-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية أسيرة العادات والتقاليد بقلم نجلاء فتحى الجوهرى - الفصل الثالث

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص والروايات حيث نغوص اليوم مع رواية رومانسية مصرية جديدة للكاتبة نجلاء فتحى الجوهرى , وموعدنا اليوم علي موقع قصص 26 مع الفصل الثالث من رواية أسيرة العادات والتقاليد بقلم نجلاء فتحى الجوهرى.

رواية أسيرة العادات والتقاليد بقلم نجلاء فتحى الجوهرى - الفصل الثالث

تابع من هنا: تجميعة روايات رومانسية مصرية

رواية أسيرة العادات والتقاليد

رواية أسيرة العادات والتقاليد بقلم نجلاء فتحى الجوهرى - الفصل الثالث

 يتوجه الجميع الي منزله فبمجرد دخوله الي هذا المنزل الجميل بحديقته الواسعة ليجد والدته تجلس بهدوء تراقب هذه الطفلة الصغيرة التي تشبه والدها الي حد كبير خاصة عينيها الزرقاء فيتجه لهم ليقبل يد والدته بينما الصغيرة تحول بصرها عنه بطريقة طفولية تدل على غضبها من والدها

ليضحك صديقه عليه فابنته مثله


احمد:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك يا امي

الام: الحمد لله يحبيبي انا كويسة بس نور مش كويسة خالص

زعلانة من بابا

لتحي حسام وهي تقول ازيك يا حسام ياحبيي عامل ايه

حسام: بخير يا امي الحمد لله

بينما يتجه احمد الي طفلته ليحملها ويراضيها فهي طفلة وتحتاج الي والدها

احمد: نور بابا زعلانة منه ولا ايه

نور:ايوة زعلانة

احمد: وانا مقدرش على زعل بنوتي الحلوة ابدا اعمل لها ايه عشان تسامحني

لتفكر الصغيرة وهي تضع اصبعها تحت ذقنها لتقول مسرعة

نور:تاخدني معاك بكرة الشغل

ليقهقة حسام والجدة عليهم

احمد: يحبيتي مينفعش

نور: مليش دعوة وهي علي وشك البكاء

ليقول

احمد: خلاص ماشي موافق

لتتجه الطفلة الي حسام ليحملها وهي تقول

نور:ازيك يا حوسو وحشتني

حسام وانتي كمان وحشتيني ياجميل

احمد وهو ينادي على الخادمة

سعاد

لتاتي اليه

سعاد: افندم يا بشمهندس

احمد: جهزي الغدا يلا

سعاد: تحت امرك يا فندم

(السيدة ناهدالاسواني: والدة احمد سيدة في اخر العقد الخامس من العمر سيدة طيبة وحنونة جدا تحب ابنها كثيرا

وتدعوا له دوما ليعوضه الله بزوجة طيبة تحبه تخاف عليه وتعامل ابنته بحنية لتعوضها حنان امها التي لم تزقه يوما على الرغم ان والدتها على قيد الحياة

تحترم سنها وتحافظ علي اداءفروضها

نور: فتاة صغيرة تبلغ من العمر 5سنوات )

....................................................

نعود الي هذا المنزل البسيط مرة اخري

لنجدها تجلس وبناتها حولها والدتها والدها اختها

هذه هي عادة المنازل البسيطة

نجلاء: سما يحبيبتى ركزى معايا شوية عشان نخلص حفظ

سما: ماشى حاضر

نوران ملك العبو من غير بهدلة

الاب: سيبيهم يلعبو طالما ساكتين

ليسكت الاب قليلا ثم يقول: نجلاء

نجلاء نعم يا بابا

الام: مش دلوقتي يفتحى

نجلاء: مش وقت ايه يابابا في ايه ياماما

الاب: الجماعة عاوزينك ترجعي عندهم وهيدوكي حقك وحق بناتك بس

نجلاء: بس ايه يا بابا

الاب: تتجوزي سعيد

نجلاء: وحضرتك رايك ايه يابابا

الاب:يبنتي الراي رايك واللي انت عاوزاه هعملهولك انا عاوز راحتك اللى هتققرريهانا هقولك على رايي بس لازم اسمه منك الاول

نجلاء: وانا رايي قولته من زمان ده لو اخر واحد في الكون مش هتجوزه انا مش عارفة ايه البني ادم ده هو عاوز مني ايه انا مش عاوزة حاجة ويستحل مال اليتامي

حسبي الله ونعم الوكيل

ولم تكن تدري بدموعها التي سالت

الاب: خلاص ياحبيبتي متزعليش والله العظيم لو قرب لك لكرة دبحه

الام: حزينة على حالة ابنتها ولا تقدر على شئ لتاخذها باحضانها الي ان تهدا

حياة: كفاية عياط يا نوجا طب محمد بيسلم عليكي

وببقولك اني مزعلاه قولت له لو مش عاجبك طلقني

بصوت احمد حلمي

نجلاء: ههههههههههههه

مش لما يتجوزك الاول

حياة: تصدقي صح

?..............................

في مكان اخر

سعيد: عملت ايه يابا

الاب: حسين

كلمت ابوها النهاردة وقال هيسالها

سعيد: قبل ماتقول لا لازم اتصرف

لازم توافق 

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثالث من مقدمة رواية أسيرة العادات والتقاليد بقلم نجلاء فتحى الجوهرى
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات إجتماعية
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة