-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية همس الأنين - اية محمد - الفصل الرابع والعشرون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة لملكة الإبداع اية محمد والتي سبق أن قدمنا لها العديد من القصص والروايات الجميلةعلي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الرابع والعشرون من رواية همس الأنين بقلم اية محمد 

رواية همس الأنين بقلم اية محمد - الفصل الرابع والعشرون

اقرأ أيضا: روايات رومانسية
رواية همس الأنين - اية محمد
رواية همس الأنين - اية محمد

رواية همس الأنين - اية محمد - الفصل الرابع والعشرون

صدم الجميع وعلي رأسهم إسلام الذي تحول إلي وحشا كاسر فتحولت عيناه لكتله من الجحيم حتي انه ضغط علي يده بكل قوه فكم ارد تحطم وجهها علي ذلك الفعل الشانيع
همس بصدمه :_ إيه الا انتي عملتيه دا يا بنتي انتي إتجننتي
رباب :_ انا مش مصدقه أذي تعملي كدا
لم تعيرهم ريناد اهتمام فأخذت تنظر له ولغضبه الجامح لتقطعه بسؤالا مملؤء بالدمع والالام :_ ليه عملت فيا كدا ؟
جوان بغضب وهو يجذبها بالقوه من معصمها :_ وصلت بكي الوقاحه أنك.تمدي ايدك علي جوزك
جذبت ريناد معصمها بالقوه قائله بسخريه :_ جوزي انا لحد الان مش مصدقه انه جوزي
جوزي مش عايز مني اولاد والصراحه كان حريص اوي اني محملش
لم يفهم الجميع شئ سوي بئر اسرار إسلام أخته همس التي بكت بشده وجاءت حتي تتحدث ليوقفها باشاره منه ان تصمت فاستجابت له
جوان بغضب :_ أيه الكلام الفاضي دا
ريناد :_ مش كلام فاضي اتفضل يا دكتور
واعطته عده شرائط من الادويه
همس (والده جوان ) :_أيه دا
شهقت مليكة وقالت :_دا مانع للحمل
ريناد بصوتا يكسوه الكسره والبكاء:_ أيوا يا مليكة جوزي كان بيحطهولي بالعصير او بالاكل عشان مش عايز مني اطفال قرر واصدر القرار ولازم انفذه
نظرت له بغضب وقالت :_انا ممكن اكون ظلمت لين وهو الا عمل كدا عشان يقتل إبني
لطمها جوان بالقوه قائلا بصوتا كالفحيح :_قسمن بالله لو اتكلمتي بالاسلوب دا تاني لكون دفنك هنا
نجلاء :_اهدا يابني مش كدا
رباب :_كدب الكلام دا كله كدب إسلام لا يمكن يعمل كدا
مليكة ببكاء :_أكيد انتي غلطانه يا ريناد
لم يتحدث إسلام فقط يجاهد الا يقتلع رأسها علي ما ارتكبته في حقه
ريناد :_أنتوا بتدفعي عنه لانه أخوكي
همس (والده جوان ):_ اهدي يابنتي اكيد.دا شطان ودخل بينكم
جوان بغضب :_ هو دا الا ربنا قدرك عليه دي عايزه تتدفن مكانها علي الا عملته دا
ريناد بعند وعيناها تشع الغضب بانواعه حتي انها نسيت طبعه وما هو عليه :_طبعا هتدفني لانه صديقك انا مستحيل اعيش معاه تاني لازم يطلقني
صدم الجميع من حديثها أما إسلام فلم يستمع لم قالت فقط يري رجولته التي جرحت علي يدها يستطيع ان يجعلها جثه هامده ولكن ليس هو أخلاقه لا تسمح له
جذبها جوان من شعرها بالقوه ولم يستطع احدا تخليصها من براثينه
جوان بغضب :_أنتي زودتيها أوي ومش عامله إعتبار لحد انا هعلمك الادب من اول وجديد
حاولت همس ورباب تخلصيها منه ولكن هيهات فالجيمس لا يقوي عليه احدا
صرخت ريناد الما حتي يتركها صرخت لينشرخ قلب إسلام الواقف بصمت مخيف صرخت لتحرك قلبه الذي طعنته مئات الطعنات
ريناد ببكاء :_ ابعد عني الا يشوفك وانت بتعمل كدا يفكر انك بتهتم بيا وانت مش سأل في حد اصلا إنسان اناني ومتفكرش غير في نفسك وبس
غضب جوان ورفع يده ليسقط علي وجهها حتي هي أغمضت عيناها باستعداد له لتجد يدأ حائله بينها وبين جوان يد زوجها التي اتهمته بقتل إبنه
نظر له الجميع بدهشه يدافع عنها بعد ما فعلته به يقف كالجبل بوجه جوان لاجلها لم يكن حال ريناد مخالف لهم بل يفوقهم لا تعلم ما الذي يدور بخاطره
جوان بدهشه :_بتدافع عنها بعد الا عمالته
إسلام وصوته يحمل إحتقان غضبه :_الموضوع دا يخصنا إحنا يا جوان ارجوك بلاش حد يدخل
ريناد :_الموضوع خلص خلاص وانت هتطلقني
جن جنون جوان وحاول الوصول لها باي طريقه ولكن إسلام كان السد المنيع له
إسلام بغضب :_خلاص يا جوان قولت الموضوع دا يخصنا واستدار لها قائلا وصوته يحمل الغضب عليها :_بكرا الصبح هطلقك
وتركهم وصعد الي شقه والدته
كان الجميع مذهولا من الذي يصير أما همس فكانت تعلم كل شئ
اقتربت منها تحت نظرات الجميع اقتربت حتي وقفت امامها وقالت همس ببكاء :_هتندمي يا ريناد هتندمي
وتركتها وصعدت خلف أخاها لتري ما به
تركها الجميع وصعد الي الاعلي وبقيت معها والدتها تحاول ان تعرف ما حدث
*_____________________*
جلس بالغرفه وعيناه تشع شرارات تملؤها الغضب كيف تجرء ان ترفع يدها عليه كيف تقبل ما فعلته بصمتا تام كاد ان يجن كلما تذكر ما فعلته به كم ود ان يجعلها كالجثه الهامده ويبرحها ضربا ولكن ليس من خلوقياته
طرقت همس علي الباب كثيرا ولكن لا رد بكت وتواسلت له ان يفتح فاستمع لها وفتح الباب
دلفت الي الغرفه وعيناها تتفحصه لتجد كتله من الجمر تشتعل بعينه
جلست بجانبه وقالت :_ ليه ما اتكلمتش يا إسلام
نظر لها اسلام وقال :_تفكتر كان دا الحل لا يا همس الحل ذي ما هي قالت
همس ببكاء :_بس انت بتحبها
إسلام :_ كنت
همس بصدمه :_كنت
إسلام :_ماظنش بعد الا هي عمالته دا هحبها
همس بدموع :_يعني أيه يا إسلام
إسلام :_هطلقها ياهمس
همس بصدمه :_بالسهوله دي
إسلام :_هي الا عايزه كدا
همس :_أنت بتحبها يا إسلام
إسلام :_ وهي هانتني
همس :_بس
إسلام بغضبا جامح :_مش عايز اتكلم في الموضوع دا تاني
بكت همس وتركت الغرفه وهي لا تري امامها من البكاء
صعدت الي شقتها واغتسلت وصلت الي الله تدعو ان يبرد قلب أخاها وان يشفي مالك كي تعود البسمه علي وجه مليكة من جديد
*________________________*
مرء اليوم بالعذاب والانين كانت ريناد كالاموات عيناها تذرف الدمع علي ما فعله بها جعلها بدون اطفال عمدا لها الحق انا تختار العيش معه ام لا
لا تعلم انها ظلمته معها
اما مليكة فكانت حبيسه ذكريات مالك بدونها لم تستطع الحياه
اما همس فكانت معذبه علي حال إسلام ومليكة
*__________________*
هبطت همس الي الاسفل لتجد ربناد تجلس وعيناها تزرف الدموع
راتها همس ولم تعرها اي اهتمام وتوجهت للمطبخ تعد الفطور
دلفت ريناد خلفها والغضب ياكلها من الداخل :_انتي مش بتكلميني ليه يا همس انا معملتش فيكي حاجه
التفت لها همس وقالت :_أنتي عايزه ايه يا ريناد الا انتي عايزاه اسلام هيعمله
وتركتها همس وغادرت المطبخ لتجدها تتابعها
ريناد بصوت مرتفع :_انا مخلصتش كلامي عشان تمشي
همس :_ الكلام خلاص خالص من زمان
هبطت مليكة واستمعت لما يدور
مليكه :_في ايه يا همس
ريناد بدموع :_انتي واقفه مع اخوكي يا همس انا الا اتظالمت مش هو انا اتصدمت فيه فاهمه يعني ايه
مليكة بشفقه عليها :_ اهدي يا ريناد اكيد في حاجه غلط صدقيني اسلام مستحيل يعمل كدا
ريناد بصوتا مرتفع هبط لاجله من بالمنزل :_لا عمل وانتو بتدافعوا عنه لانه اخوكم
نجلاء :_ في ايه يا بنات
همس (والده جوان ) :_ يا بنتي مش خلاص كدا لسه ايه تاني
ريناد :_انا مش هدا غير لما يطلقني
محمد :_اكيد في سبب قوي خالي إسلام يعمل كدا
أحمد يغضب :_سبب ايه دا الا يخليه يعمل كدا
جوان :_ بابا عمي معاه حق رباب :_يابو ريناد ابني انا عارفه كويس اكيد في حاجه غلط
ريناد :_لا مفيش غير تفسير واحد انه اكيد يعرف واحده تانيه جوان بغضب :_وقسمن بالله يا ريناد لو اتكلمتي بالاسلوب دا تاني لخليكي تندمي ومفيش مخلوق هيعرف يخلصك مني
ريناد بدموع :_هتخلص عليا عشان كشفته علي حقيقته
اقتربت منها همس والغضب علي وجهها الوان وقالت بصوتا اخرس الجميع :_لو علي الحقيقه فانا الا هقولك عليها إسلام فعلا كان بيحطلك مانع الحمل بالعصير او الميه
صدم الجميع لتكمل هي :_كان خايف تحملي ويخسرك
ريناد بعدم فهم :_يخسرني اذي
أحمد :_أنا مش فاهم حاجه يابنتي أرجوكي وضحي
همس ببكاء :_مش هقدر ياعمي انا وعدت إسلام اني مش هتكلم
احتضانها جوان ثم قال :_حبيبتي الوعد الا اخدتيه دا لو سكتي ممكن تخربي بيت إسلام كلنا عارفين انه بيحبها وهي كمان انا واثق انها بتحبه هيفترقوا بسبب الوعد دا
همس :_أرجوكي يا بنتي تتكلمي
همس بدموع :_في اليوم الا وقعت فيه ريناد من علي السلم الدكتور طلب مني أنه يشوف إسلام ولما راحله عرف منه ان اي حمل لريناد خطر عليها لان الواقعه كانت صعبه اوي وعملتلها مشاكل خطيره بالرحم اي حمل ممكن يحصل هيأثر علي حياتها
عشان كدا الدكتور قاله ان ريناد لازم تعرف إسلام رفض عشان الكلام دا ممكن يأثر عليها وطلب من الدكتور حل للموضوع الدكتور عطاله الشريط الا ريناد لقيته عشان ميحصلش حمل ممكن يهدد بيه حياتها رغم ان في أمل 40%لكنه مرضاش يجازف بحياتك لكن أنتي حطمتيه يا ريناد كسرتيه أدمنا كلنا
صدم الجميع لما استمعوا اليه فكبر إسلام بنظرهم جميعا وذادت ثقه رباب بأبنائها فيوم عن يوما تفخر بهم
حزن أحمد علي شكه وظنه السوء به
أما جوان فكان علي يقين برفيقه اما ريناد فأحست بأنها تنكوي بنيران الظلم الذي ارتكبته بحق حبيبها الذي ضحي لاجلها كثيرا ضحي بان يكون أبا كما كان يتمني بكت بصوتا مسموع علي الذنب الكبير الذي ارتكبته
ركضت إلي الاعلي وعيناها مملؤه بدموع الندم التي وعدتها بها همس لانها كانت تعلم الحقيقه
طرقت ريناد الغرفه ببكاءا شديد ريناد ببكاء:_إسلام أفتح الباب انا أسفه يا إسلام مكنتش اعرف الحقيقه أرجوك افتحلي
ام يجيبها إسلام يجلس علي الفراش بصمتا رهيب ينظر للفراغ بعينا تلتهبها النيران من الغضب
بكت ريناد وظلت تطرق الباب ولكن بدون فائده
ظلت تطرق لعده ساعات ولم تمل ولكن لا يوجد رد
رأتها رباب ولم تستطع ان تفعل لها شئ فجرح إسلام عميق لا تقوي الريح علي ان تداويه
*_______________________*_بغرفه لين
جلست تبكي علي الغلطه التي ارتكبتها ومازالت تدفع ثمنها إلي الان
دلفت إليها نجلاء ووجهها مملؤء بالحزن قائله بصوتا يكسؤه الالم :_ ذنبها أيه ريناد تتحرم من الخلفه وجوزتها تبوظ كدا إستفدتي ايه
لين والدموع تهبط من عيناه بحراره :_ماما انا عارفه اني غلطت لكن ندمت وإعتذرت ارجوكي تسامحيني
نجلاء ببكاء :_أسامحك علي ايه ولا ايه يا بنتي
هبطت لين تقبل يدها وتترجاها ان تسامحها يكفي ما هي به
فاحتضانتها نجلاء بحزن علي حالها وما تسببت به
*_________________________*
بالمشفي
دلفت مليكه إلي الغرفه الخاصه بزوجها فقد مرء شهور ومازال كما هو
جلست بجانبه تبكي علي حالها فهي بحاجه إليه بحياتها
حملت يده ووضعتها علي جنينها لعله يستشعر به
مليكة ببكاء :_هترجعلي أمته يا مالك أنا محتاجلك اوي ثم بكت بصوتا مسموع وقالت :_أنا تعبت من الانتظار نفسي أشوفك أدمي نفسي أحضانك نفسي ارجع احس بالامان من جديد.انا حياتي كملت بيك يا مالك كفيا أرجوك
ارتمت مليكه علي يده المتعلقه بالمحلول تبكي وتحتضنها بوجهها لتنصدم عندما تجد يدا أخري تمسد علي حجابها رفعت وجهها بصدمه لتجد مالك ينظر لها بتعبا شديد
نظرت له بصدمه تتامل عيناه الرماديه التي حرمت منها
مالك بصوت يكاد يكون مسموع :_أنتي وحشتيني أكتر يا مليكة
أحست انها بحلما ولكن صوته هو من جعلها تعود لارض الواقع
بكت ضحكت إحتضانته بلهفه ليتالم بصمت فالاصابه مازالت تألمه
مليكة بفرحه وهي تنظر له :_أنا لازم ابلغ جوان
وهرولت إلي غرفه جوان الطبيه فهو دائما يجلبه معه الي المشفي وتعود معه
بمكتب جوان كان يتحدث مع همس يتطمئن علي ريناد ليحزن عندما أخبرته بأن إسلام يرفض الخروج وريناد تجلس أمام الغرفه تتحدث معه وترجوه أن يستمع لها ويخرج لكن دون جدوا
حزن جوان وكاد أن يتحدث ليجد.مليكة تدلف إلي الغرفه وتلتقط أنفاسها بصعوبه
جوان بقلق :_مليكة أنتي كويسه
مليكة بفرحه :_مالك رجعيلي يا جوان
جوان بلهفة :_بجد
مليكة :_أيوا فاق وكلمني
توجه جوان مسرعا إلي الغرفه الخاصه بمالك ليجده إستعاد واعيه
أقترب منه وإحتضانه بحذر قائلا بابتسامه جميله :_حمد لله علي سلامتك يا بن عمي
مالك بتعب :_الله يسلامك يا جوان فين لين
جوان :_اطمن لين كويسه
واتغيرت للاحسن هكلمهم حالا
وخرج جوان ليتحدث بالهاتف وبالفعل أخبرهم أن مالك إستعاد وعيه
بالداخل
نظرت له مليكة باشتياق تطلعت بملامحه فهي إشتاقت له حقا
مالك بتعب :_عامله أيه يا حبيبتي
مليكة والدموع قد خانتها :_مكسوره من غيرك يا مالك
مالك :_ الف بعد الشر عليكي ياقلبي كان غصب عني صدقيني
مليكة :_عارفه يا مالك الحمد لله إنك رجعت ليا بالسلامه إنت متتصورش كنت واحشنا اد أيه حتي إسال إياد لما كنت بتوحشني كنت باخده بحضني وانام
إعتلي الغضب وجه مالك ليقول بعصبيه شديده :_إياد مييين
نظره له ببالهه فلم تعي أنه لا يعلم بحملها
افاقت من غفلتها علي صوته الجامح :_بقولك مين اياد دا
مليكة بخبث :_إياد دا حبيبي وروحي
مالك وقد تملكه الغضب :_حبيب مين ياختي
مليكة بمكر _:هوشش هيزعل لو سمعك هو معنا هنا
مالك بصوتا كالرعد :_معنا فين أنتي بتتكلمي بجد
مليكة :_اه والله
مالك :_وبتحلفي بالله هو فين داا
مليكة بخبث :_متاكد يا مالك أنك عايز تشوفه اصلك يعني مريض وكدا وهو أقوي منك
مالك بعصبيه :_مليكة انا مش بهزر
وقفت مليكة وقالت وهي تشير علي جنينها قائله :_وأنا كمان مش بهزر معيا سي إياد
تطلع له مالك بصدمه وفرح حتي دموعه لا يعلم أنها هبطت من السعاده فقال وعيناه متركزه علي بطنها المنتفخه :_من أمته
مليكة :_أنا في أول التاسع يا مالك
نظر لها بتعجب لتكمل هي :_من وقت ما دخلت هنا
آبتسم مالك بسعاده وقال :_بتعملي فيا مقلب ماشي يا مليكة
ضحكت مليكة قائله :_انا معرفش انك ماخدتش بالك وانا بنادي جوان
مالك :_لا مخدتش بالي بس عجبني المقلب قربي أنا كمان عايز أحضن إياد
إبتسمت مليكه بخجل وإقتربت منه لتنعم ببعض الامان الذي حرمت منه .
مالك وهي باحضانه :_إيه الا عرفك انه ولد
مليكه :_إحساسي اولا والدكتوره ثانيا
مالك :_انا مش مصدق بجد هيكون ليا ابن منك
مليكه :_مبسوط يا مالك
ابعدها مالك عن أحضانه لينظر بعينها فهو إشتاق هو الاخر لهم
:_شايفه أيه بعيوني يا مليكة
نظره له قليلا ثم تخباءت باحضانه
إبتسم هو الاخر وشدد من إحتضانها فمازالت تشعر بالخجل منه
*_____________________*
علي الهاتف
جوان :_خلاص يا همس سايبها
همس :_بس كلنا خارجين يا جوان هتفضل لوحدها
جوان :_مش لوحدها إسلام معها
همس :_إسلام مش معنا ولا معها يا جوان
جوان :_حبيبتي أنا عارف أنا بقولك ايه إسلام وريناد محتاجين يكونوا لوحدهم وجيت الفرصه دي اكيد هيتكلموا وهتتحل المشاكل
همس بلهفه :_تفتكر
جوان بابتسامته الرجوليه الجذابه :_مفيش حاجه بعيده عن ربنا ولا أيه
همس :_ونعم بالله حاضر هنزل وهسيبها
جوان :_سلام مؤقت
همس :_في رعايه الله
واغلق جوان معها ليجد أمامه مايا زوجته السابقه من وجهه نظرها لكن من وجهته هو عاهره ولكن بطريقه مختلفه
جوان بهدوءه المعتاد :_أنتي أيه الا جابك هنا
مايا بدلع مصطنع :_هو أي حد بيجي هنا ليه أكيد مريض
جوان بسخريه :_والمريض بيدهل لدكتور الجراحه علي العموم انتي إخترتي صح انتي محتاجه عمره من اول وجديد وانا جراح شاطر اوي اعرف اذي اعدل المايل وبطريقتي
أقتربت منه وقالت بدلال :_طب أعدل واعمل الا شايفه مناسب
جوان وقد تحول لذئبا مفترس :_مايا لاخر مره بحذرك ابعدي عن طريقي أحسنالك أنتي مش اد جوان سويلم
مايا بدموع تماسيح :_انا عملت ايه يا جوان انا بحبك اووي
جوان :_وانا مش بحبك وعمري ما هحب حد غير همس
نظرت له بحقد وقالت بغضب :_دي عاديه جدا باحب فيها ايه
جوان :_لو شرحت لالاف السنين بحب فيها أيه مش هيكفني قرن اقول فيها عيوب ومميزات بس المميزات اكتر من العيوب لدرجه اني شوفتها مميزات
كادت مايا ان تفقد صوابها من ما قاله جوان لتفق علي صوته الجامح وهو يشير لها بالخروج فخرجت وهي تتوعد لهم بالشر
*___________________*
دلف حازم إلي جوان واخبره بانه يريد ان يتزوج بالين وخاصة بان مالك قد استعاد وعيه فرح جوان ورحب به واخبره انه سيخبر مالك بالامر
*____________________*
وصل الجميع إلي المشفي ليعم الغرح علي الجميع خاصة بعد ان طلب مالك رؤيه لين فتقدمت منه بخوفا شديد ليفأجها عندما جذبها لاحضانه بسعاده
بكت لين كثيرا واعتذرت عما فعلته فسامحها وظلت باحضانه لتشعر بالحضن الاخوي الذي حرمت نفسها منه لسنوات عديده
*________________*
بالغرفه كان إسلام يتمدد علي الاريكه باهمال ينظر للفراغ عيناه تتلون بالجمر الاحمر عندما يتذكر ما ارتكبته ريناد
بقي بالداخل يسمعها تبكي امام الغرفه وتتوسل له ان يفتح هذا الباب العائق بينهم ولكنه لم يستمع لها فلو رأها أمامه لحطمها فهو الان كالثور الهائج لذلك هو يحميها من غضبه
ريناد بصوتا متقطع من البكاء :_أرجوك يا إسلام ما تعملش كدا فيا ارجوك أنا مكنتش اعرف والله
بكت بصوتا مزق قلب إسلام
ظلت تطرق الباب بيدا ضعيفه حتي جلست امامه باستسلام وبكت بحرقه قائله :_ أسفه يا إسلام والله ما أعرف عملت كدا أذي ارجوك أفتحلي طب عاقبني بالطريقه الا تحبها اضربني اعمل فيا الا أنت عايزه بس ارجوك أخرج
لم تتلقي اي رد فزادت من البكاء
وقالت :_انا مش هكون ام ابدا انت عملت كل دا عشاني خلاص مش عايزه اولاد أنا عايزاك انت يا إسلام أرجوك ما تسبنيش
بكت كثيرا ولم يستجيب لها توجه عده مرات للباب ولكن تراجع يخشي أن يفقد التحكم باعصابه فيرفع يده عليها
جلس مره اخري يستمع لها بقلبا ممزق ليتفاجئ بصمتا رهيب حل عليها انتظر لدقائق ولكن لا صوت بكاء ولا صوتها فهرول الي الباب ليجدها فاقده الوعي من كثره البكاء
رفعها اسلام من الارض واسندها بذراعه يصرخ باسمها حتي تجيبه ولكن لا رد
فحملها إلي غرفته ووضعها علي الفراش
ضخ عليها الماء حتي بدءت في استعاده وعيها تدريجيا
لتجده أمامها ريناد بسعاده :_إسلام انا أسفه اوي ارجوك سامحني
نظر لها مطولا يحاول التحكم باعصابه لتكمل هي بدموع غزيره "_أسفه
حول نظراته إلي الفراغ وقال :_بره
لم تتفهم ريناد ماذا يقول لتفق علي صوته الغاضب :_قولتاك اخرجي بررررره
ركضت ريناد إلي الخارج بخوفا منه ركضت وعيناها تذرف الدمع الثمين بكت علي ما فعلته بكت علي عدم الثقه بينهم
بكت وبكت حتي انقطع انفاسها وغفلت لنوم مرير
*__________________*
في المشفي
بعد.ان اطمئنت همس علي مالك توجهت لغرفه جوان
ولكن لم تجده بالداخل فخرجت لتجد مرأه مسنه تجلس ارضا وتبكي أو تتصنع البكاء فتلك المرأه زعيمه لعدد من النساء القذرات فهم يتقاضون اجرا لاجهاض النساء بالضرب والاعتداء عليهم بالسطو والضرب والقتل ان لزم الامر
فكنت همس احد ضحاياهم بعد ان تقاضوا المال من مايا بعد معرفتها بالحمل اردت التخلص من الجنين حتي يرجع لها جوان فمن وجهه نظرها هو يرتبط بها بسبب ذلك الجنين
انحت همس لتلك السيده وقالت والابتسامه تجمل وجهها :_خير يا أمي
نظرت لها المرأه مطولا لتكمل همس :_ليه بتبكي بس
المرأه :_بتسالي ليه هتساعديني
همس بابتسامه :_مقدرش اوعدك علي حاجه ممكن مقدرش اعملها بس اقدر اديكي طريقه أخرها إجابتك وكل الا تتمنيه يتحقق
المرأه بفضول :_هو ايه
همس :_الدعاء لربنا حبيبتي هو الوحيد الا يقدر يساعدك احنا كلنا عباده وهو الا قادر علي كل شئ ادعيله يخرجك من الا انتي فيه وهو مستحيل يرودك ابدا
المرأه:_وانتي ايه الا عارفك
ظلت همس تجيب عليها حتي بكت تلك المرأه علي كل الجرائم التي ارتكبتها فرات باقي النساء يعطون لها اشاره بالهجوم فرفضت غادرت همس وتركت تلك المرأه تبكي علي ما ارتكبته بحياتها
غادرت المرأه إلي المكان الذي تنتظرهم به مايا فكان من شروطها ان تري همس وهم يفعلون معها هكذا
تفاجئت مايا من عدم وجود همس فقالت بغضب :_هي فين
المرأه :_مجبتهاش
مايا بغرور :_ليه ان شاء الله امال الفلوس الا اخدتيها دي خدتيها ليه
المرأه :_أعتبريهم انتي الا دفعتي عشان تتربي من اول وجديد
واشارت للنساء فقاموا بضربها بقسوه حتي قطعت الانفاس فالقوها باهمال علي الارض تنزف بشده فنقلب السحر علي الساحر اردت ان تكون همس هكذا فدفعت هي الثمن حفرت القبر وسقطت هي فيه فمن منا لا يدري بالمجهول سوي الله عز وجل
*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الرابع والعشرون من رواية همس الأنين بقلم اية محمد
تابع من هنا: جميع فصول رواية همس الأنين بقلم اية محمد
تابع من هنا: جميع فصول رواية حكاية بقلم إيمان الصياد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حب
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة