-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الرابع عشر

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية ذات الطابع الإجتماعى مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة يسرا جمال علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الرابع عشر من رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال .

رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الرابع عشر

إقرأ أيضا: رواية غرام 


رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال

 

رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال - الفصل الرابع عشر

في منزل نورهان

نورهان:هنروح امتى نجيب الشبكة يا مصطفى؟

مصطفى:معرفش قولوا انتو انا فاضي النهاردة

نورهان:خلاص يبقى نروح نتغدا برا سوا ونجيب الشبكة

مصطفى:قوللهم يا ماما يمكن عندهم خطط تانية

نورهان:لا دي ريهام هتفرح اوي

مصطفى:ونور لعبة ملهاش رأي

نورهان بإبتسامة:ومالك متعصب اوي كده علشانها ليه؟

مصطفى:ميروحش عقلك لبعيد يا ماما انا بس مبحبش التصرفات دي

نورهان بإبتسامة:خلاص هكلم نور بنفسي وأسألها المعاد يناسبها ولا لاء

مصطفى:يبقى احسن

نورهان:ربنا يتمم على خير يا رب

____________________________________

في المشفى دخل حسام الى مازن فوجده بدل ثيابه ويربط حذائه

حسام:انت رايح فين؟

نهض مازن:البيت

حسام:هتكلم اهلك؟

مازن:لاء

حسام:مينفعش

مازن:ده شيء يخصني

حسام:انت عارف لو معملتش العملية دي هيحصل إيــ...

يقاطعه مازن:هو في أسوأ من العجز

حسام:في طبعا الموت

مازن:لا صدقني الموت اهون من اني أعيش عاجز

حسام:يا مازن قولتلك ان بالمتابعة مع دكتور بإذن الله هتبقى احسن

مازن:ده احتمال وفي احتمال كمان اني ممكن مفوقش بعد العملية ممكن اخوش في غيبوبة ووقتها مش هبقى حاسس بحاجة حواليا حسام:ليه التشاؤم ده؟

مازن:انا بعيش على ارض الواقع

حسام:طب ممكن نتكلم مع اهلك في الموضوع

مازن:انسى يا حسام

حسام:يا مازن دكتور حاتم بيقول ان انت في حالتك دي قدامك ست شهور وتموت ده لو معملتش العملية

صدم مازن من ما سمعه

امسك حسام بكتفي مازن:ارجوك يا مازن فكر شوية في حياتك

مازن:الموضوع مش قابل للتفكير يا حسام

حسام بدهشة:حياتك مش قابلة للتفكير؟

مازن:انا كده بفكر فيها

وابعد يدي حسام قائلا:عن اذنك

وسحب مازن مفاتيحه وجواله وذهب لا يدري ماذا سيقول لاهله عن سبب غيابه فبالتأكيد انهم عرفوا انه خرج من الامس والأكيد انهم اتصلوا بأحمد أيضا فبدأ يفكر في كذبة

____________________________________

في بيت أحمد

أحمد:طيب يا سليم شكرا ...لا معرفش ممكن يكون راح فين ... هبقى اكلمك حاضر ...سلام

وأغلق الخط بيأس

أحمد:اكلم مين تاني انا

فوجد هاتفه الخليوي يرن بإسم"صاحبي"

أحمد يرد بسرعة:انت فين يا مازن؟

مازن:بابا وماما كلموك يسألوك عني صح؟

أحمد:ايوه صح ممكن بعد اذنك تعرفني مكانك علشان اطمنهم

مازن:لا انا رايح على الفيلا اهو خلاص وصلت أصلا انا بس كلمتك اطمنك

أحمد:انت روحت فين يا مازن امبارح

مازن:روحت عند واحد صاحبي

أحمد:صاحبك مين؟

مازن:واحد صاحبي يا أحمد كان تعبان شوية وفضلت معاه خلاص مش حكاية

أحمد:انا كلمت كل اصحابنا يا مازن وكلهم اكدوا انك مروحتش لحد فيهم

مازن:لا ده واحد صاحبي انت متعرفهوش

أحمد:اسمع يا مازن انت ممكن تألف الحكاية دي على باباك ومامتك لكن انا لاء

مازن:وانا هكدب عليك ليه يعني ؟

أحمد:علشان مش عاوز تقولي كنت فين

مازن:سلام يا أحمد انا لازم ادخل اطمن بابا وماما

واغلق الخط ودخل الفيلا فهرعت اليه والدته واحتضنته

صفاء:كنت فين قلقتني عليك ؟

مازن:معلش يا ماما كان في واحد صاحبي تعبان امبارح وفضلت قاعد جنبه لحد ما بقى كويس

صفاء:طب كنت كلمنا او رد علينا حتى

مازن:معلش يا ماما مسمعتش الموبيل ....فين بابا؟

صفاء:راح الشغل وقالي اكلمه لما انت تيجي

مازن:طيب انا هطلع اوضتي ارتاح

صفاء:ابقى كلم أحمد طمنه

مازن:حاضر

وصعد الى غرفته وجلس على سريره لا يدري فيما سيقضي ستة اشهر تبقت له

___________________________________

في فيلا فؤاد الحكيم اجتمعوا على الغداء معا

دارين:يا سلام يعني انت عاوز ولد يا بابا ؟

فؤاد:ايوه انا عاوز حفيد

دارين:وليه متبقاش بنت شبهي

تامر:احنا ناقصين مش كفايا واحدة عندنا

دارين:نعم؟؟

تامر:ايه في ايه؟

فؤاد:بس متصدعونيش

دارين:منتاش سامع يا بابا

فؤاد:بطل بقى يا تامر الله

تجاهله تامر

نظرت دارين الى شريف الجالس بحوارها فوجدته يتناول طعامه في هدوء غير مبالي بأحاديثهم

دارين:شريف

نظر اليها:ايه يا روحي؟

دارين:انت مش معانا ليه سرحان في ايه؟

شريف:لا يا حبيبتي انا معاكم

دارين:طب ايه نفسك في ولد ولا بنت ؟

شريف:اللي يجيبه ربنا حلو

دارين:مختلفناش بس قول انت عاوز ايه عادي يعني

شريف:انا عاوز الاتنين يا دارين

دارين:نعم عاوز توأم؟

شريف:هههههه لاء انا قصدي اني عاوز الاتنين فاللي ييجي منهم انا راضي بيه

غضبت دارين لا تدري لماذا جاءت علياء ووضعت لها عصير جزر

دارين:ايه ده؟

علياء:ده عصير جزر مفيد ومغذي

دارين بعصبية:شيلي البتاع ده من قدامي مبحبهوش

علياء بإنكسار:طيب

شريف:علياء استني انا عاوزه

فتركته له وانصرفت

دارين لشريف:مقولتليش انك بتحب عصير الجزر قبل كده

شريف:مفتكرش انك طلبتي مني قبل الجواز قائمة باللي بحبه ومبحبهوش

دارين:قصدك ايه ؟

شريف:ولا حاجة.... انا مبحبش عصير الجزر يا دارين بس محبتش اكسفها

فؤاد:انا هقوم انام تصبحوا على خير

صعد فؤاد الى غرفته

تامر:مش عارف ليه نفسي مسدودة

دارين:هو انت تقريبا غدا وعشا وفطار نفسك مسدودة

تامر:اه بس سبحان الله بتفتح نفسي لما بتكوني مسافرة او أكون برا البيت

دارين:من القلب للقلب

تامر:لا والله ؟

دارين:اه والله

القى الشوكة والسكين:اسمعي يا بت انتي مش علشان حامل تخنقينا

نهضت دارين:ولا انت كمان تخنقنا

تامر:ايه هو انا طابق على نفسك ولا ايه؟

دارين:هو انت اول مرا تعرف

شريف:خلاص يا تامر من فضلك دارين حامل

نهض تامر:دي حاجة تخنق

وصعد تامر الى الطابق الثاني

دارين لشريف:انا اتخنقت من تامر

شريف:تحبي نسافر؟

دارين:وليه هو ميسافرش ؟

شريف:وهو ايه اللي هيسفره يا دارين ؟

دارين:مليش دعوة اتصرف

شريف:اسفره يعني يا دارين؟

دارين:قولتلك اتصرف

شريف:ربنا يسهل

وتركته دارين وذهبت الى الحديقة الخلفية

____________________________________

جلسوا يتناولون الغداء في احدى المطاعم معا

مصطفى:خلصتوا نروح نجيب الشبكة؟

ريهام:اه يلا

كتم مصطفى غضبه ونظر لنور :خلصتي يا نور؟

شعرت بالخجل:اه يلا بينا

نورهان:حاسب يا مصطفى وانا هروح الحمام واجي

نور:خوديني معاكي يا خالتو

ريهام:وانا كمان

ذهبوا

دفع مصطفى الحساب غاضبا من تدخلهم في شيء لا يخصهم فهذا يخص نور وهو فقط

وذهبوا الى احدى محلات الذهب

وقفت نور حائرة

مصطفى:مفيش حاجة عجباكي نروح محل تاني

نور بخجل:لا هختار اهو

نورهان:ايه رأيك في الخاتم ده يا نور؟

نور بإحراج:حلو يا خالتو

مصطفى:سيبيها يا ماما تختار

نورهان:طيب يا حبيبي

نظرت له نور بحيرة

مصطفى يهمس لها:لو اعرف انهم هيتدخلوا كنت جيت انا وانتي بس

ابتسمت نور فهمست له:ميصحش كده يا مصطفى

مصطفى يبتسم هامسا:يا سلام واللي بيعملوه ده يصح يعني

ضحكت نور:طب بس بقى لحسن يسمعوا ويزعلو

مصطفى:طب اختاري

نور:انا بصراحة محتارة اصلها اول مرة

مصطفى:يعني مشترتيش دهب قبل كده؟

نور:لا اشتريت

مصطفى:طب اعملي نفسك بتشتري دهب طبيعي

نور:امممم ...

وبدأت تشاهد بعض الأشياء

مصطفى:طب هساعدك

نور:ياريت

امسك مصطفى احدى الاطقم الراقية

مصطفى:ايه رأيك؟

نور:لا مش حلو

ثم لفت انتبهاها بعض الاساور وأشارت الى احداها

نور:دي حلوة اوي

مصطفى بإبتسامة:لو سمحت نشوف دي

وأشار الى الاسورة التي اختارتها نور

أعطاها البائع الإسورة فأخذتها نور

فإبتسمت نور بفرحة:خلاص يا مصطفى نأخد دي

مصطفى بإبتسامة:طيب خودي حاجة كمان

نور:لا خلاص كفايا دي

مصطفى: انتي بتوفريلي يعني ولا ايه ؟

نور:لا خالص بس هي دي اللي عجبتني ولو فكرت اختار حاجة تانية هقعد للصبح

مصطفى:يعني مش عاوزة اكيد ؟

نور:اه خلاص كده

فاختار مصطفى دبلتان واعطاها واحدة وارتدى الأخرى

نور:بس احنا اتفقنا ان مفيش خطوبة

مصطفى بإبتسامة:دي هدية مني ليكي بذمتك منفسكيش تلبسي دبلة

ابتسمت نور في خجل ونظرت أرضا

مصطفى:شكلها مش عجباكي تنقي غيرها؟

نور:لا لا دي حلوة اوي

ولبستها بسرعة

فدفع مصطفى الحساب وكانت نورهان و ريهام سعيدتان بمشاركة مصطفى لنور في الاختيار

وغادروا

_____________________________________

استيقظ مازن على صوت أحمد

مازن:انت ايه اللي جابك هنا؟

أحمد:قولت اجي اعرف انت كنت فين؟

مازن:يا الله انا مش قولتلك

أحمد:ما انا كمان قولتلك اكدب الكدبة دي على غيري

مازن:انت ليه مصمم اني بكدب

أحمد:مازن انسى هتقولي يعني هتقولي

مازن بإستسلام:كنت في المستشفى تمام كده

أحمد محاولا إخفاء قلقه:عملت تحاليل ؟

مازن:اه عملت علشان اخلص من زن حسام

أحمد:وايه النتيجة؟

اعتدل مازن واسند ظهره الى الوسادة:تمام الحمد لله التحاليل كويسة انا بس علشان كنت مضغوط فقالي ان انا مرهق شوية فلازمني شوية راحة

أحمد:يعني انت قعدت طول الليل علشان الكلمتين دول ؟

مازن:مش تحاليل يا ابني

أحمد:حاسس بشوية صدق في كلامك

مازن:هي دي الحقيقة ومعنديش غيرها بس متقولش لبابا وماما

أحمد:اكيد مش هقول المهم طالما حسام قال انك محتاج راحة يبقى هتقوم معايا دلوقتي نعمل اي حاجة تريح الاعصاب

مازن:انا فعلا محتاج اريح اعصابي

أحمد:يبقى قوم يلا اجهز

مازن:طيب

نهض مازن واستعد وذهب مع أحمد

___________________________________

في المساء ظلت نور تنظر الى السوار وهي سعيدة وتدور في الغرفة سمعت طرقات على باب غرفتها فوضعت السوار على المنضدة وذهبت وفتحت الباب فوجدت والدتها

نور:خير يا ماما؟

ريهام:انتي قافلة على نفسك ليه؟

نور:مفيش يا ماما عاوزة اقعد مع نفسي شوية

ريهام:طب نورهان كلمتني علشان تظبطي شقتك انتي ومصطفى

نور:بيتهيقلي ده شيء يخصني انا ومصطفى

ريهام:يعني ايه؟

نور:انا هبقى اشوف الموضوع ده واشوف امتى فاضية واروح

ريهام:طيب بس متتهربيش يا نور

_________________________________

استعدت عائشة في صباح احد الايام فدخلت اليها هناء فوجدتها تستعد للخروج

عائشة:خير يا نونو

هناء:انتي اللي رايحة على فين كده؟

عائشة:ما انتي عارفة اني هرجع البلد لبابا فقولت انزل اشتري كام حاجة علشان لما اجي تكون جاهزة

هناء:ماشي يا حبيبتي تحبي اجي معاكي

عائشة:لا ملوش لزوم

هناء:طب خودي بالك من نفسك

عائشة:ماشي يا حبيبتي سلام

هناء:سلام يا حبيبتي

لم تجرؤ على اخبارها ان تبقى معها وانها متعبة للغاية فكونها ذاهبة الى والدها فهذا في حد ذاته همٌ فوق رأسها لا تقوى على تحمله وسيكون من الأفضل ألا تزيد الأمر عليها

_________________________________

تامر:صفقة هايلة يا شريف مش كده؟

شريف صامت ويبدو انه يفكر

تامر:شريف بكلمك ..شرييييف

افاق شريف من تفكيره:ها؟...بتقول حاجة يا تامر؟

تامر:انت سرحان في ايه؟

شريف:مفيش قلقان الأيام دي على دارين؟

تامر:انت هتمثل

شريف:قصدك ايه؟

تامر:انا ملاحظ ان معاملتك اتغيرت بقيت بتمثل انك بتحبها قدامنا او قدامها أيا يكن بس واضح جدا ان في حاجة تانية جوا منك

شريف بعد لحظات:بص هو انت كلامك صح بس انا مش بمثل اني بحبها لاني فعلا بحبها بس هي بقالها كام يوم متغيرة كده فده مضايقني

تامر:دارين مبتتغيرش يا شريف انت بس اللي متعرفهاش كويس

شريف:يمكن وهو في النهاية انا مش مرتاح محتاج أتكلم معاها بس مش عاوز اضايقها وهي حامل

تامر:هي بتحس على دمها أصلا

شريف بإنزعاج:تامر من فضلك لو تكرمت متضايقش دارين تاني انا خايف على الجنين

تامر:خايف على الجنين ومش خايف عليها

شريف:هي مش هتتأثر بكلامك لانها بترد عليك وبتحرق في دمك هي كمان بس انا خايف من تأثير كلامك اللحظي على نفسيتها اللي ممكن بدوره بيتأثر الجنين

تامر:طيب يا شريف انا هسبلكوا الفيلا وامشي

شريف:تامر انا مقــ....

تامر يقاطعه:خلاص يا شريف انا هسيب الفيلا علشان اخلص أصلا من حوار الحمل السخيف ده

شريف:انا مش عاوزك تزعل مني بس ده ابني او بنتي في النهاية جزء من روحي وخايف عليه

تامر:مش زعلان منك بس بلاش الحب الاعمى ده

شريف:قصدك ايه؟

تامر:قصدي افتح عينيك

شريف:انت عاوزني اروح اتخانق مع دارين ولا ايه؟

تامر:لا عاوزكوا تتكلموا مش اكتر

شريف:ما انا عارف والله وهنتكلم بس اما تولد بالسلامة

تامر:طيب ... انت هتروح امتى؟

شريف:شوية وقايم

تامر:بدري يعني النهاردة

شريف:هحاول أكون جنبها الفترة دي

تامر:طيب وانا هبقى اروح متأخر وأخد حاجتي وامشي

شريف:هتقعد فين؟

تامر:في أي فندق

شريف:طيب واسف يا تامر

تامر:مفيش حاجة يا شريف أصلاً كده احسن

___________________________________

في فيلا فؤاد الحكيم

في غرفة دارين كانت ممدة على السرير تتصفح احدى المجلات سمعت طرقات على باب غرفتها

دارين:ادخل

دخلت علياء:واحدة اسمها نور تحت مستنياكي

دارين:خليها تطلعلي

علياء:حاضر

وبعد لحظات جاءت نور واحتضنت دارين وقبلتها ثم جلست على طرف الفراش بجوارها

نور:وحشتيني يا دودو

دارين:وانتي كمان يا حبي امال بقالك مدة غايبة

نور:معلش يا حبي مشغولة شوية

دارين:طيب

نور:عاملة ايه؟

دارين:كويسة وزعلانة منك

نور:ليه بس؟

دارين:بقى تتخطبي ومتعزميش على الخطوبة

نور:انا معملتش خطوبة أصلا احنا لبسنا الدبل وانا بنقي الشبكة

دارين:ليه معملتوش خطوبة ؟

نور:ملهاش داعي تقريبا نفس حالتك انتي وشريف كده؟

دارين:قصدك ايه؟

نور:قرايب علشان كده معملناش خطوبة

دارين:بجد؟... مين؟

نور:مصطفى ابن خالتي

دارين:مصطفى؟...حاسة اني سمعت الاسم ده قبل كده

نور:طبعا ما انتي حضرتي خطوبته هو ونسمة قبل كده

دارين بتذكر:اه صح

ثم اردفت:طب ازاي خطبك

نور:هو ونسمة انفصلوا وارتبطنا انا وهو

دارين:اها...المهم مبسوطة؟

نور:هو مصطفى كويس يعني مفهوش عيب

دارين:يعني مبسوطة

نور:اه الحمد لله وبجهز في الشقة حاليا وقريب هنكتب الكتاب بس هنأجل موضوع الفرح ده شوية

دارين:ليه ما تكتبوا الكتاب يوم الفرح

نور:لا انا شايفة انه احسن نكتبه قبل الفرح علشان نظبط انا وهو الشقة سوا بدل ماما وخالتو اللي بييجوا معانا ومخليني متوترة في الاختيار

دارين:ههههههههههه هنبدأ شغل الحموات ؟

نور:هههههههههه شكلها كده

وبدا على دارين ملامح الحزن

نور:مالك؟

دارين:مفيش ..اه صحيح نسيت تشربي ايه؟

نور:مش عاوزة اشرب حاجة احكيلي مالك؟

صمتت للحظات واخذت نفسا عميقا

دارين:انا عاوزة اتطلق

نور:ايه؟...ليه؟

دارين:علشان مش مرتاحة يا نور؟

نور:وليه مش مرتاحة؟

دارين:علشان مش مرتاحة مع شريف ولا عمري هرتاح معاه

نور:ووافقتي ليه من الأول لما انتي عارفة ان عمرك ما هترتاحي معاه ؟

دارين:افتكرت انها احاسيس سلبية بسبب التوتر قبل الجواز بس مش قادرة فعلا

نور:دلوقتي مش قادرة بعد ما بقيتي حامل وخلاص قربتي تولدي

دارين:انا ماكتشفتش ده غير من فترة بسيطة وكنت بكذب نفسي دلوقتي بس اتأكدت انها خلاص خلصت

نور:وده معقول يا دارين؟

دارين:يا نور افهميني انا افتكرت شريف انسان كويس وممتاز ومفيش ذيه فوافقت عليه

نور:وهو طلع مش ممتاز ولا ايه؟

دارين:بالعكس شريف اكتر من ممتاز بس المشكلة انه مش شبهي ميعرفش يعيش حياتي ولا انا اعرف أعيش حياته

نور:ولما انتي عارفة كده مطلبتيش الطلاق ليه؟

دارين:كنت فاكرة اني هحبه بس مقدرتش احبه حاولت ومقدرتش لقيت نفسي في الآخر بمثل عليه وعلى نفسي

نور:بس الجنين خلاص هييجي علشانه استحملي

دارين:وانا مين يستحمل علشاني ؟

نور:شريف مش معذبك يا دارين علشان تطلقي

دارين:انا متعذبة وانا عايشة ومش بحبه ومش قادرة احبه ومش مرتاحة معاه وخلاص مش هقدر امثل اكتر من كده

نور:يعني هتكلميه؟

دارين:لازم طبعا اكلمه

صمت الاثنان

فغيرت نور الموضوع:اخبار الحمل ايه ؟

تحسست دارين بطنها بسعادة:اول مرة احس اني فرحانة اوي كده رغم اني خايفة برضو من المسؤولية اللي هشيلها دي بس متحمسة اوي اني اشيله بين ايديا

ابتسمت نور بحب:تولدي بالسلامة

دارين:يا رب

نور:انا هقوم امشي بقى

دارين:ليه ما انتي قاعدة؟

نور:لا هقوم علشان عاوزة اروح وعندي شوية مكلمات هعملها بخصوص الشقة

دارين:طيب سلام يا حبيبتي

نور:سلام

وتبدلا القبلات وذهبت نور

وبعد دقائق دخل شريف ويبدو غريبا بعض الشئ

دارين:مالك يا شريف؟

لم يتحدث واخرج حقيبة من الخزانة وبدأ بوضع ملابسه

دارين بحيرة:شريف انت بتعمل ايه؟

شريف:عندي سفرية شغل يا دارين

دارين:سفرية شغل؟...جت امتى دي؟

شريف:دلوقتي

دارين:هتطول؟

شريف:معرفش

دارين:يعني ايه متعرفش هو مين هيسافر ؟

شريف انا اللي هسافر

دارين:وازاي متعرفش

شريف:يعني ممكن تطول يا دارين؟

دارين:طب قولي مدة مبدئية

شريف:خلاص يا دارين هتأخر كده

دارين تراقبه وهو يرحل في صمت اوقفته عند الباب

دارين:شريف

توقف ولم يلتفت اليها:عاوزة حاجة؟

دارين:انت كويس؟

صمت للحظات ثم قال:تمام انا تمام

ورحل شريف ودارين في حالة دهشة من غرابته

________________________________

ركب شريف سيارته ليغادر وتذكر الحديث الذي دار بين نور ودارين والذي استمع اليه

شريف:مش بتحبني ؟...مش قادرة تحبني؟ ...طب ليه ده انا بعمل كل حاجة علشان تبقي مبسوطة ... طب ليه تخدعيني يا دارين ليه خليتي النهاية بالوجع الجامد ده ؟...ليه مخلتيش الفراق يكون اهون من كده؟

ونزلت الدموع من عينينه:خلصت هي فعلا خلصت ومش هقدر اسامحك يا دارين

وانطلق بسرعة

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الرابع عشر من رواية بعد النهاية بقلم يسرا جمال 
تابع من هنا: جميع فصول رواية ولا فى الأحلام بقلم دعاء عبد الرحمن
تابع من هنا: جميع فصول رواية أبو البنات بقلم رهف سيد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حزينة
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة