الكلمه الاولى والاخيرة فى القصر ده ولا ايه يا حاج صفوان 😉

الحاج صفوان ضعف اودام فرح ومحبش يرفض ليها طلب فقال .. ماشى يا فرح اخرجوا وانبسطوا شويه بس برضه بلغى جدتك انكم خارجين وقوللها انى موافق مش هاتقولك حاجه بدام انا وافقت .

فرح بحب قربت من جدها وفضلت تبوس فيه وقالت .. حبيبى يا جدوووو ربنا يخليك ليا يااارب وما اتحرمش منك ابدا .

الحاج صفوان بحب قال .. ولا منك يا نور عيون جدك .
روحى بقى وبلغى البنات وقولوا لجدتك واخرجوا بس ماتتاخروش وقبل الضهر تكونوا جيتم .

فرح .. ماشى يا جدو اوعدك اننا مش هانتاخر ويالا سلام يا احلى حاج صفواااان .
وفعلا خرجت فرح من عند جدها وهى فرحانه وراحت بلغت البنات اللى فرحوا جدا وراحوا كلهم وبلغوا جدتهم انهم خارجين وبلغوها كمان ان الحاج صفوان موافق بس طلب منهم انهم يقوللها برضه وهى طبعا مش هاتكسر كلمه للحاج صفوان فوافقت على طول بس طلبت من البنات انهم يخلوا بالهم من بعضهم وما يتاخروش .

وخلال نصف ساعه كانت البنات خارجه من القصر وكانوا طالعين زى القمر كلهم .

واللى شافهم وهما خارجين وجريوا عليهم كان عدى وفهد الى كانوا راكبين حوصانين 🐎🐎 وبيتمشوا بيهم فى البلد .

عدى باستغراب .. ايه ده .. انتم رايحين على فين كده بربطه المعلم .

ملك .. مالكش فيه وخليكم فى اللى انتم فيه وعيونها على فهد الى مش مدى لها اى اهتمام .

هدى بأدب وخجل .. عيب يا ملك ما تقوليش كده .. ابدا يا عدى احنا استأذنا من جدى وجدتى ورايحن الجامعه وبالمرة نلف شويه فى البلد ونفرج فرح على جمالها وحلاوتها وهانروح عند الساقيه الى كنا بنلعب كلنا هناك واحنا صغيرين .

عدى .. ماشى مفيش مشكله بدام استأذنتم من جدتى وخلى بالكم من نفسيكم ولو حد اعترض ليكم ولا عاكسكم .. تليفون صغير واهاكون عندكم على طول .. ماشى يا سلمى .. انتى العاقله اللى فيهم خلى بالك منهم .

هدى بغيظ .. بقى كده يا عدى .. هى العاقله اللى فينا ليه شايفنا بنشد فى شعرنا ولا ايه يا ابن عمى .

فهد .. يالا يالا يا عدى سيبك من العيال دى هى دى اشكال يتبصلها اصلا .

البنات كلها اتعاظت من كلمه فهد دى وبكل غيظ ملك قالت .. ليه يا حبيبى ان شاء الله ده احنا زى القمر واحلى واجمل من الاشكال اللى انتم تعرفوها .. يالا يا بنات سيبكم منهم كتهم ضربه .
وفعلا البنات مشيت فى اتجاه والشباب راحوا فى الاتجاه التانى .
وخلال ساعه كانت البنات وصلت للجامعه واسألوا على الاوراق بتاعه التحويل وعرفوا ايه المطلوب .
وبعدها خرجوا يلفوا شويه ويتفرجوا على المحلات وعلى اللبس ..وبعدها راحوا على محل الايس كريم اللى ملك وهدى وسلمى دايما بيحبوا يشتروا منه على طول ودخلوا وطلبوا الانواع اللى بيحبوها كلهم حتى فرح عجبها نضافه المحل وطلبت النوعين المفضلين عندها وحاسبوا على الايس كريم وخرجوا من المحل وكملوا فرجه على المحلات ولمحوا محل الاتجاه التانى عارض شويه بلوزات حلوا فقرروا يروحوا يتفرجوا عليها وعدوا الشارع بس للاسف كان فيه عربيه جايه سريعه وخبطت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ........ عاااااااااااااااا .*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الرابع من رواية قصة عشق بقلم سحر فرج
تابع من هنا: جميع فصول رواية قصة عشق بقلم سحر فرج
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
اقرأ أيضا: قصة عشق بلا رحمة بقلم دينا ابراهيم
يمكنك تحميل تطبيق قصص وروايات عربية من متجر جوجل بلاي للإستمتاع بكل قصصنا
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة