-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية الفريسة والصياد - منال سالم - الفصل الثانى والعشرون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية مصرية جديدة للكاتبة المتألقة منال محمد سالم نقدمها علي موقعنا قصص 26  وموعدنا اليوم مع الفصل الثانى والعشرون من رواية الفريسة والصياد بقلم منال سالم 

رواية الفريسة والصياد بقلم منال سالم - الفصل الثانى والعشرون

تابع أيضا: قصص رومانسية

رواية الفريسة والصياد - منال سالم
رواية الفريسة والصياد - منال سالم

رواية الفريسة والصياد بقلم منال سالم - الفصل الثانى والعشرون

في حديقة فيلا رأفت الصياد ،،،
كانت يارا تقف بمفردها حينما لاحظت قدوم ادهم أولاً إليها و...
-أدهم : ايه اللي عملاه في نفسك ده ؟؟
-يارا: نعم ؟؟
-أدهم: ايه الفستان ده ؟؟
-يارا: والله ذوق عمي ، وعاجبني
-أدهم: انتي ازاي تلبسي كده ؟؟ انتي مش شايفة الناس بتتكلم عنك ازاي ؟؟؟
-يارا: بيتكلموا عني ليه ؟؟ هو أنا أصلاً أعرف حد ولا حد يعرفني هنا عشان يتكلموا عني ؟؟؟
-أدهم: روحي غيري الزفت ده والبسي اللي أنا جبتهولك !
-يارا باستغراب : نعم ؟؟؟
-ادهم: أقصد الفستان اللي صباح اديتهولك من..آآآ... من عمي ، البسيه شكله احسن من ده بكتير
-يارا: والله ده اللي عاجبني وأنا هلبسه .. عندك اعتراض
-ادهم : أه عنـ....
-جاسر مقاطعاً: ازيك يا يارا ، معلش عاوزك شوية
-يارا: اوك ، أنا جاية معاك لأحسن اتخنقت
-أدهم: ايه يا ختي ؟؟؟
-يارا: أصل الجو فجأة كتم كده ع نفس الواحد ، والواحد محتاج شوية هوا ، عارفة اللي بيطري ع الواحد كده في الحر والكتمة
-جاسر: تعالي يا يارا مش هعطلك كتير
............

كانت شاهي مندمجة في الحديث مع رزان وندى حينما رأت رزان ادهم وهو يتحدث مع فتاة ما شكلها مثير و....
-رزان من بعيد: الله ! مش ده أدهم اللي واقف مع البت ام أحمر اللي هناك دي
-شاهي وهي تبحث بعيناها عنه : فين؟؟؟
-رزان: هناك أهوو
-شاهي: لأ مش ممكن ، دي !!!
-ندى متسائلة : هي مين دي ؟؟؟
-شاهي: دي ...دي بنت الخدامة !!!!
-ندى: مش معقول ، قولي كلام غير ده ، دي لابسة حتت فستان الصراحة مايتوصفش من جماله
-رزان: بصراحة أه ، الظاهر انها ناوية تاكل الجو منك
-شاهي: اه يا بنت الخدامين ، أنا رايحة أطين عيشتها
-رزان: استني .. استني ، ده اخوكي رايحلها
-شاهي: وده ايه اللي موديه عندها هو التاني ؟؟؟
-رزان: استني اما نشوف
...........

وقف جاسر مع يارا بعيداً قليلاً عن أدهم ليتحدثا سوياً و...
-جاسر: يارا
-يارا: ايوه
-جاسر: ايه الفستان اللي انتي لابساه ده ؟؟
-يارا: ماله ده كمان ؟؟
-جاسر: احم... هو مالوش بس مزود حلاوتك أوي ، ومخلي العين عليكي أد كده
-يارا: أها
-جاسر: اومال فين الفستان اللي بعته مع ماما عشان تدهولك؟
-يارا: فستان مين ؟؟
-جاسر: اقصد الفستان التاني اللي عمك قالي أقول لوالدتي توصلهولك
-يارا: أها ... موجود
-جاسر: طب ممكن تلبسيه
-يارا: ليه يعني ؟
-جاسر: أصل آآآ...

-عمر مقاطعاً: هو أنا لو عاكستك هيجرى حاجة ؟؟؟ لا والله ما هيجرى حاجة ، ده حتى يبقى حرام عليا أشوف الجمال ده كله قصاد عيني وما أعاكسهوش
-يارا بفرحة: عمــر
-عمر: عيون عمر وقلب عمر ورجلين عمر وايدين عمر وكلاوي عمر وآآآآ
-خالد مقاطعاً: اخرس ياله ، يارا ازيك ؟؟؟
-يارا : الحمدلله
-خالد: ازيك يا جاسر ؟
-جاسر: تمام
-خالد: طنط ناهد كانت بتدور عليك
-جاسر: والله ؟؟ ده من امتى ؟؟
-خالد: من شوية ، كانت عايزاك ضروري ، صح يا عمر
-عمر: أنا ماشوفتش حاجة !
-خالد: وانت من أمتى بتشوف أصلاً ؟؟؟
-جاسر: مممم... طيب أنا هاروح أشوفها ، وراجع تاني
-عمر: اتأخر براحتك .. يعني خد وقتك ع الأخر
-جاسر: ده واضح جداااا انكو بتوزعوني
-عمر: طبعااااا .. ودي فيها شك
-خالد: دايماً فاضحنا يا زفت

وما إن انصرف جاسر حتى تحدث خالد و...
-خالد: أنا عندي بس سؤال واحد ، ليه لابسة كده ؟؟
-يارا: الله !! ماله الفستان ؟؟؟ ليه الكل معترض عليه
-عمر: أصل حلاوته أوفر ، يعني بصراحة مخلي الواحد فاقد الأهلية والسيطرة على نفسه
-خالد بحدة: احترم نفسك .. معلش يا يارا ، أصل الفستان آآآ...
-عمر: طب مش كنتي تلبسي الفستان اللي اختارنهولك
-يارا : فستان اختارتوه ؟؟؟
-خالد: يقصد الزفت ده الفستان اللي بابا بعته معانا ليكي
-يارا: اها ...

................
-شاهي: لأ كده كتير ، كل الرجالة جايين حواليها ، وهي عمالة تنط من ده ع ده
-رزان: بصراحة هي النهاردة ومن غير زعل تفوقت عليكي يا شاهي ، انتي عارفاني مش بحب أجامل حد
-ندى: بصي .. بصي كمان من رايح ناحيتها
-رزان: واو ، ده الكابتن سليم بنفسه !!
-ندى: دي احلوت أوي ...
-شاهي بضيق: كده كتير ، أنا لازم أربيها البت دي ، واعرفها مقامها صح ، وقصاد الناس
-ندى: رايحة فين بس يا شاهي ، استني بس
-رزان: أحسن خليها تولع فيها
-ندى: انتي مبسوطة باللي هيحصل بقى
-رزان: طبعااااا ... أنا نفسي أشوف شاهي شايطة قصادي ، وافضل أتفرج عليها

.............
انضم الكابتن سليم إلى خالد وعمر ليتحدث مع يارا و...
-الكابتن سليم مقاطعاً: أنا أسف إني هقاطع حواركم
-يارا: كابتن سليم ، ازي حضرتك ، منور الحفلة والله
-الكابتن سليم: وأنا اجي جمبك ايه بس
-خالد وهو يصافح سليم بشدة: ازيك يا كابتن
-الكابتن سليم: آآآ.. اهلا يا خالد بيه ، ازي حضرتك
-خالد: بخير
-يارا: أوعى تكون يا كابتن سليم لسه زعلان من اللي حصل قبل كده
-الكابتن سليم: وهو حد يقدر يزعل منك برضوه يا يارا
-خالد: اسمها الآنسة يارا !
-عمر: احنا بس اللي نقولها يا يارا ، غير كده الألقاب محفوظة
-يارا: وليه التكليف ده بس ، أنا بقدر الكابتن سليم وآآآ
-خالد بحدة: ده نظامنا ! ولازم يبقى الكل عارف ده
-الكابتن سليم: مافيش مشكلة عندي ، المهم كنت عاوز أتكلم معاكي شوية على انفراد ده لو مش هعطلك شوية
-يارا: تعطلني ايه ، ده حتى أنا فاضية وآآآآ...

وفجأة وجدت يارا من يلقي عليها بالمشروب ليفسد فستانها و...
-شاهي بغضب: انتي جاية عشان تبوظي حفلتي ، أنا كنت عارفة ده
-يارا: انتي مجنونة ، ايه اللي عملتيه ده ؟؟؟
-شاهي: ياريتها كانت مياه نار كنت حرقتك
-خالد: شاهي ، انتي اتجننتي ؟؟؟ ازاي تعملي كده ؟؟؟
-شاهي: انت مش شايفها يا خالد وهي عمالة تلم الرجالة حواليها
-عمر: لالالالا .. الكلام اللي انتي بتقوليه ده ما يصحش

-رأفت مقاطعاً: في ايه اللي بيحصل هنا
-شاهي: سوري يا أنكل اتكعبلت ، ومش أقصد ان العصير يقع عليها
-عمر: ده انتي كدابة كدب الابل
-خالد: يا شيخة
-رأفت: حصل خير .. معلش يا يارا
-يارا بحنق: وماله ، عندي غيره هغيره وأرجع تاني
-شاهي: هه
-رأفت: طيب يا بنتي ، غيري هدومك وتعالي عشان عاوزك تتعرفي ع حد من أصحابي ، وكمان يعرف باباكي الله يرحمه
-يارا: بجد ؟ طيب ع طول يا أنكل

.................
في تلك الأثناء ، وخلال انشغال يارا بالحديث مع جاسر وبعده خالد وعمر ، استغل أدهم الفرصة وصعد إلى غرفة يارا وتأكد من أن أحداً لا يتبعه ، ثم أخذ يبحث عن الفستان الذي اشتراه لها ، وتفاجيء بوجود فستانين أخرين و..
-ادهم : ايه ده ، ايه كل الفساتين دي ؟؟؟ الأكياس والعلب دي شكلها مش غريب عليا !! مممم... يبقى البهوات كانوا في المول بيشترولها فساتين ، طيب ماشي .. مش ادهم الصياد اللي حد ياخد منه حاجة تخصه ، ماشي !!

قام ادهم بتخبئة الفساتين فوق الدولاب كي لا تجدها يارا ، ثم وضع فقط الفستان الذي اشتراه لها على الفراش و...
-أدهم: كده تمام أوي ، هي مش هايكون قدامها غير الفستان بتاعي عشان تلبسه .. وابقوا خلوا الفساتين بتاعتكوا تنفعها

وبينما كان على وشك الخروج من الغرفة ، سمع أصوات أقدام تقترب من الغرفة وهمهمات أتضح من أتقترابها أنها ليارا و...
-يارا من خارج الغرفة: بنت الـ.... بتصيع عليا ، وتبهدلي الفستان ، الحمدلله اني عندي غيره وإلا كان زماني موت بغيظي

-ادهم من داخل الغرفة: اوووبا ، اهوو ده اللي مكونتش عامل حسابه انها تييج الوقتي ، طب أستخبى فين ؟؟؟ دي لو شافتي هنا مش بعيد تفضحني ، ممم... أعمل ايه الوقتي ؟؟؟

اختبئ أدهم في الحمام الملحق بالغرفة ، بينما دلفت يارا لداخل غرفتها و..
-يارا: اوووف ، ال كنت ناقصاها ، الوقتي هلبس أنا ايه ؟؟ ممم.. اومال فين بقية الفساتين ، انا كنت حطاهم هنا مع صباح ، يوووه ، اكيد صباح عانتهم ، طيب هي حاطيتهم فين ؟؟ مش قدامي غير اني ألبس الفستان اللي ع السرير ده وخلاص

-أدهم من داخل الحمام: ايوووه بقى ، هو ده الكلام ، الله عليك يا أدهم لما تفكر وتسيطر

-يارا : اووووف ، انا محتاجة فعلا صباح تساعدني ألبس الفستان ده ، ممم..شكله شيك اوي ماشاء الله ، لأ ولونه حلو الصراحة ، أما أنزل أناديلها برعة تيجي تساعدني

كان الفستان الذي اشتراه أدهم ليارا من اللون الأزرق ، والمرصع بالأكسسورات البراقة ، كان يبدو قيماً للغاية ، وطويلاً للأرض وبأكمام شفافة .. يلفت الأنظار بجماله ..
.............
خرجت يارا من الغرفة لتنادي على صباح ، وبالفعل وجدتها في الردهة فنادت عليها و...
-يارا: صباااااااااااح .. يا صباااااااااااح
-صباح: ايوه يا بنتي
-يارا: معلش عاوزاكي معايا شوية
-صباح: حاضر يا حبيبتي ، هودي اللي في ايدي ورجعالك ع طول
-يارا: اوك .. منتظراكي
........

-أدهم: الحمدلله ، هي خرجت من الأوضة ، أقدر أنا أمشي بسرعة قبل ما ترجع تاني

ويبدو أن الحظ لم يكن حليفاً لأدهم فبمجرد أن وطأت قدماه خارج الغرفة حتى لمح يارا وهي تصعد مرة أخرى ، فتسمر في مكانه وتفاجئت يارا بوجوده أمام باب غرفتها و...
-يارا بدهشة: انت بتعمل ايه هنا ؟؟؟
-أدهم: بسم الهوا
-يارا: افندم ؟؟؟
-أدهم: اللي سمعتيه ، عندك اعتراض ؟؟؟
-يارا: انت حر، بس ممكن تمشي من قدام باب أوضتي
-أدهم: ليه يعني ؟؟؟
-يارا: عاوزة أغير هدومي
-أدهم بخبث: ايه اقتنعتي بكلامي ؟؟؟
-يارا: لأ طبعااااا .. بس بنت خالتك المحترمة شربت الفستان عصير بدل ما تدهوني
-أدهم: نعم ؟؟؟
-يارا: هي مفكرة انها بكده هتحرق دمي ، بس بالعكس أنا هوريها
-ادهم: هتوريها ايه ؟؟؟
-يارا: ملكش فيه ، ووسع بقى عاوزة أغير هدومي وانت معطلني ؟؟
-ادهم: تحبي أساعدك
-يارا: احترم نفسك
-أدهم: الله ، ده انا بعرض عليكي خدماتي بكل أدب
-يارا: الله الغني ، اوعى بقى
-أدهم: وماله ... بس هستناكي تحت يا ...يا قمر
-يارا: يبقى هتستنى كتير !!

-صباح: ايوه يا ست يارا ، أنا جيت أهوو .. ادهم بيه في حاجة ؟؟
-أدهم: لأ .. ابقى خلي بالك بس من يارا
-صباح: انت هتوصيني عليها دي في عينيا
-ادهم بغمزة : وعينيا أنا كمان !!!

ثم انصرف ادهم وعلى وجهه ابتسامة ، فضحكت صباح و..
-صباح بضحكة: هههههههههههه الظاهر ان الصنارة غمزت
-يارا: صنارة ايه ؟؟
-صباح: صنارة الصياد يا ست العرايس
-يارا: نعم ؟؟؟
-صباح: واضح كده اننا قريب أوي هنفرح بيكي
-يارا: لألألأ ... اوعي دماغك تروح بعيد ، أنا أبص لأدهم ، مش ممكن
-صباح: أنا مقولتش انتي تبصي لأدهم بيه ، بس هو خلاص بصلك
-يارا: صدقيني انتي متعرفيش حاجة يا صباح !! تعالي بس وفكك من الكلام ده ، مالوش أي تلاتين لازمة
-صباح: بكرة هتشوفي

......................
في الحديقة ،،،،،

استأذن جاسر بأن ينصرف من الحفل لأنه تم استدعائه لأمر عاجل في القسم الذي يعمل به و...
-جاسر: ماما معلش أنا مضطر أمشي الوقتي
-ناهد: ليه بس يا بني ؟؟؟
-جاسر: عندي استدعاء ضروري ومش هينفع مروحش
-ناهد: طب وهتسيب الحفلة واختك ؟؟؟
-جاسر: معلش يا ماما ، ده سيادة اللوا بنفسه مكلمني
-ناهد: طب استنى لحد ما شاهي تطفي الشمع حتى
-جاسر: مش هينفع والله ، هاروح بس أشوف في ايه ، وبعد كده هبقى أباركلها ..
-ناهد: طب لو سألوا عنك هاقولهم ايه ؟؟؟
-جاسر: العادي طبعاً ، جاله استدعاء لشغله
-ناهد: ربنا يحميك يا بني ويحفظك
-جاسر: يا رب

كانت شاهي تبحث بجنون عن ادهم وما إن رأته خارج من الفيلا حتى جرت ناحيته و...
-شاهي: ادهم ، يا أدهم
-أدهم: في ايه يا شاهي ؟؟؟
-شاهي: شوفت اللي حصلي
-أدهم: حصل ايه ؟؟
-شاهي: بنت الخدامين لامة كل الرجالة حواليها ولما جيت اكلمها راحت مبهدلاني وآآآ...
-أدهم مقاطعاً: فكك من الحوار ده يا شاهي ، وتعالي نقطع التورتة بقى
-شاهي: انت...انت مش مصدقني ؟؟؟
-أدهم: بصي يا شاهي ، أنا زهقت الصراحة من لعب العيال بتاعك ده ، كل شوية عمالة تعملي أفلام وحوارات ومعرفش ايه ودي قالت ودي عادت مرة مع رزان في النادي ومرة مع يارا في الفيلا، وفي كل الأحوال بتطلعي نفسك الملاك البريء المظلوم دايماً .. انا مش عارف انتي باللي بتعمليه ده عاوزة توصلي لايه بالظبط ؟؟؟
-شاهي: هه
-ادهم: ريحي بالك كده ، وركزي أحسن في عيد ميلادك !
-شاهي: طب ... طب قولي انت جبتلي ايه هدية عيد ميلادي ؟؟
-ادهم: هه.. آآآ... هتعرفي بعدين ، تعالي يالا عشان تقطعي التورتة

..............
-عدلي : انا عاوز أتكلم مع يارا شوية يا رأفت ، هي فين ؟؟
-رأفت: بتغير هدومها وجاية
-عدلي: ماشي بس متنساش لازم أتكلم معاها
-رأفت: مش هاتقولي ليه ؟؟
-عدلي: هه .. آآآ... أنا .. آآآى... يعني كنت عاوز أطمن عليها وكده
-رأفت: ماشي ، ولو اني مش مقتنع باللي بتقوله ده ، اوعى يكون عندك عريس ليها ولا حاجة ؟؟؟
.........
كان أدهم بصحبة شاهي في طريقهما إلى منصة تقطيع التورتة حينما سمع والده يتحدث عن عريس ليارا و...
-ادهم في نفسه: عريس ليها !! لأ مش معقول ، ده أنا كده مش هلحق أخد فرصتي معاها.. والبت دي تغلبني بالساهل كده من غير ما أعرفها أنا مين ، مش ممكن !!
-شاهي: سرحان في ايه يا بيبي
-أدهم بضيق: مافي يا يارا !!
-شاهي: ع فكرة أنا شاهي مش الزفتة دي
-ادهم: هه .. شاهي مقصدش والله أنا بس آآآ... يعني مش مستحمل رزالتها وكده
-شاهي: ممم.. ماشي هعديهالك

كان ادهم يفكر في أمر ما .. يعلم ان هذا ليس وقته ولكنه حسم أمره عليه !
...........
-عدلي: هو في أحلى منها عروسة
-رأفت: لأ طبعااااا .. وبعدين أنا معنديش بنات إلا هي ، يعني يجيلها أحسن واحد في الدنيا وأنا أتشرط عليه براحتي
-عدلي: هههههههههههه ، لأ ده هي اللي تقعد وتشاور ع العريس اللي نفسها فيه وأنا أجيبهولها تحت رجلها
-رأفت: بقى كده .. بس قولي بجد انت عوزها في ايه يا عدلي ؟؟؟
-عدلي: آآآ... بيزنس .. ماأنت عارف أنا مش بحب أضيع وقت !
-رأفت: يبقى البيزنس يكون في الشركة مش هنا ...
-عدلي : تمام ..

.................................
نزلت يارا إلى الحفلة مرة اخرى بعد أن ارتدت الفستان الأرزق .. كانت تلك المرة تبدو كالأميرة الجميلة ، لفتت إليها الأنظار أكثر ، وتعدت هي أن تتبختر في مشيتها لتثير غيرة وحنق شاهي و...
-شاهي بضيق: شايف يا أدهم بتعمل ايه الزفتة دي
-أدهم: زفتة مين ؟؟
-شاهي: اللي ما تتسمى ، أهي ، انا مش عارفة جابت الفساتين دي منين ؟؟؟
-فريدة: البركة في عمك رأفت ، لولا أنه جابلها دول مكنتش لبست ولا عرفت طريق الفساتين وكانت يدوب لبست مريلة الطبخ ع انها الفستان ..!!!!
...........
تأمل أدهم شكل يارا بالفستان الذي اشتراه لها ، كان يبدو وكأنه مفصلاً ومصمماً خصيصاً لها ، بلي لقد خطفت أنظاره وقلبه ، وظل مشدوداً إليها و...
-عمر: الظاهر ان الفستان بتاعنا مالوش بخت يارا تلبسه ، أو لسه الدور مجاش عليه
-خالد: انا مش عارف هي هتلبسه امتى ؟؟؟ ده الحفلة قربت تخلص
-عمر: ايه رأيك اروح اقطعلها الفستان ده ؟؟؟
-خالد: وله انت اتجننت !!!
-عمر: وأهو بالمرة نشوفها لابسة ايه تحته
-خالد: الظاهر اني هفأعلك عنيك بدري بدري
-عمر: هييييح .. ده كل فستان بتلبسه أنأح من التاني ،أوعدنا يا رب

...............
اقترب يارا من شاهي وتعمدت أن تثير غضبها و...
-يارا وهي تقلد شاهي في طريقتها : اووه ، أنا مش عارفة أشكرك ازاي يا شاهي ، لولا اللي عملتيه ماكنش هيبقى عندي الفرصة إني ألبس الفستان ده .. أوووه
-عمر: انتي بتتكلمي كده ليه ؟؟؟
-يارا: بعوج بؤي زي شاهي
-عمر: لأ كده مش بتعوجي بؤك ، كده انتي جالك شلل !!
-شاهي: اوووف ، شايفة يا أنطي ؟؟؟
-فريدة: حسابك معايا يا رأفت بعدين ، بقى رايح تشتري للجربوعة دي فستان بالشكل ده
-أدهم: الصراحة الفستان تحفة عليكي
-يارا: شكراً ، البركة في عمي ، دايما مظبطني
-ادهم: عمك برضوه
-يارا: أه طبعاً ، اومال هتكون انت مثلاً ؟؟؟
-ادهم: مين عارف .. مش يمكن اطلع أنا اللي جايب الفستان !
-شاهي: أدهم ، انت بتقول ايه ؟؟؟
-أدهم: هه.. مافيش
-شاهي: طب يالا عشان أنا عاوزة أقطع التورتة
-فريدة بصوت عالي : يالا يا جماعة ، هنقطع التورتة

اجتمع الجميع حول التورتة الموضوعة بالقرب من المسبح ، وبدأ الغناء يعلو لشاهي ، استغلت شاهي وجود يارا بالقرب منها فبدأت تتحرك تدريجياً ناحيتها ، وما إن أطفأت شاهي الشموع ، حتى بدأت في تقبيل الجميع وتلقي التهنئات إلى أن وصلت ليارا ، فأوهمتها أنها تتحدث إليها حتى تأكدت أنها تقف بالقرب من المسبح ثم دفعتها بكل قوتها لتسقط يارا في المسبح و....
-الجميع: هابي بيرزداي تو يو... هابي بيرزداي تو شاهي ♫
-شاهي: ثانكس يا جماعة
-فريدة: عيد ميلاد سعيد يا شوشو
-شاهي : ميرسي يا أنطي
-ناهد: كل سنة وانتي طيبة يا حبيبتي
-شاهي: ثانكس يا مامي
-أدهم: هابي بيرزداي يا شوشو
-شاهي: ثانكس ادهوم .. بجد الحفلة ماكنتش هتبقى حلوة إلا بيك
-أدهم: ثانكس يا شوشو
-يارا: كل سنة وانتي طيبة ، دي عشانك
-شاهي: ميرسي ، بس أنا كنت عاوزة أقولك حاجة ع جمب كده
-يارا: خير
-شاهي وهي تأخذها بالقرب من المسبح: كنت عاوزاكي تعرفي ان موضوع العصير اللي اندلق ع فستانك ده كان آآآ.. آآآ
-يارا: مش قاصدك ؟؟؟
-شاهي وهي تدفعها بكل قوة : لأ ، كان قاصدي ، وده كمان
-يارا بصريخ: لأ .......!!!!
طشششششششششش ......
في مكان أخر بالحديقة ،،،،
-عدلي : انا مضطر أمشي الوقتي يا رافت ، كان نفسي بجد أتكلم مع يارا ، بس المدام تعبت
-رأفت: ولا يهمك ، أكيد هتتقابلوا في الشركة
-عدلي: ضروري ان شاء الله
-رأفت: بأمر الله
-عدلي: وكل سنة وبنت آآآ... يعني البنوتة الصغيرة طيبة وبخير
-رأفت: شاهي !
-عدلي: ايوه هي ، معلش اعذرني
-رأفت: ولا يهمك ، وانت طيب وبخير ... و ألف سلامة للمدام يا عدلي
-عدلي : الله يسلمك يا رب
...............
في سيارة عدلي ،،،
-رحاب: ليه خليتنا نمشي بدري يا عدلي
-عدلي: معلش يا رحاب ورايا حاجة مهمة لازم أتأكد منها ومكنش ينفع أستنى أكتر من كده
-رحاب: نفسي تنسى الشغل ولو لـ 5 دقايق بس
-عدلي: ماينفعش في الحاجة دي اني أنساها !!!!
-رحاب: أنا مش فهماك بصراحة
-عدلي: بعدين يا رحاب ..بعدين !!!
........................

عودة إلى الحفلة مرة أخرى،،،

-أدهم: انتي اتجنني
-عمر: ايه اللي عملتيه ده ؟؟؟
-ناهد: شااااهي
-خالد: لييييه كده
-فريدة: ههههههههههه أحسن
-شاهي: ده المكان الطبيعي لأمثالك الحقوديين والمخربين لحفلات أسيادهم
-يارا بصدمة : كح..كح... انتي ...انتي
أسرع عمر بمد يده هو وخالد لاخراج يارا من المسبح والتي رفضت مساعدتهم وخرجت بمفردها و...
-عمر: هاتي ايدك يا يارا
-يارا بضيق: لأ ..
-خالد: تعالي يا يارا معايا
-يارا: سيبوني في حالي

-ناهد: شاهي ، اللي عملتيه ده مايصحش !
-شاهي: لأ يصح يا مامي ، دي زودتها معايا وأنا ساكتلها من الصبح
-أدهم: انتي عارفة انك بوظتي الفستان بتاعها بعمايلك دي
-شاهي: ده خسارته فيها
..............
خرجت يارا من المسبح وهي تنظر بكل غل وكراهية لشاهي و...
-يارا: اوعي تكوني مفكرة انك لما تعملي كده أنا مش هلاقي اللي هلبسه ومش هكمل الحفلة ، بالعكس أنا عندي بدل الفستان أربعة ، وهغير وانزلك تاني ، شوفي بقى انتي عندك ايه !!!
-شاهي وهي تنظر لأدهم : أنا عندي كل حاجة مش بس فساتين يا شحاته ! أنا عندي أهل وأصحاب ، وقريب أوي خطيب ..!!
-أدهم بضيق: شااااهي
-فريدة: اوووه ، طبعاااا يا شاهي ، دي المناسبة الجاية أكيد
-شاهي: وأكيد هتكوني معزومة بس في المطبخ زيك زي أقل خدام عندنا ، لأنه ده المكان الطبيعي لأمثالك
-خالد بحدة : شاهي انتي اتجاوزتي حدودك
-فريدة: خالد ، ملكش دعوة ، هي بتقول الحقيقة !!
-خالد: حقيقة ايه يا ماما ، انها بتهزأبنت عمنا واحنا واقفين نتفرج ؟؟؟؟
-فريدة: دي مش بنت عمكم ، دي بنت الخدامة !!!
-ناهد: بس يا شاهي ، عيب كده مايصحش
-شاهي مكملة: بجد كانت فكرة حلوة ان أدهم يختار المكان ده بالذات عشان أعمل فيه عيد ميلادي ، عارفة ليه يا بتاعة انتي عشان أعرف اهزأك قصاد الناس كلها
-أدهم: انتي بتقولي ايه ؟؟؟
-شاهي: فكرك ان الحفلة اتعملت هنا مخصوص ليه ؟؟؟ عشان نعرفك قيمتك وسط الناس ، الفساتين مش هتغير حقيقتك !! هتعيشي وتموتي بنت خدامة !!!!
-يارا: انتو...انتو !! مش ممكن تكون بني آدمين !!
-فريدة: العقاب اللي يمشي مع أمثالك هو اننا نهزأك عمال على بطال قصاد الكل عشان يعرفوا انتي ايه ومكانك ايه ، وعمرك ما هتكوني واحدة مننا
-يارا: الحمدلله إن أنا مش واحدة منكم
-عمر: يارا !!
-يارا: أصلاً وجودي في البيت ده كان غلط من الأول !!!
-شاهي متجاهلة يارا : يالا يا جماعة نكمل الحفلة ، سيبكوا من كلام الشحاتين ده !!!

انصرفت يارا دموعها على خدها ، حاول عمر اللحاق به ولكنها رفضت أن تستمع له ، بينما عاتب خالد وأدهم شاهي على ما فعلت
-خالد: شاهي ، أنا مكونتش أتخيل انك بالشكل ده ، ايه مافيش في قلبك رحمة ، بدل ما تقوليلها شكراً ع هديتها ومجاملتها ليكي تهزأيها بالشكل ده ؟؟؟
-شاهي: اوووف
-أدهم: أنا مش مصدق انك تعملي كده يا شاهي ؟؟
-شاهي: لأ صدق !! أنا قرفت من عمايلها و..آآآ
-أدهم: بجد انتي انسانة مش طبيعية ، حاسبي !!
-شاهي: رايح فين يا أدهم ؟؟؟
-أدهم: ماشي
-شاهي: استنى بس يا أدهم ..
-أدهم: أنا تعبت من كده ، كان ممكن أعدي أي حاجة إلا انك تتعمدي تعملي ده ، لأ وكمان تقولي اني شريكك في اللي حصل
-شاهي: يالا بقى أهو اللي حصل
-ادهم: انتي عارفة بكلامك ده عملتي ايه ؟؟
-شاهي: سيبك منها ، وقولي فين هديتي ؟؟؟؟
-أدهم: ملكيش هدية عندي ، انا أصلاً مفتكرتش اجيبلك هدية
-شاهي: انت بتهزر صح ؟؟؟
-أدهم: لأ طبعاً ، أنا بتكلم جد
-شاهي: بس..بس أنا شوفتك جايبلي فستان وآآآ..
-ادهم: مكنش ليكي ، ده كان ليارا !!
-شاهي بصدمة وذهول : نعم ؟؟ لميييييييييين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-أدهم: ليارا !! ، وكان الفستان اللي هي لبساه ده !!!

......................
في غرفة يارا ،،،
دلفت يارا إلى غرفتها وهي تبكي بحرقة مما حدث و...
-يارا: وجودي هنا كان غلط من البداية ، أنا ليه أفضل أستحمل ده كله ، عشان خاطر مين ؟؟؟ الواحد ممكن يسامح في أي حاجة إلا في كرامته ، دي عندي تساوي كنوز الدنيا كلها

-عمر من خارج غرفتها: يارااااا ... افتحي يا يااااارا
-يارا: ابعد عني الوقتي يا عمر ، انا مش عاوزة أتكلم مع حد
-عمر: اهدي بس ، احنا عارفين ان شاهي بتاعة حركات ناقصة
-يارا: لو سمحت يا عمر ، انا عاوزة أقعد مع نفسي شوية
-عمر: طيب ، أنا هسيبك تهدي شوية وهرجعلك تاني

..................
في الحديقة ،،،،
-رأفت: في ايه اللي حصل ؟؟؟
-خالد: بابا انت كنت فين ؟؟؟
-رأفت: مافيش كانت بوصل عدلي صاحبي ومراته للعربية ورجعت ، اومال الدنيا سكتت كده ليه ؟؟؟
-خالد: شاهي بوظت الدنيا
-رأفت: عملت ايه؟؟؟
-خالد: وقعت يارا في البسين ، وهزأتها قصاد الناس وماما كانت مشجعاها ع الأخر !!
-رأفت: ايييه !! مش ممكن !!

..........................
-شاهي: يعني انت مجبتليش هدية ؟؟؟
-ادهم: ايوه ، أنا أصلاً نسيت اجيبلك أي حاجة
-شاهي: ايييه؟؟؟؟
-أدهم: كل اللي كان في بالي أجيب حاجة ليارا !!
-شاهي: لألألأ.. متقولش كده ، أنت عاوز بس تحرق في دمي وخلاص
-ادهم: ولعلمك أنا مش لوحدي اللي عملت كده ، أخوكي وخالد وعمر اشتروا فساتين ليارا عشان تكون مبسوط النهاردة ، يعني محدش فكر فيكي أصلاً !!
-شاهي: مش ممكن
-ادهم: انتي كنتي عاوزة حفلة ، واهي اتعملت ، كنت عاوزة لمة وأهي الناس جت واتفرجت بس عليكي انتي مش عليها
-شاهي: يا أدهم !
-ادهم مكملاً : الكل الوقتي عرف انتي ايه ، واحدة مش بيهمها غير اهانة الناس والتعالي عليهم ، واحدة مهمهاش انها أهانت بنت عمنا وه بتديلها هدية عيد ميلادها !! يعني كأنها أهانتنا لأ والمصيبة في بيتنا !!!
-شاهي: أنطي فريدة هي اللي آآآ... هي آآآ
-أدهم: انتي وماما زي بعض ! وللأسف مش هتتغيروا !!! أنا كنت مفكر انك غيرها ، أه بتحاولي تقلديها في طريقتها لكن انتي طلعتي أسوأ منها !!!!!
-شاهي :أنا ..أنا ...
-ادهم: أنا مش عارف أنا ليه بتكلم معاكي أصلاً !! وسعي من سكتي ، خليني أشوف اللي عملتيه !!! وروحي انتي هيصي مع ضيوفك ! عن اذنك
-شاهي: يا أدهم ماتسبنيش وتمشي .. أدهـــم .. يا أدهـــم !!!!!

ترك أدهم شاهي بمفردها ، وتوجه إلى داخل الفيلا ليتحدث إلى يارا ، ولكن عمر اخبره أنها ترفض الحديث الآن مع أي أحد و...
-أدهم: فين يارا ؟؟
-عمر: في اوضتها
-ادهم: انا طالع أتكلم معاها
-عمر: مش هترضى تسمعك أو ترد عليك
-أدهم: ليه ؟
-عمر: انا كنت لسه عندها وهي رفضت تتكلم معايا أو حتى تفتحلي الباب ، وقالتلي انها عاوزة تقعد شوية مع نفسها ، وأنا شوية وهطلعلها تاني
-ادهم: ممم..
-عمر: وبعدين انت عاوز أصلاً تطلعلها ليه ؟؟؟ مش كفاية انك ظبطت الليلة مع شاهي ؟ عاوز تحرق دمها بزيادة
-أدهم: وله ، اسكت خالص ، أنت مش فاهم حاجة
-عمر : لأ أنا فاهم كل حاجة ، انتو الاتنين اتفقتوا سوا ع يارا ، وعملتوها لعبتكم النهاردة ، نفسي أعرف استفدتوا ايه من ده ؟؟؟؟ غير بس انكوا كسرتوا بخاطرها وجرحتوها قصاد الكل
-أدهم بضيق: أنا معملتش حاجة !!
-عمر مكملاً: كل ده عشان فلتت من تحت ايدك
-ادهم وقد أمسك بياقة أخيه: اخرس ياله بدل ما أربيك
-عمر وهو يبعد يد اخيه : مش هخرس ، أنا هتكلم وأدافع عنها ومش هيهمني تعمل فيا ايه ، عارف ليه ؟؟؟ عشان أنا بحبها بجد من قلبي ومش بستحمل الهوا الطاير عليها ، ولولا انك أخويا الكبير كنت ..كنت آآآآ
-أدهم: انت بتقول ايه ؟؟؟ يعني ايه بتحبها ؟؟؟
-عمر: أيوه بحبها ، وأي حد هيتعرضلها أنا اللي هاقفله !!!
-ادهم: اطلع ياله ع أوضتك وسيبك من هبل العيال اللي بتقوله ده ، انت نسيت نفسك ،ده احنا لسه كنا بنغيرلك اللفة من كام يوم !!!
-عمر: لأ أنا مش عيل صغير
-ادهم وهو يدفع اخيه بقوة: امشي ع أوضتك !!!!

-رأفت مقاطعاً بحدة: ايه الكلام اللي بسمعه ده ؟؟؟
-أدهم: مافيش حاجة يا بابا
-رأفت: كل ده يحصل منك يا أدهم
-أدهم: انا معملتش حاجة
-رأفت: وانت يا عمر ؟؟؟ ايه الهبل اللي بتقوله ده
-عمر: ده مش هبل ، دي حقيقة
-ادهم: اطلع ع اوضتك يا عمر الوقتي
-رأفت: محدش هيطلع أوضته إلا لما احاسب كل واحد ع اللي عمله النهاردة وأولهم انت يا أدهم ... !!!!

....................
في الحديقة ،،،،
حاولت فريدة أن تنهي أجواء الاحتفال بكل هدوء حتى لا يلاحظ أحد اضطراب الأجواء خاصة بعد أن علم رأفت بما حدث ليارا وتوعده لشاهي وأدهم بالرد الشديد على ما حدث
-فريدة: شرفتونا يا جماعة
-أحد المدعوين: شكراً يا هانم
-ناهد: نورتونا والله
-شخص ما: ميرسي يا ناهد هانم ، وكل سنة والآنسة شاهي طيبة وبخير
-ناهد: وحضرتك طيب
-فريدة: ها يا ناهد معظم الناس مشيت صح ؟؟
-ناهد: ايوه ؟؟؟
-فريدة: انا مش شايفة شاهي ولا أدهم ولا حد من الأولاد
-ناهد : مش عارفة راحوا فين
-فريدة: ربنا يستر ، رأفت وشه كان باين عليه انه ناوي ع مصيبة
-ناهد: اللي حصل ماكنش يصح يا فريدة ، شاهي أه بنتي بس غلطت ، وانتي شجعتيها على ده ، لأ وكمان اتفقتوا مع أدهم ع كده !!
-فريدة: أنا مقولتش لشاهي تعمل كده ، أنا اتفاجئت باللي هي عملته
-ناهد: بس لومتيها ع ده ؟؟ لأ شجعتيها وانتي عارفة كويس ان جوزك هيضايق ويزعل من اللي حصل ، ده غير الكلام اللي هيتقال في النادي ع اللي حصل
-فريدة: عادي ، يومين والناس بتنسى !!!
-ناهد: انتي شايفة كده
-فريدة: أه طبعاً ، محدش بيفتكر حاجة ، يالا خلينا بس نسلم ع بقية الناس بدل ما أحنا وافقين كده !!!!!
................................
في غرفة يارا ،،،

قررت يارا أن تترك الفيلا وللأبد وبمعاونة عمر ..
-يارا في نفسها: أنا لازم اسيب الفيلا دي النهاردة ، مش لازم أستنى فيها ، لازم أرجع مطرح ماجيت ، كفاية أوي لحد كده ، بس هاخرج من هنا ازاي ؟؟ مين هيقدر يساعدني في ده ؟؟؟ ايوه ، مافيش إلا عمر ،هو الوحيد اللي هيقدر يساعدني ، أنا لازم اكلمه ، أيوه ، أنا ..أنا هطلبه ع الموبايل

......................
في غرفة المكتب ،،،،
-رأفت: اتبسطت دلوقتي لما يارا اتهزأت قصاد الناس ؟؟؟
-أدهم: ابداً والله يا بابا ، ده أنا حتى بهدلت شاهي ع اللي عملته وآآآ...
-خالد مقاطعاً: لأ الصراحة كتر خيرك
-رأفت: مفكرتش انها بني آدمة وليها مشاعر وأحاسيس وفوق ده كله يتيمة مالهاش حد إلا احنا !!
-ادهم: يا بابا آآآ...
-رأفت: محدش طلب منك انك تجي جمبها ، ياخي شوفتيني جيت قولتلك حبها لأ والنبي روح اتجوزها !!
-ادهم: بابا انت بتقول ايه ؟؟؟
-رأفت: أنا بقول اللي كان نفسي فيه ، كان نفسي يارا تتجوز واحد منكو يا أنت يا خالد
-خالد: آآآ.. بص يا بابا ، الحقيقة هو الموضوع ده مكنش في دماغي قبل كده .
-أدهم: هه ...
-عمر بضيق : واشمعنى هما ؟؟
-أدهم: بابا والله أنا مقصد أي حاجة من اللي حصلها ، أنا كنت واخدها في الأول مسألة تحدي معاها
-رأفت: واخدها مسألة تحدي ليه ؟؟؟ هتستفاد ايه ؟؟؟
-أدهم: آآآآ...
-عمر متدخلاً : عشان كان نفسه تبقى واحدة من حريمه ، بس الحمدلله يارا طلعت غيرهم وفلتت منه
-خالد مقاطعاً : بابا أنا كنت فعلا قبل كده مش بفكر في الجواز ، لكن من ساعة ما شوفت يارا وأنا آآآآ... آآ
-رأفت مكملاً : وأنت مستحلفلها !!
-خالد: لأ مش كده ، بس الحكاية اني كنت محتاج وقت اني آآآ...
-رأفت: ماشي ، أنا عارف ان حلمي من لحظة ما يارا جت تعيش معانا هنا أنها تتجوز حد من العيلة وتفضل معانا على طول ، بس مش معنى كده اني أوافق انها تتبهدل وع أيد حد من عيالي
-خالد: لالالالا .. الموضوع فيه سوء فهم يا بابا
-أدهم: أيوه
-عمر متدخلاً في الحوار بصوت مرتفع : بابا أنا عاوز اتجوز يارا
-رأفت: اييييه ؟؟؟
-خالد: نعم يا زفت ؟؟؟
-أدهم: ما طلعتش من البيضة وعاوز تتجوز ، اتركن ياله على جمب !!!

كانت فريدة على وشك الصعود إلى غرفتها حينما سمعت طلب عمر ، فأسرعت إلى غرف المكتب و...
-فريدة مقاطعة : ايييه اللي بسمعه ده يا عمر ؟؟؟
-عمر: أنا عاوز أتجوز يارا ، أنا بحبها ، أنا هحميها من أي حاجة
-رأفت: ولد انت اتجننت !!
-عمر: لأ أنا مااتجننتش أنا بحب يارا أوي ، وهتجوزها حتى لو عرفي ........
-فريدة: انت اتجننت ؟؟ ايه الكلام الي بتقوله ده ؟؟؟
-خالد: ابن امبارح بيقول عاوز يتجوز لأ وعرفي كمان !!!!
-أدهم: ده انت شاحت كل مصروفك مني !! عاوز تتجوز يا حيلتها ، لولا بابا وماما كان زمانك سامع كلام مايتوصفش !!!!!!
-رأفت: والله لو كنت كبير شوية يمكن ..يمكن كنت جوزتهالك
-عمر: طب ما أحنا فيها ، هو الفرق بينا كام سنة يعني ؟؟؟ 3 ، 4 ولا 5 حتى ، مش كتير أوي يعني ، وبعدين مش دي القضية !
-خالد: يا سلااااام ، بقى مش دي القضية ، طب وناوي ان شاء الله تصرف عليها منين ؟؟؟
-أدهم: من جيبنا طبعاً !! هو البيه حيلته حاجة
-عمر: لو سمحت أنا مسمحش ان حد يصرف على مراتي غيري
-ادهم: أوام عملتها مراتك !!
-خالد: لأ راجل ياض
-رأفت: بس كلكوا ، بطلوا هبل
-عمر: سيبوني أجرب حظي معاها ، أنا الوحيد اللي حاسس بيها ، وهي كمان حاسة بيا
-فريدة: حتى الواد صغير لفيت عليه يا بنت الشغالين
-رأفت بحدة: بسسسسسس .. فريدة كام مرة أقولك متقوليش عليها كده ؟؟؟
-عمر: أنا مش صغير يا ماما ، أنا راجل
-أدهم: بس ياله ، تحب أجيبلك المشمع من ع السرير ؟؟؟
-رأفت: فريدة لأخر مرة بحذرك ، يارا خط أحمر متجيش جمبها ، دي بنت أخويا ، فاهمة بنت أخويا !!!!
-فريدة: أنا بقول الحقيقة اللي انت بتنكرها ، دي بنت الخدامة بتاعتي ، عارفها !!! عاوز الوقتي تجوزها لحد من عيالي ، دي ..دي بنت شوارع ، دي تربية خدامين كل وظيفتها انها توقع الرجالة وبسسس
-رأفت وهو يصفع فريدة : اخرسي !!!!!!!!
-أدهم بصدمة : بابا !!!
-خالد بضيق : بابا، ايه اللي بتعمله ده
-فريدة بغضب: انت بتضربني عشانها ؟؟؟ بتضرب مراتك عشان واحدة من يوم ما جت عندنا جابت الخراب لينا
-رأفت وهو يحاول ان يضرب فريدة مرة أخرى : وأموتك كمان
-فريدة: بعد العمر ده كله بتمد ايدك عليا ، ولسه ياما هنشوف طول ما الزفتة دي معانا !!!!!
-رأفت: ده اللي كان المفروض أعمله من زمان
-أدهم: ازاي تمد ايدك ع ماما يا بابا ؟؟؟
-فريدة: شايفين أبوكو ؟؟ هانت عليه كل حاجة وبيمد ايده عليا !!
-رأفت: وأموتك يا فريدة لو اتكلمتي عليها نص كلمة
-فريدة: أهو ده اللي كان ناقص
-خالد: دي مش طريقة تفاهم يا بابا ، كله إلا كده!
-رأفت: غلبت أفهمك واقولك ان دي بنت اخويا ويتيمة .. اخويا رفعت اللي ضحى بحياته عشاني ، نسيتي كل ده وفاكرة بس انه اتجوز خدامة ، نسيتي ان لولاه كان زماني أنا مكانه ؟؟؟
-خالد: ايه اللي بتقوله ده يا بابا ؟؟؟
-فريدة: أخوك هو اللي اختار بمزاجه يعمل ايه ، ولأ مش هنسى انها بنت خدامتي ، ايوه خدامتي اللي كنت بعطف عليها ، عرفت ازاي تلف ع أخوك وتساوي راسها براسي ، وده اللي بنتها جاية تعمله الوقتي مع عيالي ، حتى أصغرهم !!
-عمر: ماما يارا مالهاش دعوة بده كله ، أنا بحبها من قلبي
-ادهم: وجع في قلبك ، مش شايف أبوك وأمك بيتخانقوا وتقولي بحب البت دي
-رأفت: ويها ايه لو اتجوزت حد من العيال ؟؟؟
-فريدة: فيها ايه ؟؟؟ فيها انك بتعمل اللي اخوك عمله وتخلي الشغالين راسهم براسي !!! أه لو بابا كان عايش مكنش سمح بده كله
-عمر: ماما بطلي تتفرجي ع فيلم الأيدي الناعمة كتير ، الزمن ده خلص من قرن !!
-رأفت: ولعلمك بقى أنا هدي ليار أكتر من حقها وزيادك ، واللي عندك اعمليه
-فريدة: انت واحد مفتري ونسيت كل حاجة عملتها عشانك ووقفتي معاك وعاوز تضيع ده كله وتديه للي ماتسواش
-رأفت: اه ، أنا مفتري ، و كلمة كمان وهتشوفي الوش التاني يا فريدة !!!
-فريدة ببكاء: شايف يا أدهم ابوك ؟؟ شايف يا خالد ؟؟ ع أخر الزمن امكم بتتهان قصاد عينكم ومحدش فيكو بيتكلم !!!

-شاهي من خارج الغرفة : أنطي فريدة ، مالك بتعيطي ليه؟؟؟
-ناهد: خير يا جماعة في ايه اللي حصل
-فريدة: تعالي يا ناهد شوفي اللي بيحصلي ع أخر الزمن
-ناهد: طب اهدي بس يا فريدة
-شاهي: مالها أنطي فريدة يا ادهم ؟؟؟
........

ثم رن هاتف عمر ، فوجد أن المتصل هو يارا ، فانسحب هدوء من الغرفة ليجيب عليها و...
-عمر هاتفياً: ألووو .. أيوه با حبيبتي
-يارا: عمر أنا عاوزاك
-عمر: وأنا كمان والله
-يارا: طب اطلعلي يا عمر بسرعة من غير ما حد يحس بيك
-عمر: اوك ، هتلاقيني قصادك

التفت عمر ليجد أن الحوار مازال دائراً في المكتب بين أفراد عائلته ، فتوجه على الفور إلى غرفة يارا
..............................

في غرفة يارا ،،،
طرق عمر باب الغرفة ، ففتحت له يارا وادخلته وتأكد من احداً لا يتبعه ثم ...
-يارا : عمر أنا عاوزة أهرب من هنا
-عمر: ايييه ؟؟
-يارا: وعاوزاك انت اللي تساعدني في ده
-عمر: انتي بتقولي ايه
-يارا: أنا ماينفعش أقعد في البيت ده أكتر من كده ، أنا لازم أهرب من هنا فوراً
-عمر: بس... بس آآآآ
-يارا: عمر انت الوحيد اللي فاهمني في البيت ده وعارف أد ايه انا بتعذب بوجودي هنا ، يرضيك أفضل كده ملطشة للي يسوى واللي مايسواش ؟؟؟
-عمر: لأ طبعاً ميرضنيش ، وبعدين أنا موجود جمبك أقدر أحميكي منهم
-يارا: أنا عارفة ده يا عمر ، بس انت ..انت لوحدك
-عمر: لأ أنا مش لوحدي أنا معايا ربنا
-يارا: ونعمة بالله ، بس مش هينفع أفضل هنا أكتر من كده ، أنا هاموت لو فضلت اعدة أكتر من كده هنا ، يرضيك ده يا عمر ؟؟ يرضيك اني أموت ؟؟؟
-عمر: بعد الشر عنك إن شاء الله البت شاهي
-يارا: انت أقرب حد ليا في البيت ده ، أرجوك يا عمر ساعدني أهرب من هنا ، صدقني أنا مش عاوزة حاجة ، صدقني والله ، أنا هاسيب كل حاجة ، انا همشي بالهدمة اللي عليا ، بس أخرج من هنا
-عمر وقد أخذ يفكر فيما تقوله : مممم...
-يارا: عمر وجودي كل يوم هنا بيدمرني نفسياً ، أنا هرجع من مكان ماجيت ، هاعيش حياتي وهنسى الفترة دي من عمري ، مش هفتكر بس إلا انت
-عمر: بس يا يارا أنا ...أنا بحبك
-يارا: انت لو بتحبني بجد مش هترضى ان حد يتعرضلي بكلمة ، فمابالك بقلة قيمة وتهزيق
-عمر: ماشي يا يارا ، أنا موافق اني أساعدك
-يارا: ربنا يخليك ليا يا عمر ، انت بجد أنقذت حياتي من الجحيم اللي هنا
-عمر: انا يهمني يا يارا انك تكوني مرتاحة وبعيدة عن أي أذى
-يارا: أنا قولت من الأول انك الوحيد اللي هتقدر تساعدني
-عمر: طيب بصي عشان محدش ياخد باله خليكي قافلة ع نفسك، و جهزي نفسك واستني مني تليفون ، وأنا هتصرف وأخرجك من هنا
-يارا: ماشي
-عمر: ولو حد جه يكلمك ، أي حد ، قوليله انك تعبانة وهتتكلمي معاه الصبحية
-يارا: تمام
-عمر: وخليكي مستعدة لاتصالي
-يارا: أوك
-عمر: ممم.. أنا هكلم رامي وهنتصرف
-يارا: عمر أنا مش عارفة أقولك ايه ، بجد انت فعلا راجلي اللي في البيت ده
-عمر: ياما كان نفسي أبقى راجلك طول العمر
-يارا: انت هتفضل كده دايماً في نظري
-عمر: طب يالا جهزي نفسك اوام
-يارا: حاضر

.......................
في غرفة فريدة ،،،،
-ناهد: انتي السبب في اللي حصل ده يا شاهي
-شاهي: أنا السبب ازاي يا مامي ؟؟
-ناهد: لو مكونتيش وقعتي يارا كان زمان الليلة عدت ع خير
-شاهي: والله هي اللي جلبت لنفسها ، وأنا معملتش حاجة ، ماشي !!
-ناهد: أنا لازم أبلغ جاسر باللي حصل
-شاهي: مامي مش لازم يعني يعرف
-ناهد: لأ لازم يعرف ، ولا عاوزاه يتفاجيء لما حد يجي يعاتبه ؟؟؟؟
-شاهي : يوووه !! والله هو لو عرف هيجي عليا أنا ومش هيلوم السنكوحة دي
-ناهد: بكرة الصبح هنرجع فيلتنا ، قعاد أكتر من كده هنا معدتش ينفع !!
-شاهي : اووف
..............
في غرفة المعيشة ،،،،
-فريدة: يرضيك يا أدهم اللي حصلي ؟؟
-ادهم: لأ طبعاً يا فيرووو
-فريدة: شايف أبوك عمل فيا ايه وانتو موجودين ، أومال لو لوحدنا كان ممكن يموتني ! وكله بسبب البت دي
-أدهم: ماما أنا تعبت وزهقت من الحكاية دي
-فريدة: وأنا أكتر منك ، نفسي أفتح عيني وألاقي البت دي طلعت منها ، نفسي ملاقيهاش قصادي ، نفسي يجيلها حديطلع عينها وعين اللي جابوها ع كل حاجة هي عملتها فيا
-ادهم: ممممم...
-فريدة: انت مش عارف يا ادهم امها عملت فيا ايه زمان ، وبنتها جاية تعيد ده تاني معاكو ، أمها دي كانت عاوزة تخرب بيتي أنا وأبوك ، فاهم ؟؟ كانت بترسم ع أبوك وأنا اللي كنت بقفلها
-أدهم: ايه اللي بتقوليه ده يا ماما ؟؟
-فريدة: الحقيقة اللي أبوك مش عاوز حد فيكو يعرفها ، بنت الخدامة نجاة كانت راسمة ع ابوك في الأول ولما ما ادهاش ريق حلو ، دارت على عمك وضحكت عليه ، أمها أصلاً ماشيها كان بطال
-ادهم: ماما .. بلاش الكلام ده !!!
-فريدة: دي الحقيقة ، ولو مش مصدقني تقدر تسأل ناهد اختي هي هتأكدلك كلامي ..
-ادهم: أنطي ناهد !!!!
-فريدة: وزي ما أمها عملت مع أبوك ، البت دي بتعمل معاكو ، بتخرب عليكو كلكو ، داخلة عليكو من سكة انا يتيمة وبنت عمكو ومش طمعانة في حاجة وهي بتلف ودور عليك أنت وأخوك ، حتى عمر الصغير اللي لسه مايعرفش حاجة قدرت تضحك ع عقله ...
-أدهم: هه
-فريدة: والله أعلم ناوية ع ايه تاني ، هي الوقتي عارفة ان ابوك غلبان وطيب ويمكن تقنعه انه يكتبلها كل أملاكنا ولا الفيلا كمان ، مش بعيد تلاقيها بعد كده طردتنا من الفيلا !!!!
-أدهم: ماما الكلام اللي بتقوليه ده مايخشش العقل
-فريدة: عشان انت مش شايف الحقيقة اللي انا شايفها ، يوم ما البت دي مش هتلاقي منك انت ولا اخوك راجى هتدور ع حد تاني
-أدهم: ايه ؟؟
-فريدة: ايوه ، هي كل همها الفلوس وبس .. انت أو أخوك ايه بالنسبالها غير كنز فلوس ماشي ، طب....طب فكر معايا كده ، انت واحد محبوب من كل البنات ، أقل واحدة تتمنى منك نظرة رضا ولا حب ، هي عارفة كويس انك بتحب البنات وبتعاملهم كويس ، هي حبت تلفت نظرك ، فعملت ايه ؟؟ اتجاهلتك فخليتك تركز معاها
-أدهم: مممم..
-فريدة: تفتكر هي لو كانت بتكلمك زي ما بتكلم الكابتن سليم ولا غيره من اللي نعرفهم او منعرفهمش كانت هتفرق معاك ؟؟
-ادهم: لأ
-فريدة: هي عرفت تلعب ع الحتة دي عشان تشدك ليها ، وبالنسبة لأخوك خالد ، ده بقى مالوش غير في الشغل وبس
-ادهم: ايوه ، هو مش بتاع حب وكلام من ده
-فريدة: هي بقى دخلتله من سكة الشغل ، رسمت ع أبوك انها عاوزة تتعلم الشغل وتدرب على ايد خالد ، طب ما كان ممكن تدرب على ايد اي حد تاني ، اشمعنى خالد بالذات ؟؟؟
-ادهم: أها
-فريدة: عشان خالد بتاع شغل ، واكيد هتلفت نظره لما يلاقيها زيه بتاعه شغل ، تقدر تقنعني في واحدة المفروض عندها أملاك تستحمل بهدلة واهانة من أخوك في الشغل إلا ان كانت راسمة عليه هو التاني
-ادهم: أه صح ، محدش فعلاً بيستحمل خالد في الشغل، أنا كنت مستغرب هي ازاي مستحملاه
-فريدة: كل دي خطط رسمتها مع جدتها عشان توقعكوا في شباكها !! وأخرتها أخوك اللي مايعرفش حاجة ضحكت عليه ولعبت بمشاعره وخليته زي الخاتم في صباعها
-أدهم: هه
-فريدة: وأهي تكون بده ضمنت أن الكل حواليها ، وتقدر تتجوز أي حد فيكو وتكوش ع كل حاجة .. ماهي مش معقول تطلع من المولد بلا حمص
-أدهم: لأ مش معقول
-فريدة: طب ركز كده يا أدهم ، من يوم ماهي جت هنا وحال البيت ده اتشقلب !!
-أدهم: أنا.. أنا ...
-فريدة: بكرة تلاقيها لو معرفتش ترسم ع حد فيكو تلف وتدور ع جاسر اخو شاهي
-ادهم: نعم ؟؟ جاسر ؟؟؟
-فريدة: ايوه ، ماتستبعدش أي حاجة !!!!
-أدهم بتوعد : لو اللي بتقوليه ده صح يا ماما ، يبقى أنا مش هرحم البت دي ، وهاعرف ازاي اطلع منها القديم والجديد !!!
...................

نسق عمر مع صديقه رامي بحيث ينتظرهم بجوار الفيلا ، ثم اتصل بيارا هاتفياً حنما تأكد من عدم وجود أي أحد و...
-عمر هاتفياً: الووو ، أيوه يا يارا
-يارا: ها يا عمر ؟؟؟ ايه الاخبار
-عمر: كله تمام ، الجو عندي هادي ، عاوزك تتسحبي وتطلعي من باب أوضتك ع باب المطبخ اللي بيطل ع الجنينة الورانية ، هتلاقيني مستنيكي هناك
-يارا : اوك

بالفعل خرجت يارا من غرفتها ، ومشيت بهدوء إلى أن وصلت للمطبخ ، ثم فتحت الباب الخلفي وتوجهت إلى الحديقة الخلفية
-عمر هامساً : بسس.. بسسسس
-يارا وهي تلتفت : هه
-عمر مشيراً بيده إليها : ياراااا .. أنا اهوو
-يارا وقد توجهت ناحيته : ايوه يا عمر
-عمر وهو يعطيها سويت شيرت أسود اللون : خدي ده يا يارا
-يارا: ايه ده ؟؟
-عمر: ده سويت شيرت البسيه وغطى وشك ، وتعالي ورايا
-يارا : اوك
-عمر : بسرعة من هنا
-يارا: احنا هنعمل ايه بالظبط
-عمر: بصي احنا هنط من ع السور اللي من ورا ، أنا دايماً بزوغ من الحتة دي ، وبعدين رامي هيكون مستنينا بره ، هخليه يوصلنا لمحطة السوبر جيت ومن هناك تاخدي أول تذكرة وترجعي ع الغردقة
-يارا بفرحة : أنا مش عارفة اقولك ايه ؟؟
-عمر: خلي الأحضان والبوس أما نوصل المحطة ان شاء الله ، أهم حاجة الوقتي اخرجك من هنا ..!!
-يارا: اوك
*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثانى والعشرون من رواية الفريسة والصياد بقلم منال سالم
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من القصص الرومانسية
حمل تطبيق قصص وروايات عربية من جوجل بلاي
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة