-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية جمارة ج 2 بقلم ريناد يوسف - الفصل السادس

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة ريناد الشهيرة ب رينوو والتى سبق أن قدمنا لها العديد من الروايات علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل السادس من رواية جمارة الجزء الثاني بقلم ريناد يوسف.

رواية جمارة ج 2 بقلم ريناد يوسف - الفصل السادس

إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية جمارة بقلم ريناد يوسف

رواية جمارة ج2 بقلم ريناد يوسف - الفصل السادس

 وصلو بالزفه للسرايا وبكر نزل من على بشاير وراح علي الكارته بخطوات بطيئه ووقف يساعد عروسته تنزل ومسكها من دراعها كيف اللي مقبوض عليها ودخل بيها السرايا..

واول مادخلها السرايا استقبلتها جماره وغاليه اللي حاولت تشيل الطرحه من علي وشها قدام بكر والحريم الموجوده لكن مليكه مسكت فطرحتها ورجعت لورا خلت غاليه استغربت!

بكر لما شاف حركة مليكه ضحك فسره عشان فهم انها مستحيه من شكلها وجماره لحقت الموقف وقالت لغاليه :

همليها ياغاليه يمكن حابه ان عريسها هو اللي يكشف وشها ويشوفها اول واحد.

غاليه : ليش هو لساته ماكشف عن وجهها واتطلع فيه ! طيب اذا هيك شيل البوشيه ابني لنشوف كلنا..

بكر بص لعمته ومردش وجماره شايفه مليكه ماسكه الطرحه ومتبته فيها وواضح انها حابه تلعب بأعصاب بكر لأخر لحظه او يمكن حابه تشوف رد فعله لما يشوفها وهما لحالهم، وجماره قررت تنهي الموقف فبصت لبكر وقالتله :

خد عروستك يابكر واطلع ياولدي العروسه باين عليها مستحيه قوي اطلعو اوضتكم..

بكر هز دماغه لامه واتحرك بسكوت وابتدا يطلع السلم لحاله وبعد ما طلع اول سلمه بص لمليكه وراه : مايلا ولا عايزاني اجي اشيلك؟

مليكه فسرها : له يابوي انت بتاع شيل برضك.. واتحركت وراه، بس جماره مهملتهاش تطلع لحالها طلعت معاها وهي ماسكه يدها

اما غاليه فهمست وهي شايفه الموقف : شو هالعروس هاي عمتتعامل معاملة الطرد يلي لازم ماينفتح غير بأيد صاحبه! اي شو عليه بكره بيدوب التلج ويظهر المرج وراح نتفرج لنشبع..واتلفتت حواليها لقت الحريم ابتدت تطلع من السرايا ومليكه طلعت مع بتين من صحابها تعزمهم للجنينه بره وقبل ماتطلع نزلت النقاب ووصلتهم ورجعت لقت عمتها واقفه علي باب السرايا..


تمره رفعت النقاب : عتدوري علي مين ياعمتي؟

غاليه : عم دور ع حدا من اولاد عمتك بدنا نروح ع بيتنا نبات اليوم لنترك السرايا للعرسان وبيني وبينك بدي نام شي يومين تلاته ليل نهار ما اصحى بنوب من تعب العرس..


تمره وهي عترجع النقاب علي وشها : طيب استني هطلع اشوفلك حد فيهم ولا اشوف حد من العيال يناديهملك..

غاليه : تمره ارحمي حالك يابنتي راح تضلك طول الوئت لابسته للنقاب بالبيت معئول؟

تمره : ايوه ياعمتي طول ماعيال عمتي اهنه مينفعش اخلعه حرام..


غاليه : يابنتي اولاد عمتك مانهم غربه لتتلفلفي منهم هادول ربيانين معك يعني متل اخوتك ما تشددي ع حالك هالاد..


تمره :مش تشديد ياعمتي ديه دين وشرع وشرع ربنا معيتجزأش الحلال بين والحرام بين..

غاليه : متل مابدك بنتي انا بس كل همي انك ما تدايئي حالك..

تمره : له ياعمتي اني عحب النقاب واللي عيحب حاجه ميدايقش منها..

طلعت تمره ولقت تميم فوشها وقالتله يشيع لعيال عمته امهم عايزاهم وهو عيمل اكده وهي عاودت عالسرايا ودخلت اوصتها عشان تغير خلجاتها وتستعد لجبل الصحون والمواعين اللي ماليه المطبخ..


فالاثناء دي..

بكر خلص طلوع السلم قدام امه ومليكه وسبق ودخل الاوضه وجماره وقفت ووقفت مليكه مره وحده قدام الاوضه وبحركه سريعه شالت الطرحه من على وشها وابتسمت بعد ماشافت الجمال الرباني اللي هيخطف قلب وعقل ولدها النهارده..


مليكه وهي عترجع الطرحه علي وشها همست لجماره : ايه يمه حلوه؟

جماره : كيف البدر يابتي الف مبروك تتهني بولدي ويتهني بيكي.. متستغربيش من كشفة وشك بس خفت تكوني بدلتي حالك بوحده تانيه تجوزيها لولدي موطرحك اصلها مش اول نوبه تعمليها..

مليكه بضحكه : له يمه متوصلش لكده حرام.

جماره : طيب زين.. اسمعيني يامليكه قبل ماتخشي اوضة ولدي وحياته.. اني عمري ماعحب القسوه ولا الشده ومرت تميم بقالها معاي اكتر من ٤ سنين عليم الله مافرقتها فمعامله عن تمره بتي، دا ان مكانتش تزيد.. وكل ديه نابع من محبتي لولدي وعشان هي مريحاه..

وانتي هتريحي ولدي هشيلك فقلبي واحطك فوق راسي زيك زيها واكتر..

له هتتعبيه وتتعبي قلبه هتبصي تلاقيني واقفالك حردين قردين واوريكي اللي عمرك ماشفتيه.. انتي اهنه بسبب ولدي فتحترمي سبب وجودك فالبيت وتقدريه، وحطي فبالك اني ليا السلطه الاكبر عالبيت ديه وعلي كل حريمه وليا حق عاللي فيه..ومعاوزاش فيوم استخدم سلطتي ولا اطالب بحق انا متغاضيه عنيه محبه


مليكه : متقلقيش يمه مليكه متطلعش منها العيبه وعارفه حدودها زين

جماره : خابره انك عارفه حدودك زين ومتوكده انك هتقفي علي حدودك وتتحنجلي لا تخلي حد يقدر يغلطك ولا يطولك ولا يخطي فحدودك عشان يحاسبك.. اني مره وفاهمه كيد الحريم والاعيبها والشيب اللي غزا شعري ديه كل شيبه بدرس من الدنيا.. فمتلاعبيش ولدي بجمالك عشان ملاعبكش اني بسلطتي.. الجمال فالدنيا اشكال والوان وبكر مهيغلبش انه يلاقيه.. فالو حابه انك تتقدري قدري..

مليكه : حاضر يمه كل اللي قولتيلي عليه هو بس اللي هيكون ويجرا.

جماره : عين العقل.. ودلوك خشي علي جوزك والصبح عايزه اشوف الفرحه عتشع من عنيه.. مبروك مقدما يابتي..

مليكه خدت نفس : ربنا يبارك فعمرك يمه.. قالتها واتحركت ودخلت الاوضه وجماره ردت الباب عليهم ونزلت..


جماره نزلت لقت غاليه عتستعد للخروج بعد ما السرايا فضيت من الحريم اللي كانت فيها..

جماره : علي فين ياغاليه

غاليه : راح اخد الاولاد ونبات ببيتنا اليوم ونرجعلك بعد شي يومين تكوني فئتي من تعب العرس مرت اخي.


جماره : ايالئيمه قولي انك هتوهربي من لم الفوضي بتاعة الفرح وتهمليني معكوكه فيها لحالي!

غاليه : لا مرت اخي اذا بتريدي لا تفهميني صح ازعل انا ها.. يلا تصبحي عخير وبالمبارك حبيبتي عئبال تمره نفرح بيها يحأ وبسرعه اتحركت من قدامها علي بره ناحية اولادها اللي كانو واقفين مع تميم واد اخوها فالجنينه..

جماره بغيظ : ماشي ياغاليه اهربي براحتك..مردودالك ياتمساحه علي قول امك..


غاليه لفت وشها علي جماره ورمتلها بوسه فالهوا وكملت ولا كان جماره عتتكلم عليها وخدت عيالها وفص ملح وداب..


اما فأوضة بكر..

مليكه اول مادخلت شافت بكر واقف فالشباك ومديها ضهره ومكتف اديه وبصت عالسرير لقت عمته مرميه عليه بأهمال.. خطت كام خطوه فاتجاهه ورفعت ايدها بحركه مدروسه وحطتها علي كتفه تحسه عالانتباه..

تميم اول ما مليكه عملت اكده لف بسرعه وبعد عنها ووقف قدامها وهو باصص عليها ومخنزر وعاقد حواجبه وواعيه الشرار عيطق من عنيه وعامل كيف بندقيه متعمره وزنادها كلمه بس تتنطق منها وعلي حسها هتتلقي طلقات الغضب فنص قلبها..


مليكه بصوت هادي ونبره ناعمه : خابراك نافر مني ومطايقنيش بس معلهش اتحملني عايزه اقولك كلمتين ياريت تسمعهم مني.

بكر باستغراب علي نبرة الصوت الناعمه اللى خلت عقله فصراع هي ازاي صوتها اتغير ١٨٠ درجه اكده والاغرب ان نفس النبره دي هو عارفها زين ومش غريبه عليه بس سمعها فين قبل اكده عقله مقادرش يجمع!! نحي كل التساؤلات والاستغراب ورد عليها بكل ثبات : قولي اللي عندك عشان انا كمان حداي كلام عايز اقولهولك..

مليكه وهي عتلف وتديه ضهرها : بص ياسي بكر اني واقعه فعرضك ومروتك.. اني ابوي غصبني عالجوازه داي غصب، وياما قولتله مموافقاش بس كان يرغمني بكل الطرق مره بالقسوه ومره بالتهديد ومرات بالضرب..

اني معاوزاكش ولا كنت عايزه اتجوز من اصله اني كل هدفي فالدنيا شهادتي والعلام، وكنت ناويه اصبر لحد مااكمل تعليمي وامسك شهادتي فيدي وبعدها اقول لابوي خلاص يابوي مليكه بقت حره ومهتتغصبش علي حاجه.

لكن ابوي ربنا يسامحه ربط علامي بجوازي منك، سحب مني اي فرصه فأني ارفض الجواز اللي فرضه عليا من غير حتي مياخد رأيي ولا يشورني..

بكر باستغراب : عتقولي ايه انتي!!!.. انتي رافضه جوازك مني؟

مليكه : ايوه رافضاه ومكنتش عايزه اتجوز واصل بس النصيب غلاب عاد وحكم القوي


وعلى حد علمي انت كمان معاوزش الجوازه داي ولا راغبها زيي بالظبط بدليل انك مكنتش عتاجي ولا فكرت تشوفني ولا مره.. وبناء عليه انا النهارده واقعه فعرضك وطولك ودخيلة اخلاق واد الشيوخ انك تحلني من اي حقوق ليك عليا كزوج، وتقبلني فبيتك ضيفه لحد ما اكمل علامي وامسك شهادتي فيدي واقدر معاها امسك حريتي واستقلالي وتبقي ليا ُُحُجه وعندي الشجاعه اني اقف قدام اي حد وادافع عن حقوقي..


بكر من اول ماسمع اول كلمتين منها وحس ان جردل ميه بارد نزل علي قلبه طفي كل النار اللي جواه وغمض عنيه براحه وهو عيهمس لنفسه : ياما انت كريم وحنين يارب.. ياما انت علام بالقلوب وتعبها.. ومع انه استغرب كيف وحده زيها ترفضه وتتغصب عليه كمان لكنه اعتبر ديه رحمه بيه من ربه بانه حط الرفض ليه فقلب وعقل مليكه وحمده عليها الف مره فسره..

اخيرا فتح عنيه بعد ماخلصت كلامها ورد عليها بفرحه واضحه فنبرة صوته :


يجرالك كل اللي عايزاه وزياده، وليكي مني عهد طول مانتي فبيتي انك تكوني كيفك كيف تمره حداي وكل طلباتك ومصاريفك واللي تعوزيه من اهنه لحد ماتكملي تعليم تحت رجليكي..

بصي يابت الناس اني احترمتك قوي بعد كلامك ديه و اللي بيه اتوكدت انك بت ناس وحداكي كرامه، وعجبتيني وعايزك تفضلي اكده على طول قويه..


ولما تاخدي قرار مترجعيش فيه ابدا... ودلوك انتي فحل من اي واجب مكتوب عليكي ناحيتي وفحل وسماح من غضب ربنا.. روحي قلبي وربي راضيين عليكي..


مليكه بابتسامة نصر : كنت متوكده ان ديه اللي هيطلع من اخلاق الشيوخ.. ولفت بالراحه وابتدت تشيل الطرحه من على وشها بشويش وهي عتهمس بصوت مسموع : شكرا يابكر.. قالتها ومع نهايتها كانت كشفت عن وشها قدام بكر اللي غمض عنيه باشمئزاز من اول ماايدها راحت علي الطرحه وعرف انها هتشيلها وبعد ثواني كان عيعد نفسه فيهم للصدمه واللي هيشوفه فتح عنيه وبرقهم لما كانو هيطلعو من محجرهم وهو شايف اللي شايفه..


***************ا

اما حدا حكيم وجماره فأوضتهم

حكيم قرب من ودن جماره وهمسلها : نمتي ياجمارتي

جماره : لسه بس النوم علي طرف عيني ومقادراش اطرده الصراحه ياشيخ اصل بقالي ليلتين منمتش اعذرني..


حكيم : نامي ياحبة القلب نوم العوافي..

جماره بنبره فرحانه : وكمان عشان اقوم الصبح بدري اشوف العرايس واطمن عليهم..

حكيم : له من النحيادي متشغليش بالك اللي عتفكري فيه مهيحصلش بينهم النهارده

جماره لفت وشها عليه وديقت حواجبها باستغراب وهي عتسأله : ليه يعني ايه المانع.. مش عريس وعروسه ولا ايه؟ اوعاك تكون موصي مليكه تحرم ولدي من ليلة عمره اله وكيل اروح اجيبها من شعرها دلوك.. وهمت عشان تقوم بس حكيم مسكها:

يابوي هدي حالك هبابه اني لا موصي ولا حاجه كل الحكايه ان الصدمه النهارده مهتخليش بكر يعرف يمينه من شماله ولا هيعرف يعمل حاجه وبعدين محدش عارف رد فعل ولدك ابو ربع عقل ديه ايه ابردي ونامي والصبح هنعرفو كل اللي جرا ونطمنو براحتنا..


جماره : ومين هياجيله نوم بعد ما طلقت قبيلة فيران فعبي!

حكيم : نامي بس انتي والفيران هيلاقوكي نمتي هيبطلو لعب فعبك وينامو زيك.. نامي ربنا يهديكي يابت عيشه يارب.. وبالفعل جماره نامت بس حكيم فضل صاحي وعيفكر ياترى بكر ولده اتلقي المفاجئه كيف؟!!


عند بكر ومليكه..

بكر هز دماغه بذهول عينفض اللي شايفه قدام عنيه وغمض وفتح عشان التهيؤات اللي شايفها قبال عنيه تختفي لان لا ديه وكته ولا معاده لكن غريبه الملامح النوبادي ثابته معتتبخرش

بكر :انتي مين؟

مليكه رفعت حاجب واحد وردت عليه :اني مليكه بت عواد الزمارتي يابكر.

بكر : مليكه كيف!! امال اللي شوفتها دي مين؟

مليكه : جمالات بت عمتي.

بكر وهو عيعقد اديه ورا ضهره : وليه عملتي اكده!

مليكه :عميلت ايه؟

بكر : توريني بت عمتك.. تضحكي عليا وتغشيني!

مليكه : الصراحه كنت عايزاك اول ماتشوفها ترفض الجواز مني وتوبقي جات من عندك.. بس للأسف عاد..


بكر بغضب :كنت عايزاني ارفض وللأسف عاد!! ومين انتي اصلا عشان عشان مترضيش ببكر وايه اسبابك قوليلي؟

مليكه بتعالي : مفيش اسباب.. رفض من حدا ربنا ولا هو مينفعش الرفض ياجي من حد غيرك؟ مفكر حالك مينفعش تكون بره دايرة اختيارات حد ولا ايه!!!


بكر ابتسم بشر وهو واعي الغضب فعنيها وفهم سبب رفضها ليه وكمان سبب اللي هي عملته وانه نابع من رفضه ليها وقرر ان عقابها يبتدي من اللحظه دي وقرب منها بخطوات بطيئه لغاية ما بقي قدامها وهمسلها :


له مينفعش اكون بره دايرة اختيارات ولا امنيات اي وحده علي وش الدنيا..


حتي انتي ذات نفسك متقدريش تطلعيني بره دايرة امنياتك حتي لو حاولتي ديه


وميل عليها وهمس : عارفه ليه.. عشان اني بكر، بكر حكيم جاهين، واظنك خابره انتي وابوكي زين مين بكر،

بكر اللي الناس عترمح وراه من نعومة ضوافره وتهديه بالحريم هدايه، بكر اللي فضل سنين يلمح بالرفض والكره وبرضك الناس فضلت متمسكه وقاعده حاطه يدها علي خدها ومستنيه يحن عليها، بكر اللي لما شرط علي ابو مرته انه هيتجوز ٣ فوق بته عشان يشوف هو شاري نسبه لحد فين وابوها وافق بكل سهوله.. بكر اللي اتخن منك واجمل متهزلوش شعره..

بكر اللي حتى لو كان شاف شكلك قبل مايتجوزك مكانش فرق معاه ولا غير فكره ولا موقفه..

بكر اللي هيخليكي تعيشي معاه زيك وزي الهوا واحد بس الفرق ان الهوا عسمحله يدخل جواي لكن انتي مش مسموحلك تهوبي ناحية محيط بكر الا عشان تكونيله خدامه ليس الا ...

مليكه : موهوم والكبر مليس عنيك ممخليكش واعي الكره ليك فعيوني عشان اكده قولت كل الكلام ديه..

بكر وهو عيقرب منها ويبص جوا عيونها :

وريني الكره ديه عايز اشوفه مواعيهوش.. مليكه رفعت عنيها عليه بغضب وثواني اتلاقت فيها العيون وغرقت جرتين العسب جوا موج البحر العالي والتنين كل واحد نسى هو كان عيقول ايه مقطعش السكوت غير صوت مليكه : وعيت للكره ولا لساته الغرور عاميك مشفتهوش!

بكر : له مشفتش حاجه.. شفت عنيكي خاويه زي عقلك ومفهمش غير وجع مرسوم.. وجع حاولتي تخلصيه بحركات هبله متكيدش عيل صغير.. تتعاركي وسط الشوارع وتفطفطي من شبابيك الببوت واخر المتمه تجيبي بت غيرك توريهاني.. افلام رخيصه كنك عتتفرجي علي افلام هندي كتير، اصلي اسمع ان دي طريقة التمثيل والاخراج هناك..


مليكه بابتسامه : حتي لو افلام بس خالت عليك وشربتها..

بكر : وحتي لو.. عملتي ايه بافلامك وتنطيطك.. فالاخر اديكي فبيتي واوضتي وتحت تصرفي واقدر اعمل فيكي اللي يلد عليا محدش يقدر يقولي تلت التلاته كام..


مليكه : ايه تعمل اللي يلد عليك ديه! انت وعدتني، هترجع فوعدك ولا ايه؟

بكر : ارجع فوعدي ليه؟ ايه اللي اتغير يخليني اغير رأيي؟ شكلك! .. اخر همي وان كنتي مفكره حالك جميله معذوره مطلعتيش من البلد ولا شفتي اللي شفته.. متقلقيش بكر ملقيش فيكي ولا شاف منك اللي عشانه ينقض العهد.. بس لعلمك العهد باطل عشان بني علي باطل.. وكل ما بني علي باطل فهو باطل.. بس هجددهولك بعهد جديد قدام شكلك الجديد.. اني مهقربش منك غير لو شفتك تستاهيليني.. تستاهلي الدكتور بكر.. لكن طول ماني بعيد عنك اعرفي ان لساكي دون المستوي


سلام ياااااا.. بت الزمارتيه..


قالها وقلع جلابيته وخد فوطته ودخل الحمام ورزع الباب فوشها بعد مااداها نظرة شماته طفت فرحتها بلذة الانتصار اللي مدامتش قدام بكر غير ثواني.. واهو من تاني رجع هانها وقل من قدرها، ومن تاني جدد الجرح وبنفس القسوه، دا ان مكانش اقسي واصعب، ومن تاني حسسها بأنها اتفرضت عليه وعلي حياته..


بكر طلع من الحمام بعد ماخلص حمامه وشاف مليكه مبدله خلجاتها ببجامه بمبي بدبدوب وقاعده عالسرير وشاف سبايك الدهب نازله متموجه علي ضهرها وقف ثواني ينشف دماغه وهي قامت من علي السرير وخدت مخده وراحت ناحية الكنبه..

بكر : رايحه فين؟

مليكه : رايحه انام!

بكر بحده : عاود موطرحك عالسرير تاني..

مليكه بخوف : ليه؟!

بكر : من غير ليه اني قولت يبقي تفذي من غير نقاش..

مليكه زفرت وراحت قعدت عالسرير وطلعت تلفونها وابتدت تلعب فيه وهو ابتدا يغير خلجاته وعينه عليها وبعد ما خلص لف وقعد عالسرير ومليكه لما عمل اكده انكمشت علي نفسها وزحفت علي حرف السرير بخوف..


بكر بصلها وضحك باستهزاء وبعدها بص بعيد وسألها : ابوي وامي يعرفو بالخيابه اللي كنتي عتعمليها داي ووافقوكي عليها؟

مليكه افتكرت وصية الشيخ حكيم ليها وردت عليه : ميعرفوش ايوتها حاجه ميعرفوش غير شكلي وديه كانوش راضيين يقولولك عليه غير لما تطلب تشوفني لحالك.

بكر : داي عمايل ابوي.. عامل حاله عيربيني لما يعيشني فعذاب عشان متبعتش كلامه ورحت شفتك.. دلوك بس فهمت كل كلامه وكلام امي.. دلوك بس عرفت خطتهم الخايبه عشان يدو بكر درس.. بس ياعيني ميعرفوش ان الاستاذه اللي اختاروها تدي الدرس جاهله، عامله كيف كتاب جلدته حلوه من بره ومن جوا فاضي..

مليكه : بذياداك يابكر عاد..

بكر بحركه سريعه مسكها من رقبتها خنقها وقرب وشه منها : اوعك فيوم تقولي لبكر بذياداك علي كلام يقوله ولا تحاولي تقاطعيني.. انتي تسمعي وانتي ساكته زيك زي حاجه محطوطه.. فاهمه..


مليكه فضلت باصاله عين فعين ومتكلمتش ولا ردت عليه ولا اتألمت من شدة مسكته ولا حتى رمشت بعينها وهو لما شاف نفسها اتغير شال ايده وزقها من كتفها.. ودلوك طفي النور اللي جارك ديه ونامي.. ناااامي..

قالها بزعيقه خلت مليكه نامت بسرعه وطفت الاباجوره اللي جارها ولفت الناحيه التانيه بعيد عنه وغمضت عنيها بألم وهي حاسه ان كل خططها بالانتقام راحت في مهب الريح..


بكر فضل شويه صاحي وقاعد الفكر يجيبه ويوديه فاللي عملته فيه العيله دي بمساعدة ابوه اللي متأكد منها ١٠٠ ٪ حتي لو مليكه انكرت ديه هو مش بالغباء اللي يخليه يصدقها..

صعب عليه نفسه وصعب عليه من ابوه وامه وصعب عليه من الدنيا كلها وقرر انه يكسر لابوه عود الخزران اللي جايبه عشان يربيه بيه قصاده وقدام عنيه ويقلب السحر عالساحر..


اول ماحس بأنفاس مليكه انتظمت واتأكد انها نامت قام بهداوه ولف وراح الناحيه التانيه من السرير ونزل على ركبه قبال مليكه وفضل يتأملها شويه على الضوء الخفيف المعكوس من الشباك علي وشها ودقات قلبه اتخربطت وهو عيتأمل فالجمال الرباني اللي عمر ماعينه شافت زيه وهمس لنفسه : لو تعرفي كد ايه حلمت بيكي ودعيت اشوفك ولو مره وحده حتي بالصدفه.. .. لو تعرفي كد ايه اتمنيتك فكل دقيقه وطلبتك من ربنا.. بس الغريب ان يوم ماالامنيه اتحققت كرهتها وكرهتك وكرهت نفسي معاكي.. صوح كنت خايف من عفاشة شكلك بس عفاشة الطبع طلعت اوعر.. جايز تكوني مظلومه او مليكيش ذنب وكل اللي عميلتيه تخطيط غيرك.. بس الاكيد ان انتي الوحيده اللي هتتحاسبي عليه..


رجع بكر موطرحه عالسرير وغمض عنيه بعد طول تفكير فاللي جرا وقلبه وعقله عيغلو من الغيظ ونعس واستسلم للنوم بعد ماحط خططه واستعد لتخليص الحقوق..


عدي الليل وبكر صحي علي صوت طقطقه وفتح عنيه شاف مليكه عتسرح شعرها عالتسريحه اتأملها لدقايق قبل ما هي تحس انه صاحي وتبص عليه فالمرايه وهو اول ما عيملت اكده عمل حاله باصص بعيد وقام دخل الحمام خدله دش وطلع لبس خلجاته وفتح الباب ونزل من غير مايتكلم مع مليكه ولا كلمه ولا حتي يعبرها ببصه من بعد البصه اللي سرقها عليها سرقه اول ماصحي..


بكر نازل علي السلم بهدوء ورزانه والعيون اتعلقت عليه بفضول . ابوه وامه وزينه..


بكر نزل وصبح علي الكل بهدوء والكل ردله الصباح وقعد عالسفره جار ابوه من غير كلام وبص لامه : فطورك ياجماره الواحد قلبه مهفت من امبارح مكلش حاجه..

جماره : والوكل اللي طلعتهولك مكلتش ليه؟

بكر : وكل مكانش علي مزاجي وانتي خابره زين ان اللي مش علي مزاجي معاكلهوش..

حكيم فهم البطانه اللي تحت الكلام وسكت معقبش وجماره قامت من سكات تحضر الفطور لبكر وزينه راحت معاها..


عاودت جماره بالوكل وابتدت تحطه عالسفره وشافت بكر مدرمس وحكيم باصصله ومتلجم مقادرش يسأله علي حاجه اتجرأت هي وسألته :

مالك يابكر عامل اكده ليه هي العروسه معجبتكش ولا ايه!!


بكر رفع عنيه علي امه : له معجبتنيش يمه، وعمرها بت عواد مهتعجبني، وعمري ماهوعالها غير بالصوره اللي اديتهاني عنها وقعدت سنين فبالي وحتي محاولتيش تغيريها كان زماني متقبل بت الناس وطايق اشوفها.. لكن ليه امي تغير صور امي تعرف تدايق وتجن متعرفش تطبطب ولا تهون..


جماره : بكر اني..

بكر : متبرريش يمه عشان بين الام وولدها عتسقط الاعذار ..

اني اول ماشفت بت عواد فهمت قصدك بقولة كان غصب عنك، بس احب اقولك ان امومتك المفروض هي اللي كانت اتغلبت على كل الاحكام والقيود..

قلب ولدك المفروض تكوني انتي احن عليه من كل الناس وتقفي قبال الكل عشان تريحيه...

اني مهعاتبش حد غيرك عشان رسولنا لما قال ثم من ثم امك ٣ مرات كل مره فيهم كانت كيف ماعتدي الام جبل حقوق كانت عتحط عليها جبل واجبات.. فانا لو عتبت علي غيرك مره عتبي عليكي هيكون الف مره..


جماره بصت لحكيم بعتب وهمست لبكر :سامحني ياولدي حكم القوي والله العظيم..

بكر : القوي ديه ربنا يقويه علي بكر بزياده..

روحي يمه هاتي العيش هاتي ..


اتحركت جماره وقبل ما تدخل الموطبخ سمعو صوت الزغاريت وعرفو ان اهل العروسه وصلو..


حكيم وبكر وجماره وحتي زينه جات من الموطبخ عشان يستقبلوهم وتميم كمان عاود من الارض بعد ماشوط عليها اول ماصحي كيف كل يوم وجات دخلته السرايا معاهم كان هيرجع بس لما شاف مع الحريم عيال عواد الصبيان كمل لجوا معاهم


دخلو الستات شايلين فطور العرايس وقعدو فالصاله وحكيم طلع وهملهم قال هيروح يشق عالاسطبل ويعاود بعد مالجماعه ياخدو قعدتهم وتميم قعد مع اخوات مليكه وبكر هو كمان قعد معاهم بعد ماسلم عليهم واستقبلهم استقبال زين وزينه طلعت ادت خبر لمليكه ان اهلها جم ونزلت عشان تضايفهم..


مليكه لبست احلي فستان عندها وعملت ميكب خفيف وطلعت من الاوضه واول ماتاقت من علي السلم حبست انفاس بكر بطلتها وابتدت تنزل بهداوه سلمه سلمه وهي رافعه راسها بشموخ وعزه كيف ماتكون ملكه نازله من على عرشها تسلم عالرعيه..

نزلت وسلمت علي اهلها وشويه وامها ميلت عليها وشوشتها ومليكه ردتلها الوشوشه وامها بان عليها الفرحه ومليكه ابتسمت بخجل كداب وميلت عليه التانيه والتالته وكل اللي مليكه توشوشه يضحك وينشرح صدره.. وبكر هز دماغه وضحك بتهكم وهو واعيها عتوزع الكدب عالناس كيف ماعتوزع ابتسامات بمنتهي السهوله..


شويه واهل مليكه مشو بعد ما خدو قعدتهم وباركو واللي نقط واللي هلل واول مامشو وشافهم حكيم من بعيد عاود للسرايا يفطور ودخل اول ماشاف مليكه ابتسملها،

وبكر شافه وهو عيبتسم لمليكه وهي ردتله الابتسامه وشاف التحالف بتاعهم بعنيه وحلف ليهد كل حصونهم اللي بنوها مع بعض عشان يدسو وراها ويلاعبوه..


قعد حكيم عالسفره وابتدا ياكل وعينه علي بكر وواعيه عيتحرق بس الكبر اللي حداه مانع انه ينفث عن ناره بس دخان الغضب كاسي عنيه ومخفيانش على حكيم..

حكيم اتلفت حواليه وشاف مليكه دخلت الموطبخ تدخل الحاجه مع زينه وميل علي بكر وهمسله :

اظون بطلت حجتك فالرفض دلوك من بت الزمارتي..


بكر : بالعكس دا زادت علي الحجه برهان واثبات ان رفضي كان فمحله..


ولعلمك الجمال اللي كنتو متقلدين بيه ومفكرين انكم عتعاقبوني بأنكم متقولوليش عليه ماهو الا سبب من ضمن اسباب كتيره للرفض وللصراحه كان اكبرهم ولو زال غيره باقي وزيد عليه انها طلعت قليلة ربايه.. بس هنتظر ايه من وحده ابوها عيرميها عالناس رمايه!؟


مليكه قربت عليهم ولما سمعت اللي بكر قاله وقفت موطرحها ثابته وحكيم لما بص لقيها وعرف انها سمعت بكر بصله بغضب مكتوم وهمسله من بين سنانه : بكررررر

بكر ببرود :نعمين ياشيخ قولت حاجه غلط اني ولا ايه؟

حكيم :بكر لم نفسك واصتبح وقول ياصبح احسنلك..

تميم فمحاوله منه لانهاء الموقف : صلو عالنبي ياجماعه واستهدو بالله امال.. صوح يابكر فيه حاجه ليك نسيت اديهالك امبارح.. وقام غاب شويه وعاود وهو ماسك فيده بوكس مغلف ومده لبكر..


بكر وهو عيمسكه من تميم : ايه ديه؟

تميم :

صاحبك محمود جابهالك وكان مستعجل عطهاني وقالي اديهالك واباركلك بالنيابه عنيه كان جاي يباركلك بنفسه بس طلبوه فالكتيبه وسافر طوالي..


بكر مسك الهديه وقلبها بين اديه ورماها عالسفره قدامه بأهمال


تميم : متفتحها تشوفه جايبلك ايه!

بكر بص لمليكه اللي كانت واقفه عتحط اطباق العسل عالسفره وقال لتميم : له مهفتحهاش معحبش الهدايا من زمان وانت خابر زين.. الهديه عتكون حاجه جايه بالساهل رخيصه واني معحبش غير الحاجه اللي عتاجي بمعافره مني وتكون متعبه عشان تفضل محتفظه بقيمتها عندي لاخر العمر..


انما الهدايا عرميها ومهما كان تمنها معمسكهاش فيدي..اني بس كل الحكايه اني عتعامل مع الهديه بمبدأ انها لا تهدي ولا ترد..


مليكه الكلام طعنها وحست ان كل القوه اللي كانت داخله بيها على بكر والثقه بالنفس اتبخرت قدام كبره ووقاحة لسانه وكرامتها اللي عاشت سنين تخطط كيف تثار لجرحها بقت عامله كيف حبات عقد لؤلؤ بكر قطعه بعنف واتبعشكت حباته تحت رجليه..


حكيم انفاسه بقت تعلي وتهبط وهو واعي مليكه انطفت ملامحها بسبب كلام بكر اللي اتجرد من اي زوق وكان عيضرب بلسانه فصميم قلب مليكه وبصله وقاله : معلهش ياولدي اصل فيه ناس اكده متعرفش قيمة الهديه اللي جيالها ولا عتقدر ان فيه حد تعب فيها او ممكن تكون اغلى حاجه عنده وهو ادهاله بمنتهي المحبه واثره عن نفسه وفرطله فيها عن طيب خاطر..


مليكه وهي عتقعد عالكرسي بصت لحكيم وبعدها بصت لبكر واتكلمت بتهكم :


اسمحلي يابوي بس العيب مش عاللي عيتهادى.. العيب عاللي عيهادي عشان ماسسش وشاف هديته رايحه لاصيل يصونها ويقدرها ويعرف قيمتها ولا يرميها..


بكر كان ماسك كباية ميه وبحركه سريعه كانت الميه اللي فالكبايه علي وش مليكه خلتها اترجفت من الخضه وكل اللي حواليها اتصدمو من تصرف بكر والسكوت عم المكان وحكيم عنيه استعرو بنار الغضب وبكر متجاهل كل اللي حواليه وقالها بنبرة صوت كيف الرعد :

اتعلمي يابت عواد اولا انك تحترمي حالك وتصوني لسانك عشان مهيجيلكش من وراه غير كل اهانه وقلة قيمه.. وثانيا لو ابوكي مرباكيش وعلمك ان الرجال لما تتحدت الحريم تسكت ومتدخلش فالحديت من عيوني اربيكي واعلمك واعيد تكوينك من اول وجديد..


ولو فبيتكم حريمكم عتهين رجالتها ويسكتولهم احنا معندناش ديه اهنه..


اهنه المحترمه تتشال فوق الراس وقليلة الربايه ملهاش حدا بكر غير المداس.. اوعك تكوني مفكره حالك هتتحنجلي بالكلام وتلفي لف الزمارتيه ناسك وتلمحي وبكر يسكوتلك.. له دانتي توبقي غلبانه قوي وعقلك على كده..


حكيم بحده : بكرررررر

بكر بحده مماثله : ابوي بعد اذنك.. اللي يخص مرتي ويحصول بيني وبينها محدش ليه صالح بيه.. ويكون فمعلومك لو غلطت واتكررت منها قلة حياها معاي محدش هيقدر يخلصها من يدي ولا يحميها مني ولا حتي انت يابوي..

يعني يابت عواد اي حد متلفحه بحمايته مني مهيقدرش يحوشني عنك.. مهيحوشنيش عنك غير احترامك لنفسك وبس.. ودلوك همي على فوق حضري الشنط عشان مسافرين..


جماره وهي طالعه من الموطبخ : فيه ايه عتزعق ليه يابكر ومسافر وين ياولدي؟


بكر وهو باصص لمليكه بخبث : رايح اقضي شهر العسل اني ومرتي فمصر لحالنا يامه عايز افسحها واوريها اللي عمر عينها ماشافته ولا كانت تحلم تشوفه غير مع بكر..

مليكه وهي عتبصله بعيون عتلمع من دموع القهر همستله بخوف : اني ممسافراشي حته، اني معاوزاش اسافر اني قاعده اهنه..


بكر : لا بقولك ولا بمزاجك انتي، بكيفي انا تسافري وبكيفي متسافريش ، بكيفي تقعدي بكيفي تقفي بكيفي تاكلي بكيفي تجوعي بكيفي تتكلمي وبكيفي برضك تسكتي.. انتي من ساعة كتب الكتاب بقيتي عبدت كيفي يابت عواد..


ودلوك همي قوممممي.. قالها بزعيق خلى مليكه قامت بسرعه وطلعت على فوق رامحه ودخلت الاوضه وقفلت الباب وراها وابتدت تكسر فكل حاجه عالتسريحه بقهر ودموعها المحبوسه نزلت بقلة حيله وهي عتسأل حالها ياترى بكر هيعمل معاها ايه بعد ماعاهدها انه مهيقربهاش.. بس ديه لاشكل ولا منظر واحد يصون عهد من النوع ديه واستغبت نفسها عشان افتكرت انها هتقدر تغلبه ولا تمون عليه بجمالها ومكانتش تعرف انه مفيش حاجه عتأثر فيه!


بعد مامليكه طلعت بكر قعد يكمل اكله والكل لساه فحالة ذهول ومفيش غير عنيهم تبص لبعضها وفجأه سمعو صوت تكسير جاي من اوضة بكر فوق حكيم على اثره غمض عنيه والكل بص لفوق ناحية الصوت وزينه بصت لبكر بعتب وقالتله :


ليش هيك بكر والله ماالك حأ كسرت خاطرها للمخلوئه شو حكيت هي لكل هاد؟!


بكر وهو عياكل : اعتبريها محكتش حاجه واني حطيت عليها غتاته.. اني غتيت ولازم مرتي تتحمل غتاتي.. اصل اللي مرته متتحملهوش مين هيتحمله يعني.. قالها وقام من ع السفره وطلع عالجنينه وطلعت وراه جماره تشوفه ناوي علي ايه فبت الناس..


حكيم خذ نفس وزفره وبص لتميم : واعي اخوك ياتميم؟ يعني اللي زي ديه يتقاله ايه ولا ايه اللي يتعمل معاه قولي!

تميم : لو فيه قول يتقال خابرك مكنتش سكتت.. لكن اني وانت خابرين زين ان بكر مغلطش وعداه العيب، لما واحد مرته ترزله بالحديت قدام الكل فكرك هيسكتلها! ولو اي حد سكت وبلع فكرك بكر الحد ديه؟

فاكر زمان حصول نفس الموقف معاي بس مع اختلاف ان زينه كانت عتنتقد بشكل صريح وبكل ادب ووكتها لا انت ولا اني رضينالها وخدت تحذير ومن يومها عرفت حدود كلامها ووقته ومكانه ومعاودتهاش..

يعني اللي عتغلط عتتحاسب بس المشكله فاسلوب الحساب واظن ان وحده كيف مليكه هو ديه اسلوب الحساب اللي ينفع معاها، هو اي نعم المفروض كان حصل بينه وبينها بس بكر حب يكون الحساب عالملأ كيف ماكان الغلط عالملأ، بكر حقه عياخده فالتو واللحظه ياشيخ.

وانت لو بكر غلطان مكنتش سكتت بس بكر عيتكلم فاللي محدش يقدر يغلطه فيه.


حكيم هز دماغه واتنهد وقاله : الظاهر اني حسبتها غلط لما افتكرت ان بت عواد هتقدر علي ولد حكيم، محسبتش حساب ان اخوك لما عيتعصب ويعند ويمكر جيوش الملك النعمان متقدرش تقف قصاد عناده مش حتتة عيله.. يلا الله المستعان.


تميم : بس بيني وبينك، اني اتكيفت من بكر لما سط بت الزمارتي من اول يوم عشان متفيعش عليه.


زينه بضحكه وهي عتقعد عالسفره جار تميم : ههههههه دبحلها الئطه متل مابتئولو..

تميم بصلها وبرق عنيه : عتتدخلي فوسط كلامنا ليه انتي! ومسك كباية الميه اللي قدامه ومثل انه عيكبها عليها كيف بكر وهي اتخضت وبسرعه اتكلمت : والله مابئصدي انا بس جاعبالي المتل اولته بس هيك والله العظيم اترك من ايدك تميم شوبك عم نمزح عمي ههههههه


حكيم ابتسم وتميم رجع الكبايه قدامه وابتسم هو كمان علي جبن زينه وقالها : تخافيش ياجبانه مهعملهاش قدام حد احنا عنتحاسبو لما نكونو لحالنا احنا ناس راقيه... الا هي سلسبيل مصحتش لدلوك ليه مش عوايدها؟

زينه : كتير سهرت مع بيبيتها بالليل ضلو صاحيين لاذان الفجر اتوضو وصلوه وبعدها غمرو بعض ونامو ما صحيو لهلا وما بظن راح يصحو أبل الضهر.

تميم : همليهم نايمين نوم العوافي انشاله..


حكيم : راعي امك مليح يازينه واقفيلها وقافى، جماره بكر ممخليش فدماغها عقل وممرمرها قلق علي حاله،

وخايف تقصر مع ضيوف بيت الشيخ

فاللي تقصر فيه هي سدي فيه انتي يابتي متطلعوناش بسواد الوش قدام الناس..

زينه : ماتعتل هم يابي مابيصير اي تأصير من اي نوع باذن الله..

حكيم : باذن الله.. اني هسبقك للمندره ياتميم وحصلني عشان نتكلمو هبابه فالفصل اللي بعد صلاة الجمعه هتحكم فيه وتقولي نويت علي ايه وايه حكمك واشوف حجتك قويه وحكمك المرادي ايه الموضوع واعر قوي . قالها وقام علي طول وتميم رد عليه :

حاضر يابوي هحصلك طوالي ومتقلقش حكمي هيلد عليك متوكد..


مشي حكيم وبعدها زينه ميلت علي تميم وهمستله بدلع : ولك يؤبر عضامي شيخ ألبي مااحكمه واعدله..

تميم اتنحنح وبص حواليه ورجع قرب عليها وهمسلها :مش قولتلك ممنوع الغنج والتسبيل ديه بره اوضتنا معتسمعيش الحديت ليه انتي؟

زينه : كتير بحب اشوفك هيك مافيك تعمول شي ودياتك مربطين أدام العالم ومافيك تمدهن عليا.. بجاكرك حياتي..


تميم : طيب انتي جاكريني قدام الناس واني هحاسبك واعاقبك لحالنا بس زودي المجاكره عشان ازود حسابك..

زينه : اي شو عليه بنزود عمي اصلا كتير بحب العقاب منك انا ياروح روحي..


تميم : احمممم.. اقوم اني عشان الظاهر انتي شيطاني مسلطك عليا وعايز يفوتني صلاة الجمعه ويلهيني حتى عن الفصول وبعينه ديه يوحصول.. قومي يابوي شوفي اللي وراكي قومي... وهملها وقام طلع ورا ابوه..


اما حكيم فأول ماطلع بص ناحية بكر اللي كان قاعد مربع اديه وباصص بعيد وامه عتكلم فيه ويدها عتبعد خصلات شعره من فوق عنيه بحنان وهو معرقص وشه ومعيردش عليها وهملهم وطلع من غير مايتكلم وراح علي المندره قعد فيها يستني تميم وهمل بكر لعناده..


شويه وتميم انضمله وجالهم سخاوي وكان ملهوف يعرف الاخبار ولما حكوله ضحك بأعجاب وهمس : ايوه يابوي امال ايه ولدنا متعلمش عليه مره ديه بكر والاجر عالله، قولتلك ايه اني ياشيخ مش قولتلك ولدنا مش ساهل.. زين اللي كسر شوكتها من اول يوم والله كنت خايف الجمال يمرمرت واد اختي بس طلع جبل مايهزه ريح رباية يد خاله..


حكيم : اتقندل ماهو عشان رباية يدك مشافش بربع جنيه ربايه اهه.. اذا كنت انت ذات نفسك ممربايش هتربي كيف!!

تميم بضحكة شماته وصوت عالي : اضرووووب طوخه بس متعورهوش يابووووي هههههع

سخاوي : اكده برضك ياشيخ.. اهي القذيفه جات فنص الجبهه طيرتها ربنا يسامحك...


شويه وقرآن الجمعه ابتدا والشيخ حكيم وتميم وسخاوي اتوضو فالمندره وطلعو عالجامع وصادفو بكر هو كمان طالع من السرايا ورايح عالجامع وسخاوي وتميم مدو الخطى حصلوه بعد ما حكيم شاورلهم عليه..


سخاوي : كنت عاملك مهتصليش فالجامع النهارده..

بكر : دا النهارده بالذات هصلي فالجامع عشان ناوي ادعي عليكم كلكم واقول للامام يخلي الناس تأمن وراي عالدعوه عشان تتحقق..


سخاوي : ياد يالئيم ياللي الفرحه هتبظ من عنيك بس مستحي.. برضك القمر اللي مخلفه عواد ديه وهاداك بيه يندعي بسببه عالناس.. قول انك هتدعيلهم نصدقوك..


بكر : عمايلكم وعمايلها ضيعت جمالها ياسخاوي.. الجمال ان مكانش نابع من جوه القلب مينفعشي..


تميم بضحكه : يالمر الطافح عليك يابكر عامل كيف ضرابين الودع كل هبابه بكلام شكل، وكل كلمه من كلامك عتناقض التانيه... كان فين حديتك ديه من سنين وانت هارب من الدنيا عشان الشكل؟


سخاوي : يابوي همله ديه عمل كيف التعبان كل هبابه يصلخ جلده ويطلع منه ويغير مبادئه عديم المبادئ ديه!


بكر : اقولكم ايه حلو عني انتو التنين هتقعدو تلقفوني لبعض فالحديت ياك مناقصكمش اني جاكم نورج انتو التنين وعواد عليكم يتحط فقلب النورج الاول..


تميم : متدعيش يافقري الجمعه فيها ساعة استجابه.

بكر : اللي معاوزنيش ادعي عليه ميتحدتش معاي، اني النهارده ظابط اعداداتي عالدعي والعراك بس..


سخاوي : طب بعيدا عن الدعى والعراك انت ناوي علي ايه مع بت عواد هتسافر بيها ليه؟


بكر بصله وكشرله وهو عيرد عليه : سؤال بارد.. عريس وواخد عروسته ومسافر تفتكر مسافر ليه يعني؟


سخاوي : بكر هتعمل ايه فبت الناس اني ممطمنلكش ؟

بكر : حل عني ياسخاوي قولتلك حل عنااااي قالها ومد الخطاوي وسبق تميم وسخاوي اللي وقفو وهما واعينه غبر فالدنيا قدامهم واستنو حكيم مشو معاه..


حكيم : زعط منكم ليه؟

تميم : معجبهوش الحديت.. بس شكله ناوي لبت عواد على الهنا كله..

سخاوي : دا الهنا اللي هتشوفه علي يد بكر هتوزع منيه عاللي حواليها ياراجل.


حكيم : يامرك وميلة بختك يامليكه يابتي.. يلا هو كله جابهولك ابوكي من لاول يعملوها الكبار ويقعو فيها الصغار..


سخاوي : مسم وعجبببي..


اما فالسرايا مليكه لمت خلجاتها فشنطه وفاتحه شنطه تانيه وواقفه محتاره مش عارفه تحط لبكر ايه فيها من خلجاته..


وفالاثناد دي تمره خبطت ودخلت عليها بعد مامليكه اذنتلها..


مليكه : ادخل ياللي عتخبط

تمره فتحت الباب وطلت بدماغها منه : جيت ابارك لما عرفت ان بكر مقاعدشي.. صباحيه امبا.... وقطعتها لما عينها جات علي قزايز العطور المتكسره والمكياج المبعتر عالارض..


دخلت تمره بالراحه وهي عتتلفت حواليها : ايه ديه؟ كان فيه تور هايج فعنبر ٧ ولا ايه؟

ايه اللي عيمل اكده فاللي مشترينه بالغالي يامليكه هترشي ايه دلوك علي جتتك بعد ماكسرتي العطر ريحتك عتفيح وتطلع وتعمي اخوي ياقزينه؟!

بس اني عارفه ديه حوصول من ايه اكيد اخوي بكر هو اللي عيمل اكده من الصدمه لما شافك.. اهو اني كنت متخيله انه هتجراله حاجه برضك الحمد لله انها جات علي كد اكده


مليكه ابتسمت بغلب علي كلام تمره ومردتش وتمره رفعت دماغها اخيرا وشافت عيون مليكه الحمره..قربت منيها بالراحه وسألتها باستغراب : مليكه انتي باكيه ياك! ليه اكده عيونك حمره مالك؟


مليكه : يعني محدش قلك تحت ان اخوكي مسح بكرامتي بلاط السرايا فأول يوم وبهدلني قدام الكل!


تمره : له والله ماحد قالي حاجه اني صحيت سالت زينه صحيتو ولا لسه قالتلي انكم صحيتو من زمان وبكر طلع واني سمعت اكده وجيتك جري..


بس واني طالعه كنت هتزحلق فشوية كرامه كانو عالارض منشفوش من اللي مسح الارض بيها بكر ولسه كنت هسأل عليهم تبع مين ههههههه


مليكه بتهكم : بتوعي يختي متسأليش ولا تدوري..


تمره قعدت عالسرير قدام مليكه وشدت دراعها قعدتها : طب اقعدي بس واحكيلي ايه اللي حصل بينكم وصل بكر لكده..


مليكه قعدت جار تمره وحكتلها كل حاجه حصلت وتمره بعد مدة سكوت :


بكر مانويلكش علي خير يامليكه لعلمك، ومكدبش عليكي غلطتك لما ضحكتي عليه كبيره فحقه، ومهيعديهالكش بالساهل، بكر اخوي واني عارفه دماغه زين، فردة جزمه قديمه وقلبه عيركن الاذيه لحد مايردها لصحابها،

وزدتي الطين بله النهارده لما اتدخلتي فكلامه هو وابوه وداي عمرها ماحوصلت فبيتنا مني اني ولا امي ولا حتي زينه مرت اخوي ولا حد فيوم اتجرا انه يتدخل فوسط حديت حد من اخواتي وابوي..


مليكه : حتي لو غلطت الغلطه متستاهلش اللي عيمله ولا اللي قاله.

تمره : له ديه حداكي انتي يمه.. حدا ابوي واخواتي تسوا وتستاهل..


ولعلمك ابوي لو شاف انك مغلطاناش كان وقفلك قدام بكر بنفسه وخدلك حقك من حباب عنيه.. بس انتي غلطك لجم ابوي وسكته عليكي

مليكه : ايه ديه يعني ابوي حكيم ممكن يكون زعل مني علي اكده؟

تمره : ممكن ايه!! هل عندك شك سيدتي! يابنيتي ابوي تلاقي خيبته فيكي كبيره وصدمته اكبر..

ابوي كان حاطط عليكي امل ومراهن حاله انك هتقدري تعدلي المعوج فشخصية بكر يامليكه.. مش تكوني سبب ان عوجه يزيد.. كيف تغلطي فيه قدام ابوه وتصغريه وتصغري ابوي بيكي يامليكه اكده..

مليكه بعصبيه : كان عيهيني ويهين ابوي ياتمره مقدرتش اتحمل واسمع واسكت..


تمره : ولما اتكلمتي عملتي ايه يعني؟ هنتي نفسك بذياده، فحال انك لو سكتي كنتي هتاخدي حقك مربع بالادب والزوق وتثبتيله ان عواد عرف يربي بته زين، لكن باللي عميلتيه اكدتي كلامه..


مليكه حطت دماغها بين اديها وهمست : طلع الموضوع اكبر واصعب من اللي كنت رسماه فخيالي وغير ماكنت متصوره خالص..

تمره : يابوي الالعاب الخايبه اللي كنتي معتمداها وناويه تلاعبي بكر بيها داي العاب قديمه عف عليها الزمن،

لا توكل عيش ولا تاكل مع واحد دكتور كد الدنيا ولافف وشايف وعارف..


هتلاعبيه بالجمال الله وكيلك كل يوم فالجامعه عتترمي تحت رجيله عشرات الجميلات ومتاخديهاش مني تقيله مع انك حلوه بس فيهم الاحلي منك بكتير وهو عيعفص عليهم ويمشي ولا عيتلفتلهم..


بصي يامليكه هقولك علي قاعده لو اتبعتيها هتعرفي تتعاملي مع بكر وتكسبيه خاتم فصباعك..

اخوي بكر عشان تكسبيه تعامليه كيف العيل الصغير اللي لسه معيعرفش يتحدت،

اللي لو اتنكد وبكي محدش يقدر يعرف هو عايز ايه غير بس امه.. هي بس اللي عتبقي حافظاه اكتر من نفسه وعارفه ايه عيتعبه ويبكيه، وايه يرضيه ويسكته.. وانتي لازمن تكوني لبكر اكده .. تكوني فاهماه كيف الام معتفهم ولدها وتتجنب اللي يزعله ومتعملش الا اللي يرضيه ويريحه.. وكتها حتي لو حب يتلككلك ويغلطك مهيلقاش سبب ومن غير سبب عتبطل التلاكيك يامليكه..


خلي دايما تقلك سلاحك ولسانك مصدر سعادتك عشان اللسان سلاح ذو حدين يأمه تدفعي بيه عن نفسك الاذي يأمه تجيبي بيه لنفسك كل الاذي..


مليكه هزت دماغها بتفهم : فهمتك ياتمره وفهمت تقصدي ايه.. ودلوك قومي ساعديني فتحضير الشنطه معارفاش احط للبو اخوكي ايه؟

تمره بغيظ : يبت اتلمي كنا عنقولو ايه من شويه متلجمي لسانك هبابه قولنالك دانتي مفيش فايده فيكي!!

قال ونعايبو على بكر واتاري فيه الاكلب منه!

مليكه ضحكت وهي عترد علي تمره : له عاد قدام الناس وقدامه مهقولش حاجه بس بيني وبين نفسي هقول اللي يحلالي.


تمره : طيب واني نفسك يابوه انتي اني اخته ومرضالكش تغلطي فاخوي قدامي، والله يامليكه لو كررتيها لاقول لبكر عليكي اخليه يعلقك من قصايبك الصفر دول..


مليكه : قوليله مخايفاش، هقوله من بلغك شتمك..

تمره : والله بجحه وانتي وبكر حله ولقت غطاها.. يلا هيجو فبعض واللي يغلب الله يرتيلو..


جهزت مليكه هي وتمره الشنط وتمره نزلت ومليكه قعدت فالاوضه تلعب فتلفونها شويه وبعدها اتصلت علي زهور

زهور : عروستنا الحلوه قولي عميلتي ايه فحال الداكتور

مليكه : شندلت حاله وشندل حالي، احنا التنين شندلنا حال بعض..

زهور : احكي يامليكه قوام وقولي حوصول ايه بالتفصيل الممل عمل ايه بكر اول ماشافك مقادراش اتنفس

مليكه بضحكه : اتهوس

زهور : وربي كنت متوكده هتجرا لعقله حاجه وهيتلحس لما يشوفك.

مليكه : ايوه صوح..

زهور : طب يلا عاد

مليكه : يلا ايه

زهور : اتحدتي قولي بكر قال ايه عيمل ايه حوصول ايييه

مليكه : بصي اني تعبانه ومفياش دماغ لحديت دلوك بس كل اللي اقدر اقولهولك اننا مسافرين النهارده

زهور : وي وي وي ول ياول ياول.. واد الشيخ اتهبل بمليكه وهياخدها ويفل ول ياول

مليكه : ههههههه والله بطرانه انتي.. يلا سلام هقفل اني عشان اشوف ورايا ايه


زهور : اقفلي يابوي وشوفي مصالحك، ولو رنيت عليكي مترديش واني هحطلك الف عذر ومهزعلش منك لو معبرتيش امي من اهنه ورايح ههههههه


مليكه ضحكت علي زهور وقفلت التليفون ولسه هتقوم تنزل تشوف الشيخ عاود ولا لسه عشان تتأسفله وتطيب خاطره وتطلب منه السماح على غلطها..


راحت عالباب واول مافتحته شافت بكر فوشها اتخضت ورجعت لورا بخوف

بكر : ايه شفتي عفريت ياك؟

مليكه مردتش و بعدت خطوتين وسعت لبكر وهو دخل الاوضه وبعدها خطت عشان تطلع لكن وقفها صوت بكر : رايحه فين؟

مليكه : نازله تحت

بكر : مين اذنلك تنزلي؟! .. برضو فيه بت ناس تهمل جوزها اللي لساه طالع اوضته و تنزل!

حدش يابوي كان يقعدك قدامه ويفهمك الاصول واصل فبيت ابوكي محداكمش حد عيعرف فيها واصل اكده ؟!!


مليكه :بكر بذياداك غلط فناسي اني مهرضاش بكده اني ناسي اهل الاصول كلها..

بكر : والله اللي عشوفه منك غير اكده..

مليكه : اللي تشوفه مني حاسبني ولومني اني عليه متلومش ناسي..


بكر : كيف ديه والبت عتكون انعكاس لبيت ابوها واخلاق سكانه! ..

كيف احاسبك والومك علي حاجه وملومش عالسبب اللي وصلك ليها.. متعلمناش اكده يابوي احنا.. مضريناش ناخدو بالظاهر ونهملو المخفي من غير مانحققو فيه ونجيبو قراره..

واهنه كان رد مليكه الوحيد ضحكه طويله سرعان مااتحولت لضحكات متقطعه وكل ماتسكت ترجع تضحك من تاني وبكر واقف قدامها ورافع حاجبه ومستنيها تخلص ضحك لكنها فضلت تضحك وتضحك لدرجة ان بكر نسي نفسه وعقله غاب مع ضحكتها وكانت هتفلت على شفايفه ابتسامه لكنه قمعها وحافظ علي الجديه المرسومه على ملامحه وبحده قال لمليكه : قربت تخلص وصلة الضحك ولا لسه قدامها كتير؟

مليكه وهي عتحاول تسيطر علي ضحكها : له خلاص اهه.. معلهش اعذرني اصلي معقدرش امسك حالي قدام النكت.. نقطة ضعفي النكت لو كنت ماشيه فالطريق وسمعت حد عيقول لحد نكته اخرب من الضحك عليها فنص الشارع لغاية مااتخربط واقع..


بكر مردش عليها وفضل باصصلها وهي كتفت اديها ورا ضهرها ورجعت دخلت الاوضه وهي عتهمس بصوت مسموع : حلو التناقض اللي عيكون فالناس ديه معيخليش اللي عايش معاهم يحس بملل واصل..

بكر فضل باصص لمليكه ومراقبها بعنيه ومعقبش علي كلامها عشان خابر قصدها زين وهو فعلا بكلامه ديه اظهر التناقض بين كلامه وتصرفاته واداها فرصه انها تسخر منيه وهمس لنفسه : اضحكي يامليكه بسيطه. ان مطلعت الضحك ديه من عنيكي يابت الزمارتيه مبقاش بكر

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل السادس من رواية جمارة ج2 بقلم ريناد
تابع أيضاً: جميع فصول رواية البجعة السودا بقلم نور خالد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من القصص الرومانسية
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة