-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

قصة قلبي ادمن قسوتك بقلم أمنية أيمن - الفصل الأول

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع قصة رومانسية جديدة للكاتبة أمنية أيمن والتى سبق أن نشرنا لها رواية أحببنى ولكن علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الأول من  قصة قلبي ادمن قسوتك بقلم أمنية أيمن.

قصة قلبي ادمن قسوتك بقلم أمنية أيمن - الفصل الأول


تابع من هنا: روايات إجتماعية
قصة قلبي ادمن قسوتك بقلم أمنية أيمن

قصة قلبي ادمن قسوتك بقلم أمنية أيمن - الفصل الأول

 كان يجلس ادهم وحيدا في مكتبه شارد الذهن يفكر ماذا سوف يفعل بتلك المشكله الكبيره التي وقعت على عاتقه فوالده يعيش منذ فعلت والدته على امل ان يجدها ولكنها قد ماتت (بصو دي المشكله الكبيره وفي نفس الوقت اول سبب خلى ادهم يكره الستات)

امه اصلا امريكيه الاصل عينيها خضراء شعرها دهبي شفايفها حمرا بشرتها بيضه زي الثلج قمر بالكربون وكان والد ادهم بيجهز صفقه في امريكا وقابلها وحبها وهي حبته وطبعا بما انه مسلم يقدر يتزوج من اي ديانه وهي وافقت انه يفضل على دينه وهو وافق انها تفضل على دينها لاكن بشرط ان مافيش رجوع لامريكا لاي سبب من الاسباب حتى لو كان زياره لاهلها وهي وافقت علشان بتحبه وفعلا سافروا مصر وخلفت ادهم بس اكتشفت حاجه مهمه اوي ان هي عمرها ما حبت والد ادهم ممكن تكون كانت مبهوره معجبه عاوزه فلوسه اي حاجه الا بتحبه وبعد ٤ سنين خلفت مليكه كانت نسخه طبق الاصل من قمر والدة ادهم وفي يوم بعد ٣ سنين من ولادت مليكه والد ادهم صحي من النوم ملقهاش جمبه دور عليها في كل حته وملقهاش وفضل يدور عليها عشان يطلقها وياخد بنته عشان هي متستاهلهاش لاكن ملقهاش ولا هي ولا بنته ولما ادهم كبر اتزرع الكره جوا قلبه من ناحية امه والد ادهم مكرهوش في والدته ادهم كرهها بسبب ان هي سابته واستخبت ومش عارف يقفشها بيلعب خلاويص ده ولا ايه 😂ال ابوه معرفهوش وال هو المشكله ان البنت كان عندها عيب خلقي في صمامات القلب ولما ركبت الطياره ماتت بسبب العيب الخلقي مع انها صغيره فده سبب ان هي ماتت من والدتها في الطياره و ادهم خايف يقول لوالده على ان اخته ماتت فيتعب خصوصا ان والده مريض سكر و قلب وفجأه لمعت في دماغه فكره خلت ابليس يضرب ابنه ويقوله :اتعلم منوا يا حمار 😂الا وهي انه يستعين بمساعدة شخص اخر غير نادر عشان نادر ادهم حكاله ومالقيوش حل بردك قام من على مكتبه ولم حاته وجري على عربيته قبل ما ملجأ الايمان ال جمب فرع من فروع شريكاته يقفل ملجأ الايمان الملجأ ال اتربت فيه لين وقابل صاحبة الملجأ (أ. إيمان) 

أ. إيمان :اتفضل يا استاذ ادهم 

ادهم:شكرا يا استاذه إيمان 

أ. إيمان:اتفضل يا استاذ ادهم كنت عاوز مني طلب 

ادهم بخجل :فعلا يا استاذه ايمان..... بصراحه انا احم انا كنت عاوز بنت يعني تكون متربيه هنا و جميله و محترمه واكيد مناسبه لسني وكده يعني عشان يعني احم هتجوزها 

أ. ايمان وهي تفكر في (لين) :الف الف الف مبروك يا أ. ادهم وانا عندي البنت ال انت عاوزها بس عندي شرط خصوصا ان انا بعتبر البنت دي بنتي بالدم مش بالروح بس 

ادهم بتفهم :اكيد اتفضلي اطلبي 

أ. ايمان:هو بصراحه سؤال مش شرط 

ادهم :اوكي اتفضلي 

أ. ايمان :اشمعنا جيت تختار واحده متربيه في ملجأ؟ وكمان مشفتهاش ولا تعرفها ولو معرفه سطحيه 

ادهم:بصي انا عاوز بنت من هنا عشان تبقى محترمه ده غير ان انا عارف حضرتك كويس وعارف بتربي البنات هنا ازاي وكمان ناوي اعاملها بما يرضي الله وكمان محتاج حد يقف جمبي يحتويني انا مليش حد اترمي في حضنه واشتكيله ويهون عليا اي مشكله ويفكر معايا ويخاف عليا صحيح انا عندي والدي ربنا يطول في عمره وليا صديق عمري وابن خالتي نادر بس بردو رغم ان انا مش هلاقي حد يحبني زيهم بس معاهم بردو بحس بالنقص و الاحتياج ثم انا واثق في اختيار حضرتك ليها 

أ. ايمان وكانت قد حسمت امرها :تمام البنت عندي اسمها لين محترمه ومتعلمه و 

قاطعها ادهم بدهشه وصدمه :ازاي متعلمه وازاي معاها شهاده ميلاد اصلا 

أ. ايمان ببتسامه دافئه :انا نسبتها لوالدي وعلمتها من مالي الخاص 

ادهم : وليه متبنتهاش انتي شخصيا 

أ. ايمان :عشان التبني حرام و والدي كان بيعمل حاجات غلط كتير في حياته فلما يعمل حاجه خير و او واحده فا مفيش مشكله 

ادهم بتفهم :اها تمام 

أ. ايمان وهي تعطيه صوره و ورقه بها العنوان :دول صورتها و عنونها 

ادهم ببتسامه :مرسي اوي يا أ. ايمان و ان شاء الله لو وافقت هنعزمك طبعا 

أ. ايمان:مبروك مره تانيه يا أ

ادهم مقاطعا ايها ببتسامه :ادهم بس ده انا هبقى جوز بنتك 

أ. ايمان بضحك :ان شاء الله يا ادهم 

ادهم :ان شاء الله 😂عن أزنك 

أ. ايمان:ازنك معاك يا حبيبي 

ادهم مشاكسا :بلاش لاحسن تكون بتغير 😂

أ. ايمان بضحك :لا لا مبتغرش 

ادهم:اشطا احماتي اعسل انتي يا سكر 

أ. ايمان بضحك :هتموتني من الضحك 

ادهم ببتسامه :بعد الشر عليكي يا عسل سلام 

أ. ايمان :سلام والله دخل قلبي ربنا يكتبه من نصيبك يا لين 

في سكن الطلاب كانت تجلس وترتدي شورت اسود قطن وبلوزه بينك نصف كوم و مطلقه لشعرها العنان وفجأه وجدت الباب يدق بعنف ركضت سريعا وارتدت ملابسها وفتحت الباب وجدت رجل ضخم الجثه يقف امامها و 

لين بهدوء:حضرتك تؤمر بحاجه يا استاذ 

ادهم:انتي لين صابر محمد 

لين بهدوء:ايوه انا بس مين حضرتك 

ادهم :انا جاي لك من طرف أ. ايمان 

رفعت لين راسها سريعا ناظره له بقلق:ماما مالها 

ادهم بتعجب وقد صدم من جمالها ولاكنه تذكر نفسه (كلهم خاينين فوق يا ادهم) :ماما؟! ما علينا مش هينفع الكلام على الباب 

لين :عند حضرتك حق انا اسفه مش هقدر ادخل حضرتك دقيقه واحده اغير وأجي لحضرتك 

ادهم ببتسامه :تمام في انتظارك 

اغلقت لين الباب وارتدت فستان موف طويل و واسع وارتدت عليه خمار جميل رقيق باللون الكشمير وكنفس باللون الابيض ونزلت معه وذهب برفقته الى كافيه خارج الجامعه بطلب منها وجلست معه مع مراعاه المسافه الشخصيه بينهما و 

لين:مالها ماما بقى 

ادهم:هي زي الفل وبتسلم عليكي كمان 

لين براحه:طب الحمد لله الله يسلمها امال في ايه 

ادهم:بصي بقا انا عاوزك تيجي عندي البيت وتمثلي انك اختي قدام والدي 

لين بصدمه:اييييه! وده ليه؟ 

ادهم:وقد حكى لها قصه والدته واخته 

لين:طب وانا مالي ومال كل ال انت قلته ده كله 

ادهم:مهو انتي هتمثلي ان انتي اختي لحد لما الاقي حل تاني غير ده 

لين بشئ من الاستهزاء:واذا رفضت 

ادهم:هتزعليني وانا ال بيزعلني بانسفه من على وجه الارض 

لين بسخريه :وده ال هو ازاي بقى 

ادهم ببتسامه ثقه:هروح ابلغ البوليس واقول ان انا كنت عاوز اتجوزك وكنت جايب معايا شنطه (قالها وهو ينظر على الحقيبه التي بجانبه) فيها ٣٠ الف جنيه عشان اخدك واشتري لك شبكه الماظ واجيب لل أ. ايمان طقم الماظ هديه و 

قاطعته لين:وانت مالك ومال ماما ايمان وتجيب لها طقم بتاع ايه وتعرف ماما ايمان منين اصلا 

ادهم بنفس الابتسامه :وقد حكى لها ما حدث مع ايمان (ثم تابع) وانتي سرقتي الفلوس دي بعد اما قولت لك على عرضي وقمت روحت الحمام وفي نفس الوقت عشان تفكري لاكن انتي بدلتي الفلوس بكتبك ال حطتيها في شنطتي عشان ما احسش ان الشنطه خفيفه وحطيتي الفلوس في شنطتك ونسخه مطبوعه من الكتب بتاعتك مكتوب فيها بخط ايديكي معايا و الفلوس لما البوليس هيدور هيلقيها في اوضتك وطبعا لو حكيتي كل ال انا قولتهولك دلوقتي للبوليس مش هيصدقك لان انا شخصيه كبير جدا جدا في البلد ف ايه كلامك قدام كلامي وحتى لو صدقوكي مفيش دليل على ال انتي قولتيه وفي نفس الوقت في بدل الدليل كذا دليل على ال انا قلته ها ايه رايك 

لين وهي تبكي ودموعها تسيل كالشلال على وجنتيها التي احمرا بشده من كثره البكاء وانتفخت عينيها واحمرت :................. 

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الأول من قصة قلبي ادمن قسوتك بقلم أمنية أيمن
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من القصص الرومانسية
حمل تطبيق قصص وروايات عربية من جوجل بلاي

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة