قصص 26 قصص 26

آخر الأخبار

random
جاري التحميل ...

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

قصص رومانسية | حب لا يجوز شرعا "الفصل الثالث عشر"وعشق ورومانسية بدون وجه حق

أهلاً بكم أصدقائنا زوار موقعنا قصص 26 وهنكون معاكم في قصص رومانسيه علشان نكمل قصتنا الحلقه اللي فاتت قصص رومانسية | حب لايجوز شرعاً "الفصل الثاني عشر" وعشق ورومانسية بدون وجه حق وشوفنا مازن ومامته لما راحوا لسلمى وازاي مامته قفلت الموضوع لما شافة أبو سلمى شكله غريب وشارب حاجه وفي المقابل كان وليد راح يخطب منى وكان باباها رافض وجاسر أقنعه في أخر لحظه وشوفنا جاسر راجع سكران وأتهجم على مها هنكمل النهارده ونشوف رد فعل مها وياتري هتتعامل معاه أزاي ومازن هيقبل بالوضع اللي مامته حاطته فيه ولا هيتصرف ازاي كل دا هنعرفه النهارده في الفصل الثالث عشر وعشق ورومانسيه بدون وجه حق في قسم قصص رومانسية أتمني تقضوا معانا اجمل الأوقات .....
قصص رومانسية | حب لا يجوز شرعا "الفصل الثالث عشر"وعشق ورومانسية بدون وجه حق

حب لا يجوز شرعا

الفصل الثالث عشر

فعلا ليلة متناقضة سعيدة علي جزء وتعيسة علي جزء

(((((في بيت مازن)))))

مازن فضل طول الطريق ساكت ومش بيتكلم وبعد ما وصل بيته مع مامته دخل اوضته وقفل عليه وهومش طايق الهوا وبصراحة معاه حق فضل يبني في بيت من الاحلام وفي الاخر وداد هدته فوق دماغه هي زعلت علي ابنها وعارفة انه متنرڤز دلوقتي بس مقدرتش تسكت اكتر من كدة وعايزة تتكلم معاه راحت تخبط عليه وهو مش راضي يرد فتحت الباب ودخلت

وداد.. جري ايه يا مازن انت هتخاصمني ولا إيه

مازن........... ساكت

وداد.. تقدر تقولي ان فرضنا دلوقتي انك اتجوزتها ولادك هيبقي جدهم ايه واحد حشاش بتاع مخدرات مدمن وحتي لو هتحط ايدك فايده ازاي انت مكنتش شايفه وهو دماغه بتطوح وباين عليه مسطول

مازن بزعيق.. ماااااااااما لو سمحتي مش عايز اتكلم دلوقتي

وداد.. لا هنتكلم انا مقدرش اشوف ابني بيورط نفسه واقف اتفرج

مازن بغضب و صوت عالي.. وانا مقدرش اسيب سلمي مهما حصل ولو كنت سكت النهاردة يا ماما ده احتراما لحضرتك بس مش اكتر
وداد.. والله وجات اللي تخليك تعلي صوتك عليا يا مازن

مازن.. ماما انتي اللي بتخليني انفعل

وداد.. وده مبرر انك تعلي صوتك علي امك

مازن بعصبية.. دي حياتي ياماما تفتكري اتخلي عنها كده بمنتهي السهولة انتي عارفة انا ممكن ابقي ازاي من غيرها انتي عااارفة اني مش بطيق اشوفها بتتكلم مع حد من زمايلهااااااا انتي عارفة اني عايزها جانبي انهاردة قبل بكرا مش هو ده الاستقرار اللي انتي كنتي عايزاه واهو الاستقرار ده بقا مش شايفه مع حد غير سلمي... ولا هشوفه ياماما ياسلمي يا مفيش خاااالص

وداد.. انت ماشوفتش ابوها

مازن.. هي بالنسبالي كل حاجة انا هعوز ايه من ابوها الحاجة الوحيدة اللي هعوزها منه هي سلمي نفسها انا مش هتجوز غير سلمي لا اما خليني قاعد طول العمر كدا قدامك

وداد.. يبقي تخليك قاعد يا مازن عن اذنك

وراحت خارجة ورازعة الباب وراها

****************
(في بيت عم سامي)

بعد ما خلصو عشا والجميع قاعدين

عم سامي.. طيب يابني انت كده يعتبر جايلنا بطولك طبعا انت تشرفنا انت واخوك بس....

مروان..مروان انا فاهمك يا عم سامي بس انت عارف انا كل اللي ليا هما امي وجاسر ولو حضرتك تحب ابعت لعمامي انا معنديش مانع انما بقى ااااا......

عم سامي.. متحرجش نفسك يا بني مرضيش يجي طبعا

مروان.. ما انت عارف يا عم سامي هو مش ابويا وبعدين انا وجاسر مش قدها ولا ايه ولسة كمان لما نتفق ماما هتيجي علشان تبارك لمني

عم سامي.. لا يابني انت واخوك قدها وقدود بس...

مروان.. مبسش بقا ده انا مصدقت انك وافقت ودلوقتي بقا قولي طلباتك ايه

عم سامي.. انك تتقي ربنا في بنتي انا مليش طلبات

مروان.. ياعم سامي انت بتتكلم في إيه دي جوة قلبي وعنيا
مني قاعدة سامعة الحوار كله واتكسفت جدا من كلام مروان الجرئ بس طبعا مش بتتكلم احتراما لوالدها

عم سامي.. طب راعي اني ابوها وقاعد قدامك ع الاقل
مروان.. هههههههههه انا عارف انك اكتر واحد تفرح بكلامي ده وصدقني ده مش كلام دي حقيقة وبكرا تشوف المهم دلوقتي الخطوبة امتي

عم سامي.. بصراحة احنا معندناش خروج و مجي ومرواح كدا قدام الناس يا بني علشان تبقي عارف مبادي الخطوبة من اولها خطوبة يعني تزورنا هنا في البيت بس غير كده ملكش صلحيات عليها معلش يا بني من كلامي احنا ملناش غير سمعتنا

مروان بصدمة.. يعني مش هقدر اخرج معاها ولا افسحها ولا اي حاجة

عم سامي.. لا

مروان.. خلاص مش لازم خطوبة

مني برقت

مروان.. نخليها كتب كتاب علي طول.. ولا اقولك هو احنا لسة هنعرف بعض احنا نخليه فرح علي طول

عم سامي.. هههههههههههههههه حيلك يا بني سقف طموحاتك يقع علي دماغك فرح مرة واحدة

مروان.. ونستني ليه هو انا لسة هكون نفسي

عم سامي.. ايوة يا ابني بس ليه السرعة

مروان ..خير البر عاجله

وهو باصص لمني ومني كل طلباتها اوامر اللي تطلبه يتنفذ وهيجلها احسن من كل العرايس واحلي فستان تختاره والشبكة اللي علي مزاجها يالا بقى نقرا الفاتحة ع الكلام ده

مني فنفسها.. ياااااالهووووووي ‘والنعمة كنت عارفة انك مجنون بس مش للدرجادي

عم سامي.. الامر لله زغرطي يا ام تقي

لوووووولوووووووولووووووولييييييييييي

واتفقوا ان الفرح بعد 15يوم بالعافية من مروان اللي كان عايز الفرح بعد يومين بحجة انه مش هيقدر يشوف مني

******
(في بيت فوزي)

بعد ما مازن وامه مشيو مها دخلت اوضتها وانهارت من العياط فدخلت وراها احلام خدتها فحضنها

احلام.. بس يا سلمي متعمليش فنفسك كدا انتي يعني كنتي لحقتي تحبيه

فزاد نحيب سلمي

احلام.. طب خلاص اهدي لو ربنا كاتبهولك هتتجوزي غصبن عن امه وابوكي والدنيا كلها متزعليش بقا

سلمي بعياط .. لا ياماما انتي مشوفتيش مامته عملت ايه

مشوفتيهاش وهي بتقاطعه قبل ماينطق

احلام.. صدقيني لو ليكم نصيب في بعض هتخديه غصبا عن اي حد

واخدتها في حضنها
*************************

عند جاسر ومها طبعا انتو فاكرين اخر كلمة قالتهالو

مها.. مش ابوك

جاسر وقد تهاوت الارض من تحت قدماه فجلس علي مقعد بجانبه

جاسر.. هي وصلت بيكي الحقارة لكدة عايزاني اتبرى من ابويا علشانك.. ده لا انتي ولا ستات العالم بحاله

وجاء ليقوم فهمت عليه لتمنعه فصفعها صفعة قوية علي وجهها ودفعها علي الارض.... انتي اتجننتي

مها.. ارجوك يا جاسر يمكن تكون دي اخر فرصة ليا اشرحلك فيها

جاسر.. تشرحيلي ايه انتي بتخرررررررفي

مها.. ارجوك اسمعني الاول

(((فلاااااااااش باااااااااااااك)))

*ده نص الفلاش باك الاول لما جهاد قررت تساعد مها بس ده طبعا الجزء اللي مكنش ينفع تعرفوه ساعتها*
بعد ماجاسر عرف ان مها بقت مرات ابوه وطلع اوضته كسرها جهاد طلعت اوضته لقيته مكسرها ومدغدغها قلقت علي ابنها اللي كان جاي مبسوط وطاير من الفرحة وكلمها في التليفون وقالها حضري نفسك علشان هنروح نخطب وشكت اكتر لما شافت اول مقابلة بينه هو ومها من نظرات عنيهم

((في المطبخ فاكررررررين ))

نزلت جهاد تدور علي مها لقيتها في الجنينه

جهاد.. انتي انا عايزة اعرف دلوقتي ايه اللي بيحصل

مها بارتباك..ايه...... ايه اللي بيحصل

جهاد.. ابني مش طبيعي من ساعة ما شافك ممكن اعرف في ايه.. ابني كان راجع فرحان ومبسوط وكان رايح يخط................ ثم نظرت اليها نظرة شك.. اوعي يكون الللي جه فبالي انتي..انتي اللي كان عايز يخطبك انتي اللي كسرتي ابني كدا

مها ..لو سمحتي انا واحدة الدنيا كلها جاية عليها وظلماها فبلاش انتي كمان تيجي عليا حتي جاسر رافض يسمعني

فيا ريت تسمعيني انتي لو سمحتي

فرأفت بها جهاد حيث رأت في عينيها نظرة صدق حين تساقطط دموعها

جهاد.. كنتي عارفة ان توفيق ابوه

مها.. لا طبعا مكنتش اعرف انا اكيد مش حابة العذاب لنفسي وكمان انتي الصبح قررتي تساعديني ليه مش لما حكيتلك اني بحب واحد من سني وانتي تشهدي بكده.... انتي لازم تساعديني اتخلص من توفيق انا بحب جاسر واخذت تبكي بمرار... فرق لها قلب جهاد

جهاد.. انتي بتحبي جاسر بجد

مها.. جاسر هو نبض قلبي هونور عينيا هو بالنسبة ليا الحياة ((كل هذا من بين شهقاتها ودموعها ووجعها)

جهاد..حتي لو بتحبيه انتي عارفة انه خلاص اتحرم عليكي

وهنا فضت عينيها دمعا وفاض قلبها وجعا فآبي لسانها ان ينطق فهزت لها رأسها بالايجاب وابتلعت غصة مريرة في حلقها...... ونطقت بعد مرار

مها.. انا بس كل اللي عايزاه انه يعرف اني مسبتوش انا كان غصب عني ولو كنت هقدر اتحمل بعده طول العمر فانا مش هقدر انه يبصلي بصة وحشة ابدا ولا هقدر اتخيله بيعاملني وحش ولغاية دلوقتي مش مستوعبة اصلا ازاي هكمل بقيت حياتي معاه في مكان واحد

جهاد بحزن علي حالها.. بس يامها ماتعيطيش كل اللي هقدر اقولهولك انك تحافظي علي نفسك وان شاء الله هتبقي لجاسر وانا هساعدك علي توفيق

مها.. ماتحاوليش تواسيني انا عارفة ان خلاص اتحرمنا علي بعض

جهاد.. لا تقدروا تتجوزو لو اتطلقتي من توفيق

مها بعدم استيعاب.. ايه اللي حضرتك بتقوليه ده....... و

لتقاطعها جهاد...مش ابوه.... توفيق مش ابوه يا مها

ها هي جهاد قد اعترفت بسر حياتها لحبيبة ابنها نعم.. نعم يا سادة انها الام قد ضحت بسمعتها وسرها من اجل سعادة ولدها ولكنها لا تعلم انها بهذة الطريقة قد فتحت عليهم جميعا ابواب السراب.. نعم ها هي ستشتت اذهان الجميع

مها.. اذاي.. مش فاهمة طيب اذاي

جهاد.. لغاية كدا ومقدرش اقولك حاجة تانية الكلام ده حتي توفيق ميعرفوش ولا عمري كنت اتخيل اني انا بنفسي اللي اقول السر ده لحد بس انا شوفت كسرة ابني ووجعه شوفته حزين بعد ما كان طاير في السما من الفرحة وانا اهم حاجة فحياتي هما ولادي بس وعلي فكرة توفيق مش هو الزوج الحنون المخلص عشان مايصعبش عليكي كل اللي هقولهولك بعد ما تطلقي من توفيق هسفركم برا انتي وجاسر مش لازم تعيشو هنا المهم يكون ابني مبسوط

باااااااااااااااااك

جاسر قاعد مزهول من اللي بيسمعه

مها.. اسال مامتك يا جاسر لو مش مصدقن

جاسربهدوء.. انا اكيد مش فحقيقة صح.. صح يامها فوقيني من الكاااابوس ده بقااااا وقوليلي انت بتحلم وانا لسة ليك وحياتك زي ماهي قولي ان الخرافات اللي انتي بتقوليها دي محصلتش قولي

مها.. للاسف ياجاسر احنا مش فحلم.. بس خلاص انت عرفت انه مش ابوه

جاسر... ههههههههههههههههههههههههههههه ((عارفين دي ايه دي ضحكة وجع))

وانتي بقا فاكرة نفسك لما تيجي تقوليلي الكلام ده انا هبيعه بالسهولة دي هسيب الراجل اللي امي قالتلك مش ابويا عشانك ده حتي لو مش ابويا نسيتي اني كبرت علي اديه

ولما هو مش ابويا.... انا ابن مييييييين

(وجلس يبكي بحرقة علي تحول حياته الي جحيم فاقتربت منه تربط علي ظهره فدفعها بيده بعنف

كل ده بسببك انتي لو ما كنتيش دخلتي حياتي مكنتش هتبقي كده

وجاء ليذهب لأمه كالبركان ولكن تذكر مروان

جاسر.. انا مش هتكلم دلوقتي مش هكسر فرحة مروان اخويا... هه ولا ياعالم هو كمان اخويا ولا لا

وتركها وغادر وعدى عليهم ليلة غير طبيعية علي الجميع

*********************
(في لندن)
كان يتواجد مستر چاك بصحبة توفيق

مستر چاك.. ماذا بك مستر توفيق تبدو وكأنك واهن او متعب

توفيق.. حقا لدي شعور بالدوار والارهاق الشديد

چاك.. احقا يا رجل انت في مدينة لندن حيث يأتيها الزوار لكي يطمئنون علي انفسهم وانت هنا ولا تجري بعض التحاليل لكي تطمئن علي نفسك

توفيق.. انت محق ولكن طائرتي بعد ساعتين يمكنني اجراء تحاليل شاملة قبل ان اغادر وسأعود بعد يومين لاتمام الصفقة وتكون التحاليل جاهزه

چاك.. نعم بالطبع قم بعملها قبل ان تغادر

وذهب توفيق لاجراء التحاليل وطلبوا منهرعدة تحاليل رجالية

توفيق لنفسه.. ايه الناس الرايقة دي ايه التحليل اللي طالبينه ده وده ماله بالارهاق

وفعلا عمل التحاليل وسافر بعد ساعة


في الكباريه

مايا راحت لوليد ع البار وهو قاعد مش طايق دبان وشه

مايا.. ايه يا وليد شكلك جايب اخبار جديدة

وليد.. الاستاذ خلاص خطب مني وفرحهم كمان ايام

مايا. ..هو ده اللي مزعلك طب متزعلش انت تقعد بس وتتفرج ع اللي هيحصل مادام لسة الفرح ماتمش

                         يتبع .....

ياترى مايا هتعمل ايه؟
وفرح مروان هيتم ولا لا؟
وجاااااسر موقفه من امه هيبقي ايه؟

كل ده هنعرف فالفصل القادم ان شاء الله نتمني تكونوا استمتعوا معانا النهارد وفي انتظار تعليقاتكم وتقدروا تتابعونا من خلال صفحتنا علي الفيس بوك

عن الكاتب

Marwa Raafat

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

قصص 26