-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الأول

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية ذات الطابع الإجتماعى مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة يسرا جمال علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الأول من رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال .

رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الأول

إقرأ أيضا: رواية غرام 


رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال

 

رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الأول

في مدرج بكلية الطب كانت جالسة منتظرة بدء المحاضرة انتبهت لاهتزاز هاتفها يعلن عن رسالة أرسلت على الواتس آب من نور صديقتها ((عائشة باركيلي أنا اشتغلت))

اتصلت بها لتهنئها قبل بدء المحاضرة:

_السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

ردت بفرحة:وعليكم السلام و رحمة الله وبركاته أنا اشتغلت يا عائشة اشتغلت

_عرفت ياختي خلاص اهدي...الف مبروك

_الله يبارك فيكي.....انتي فاضية؟

_يعني 5 دقايق أباركلك فيهم قبل ما المحاضرة تبدأ

_تمام

_المهم قوليلي اشتغلتي ايه؟

نظرت نور بسخافة الى الجوال ثم قالت:

_يعني هشتغل سباكة مثلا اشتغلت مهندسة كمبيوتر يا عائشة في شركة تمام كده ولا أعيد كلامي

_ههههههههههه يا بنتي مش قصدي بس انا افتكرتك قبلتي بأي شغلانة حتى لو ملهاش علاقة بمجال دراستك خصوصا انك كلمتيني من كام يوم وكنتي متضايقة وخلاص فكرتي تروحي تشتغلي عند باباكي في المركز

_أنا فعلا فكرت في كده وقررت كمان واشتغلت يوم عنده وكان يوم ذي الزفت ستات داخلة وستات خارجة اللي بتصوت واللي بتولد مكان مربك آخر حاجة

_طب احجزيلي مكان عنده بقى علشان بعد التخرج

_مكانك محجوز ياختي بس خلصي التكليف أول

_انا عارفة اني لازم أتمرمط وبعدين يحنو عليا

_ههههههههههه أدي أخرة الطب

_بس المهم أنجح في الآخر

_ربنا يوفقك

_يارب هكلمك بعدين

_ok سلام

_سلام

نور وعائشة صديقتان من الصغر فقد كانوا جيرانا إلى أن انتقلت نور الى منزل جديد والد نور طبيب ناجح في تخصص نساء وتوليد ويعمل بالمشفى ولديه أيضا مركز طبي لذا فهو مشغول جدا و والدتها ربة منزل وهي وحيدة ليس لديها إخوة لذا تعتبر عائشة أختها

أما عائشة فعائلتها تسكن في احدى القرى الريفية ولولا وجود جدتها من جهة والدتها الراحلة هنا لما انتقلت لدراسة الطب في القاهرة ولما وافق والدها من الأساس والذي كان لايزال يعارض الأمر لولا اصرار جدتها على هذا

فتحت نور هاتفها الخليوي وفتحت تطبيق انستجرام فوجدت دارين صديقتها قامت بإضافة صورتها وهي بمطار القاهرة

فابتسمت قائلة:البت دي بتسافر فين كل شوية

____________________________________


ظلت دارين واقفة في المطار لبعض الوقت حتى وجدت شابا طويلا أنيقا تقدم نحوها قائلا :

_حمدا لله على السلامة دارين هانم

أجابت بحيرة:تعرفني؟!!

_أنا محمود السواق الجديد

_اه ok هات الشنط

_حاضر يا هانم

التفتت اليه:اتفضل امشي قدامي انت الأول

_ميصحش يا هانم

_وانا هعرف العربية منين؟

_اه ok

ووصلا عند السيارة وفتح لها الباب الخلفي وعندما هم بوضع حقائبها أسقطها فنظرت بعدم رضا لهذا الموقف وقالت:

_انت قولتي اسمك محمود صح؟

رد بقلق:آه يا هانم

هزت رأسها إيجابا و ركبت السيارة وهي تشعر بالضيق من هذا السائق وصلت الى الفيلا وضع السائق الحقائب بالداخل وانصرف في هدوء

دارين:دادة يا دادة

جاءت علياء مسرعة وبفرحة:حمدا لله على السلامة يا بنتي

دارين وهي تشير للشنط:طلعي الشنط الأوضة

علياء:حاضر

_فين بابا؟

_في المكتب

اتجهت دارين للمكتب وفتحت الباب:

_بونجوووووور

_حمدا لله على السلامة يا حبيبتي

_الله يسلمك انت عندك شغل ولا ايه؟

_اه عاوزة حاجة ؟

_حاجة بسيطة

_ايه؟

_السواق الجديد اللي انت جبته ده

_محمود؟..ماله؟

_شغله مش كويس

_هنجربه أسبوع

_وليه يفضل طالما شغله مش كويس مشيه وخلاص

_وليه نمشيه؟

_بقولك شغله مش كويس

_طب خلاص يا دارين هيمشي

_وتشوفلي غيره

قال بنفاذ صبر:حاضر يا دارين حاجة تانية؟

قبلته بإبتسامة:وحشتني

ابتسم بتلقائية:يا سلام

_والله وحشتني

_وانتي كمان وحشتيني

_يلا هسيبك علشان معطلكش

وغادرت فأمسك هاتفه الخليوي واتصل برقم

_الو ...محمود...اطلع على الشركة ومن النهاردة شغلك ليه علاقة بالشركة وبس مفهوم

وأغلق الخط لطالما مر بلحظات ندم فيها على تدليله لدارين وتلك اللحظة من ضمن تلك اللحظات أيضا

دارين صديقة لنور والداها منفصلين منذ كانت صغيرة لديها أخ شقيق يكبرها بعشر سنوات لكن العلاقة بينهم غير جيدة وذلك لعدم تحمل دارين لاي مسؤولية الشئ الذي يثير غضبه ولديها أخ آخر لكنه ليس شقيق فهو من أخ من أمها فقط وهي لا تتواصل معه على الاطلاق بإعتباره أقل منهم وليس من عائلة والدها

____________________________________

فؤاد:ايوه يا شريف انت فين؟

شريف:معلش يا عمي انا عارف ان النهاردة معادنا بس معلش حصلي ظرف طارق

فؤاد:إيه؟خير؟؟

شريف:والدة واحد صاحبي اتوفيت وانا دلوقتي معاه ومش هينفع اسيبه انت فاهم أكيد

فؤاد:اه طيب خلاص نأجلها

شريف:طيب يا عمي وأسف

فؤاد:لا يا ابني ولا يهمك

أغلق شريف الخط والتفت الى فارس الذي كان يحبس دموعه ولا يحتمل تلك الصدمة ربت على كتفه قائلا:

_شد حيلك يا فارس

هز رأسه إيجابا ولم يتكلم

شريف:طب على الأقل عيط بلاش تكتم جوا نفسك

فارس لم يتكلم بحرف واحد ربما لانه يعرف انه يود الحديث مع شخص آخر

غادر الجميع المقابر ومازال هو وشريف

شريف:طب هو عمو ابراهيم فين؟

فارس:بابا في أمريكا ورفض اننا نأجل الدفن

ثم أردف:أنا عاوز أكون لوحدي

ونهض مغادرا وركب سيارته وأمسك هاتفه الخليوي واتصل بصديق

شادي:الو

فارس:الو انت فين يا شادي بكلمك الفترة اللي فاتت مبتردش

شادي:معلش يا فارس انشغلت الفترة اللي فاتت انت عارف بقى لسه متخرج وبدور على شغل وبروح مقابلات و ربنا يسهل ..... انت قولي مال صوتك؟

فارس:ماما ماتت يا شادي مش هشوفها تاني خلاص

صدم مما سمع ثم قال بهدوء:فارس انت فين اجيلك

فارس:انا سايق حاليا ومش عارف اروح فين اصلا

شادي:طب اسمع وقف العربية وقولي مكانك وانا اجيلك

فارس:قابلني عند الكورنيش

شادي:طب انا جايلك حالا

و ركب سيارته وانطلق مسرعا الى فارس

_________________________________

نور:ماما انا نازلة اشتري شوية حاجات مش عاوزة حاجة؟

ريهام:لاء يا نور

نور:سلام

ريهام:اه صحيح

انتبهت نور:خير؟

_ابقي كلمي نسمة بنت خالتك وباركلها هتتخطب

نور بفرحة:ايه الأخبار الحلوة دي نسمة جالها عريس وانا لقيت شغل هو النهاردة يوم المفاجاءات ولا ايه؟.....هتتخطب امتى؟

ريهام:يمكن بكرا او بعده

نور:وليه مقولتليش ؟

ريهام:معلش

نور:هي الفرحة بتعمل كده؟

ريهام:قصدك الزعل

نور:ليه هي هتتخطب لواحد محروق ولا ايه؟

نظرت اليها بحزم:متهزريش يا نور

نور:طب في ايه؟

ريهام:هي هتتخطب وانتي لسه يا نور

نور:طبيعي يا ماما ما هي أكبر مني لازم تتخطب قبلي

ريهام:لا وانتي الصادقة الصغيرين هما اللي بيتخطبوا وجالك عرسان يا نور وبترفضي

نور:مش مناسبين يا ماما اعمل ايه؟

ريهام:لا والله؟!

نور:بقولك سبينا من الحوار ده كله وخلينا نفرح بنسمة الاول

صمتت ولم تتحدث غادرت نور تهربا من الحديث معها في هذا الموضوع الذي يزعجها التحدث فيه

_____________________________________

وصل شادي الى فارس فوجده واقفا أمام مياه النيل واضعا يديه في جيب بنطاله وقف شادي الى جواره:

_انت كويس؟

لم يلتفت اليه وتحدث:

_كويس؟...اه كويس لكن هي ماتت

شادي:الله يرحمها بس مش هينفع تكون ضعيف كده لازم تكون قوي

فارس:مش عارف مالي يا شادي مخنوق متضايق وحاسس ان كل حاجة حلوة راحت

شادي:طبيعي لما بنخسر انسان غالي علينا بنحس بالخنقة

لم يتحدث فارس فلم يعد لديه كلام كلام لكنه أخيرا أخرج كل ما بداخله بالدموع

شادي:شوف يا فارس مريت بنفس المرحلة دي صحيح كان أبويا مش أمي بس خسارة الأب توجع برضو ...مش هقولك متزعلش علشان مش هينفع بس هقولك خلي الزعل يأخد وقته بس بحكمة وارجع لحياتك الطبيعية تاني

فارس:انت عديت ازاي من المرحلة دي يا شادي؟

شادي يبتسم:سألت نفسي ليه بابا يروح مني عشان أمي تسمعني وتقولي استغفر ربنا ربنا ادالك حاجات كتير اوي تقوم تقوله ليه تأخد مني ابويا ....وقتها كأن الوقت وقف وحسيت وقتها ان ربنا سبلي أمي و رحم والدي من وجعه وقتها قدرت نعم ربنا عليا

صمت فارس

شادي:انا واثق انك قوي وهتعدي من المرحلة دي على خير

هز رأسه إيجابا

___________________________________

دارين:مش هقدر اوصفلك بجد اللي انا شوفته المكان تحفة يا نور تحفة

نور:انتي مبتهمديش أبدا نفسي مرا اشوفك في مكان 10 ايام على بعض

دارين:بقعد على فكرة

نور:اه ما هو واضح

دارين:ما علينا انتي فين؟

نور:في مول بشتري شوية هدوم

دارين:ليه مقولتليش اجي معاكي

نور:مش بقولك مبتهمديش ....مبتتعبيش يا بنتي من السفر تقعدي في بيتك شوية

دارين:انا غلطانة اني عاوزة اساعدك اصلا

ضحكت نور :الف شكر لحنيتك سلام

_سلام

______________________________

وقف أمام المطار بسيارته وبعد وقت قليل ركب الى جواره شخص

باسم:مبروك يا عريس

مصطفى ملتفتا اليه:لسه الخطوبة بكرا

باسم:انا اول واحد بباركلك انت ونسمة

مصطفى:ده علشان انت اخو العروسة يعني؟

باسم:وابن خالتك كمان ولا نسيت

مصطفى:لاء طبعا

باسم:تحب نروح نشوف البدل ؟

مصطفى:خليها بكرا انا راجع من السفر تعبان وعاوز أنام

باسم:ok

______________________________

في المطبخ كانت تعد الطعام

عائشة:الله الله على الريحة يا نونو

هناء:يا بنتي انا مش قايلالك لما هجهز الاكل هندهلك بتخرجي من اوضتك ليه

عائشة:يعني الحق عليا عاوزة اساعدك

هناء:لا ياستي متساعدنيش ركزي في مذاكرتك علشان تتخرجي وتفرحيني بقى

عائشة تبوسها:حاضر يا قمر

هناء:اه صحيح ابن خالك هيتغدا معانا

عائشة : اشمعنى يعني؟

هناء:صعبان عليا يا بنتي ابوه مش مراعيه بعد موت مامته كده وكل واحد عايش حياته قولت اجيبه ياكل هنا ثم مش معقول يبقى ساكن معانا في نفس العمارة واحنا كمان نهمله

عائشة:لا طبعاً معاكي حق

انتبهو لقرع الجرس

هتفت هناء:ده أكيد رامي...افتحيله عبال ما أخلص اللي في ايدي

أومأت برأسها وذهبت مسرعة وارتدت حجابها ثم فتحت الباب

رامي بمرح:ازيك يا دكتورة ؟

عائشة:لسه بدري على الكلمة دي اوي

رامي:ليه انتي مش في سنة خامسة تقريباً

عائشة:رابعة يا أستاذ

رامي:اه معلش اتلخبطت في العد بقى هههههههههههه

عائشة:طب ادخل يا سخيف

رامي:بقول ايه قبل ما ادخل العزومة دي لو هتقلب نكد وذكريات لبابا وماما امشي من دلوقتي

عائشة:مسألتهاش بس ميتهيقليش تعملها ادخل ادخل يلا

دخل رامي وجلسوا لتناول الطعام معاً كان يتجنب أن يفتتح أي حديثٍ مع جدته لطالما كانت أحاديثها تريه الجانب السلبي الذي في حياته على الرغم من اصراره على مشاهدة الجانب الإيجابي لذلك تعمد مشاكسة عائشة طوال الوقت كي يثبت لها كما يفعل دائماً أنه بخير حتى بعد وفاة والدته وانشغال والده ____________________________

في صباح اليوم التالي استيقظت نسمة على رنين هاتفها الخليوي

نسمة بنعاس:الو

نور:سمعت ان في واحدة هتتخطب

ابتسمت:وأنا سمعت ان في واحدة مبتسألش

نور:لا لا كده أزعل منك كنت بكلمك كتير

نسمة:أيام الكلية وبعد كده بطلتي

نور:اتخرجت وكنت بدور على شغل

نسمة:ربنا يوفقك

نور:ما هو وفقني والحمد لله لقيت شغل في شركة كويسة كمان

نسمة:طب الحمد لله

نور:ما هي الأخبار الحلوة بتيجي مع بعضها أنا ألاقي شغل وانتي تتخطبي مبروك يا نسومتي

نسمة:الله يبارك فيكي يا حبيبتي

نور:اه صحيح مين عريسك المجهول؟

نسمة:مصطفى

نور بدهشة:مصطفى مصطفى؟

نسمة:يعني ايه؟

نور:مصطفى ابن خالتو نورهان ؟

نسمة:اه ليه؟

نور:لاء أبدا متفاجئة بس

نسمة:ليه يعني؟

نور:متوقعتش حد من العائلة

نسمة:ok ...هي الساعة كام؟

نور:8...وراكي حاجة ؟

جلست على الفراش:هستعد علشان اروح الشغل

نور:وانا كمان مش عاوزة اروح اول يوم متأخرة

نسمة:طيب سلام

نور:سلام

وأغلقت الخط ونهضت وغادرت غرفتها متجهة الى الحمام

سامية:صباح النور يا نسمة

نسمة:صباح النور يا ماما ..آمال باسم فين؟

سامية:يمكن لسه نايم

نسمة:طب صحيه علشان يلحق يجهز ويصلي ويفطر بسرعة علشان يوديني الشغل

سامية:شغل ايه والنهاردة خطوبتك؟

نسمة:وفيها ايه؟

سامية:ايه اللي فيها ايه اتصلي خودي اجازة واجهزي لخطوبتك

نسمة:الخطوبة بليل وانا هاجي العصر يعني ألحق أجهز وزيادة

سامية:وايه لزمة الشغل النهاردة ؟

نسمة:ماما شغلي ده مستقبلي ماشي ..صحي باسم بقى

سامية:صحيه انتي بقى

نسمة:طيب يا ماما ومالوا

دخلت اليه:باسم يلا اصحى علشـ....

فوجئت انه مستيقظ غير نائم

نسمة:انت صاحي؟

باسم:اه عاوزة حاجة يا نسوم؟

نسمة:انت صاحي من امتى؟

باسم:من الساعة 4 الفجر

نسمة:ايه اللي شاغل عقلك وقلقك

باسم:بفكر فيكي وفي خطوبتك

نسمة:مالها خطوبتي ما كل حاجة جاهزة متشغلش بالك بيا

باسم:ده على أساس إن عندي أعز منك

ابتسمت:ولا انا عندي اعز منك

انتبهت الى الساعة على الحائط

نسمة:يا خبر اتأخرت جامد على الشغل افطر عبال ما أجهز

باسم:لا مليش مزاج اجهزي انتي بس وانا هستناكي

نسمة:ok

______________________________

بدأ فارس يستعد أمام المرآة فدخل اليه والده

إبراهيم:انت صاحي يا فارس؟

فارس:انا تقريبا منمتش حمدا لله على السلامة

واحتضنه

إبراهيم:الله يرحمها أخدت مني كتير اوي لما ماتت

فارس بحزن:أخدت من كل حد عرفها

هز إبراهيم رأسه إيجابا ثم ابتعد قائلا

إبراهيم:طب انت رايح فين؟

فارس:رايح الشغل

إبراهيم بدهشة:الشغل؟!

فارس:اه يا بابا انا كويس وهروح الشغل ...انت هتسافر تاني ؟

إبراهيم:يمكن هبقى اقولك قبلها

فارس:طيب سلام

إبراهيم:سلام !

_________________________

جلسوا يتناولون الفطور معا ودارين منشغلة بمشاهدة بعض الصور على الآيباد الخاص بها

يسمعوا رنين جرس الباب يتبعه دخول شريف

فؤاد:كويس انك جيت يا شريف تعالا افطر معانا

شريف بإبتسامة يتقدم:صباح الخير

دارين:صباح الخير

وجلس معهم

شريف :جاهز يا تامر ؟

تامر:جاهز؟ هو مش بليل السفر؟

شريف:انا بتأكد انك مش ناسي

تامر:لاء اتطمن مش ناسي

فؤاد:هتغيبوا؟

شريف:هو يوم يا عمي هعرفه على صاحب الشركة في باريس ونرجع

دارين بإنتباه:ايه حكاية باريس دي؟

تامر بسرعة:شغل يا دارين

دارين:شغل ايه؟

تامر:وانتي من امتى ليكي في الشغل يا دارين؟

دارين:لا انا مش بتكلم علشان الشغل انا بتكلم علشان انا عاوزة حاجة من باريس طالما انتو رايحين

تامر:قولت شغل مش هنكون فاضيين

شريف:مفيش مشكلة يا تامر هيكون عندنا وقت

دارين:حقيقي يا شريف؟

شريف:اه لو عاوزة حاجة قولي

دارين:انا عاوزة شنطة

تامر يضع كأس العصير بغضب على الطاولة

دارين:في حاجة يا تامر؟

تامر كابحا غضبه:وعيبها ايه الشنط اللي هنا؟

دارين:شنطة من باريس مش ذي شنطة من هنا

تامر محاولا الهدوء :انا شايف ان كله واحد

دارين:وانت هتفهم منين في حاجة ذي دي ؟

تامر:قصدك ايــ....

فؤاد مقاطعا:خلاص يا تامر ابقى هاتلها اللي هي عوزاه

تامر:ايه؟؟؟

دارين قاصدة استفزازه:ده لو انت مش عاوزني اسافر معاك

غضب تامر والتفت الى شريف:خلصت يا شريف نمشي ؟

شريف ينهض:اه يلا بينا

تامر:تستناني في العربية معلش هجيب حاجة واجي

شريف:مفيش مشكلة

ونهض شريف مغادرا

تامر:علياااااء

تأتي علياء:ايوه يا بيه؟

تامر:في ملف أزرق على مكتبي هاتيه

علياء:حاضر يا بيه

وذهبت علياء

تامر لدارين:انتي امتى هتكبري وتبطلي التفاهة اللي انتي فيها دي؟

دارين:انت اخر واحد يتكلم معايا اصلا

تامر:دارين قوليلي انتي بتعملي ايه مهم في حياتك ؟

دارين:لا بعمل كتير وكفايا اصلا اني موجودة في الحياة

تامر:هههههههه لا بجد ده احنا على كده هنتحسد يا فؤاد بيه ان دارين بنفسها عايشة معانا

دارين بغضب:تامر بطل

فؤاد:خلاص يا تامر

تامر:لا مش خلاص

دارين:بابا اتصرف مع الانسان ده علشان انا تعبت من وجوده في حياتي

تامر:مش قد تعبي

دارين:انا امتى ربنا يرحمني منك

تامر:يلا اتعصبي ذي العيال الصغيرة ولا اقولك لمي هدومك و روحي عند صفاء هانم ونروح نصالحك تاني يوم

دارين:انا مش هــ...

فؤاد مقاطعا بحدة:بس خلاص هتتخانقوا قدامي ؟

دارين :ما هو اللي بيضايقني

تامر:انا اروح الشركة احسن ما يتحرق دمي من القعدة معاكي يا شيخة

دارين:احسن برضو

جاءت علياء واعطته الملف الذي طلبه

تامر بغضب:ساعة علشان تجيبي ملف

علياء بإنكسار:كنت بدور عليه

غادر تامر الفيلا تبعه فؤاد

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الأول من رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال 
تابع من هنا: جميع فصول رواية ولا فى الأحلام بقلم دعاء عبد الرحمن
تابع من هنا: جميع فصول رواية أبو البنات بقلم رهف سيد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حزينة
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة