-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غرام الأسد بقلم شروق محمد - الفصل السابع

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة شروق محمد علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل السابع من رواية غرام الأسد بقلم شروق محمد.

رواية غرام الأسد بقلم شروق محمد - الفصل السابع

إقرأ أيضا: قصص قبل النوم

رواية غرام الأسد بقلم شروق محمد

 رواية غرام الأسد بقلم شروق محمد - الفصل السابع

ظلت غرام تمشي وهي تبكي والحزن علي وجهها كانت حزينه علي فراق اسد ظلت هكذا الي أن تعبت قدمها وذهبت إلي المنزل ودخلت سريعاً إلي غرفتها"

لاحظت منال ذلك ودخلت وراءها الغرفة وقالت: مالك يامورا في ايه

غرام: مافيش ياماما سبيني عاوزه اكون لوحدي

منال: ازاي اسيبك وانا شايفه دموعك دي دا انتي بنتي

غرام: عاوزه اكون لوحدي

منال: وانا عمري ماهسيبك فاهمه قولي مالك ياقلب امك

غرام: اسد

منال: ماله ياغرام انطقي وقعتي قلبي

غرام: اسد مسافر وسايبني هيسافر ويسيب هنا

منال: ايه الهبل الي بتقوليه ده هيسافر فين وليه

غرام: ياريته كان هبل انا كنت عند عمو وهو قالي

ضمت منال غرام بين احضانها وقالت: اهدي وفهميني ايه الي حصل بالظبط

"ظلت غرام في أحضان ولدتها تبكي ومنال تحاول تهدئتها الي أن قامت غرام بسرد كل ما حدث معها الي أن وصلت الي المنزل"

منال: طيب حبيبتي ممكن يكون ليه وجهت نظر احنا مش شايفنها او عارفينها

غرام: ودا ليه ولا ازاي

منال: حبيبتي كل واحد بيشوف الموضوع من جهه غير التاني يعني انا بشوف من وجهة نظري ان ده شاب عاوز يعتمد علي نفسه ويستقر بذاته انتي شيفاه ان قراره غلط وانه يعتمد علي فلوس ابوه مامته شايفه انه كدا بيحرمها منه وعاوز يسافر كل واحد بيشوف الموضوع من وجهة نظره وكل واحد ليه رأي مختلف وكل واحد لازم يحترم رأي التاني

الأختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية فهماني يامورا

غرام: فاهمه بس ياماما

منال: حبيبتي انتي لسه صغيره والدنيا لسه هتعلمك كتير وهتعرفي أكتر ادعيله ان يكون القرار ده صح وان ربنا يرزقه في الغربه وبدل مانقف في وشه كدا ندعيله

غرام: بس انا اتعودت علي وجوده وانه "وصمتت غرام ولم تكمل جملتها"

منال: وانه ايه كملي

غرام: مافيش ياماما انا هقوم اصلي وادعيله

منال: ماشي يامورا قومي ربنا يتقبل منك

"تركت غرام والدتها وذهبت لتتوضئ وتصلي لربها لأجل اسد ولنفسها أن يكون كل هذا الكرب خيرا لهم"

"ظلت منال شارده في حديث غرام"

(ياتري ياغرام انتي اتعودي علي وجوده ولا في حاجه تانيه خايفه تكوني بتحبيه وهو مش في دماغه ويكون بيعاملك انك اخته وبيخاف عليكي مش اكتر)

"دقيقه ودق هاتف منال"

سعاد: الو اذيك يامنال عامله ايه

منال: بخير ياحبيبتي طمنيني عليكي وعلي اسد وسعد

سعاد: كلنا بخير ياحبيبتي بقؤلك

منال: عيوني

سعاد: غرام عندك

منال: ايوه لسه داخله من شويه هو ايه حكاية سفر اسد الي غرام بتقول عليا ده

سعاد: مش عارفه يااختي دا كمان مرتب انه ماشي بعد بكره ومحضر كل حاجه

منال: ايه ده ليه كدا

سعاد: ربنا يهديه ويكتبله الخير

منال: يارب ويرزقه ويجيبه بالسلامه

سعاد: سلميلي علي غرام كتير وهستناكو نقضي اليوم سوا قبل مايسافر ماشي

منال: ماشي ياحبيبتي حاضر

"انهت منال المكالمه وأتنهدت تنهيده بحيره وحزن علي امر وحال ابنتها"

غرام: بتكلمي مين ياماما

منال: دي عمتك سعاد بتطمن عليكي وبتقول انها هتستنانا نروح نقضي اليوم عندهم ونسلم علي اسد قبل مايسافر

غرام: دا امتي ده السفر

منال: بعد بكره او احتمال بكره

"سالت الدموع من عيونها وذهبت الي غرفتها بهدوء

منال: لا حول ولا قوة الا بالله

------------------

'عاد ايهاب من العمل ودخل المنزل والقي التحيه'

ايهاب: السلام عليكم

منال: وعليكم السلام حمدالله علي السلامه ياحبيبي

ايهاب: الله يسلمك يا قمر انت

منال: تحب تتغدا ولا ترتاح شويه

ايهاب: زي ماتحبو اومال فين غرام

منال: في اوضتها

ايهاب: طيب هصلي وجهزي

منال: حاضر

"ذهبت منال إلي غرفة غرام "

منال: غرام قومي ياحبيبتي بابا جه بره وعاوز يتغدي ياريت تكوني طبيعيه انتي عارفه هو في ثانيه بيكون عصبي ازاي

غرام: طيب قولي اني نايمه

منال: لا طبعا قومي عشان كمان تتغدي وهو مايلاحظش حاجه وتلاقيه عملنا غم

غرام: حاضر ياماما

" ذهبت منال وغرام لتحضير الطعام واتم ايهاب الصلاه وذهب اليهم علي طاوله الطعام"

منال: سعاد كلمتني وطلبت اننا نروح نقضي اليوم عندها بكره عشان اسد مسافر

ايهاب: مسافر فين وليه

منال: مسافر يشتغل ويبني مستقبله

ايهاب: أسد ده ليه دماغ وتفكير تاني خالص

منال: ربنا يهديه ويرزقه

ايهاب: بس دماغه عجباني تفكيره حلو بس ليه يسافر مايشتغل هنا احسن من البهدله وكمان عندهم فلوس كتير يعني مش محتاج سفر

"كل هذا وغرام تستمع لهم ولا تتحدث"

ايهاب: مالك يامورا

غرام: الحمد لله يابابا

ايهاب: حاسك زعلانه في حاجه

غرام: لا ابدااا مافيش

------------------

"في يوم أخر"

هاجر: نفسي مره ارن عليكي تردي علطول يابنتي بقلق عليكي من قلت ردك ده

غرام: معلش ياجوجو

هاجر: معلش ياجوجو في ايه يابت مالك

غرام: اسد مسافر ياهاجر مسافر وسايبني

هاجر: يسافر فين ايه الهبل ده هو محتاج

غرام: عاوز يبني نفسه بنفسه

هاجر: بصي اسد ده من كلامك عليه دماغه الماظ صعب حد يعرف هو بيفكر إزاي

غرام: وانا ياهاجر هيسبني حتي من غير مايوضح مشاعره ليا انا اه حاسه من طريقته وكلامه بس عاوزة اسمعها منه صريحه

هاجر: لسه بقؤلك صعب حد يعرف دماغه فيها ايه

غرام: حاسه اني روحي هتروح ياجوجو

هاجر: بعد الشر عليكي ياقلب جوجو ادعيله

غرام: بدعيله علطول بس صعب عليا يعدي يومي من غير مااشوفه ولا اسمع صوته

هاجر: بت اجمدي كدا اومال عامله فيها ذكي شان ليه في الكليه الي يشوفك يخاف منك

"ابتسمت غرام علي مزح صديقتها"

هاجر: بتضحكي ماشي اهو احسن ماتعيطي

غرام: اصل اسد هو الي قايلي اعمل كدا عشان الكل يخاف يقربلي ويبقي في حدود

هاجر: اها الاسد الي قايل ماشي ياعم ربنا يخلي الاسد دايما ويحميكي من حيوانات الغابة

غرام: امشي يابت وانتي رخمه كدا

هاجر: شوف ازاي وانا الي بعد ما ضحكتها فعلا مالكيش امان تاخديني لحم وترميني عضم

غرام: انتي هتتبلي عليا انتي اصلا عضم

هاجر: علي اساس انك دبدوب

غرام: فرنساوي ياجاهله

هاجر: عود قصب قصدك

غرام: جاهله بقي اقؤل ايه

هاجر: ضحكتك عندي بالدنيا ياقلب جوجو

غرام: ربنا يخليكي ليا ياجوجو

هاجر: حبيبتي يامورا اسيبك بقي كان قلبي حاسس ان قلبك أشتكي من قلت الهشتكه قلت اكلمك

غرام: هموت بسببك يامجنونه ايوه قلبك حاسس بيا ياجوجو ياله يابت سلام

هاجر: سلام ياقلبي.

------------------

'دلفت منال إلي غرفة غرام بعد سامع ضحكاتها .

منال: الله أكبر سامعه صوت ضحكك وانا في المطبخ

غرام: دي البت هاجر كانت بتكلمني وبتهزر كالعادة

منال: ربنا يخليكم لبعض ياروحي هاجر مؤدبه وتستاهل كل خير كأنها اختك سبحان الله

غرام: الحمد لله

منال: طيب ياله جهزي نفسك عشان نروح لعمك

'اختفت الابتسامه من علي وجه غرام وتذكرت أن اليوم سوف يسافر اسد .

منال: غرام مالك حبيبتي سرحتي في ايه

غرام: ولا حاجه ياماما حاضر هجهز حالا

منال: ماشي وانا هروح اجهز واشوف بابا

غرام: ماشي ياقلبي

--------------

"في منزل سعد المنشاوي"

سعد: خلصتي ياسعاد ولا اجي اساعدك

سعاد: حسك معايا ياحبيبي

اسد: ياواد ياواد وايه كمان

سعد بضحك: الي غيران مننا يعمل زينا

اسد: لا ياعم مش غيران

سعاد: ليه مش هتخلينا نفرح بيك ولا ايه

'شرد اسد في ملامح غرام وضحكها وبرائتها الغير مصتنعه'

سعد: ايه ياعم نحن هنا سرحت فين

اسد: ها ولا حاجه ياله اهو انا مسافر وسايبك ياشقي

سعد: لا ياخويا خليك عاوزك هنا جمبي وسندي

سعاد: ايوه عشان خاطري يااسد اسمع كلامنا ولو مره

اسد: ياخرابي بقؤلكم ايه انا طيارتي بليل

سعاد: مش انت قلت بكره

اسد: لا حصل شوية حاجات كدا ولازم امشي انهاردة

سعد: برضه ياأسد

اسد: معلش بقي ياأبو أسد انت الكبير

سعد: مش هعرف اخد منك لا حق ولا باطل

سعاد: ربنا يكتبلك في كل خطوة سلامه ياقلبي

اسد: حبيبتي انتي ياسوسو

سعد: بس ياواد انا بس الي اقؤلها ياسوسو

سعاد: انتو الاتنين فظاع ربنا يباركلي فيكم

"" دقائق ورن جرس الباب "

سعد: هقوم اشوف مين

اسد: لا ياحبيبي خليك انت

"قام اسد بفتح الباب ووجد عمه"

ايهاب: اسد باشا بيفتح بنفسه

اسد: حبيبي ياعمي اتفضل

ايهاب: عاوز تسافر وتسبنا

اسد: عشان مستقبلي ياعمي

منال: والله عال هنقف نتكلم علي الباب

اسد بضحكه صافيه: اسف ياعمتو اتفضلي

منال: وسعو كدا وانتو واخدين الطريق كله

" ذهب ايهاب ومعه منال وصافحو سعاد وسعد"

اسد: هو الحلو بتاعنا مش هيدخل

غرام: هو انت قؤلت اتفضلي

اسد: ياخبر ياناس اخس عليا دا انا وحش اوووي

"ابتسمت غرام ودلفت الى الداخل"

"اسد قائلا فى نفسه: اهي ضحكتك دي الي مخلياني استحمل اي حاجه حتي لو كانت نار ليا"

"مضي وقت علي الجميع بين الضحك والمرح والحديث في امور العمل وبعد فترة جاء وقت سفر اسد"

'كانت غرام واقفه في الشرفه تبكي ومنهارة بشده علي فراق اسد'

أسد: مش قلت البلكونه دي ماتدخليش فيها تاني ولا كلامي مش بيتسمع

"ابتسمت غرام دون إرادتها"

اسد: يعني لسه هنا ومش بتسمعي الكلام اومال لما امشي هتعملي ايه

غرام: ماتسافرش يااسد خليك هنا

اسد: خلاص يامورا ماعتش وقت للتراجع

غرام: هتكلمني علطول صح

اسد: ان شاء الله والبلكونه دي لو عرفت انك دخلتيها مش عارف هيحصلك ايه

ابتسمت غرام ببرائه وقالت: حاضر

اسد: ايوة كدا خلي الضحكه مرسومه كدا دايما اوعي تنزلي دمعه واحده ماشي

غرام: ماشي ربنا يرجعك بالسلامه

'خرج اسد وغرام من الشرفه وانضموا للجميع في الخارج'

سعاد: هتوحشني يااسد خد بالك من نفسك

اسد: حاضر ياامي وانت كمان خدي بالك من نفسك

سعد: ماتغبش علينا يااسد

اسد: حبيبي عيوني

"قام اسد بمصافحتهم جميعاً وأصر علي عدم مرافقه أحد معه الي المطار نظرت له غرام ورأت تلك الدمعة التى سقطت منه

واستودعته عند ربها ان يعود اليها سالما"

Back

"فاق اسد من شروده"

اسد قائلا في نفسه: يااااااه عدي ٣ سنين من غير مااسمع صوتك ولا اكلمك ياتري لما تشوفيني هتعملي ايه ولا هيكون رد فعلك عليا ايه .

وبعد مرور ساعات وصلت طائرة اسد لمطار اموافقين،

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل السابع من رواية غرام الأسد بقلم شروق محمد 
تابع من هنا: جميع فصول رواية صغيرة ولكن بقلم إلهام رفعت
تابع من هنا: جميع فصول رواية تمرد صحفية بقلم دودو محمد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات حزينة
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة