-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية سجين عينيها بقلم فاطمة عادل - الفصل الرابع

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة فاطمة عادل ؛ وسنقدم اليوم الفصل الرابع من رواية سجين عينيها بقلم فاطمة عادل هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية سجين عينيها بقلم فاطمة عادل - الفصل الرابع

رواية سجين عينيها بقلم فاطمة عادل

رواية سجين عينيها بقلم فاطمة عادل

إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية سجين عينيها بقلم فاطمة عادل - الفصل الرابع

 (في المستشفي)

ادم انهي اتصاله وجلس بجوار ريم .. وجدها تفتح عينيها

ادم:ريم انتي كويسه

ريم بصوت خافت :اي اللي حصل..فين حجابي..ازاي تقلعوني الخمار ثم نهضت فجأة واحست بألم

ريم بدموع:اها

ادم بلهفه:انتي كويسه

ريم:لو سمحت اطلع بره وابعتلي حجاب مع اي ممرضه وبعدين ادخل

ادم اومأ برأسه ثم خرج

وعاد بحجاب

ادم:اتفضلي

ريم:شكرا يا بشمهندس

حاولت ريم ان ترتديه ولكنها لم تستطع

ادم:هساعدك.

ريم اومأت براسها

ادم:بيتلبس ازاي ده

ريم:اوعي ايدك انا هلبسه

وحاولت ولكنها لم تستطيع فذراعيها الاثنان مصابون ولا تستطيع انا تحركهم

ادم:اوعي ثواني

ثم جرب وظبطت معه

ادم بابتسامه:هاا واخيرا

ريم ابتسمت:شكرا ثم اكملت اي اللي حصل

ادم:انا لقيتك بتجري وباصه وراكي في الضلمه..وخبطك بالعربيه..انا اسف اني طلعتك في وقت زي ده.

ريم:لا يا بشمهندس دا قدر ومكتوب

ادم:هنادي الدكتور يطمني عليكي

ريم:تمام ماشي

ذهب ادم ثم عاد ومعه الدكتور..دلفوا الي الغرفه

الدكتور:هااا يا قمر .. اخبارك اي دلوقتي.

ريم برضا:الحمدلله كويسه

الدكتور:هبعتلك اكل يا ادم باشا لازم تأكلها علشان تاخد العلاج

ادم:تمام يا دكتور

خرج الدكتور..وساعد ادم ريم للجلوس..ووضع خلفها الوساده ..وجلس علي الكرسي.

ادم:هاا بقا مقولتليش كنتي بتجري ليه كده.

ريم:انا كنت ماشيه لقيت ورايا 3 شباب..حاولوا حاولو

ادم : ايه اللي حصل

ريم : حاولوا يقطعوا طريقي فجريت

ادم بأسي:انا السبب في كل ده..ياريتني مخرجتك

ريم:قولتلك مره دا قدر ومكتوب

ابتسم ادم لهاا ثم دلفت الممرضه ومعها الطعام

حاولت ريم انا تأكل ولكنها لم تستطع فأطعمها ادم بيده..

.......

(في منزل الحاج سعد)

دلف امين الي البيت

حنان:ها يا ابني معرفتش حاجه عنها.

امين:للاسف لا يا امي

الحاج سعد:هتكون راحت فين بس.

حنان ببكاء:دي بقالها يومين..احنا السبب يا ابو امين..كنا هنخليها تتجوز واحد قد ابوها

الحاج سعد:كنا هنعمل اي..انتي عارفه الحاج فتحي واللي ممكن يعمله لو رفضنا

حنان:يارب استرها معاها..ورجعها لينا سالمه يارب

امين والحاج سعد في صوت واحد:اللهم امين

نتعرف علي امين:-شاب وسيم يعمل بالاراضي الزراعيه 27 سنه وكان يعتبر ريم اخته بحق

........

(في مدرسه ساره)

خرجت من المدرسه في طريقها الي المنزل...وجدت جنا امام المدرسه حزينه

ساره:جنا يا حبيبتي مفيش حد جيه اخدك

جنا بحزن:لا المفروض ان بابي هييجي ياخدني

ساره:خلاص انا هستنا معاكي بابي

جنا بفرحه:شكرا يا ميس

ساره ضمتها ووجدت انه الوقت المناسب لتخبره عن حال ابنته وكم هي حزينه

......

(نرجع للمستشفي بقا)

ادم يطعم ريم..فطرق الباب ودلفت عائله ادم

رقيه:اي الدلع دا كله ههههه....الف سلامه عليكي يا ريم

محمد:الف سلامه عليكي يابنتي

ريم:الله يسلمكو

جلست رقيه علي الفراش بجانب ريم واستاذن محمد وذهب الي عمله...وبعدها دلفت عبير ومني

عبير ومني:الف سلامه عليكي يا حبيبتي

ريم:الله يسلمك يا بيبو

مني:عامله اي دلوقتي

ريم:الحمدلله ياطنط..بس مكانش لازم تتعبوا نفسكوا وتيجوا

مني:ولا تعب ولا حاجه انتي زي رقيه..ثم اكملت..روح ريح شويه يا ادم وخد دش كده وغير لبسك ده واحنا هنا مع ريم

ادم:حاضر عن اذنكو

..وتركهم وخرج فهو لم ينام من امس اليوم

وظلت ريم تتحدث مع بيبو ورقيه ومني وقصت لهم ما حدث

......

(نرجع للمدرسه للي واقفين مستنين والد جنا)

لم ينتظروا كثيرا واتي والدها نزل من سيارته وذهب اليها

عزت:انا اسف يا حبيبتي اتاخرت عليكي.

جنا:ولا يهمك يا بابي..ميس ساره وقفت معايا لحد ما تيجي.

عزت:شكرا لحضرتك يا ميس.

ساره:لا شكر علي واجب..انا عايزه حضرتك في موضوع مهم

عزت:خيير اتفضلي

ساره:روحي يا جنا استني بابي في العربيه

جنا ذهبت وصعدت الي السياره

عزت:خير يا مدام

ساره:بصراحه يا استاذ خلافك انتا ووالدة ريم عاملها مشكله..وهي خايفه جدا انكو تنفصلوا.

عزت:نعم..هي قالتلك كده

ساره:ايوه هي عايشه في كابوس..اصبروا علشان جنا وبلاش تتخانقوا قدامها..هي طول الوقت معزوله عن صحابها..وبتفكر في الموضوع ده

عزت:تمام انا بشكرك جدا عن اذنك

وذهب عزت..وذهبت ساره الي منزلها..

......

(في شركة الشرقاوي)

دلفت السكرتيره الي مكتب سيف

السكرتيره:في واحده بره عايزه تقابل سيادتك..جايه علشان شغل

سيف:طيب دخليها

دلفت آيه الي الداخل

آيه بإبتسامه:السلام عليكم

سيف شرد في ابتسامتها

آيه:احم احم

سيف:وعليكم السلام اتفضلي

جلست ايه

سيف بدون ان ينظر اليهاا:ال cv بتاع حضرتك لو سمحتي

آيه:اتفضل

سيف نظر الي ال Cv تمام كويس جدا

آيه:ايوه حضرتك

سيف:تمام تقدري تستلمي الشغل من بكره..حضرتك هتتعيني في الحسابات

آيه بإبتسامه ساحره: تمام شكرا لحضرتك عن اذنك

ياترا اي اللي هيحصل بين ادم وريم؟!؟

واي اللي هيحصل ل آيه مع ادم؟!؟

وعيلة ريم اللي في المنصوره هيعملوا اي؟!؟

ووالد ووالده جنا هينفصلوا ولا لا ؟!؟

........

(في قصر الشرقاوي)

ادم وصل الي القصر وجد مرات عمه عواطف ويارا جالسين يستمعون الي التلفاز...صعد الي غرفته بدون اي كلمه...دلف الي الحمام..اخذ حمامه المنعش...ثم خرج ودلف الي غرفه الملابس...ارتدي بدله سوداء...وقميص ابيض...ثم ارتدي حذائه..وساعته..ووضع عطره المفضل..ثم نزل واخذ عربيته ال Jeep وذهب الي المستشفي...ليطمإن عليهاا...دلف الي الغرفه

نظرت له ريم وابتسمت فكان وسيم جدا

مني:ايه يا ابني اللي جابك..مريحتش شويه ليه.

ادم:عندي اجتماع في الشركه..بس قولت اعدي اشوفكوا لو عايزين حاجه.

مني:لا يا حبيبي..روح انتا شغلك.

ادم نظر الي ريم التي وضعت عينيها ارضا:ماشي عن اذنكو

وذهب الي شركته..ودلف الي الداخل..وكالعاده يسمع همسات الموظفين اعجابا به..صعد الي مكتبه

ادم للسكرتيره:ابعتيلي قهوتي

السكرتيره:حاضر تحت امرك يا فندم

دلف الي الداخل ثم بدأ يراجع الملفات..ثم دلفت السكرتيره بالقهوه

السكرتيره:اتفضل يا فندم..اي خدمه تاني

ادم:الاجتماع مع شركة.....كمان قد اي

السكرتيره:كمان ساعه بالظبط يا فندم

ادم:هاتيلي ملف الصفقه بتاعت الشركه البريطانيه.

السكرتيره:حاضر يا فندم..عن اذنك

خرجت السكرتيره وتركت ادم شاردا بها

........

(في عياده ادهم)

ادهم:ايوه يا سيف خير رنيت عليك الصبح كنت عايزك تجيبلي حاجه من البيت مردتش.

سيف:كنا في المستشفي.

ادهم بقلق:مستشفي ليه اي اللي حصل

سيف:ريم عملت حادثه وهي في مستشفي.......

ادهم بحزن :يا خبر امتا ده

سيف:امبارح بالليل

ادهم:طيب انا هروح اطمن عليها..سلام

سيف سلام

ادهم استدعي الممرضه

الممرضه:ايوه يا دكتور

ادهم:الغي كل الكشوفات..انا مش هشتغل انهارده

الممرضه:بس في عمليه ولاده انهارده

ادهم:اجليها لبليل

ثم اخذ مفاتيح سيارته وذهب الي المستشفي

........

(في قصر الشرقاوي)

عواطف ويارا كانو يتابعون التلفاز

عواطف:انا مش عارفه مهتمين بيها كدا ليه.

يارا:عادي يا ماما

عواطف:خليكي قولي عادي لحد ما هتخطف منك ادم.

يارا:ادم اصلا مش بيعتبرني غير اخته هو قالها ليا صريحه

عواطف:خليكي موكوسه كده

ثم تركتها وذهبت

وظلت يارا تفكر ب ادم..وكم انها تحبه من طفولتها.

.........

(في منزل الحاج سعد بعد اذان العصر)

سلمي دقت الباب وفتحت لها حنان

حنان:اتفضلي يا حبيبتي

سلمي:يزيد فضلك يارب

ثم دلفت الي الداخل وجدت الحاج سعد وامين جالسين

سلمي: السلام عليكم

الحاج سعد وأمين:وعليكم السلام

سلمي بتوتر:بصراحه يا عمي يعني

الحاج سعد:في اي يا بنتي اتكلمي

سلمي:انا عارفه ريم فين

نظروا لها جميعا ثم اكملت:ريم نزلت القاهره تدور علي اهلها

حنان بدموع:لوحدها..يارب رجعها يارب..دي مكانتش بتطلع من البيت

امين :طب انتي ليه مقولتيلناش قبل كده

سلمي:بصراحه هي قالتلي مقولش مكانها..بس مش عاين عليا اشوفكوا بتدوروا كده..وبعدين البلد كلها طلعت عليها سمعه مش كويسه..فعلشان كده قولتلكوا مكانها علشان توصلولها.

الحاج سعد:يلا يا امين هننزل انا وانتا القاهره..وهنرجع بيها ان شاء الله

حنان:الليل هيدخل اهو خليكو لبكره انزلوا اول النهار

امين:انتو فاكرين القاهره صغيره..دي كبيره جدا..مش هنلاقيها باي شكل.

الحاج سعد:انا عارف انها كبيره بس هنعمل اي

سلمي:هي كانت قالتلي انها اول ما تجيلها فرصه هتكلمني.

حنان بدموع:يارب احفظها يارب

........

(في مكان مهجور )

الرجل الاول:هاا اي الخطه

الفتاه:هنقتله

الرجل الثاني:هنقتله بس هنبين انها حادثه

الفتاه:يبقا اتفقناا

نتعرف عليهم

الرجلان:-لديهم شركه منافسه ل ادم .. وادم يكسب الصفقات دائما ..لذلك يريدون ان يتخلصوا منه

الرجل الاول:-سمير

والثاني:-سامح

والفتاه:-كانت تحب شريكهم الثالث في الشركه..وحاول قتل رقيه اخت ادم..لكن ادم علم انه كان يريد ان يقتل اخته .. ف قبض عليه..وثبت عليه اتهامات كثيره .. فاتعدم .. وهذه الفتاه كانت حبيبته..ف انضمت لسمير وسامح لكي يقتلوه..واسمها ميار

_قرروا ان ينفذوا خطتهم بعد 5 ايام بعد ما يراقبوا ادم جيدا ويعرفوا تحركاته

.........

(في المستشفي)

ادهم وصل المستشفي..دخل الاستقبال

ادهم:في مريضه هنا بإسم ريم جت امبارح في حادثه

موظفة الاستقبال:ايوه يا فندم..في اوضه 27 في الدور الرابع

ادهم:شكرا

وصعد بالاسانسير حتي وصل الي الغرفه طرق الباب ودلف الي الداخل

ادهم:الف سلامه عليكي

فزعوا جميعا فلم يشعروا بدلوفه

رقيه:ايه يا ابيه..حيلك حيلك..خضتنا

ريم ابتسمت:الله يسلمك يا بشمهندس

وجلس معهم وقصت رقيه له ما حدث

دلفت الممرضه الي الداخل

ثم وجهت كلامها لرقيه:عن اذنك هشيلها المحلول

رقيه اومأت برأسها وقامت

......

(في شركة الشرقاوي)

انهي ادم اجتماعه ثم ذهب الي القصر ليبدل ملابسه..ويذهب لها لكي يطمئن عليها

وبينما وهو عائد في طريقه..وقف بسيارته فجأه في.....

يتبع.......

يا ترا اي اللي حصل؟!؟

وادم وقف العربيه ليه؟!؟

كل ده هنعرفه الحلقه الجايه .. التصويت وكومنت برأيكم

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الرابع من رواية سجين عينيها بقلم فاطمة عادل
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة