-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية أسرار البيوت بقلم رانيا صلاح - الفصل الثالث عشر

  مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية مع رواية إجتماعية مصرية مليئة بالأحداث الرومانسية ووالحكايات الحزينة المشوقة لحياة أفضل جديدة للكاتبة رانيا صلاح علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الثالث عشر من رواية أسرار البيوت بقلم رانيا صلاح

رواية أسرار البيوت بقلم رانيا صلاح - الفصل الثالث عشر

اقرأ أيضا: روايات إجتماعية

رواية أسرار البيوت بقلم رانيا صلاح

رواية أسرار البيوت بقلم رانيا صلاح - الفصل الثالث عشر

مر أسبوع العزاء سريعاً ،والتيار يسرى كما هو.

في المقهي.

عاصم..جلس بإنهاك شديد وبنبرة إرتياح أخيراً.

عثمان..مقلداً صوت بسخرية وهو يسحب الكرسي.كي يجلس عليه ،أخيراً.

قاسم..ههههههههههه.

عبدالرحمن..كان شارداً في حالة فهو مكشتت بشدة ،هل ما يمر به جنون أم ماذا .

عثمان..ألله اكبر الشيخ بتاعنا بيضحك علي الش من أمتي ياشيخنا.

عاصم..مقلداً صوت ساخر ،يكونشي شرب حاجه أصفره.

عثمان..ههههههههههه.

قاسم..قام بلكمه ،بس ياحيوان.

عثمان..متألماً ،اه مبتهدتش ياشيخ .،عملت إيه مع الدكتور.

قاسم..مفيش جديد تمارين وبعدها قال هيفضل عرج مع الحركه ولازم العكاز.

عثمان..ربت علي رجله الحمدلله انك بخير ووسطنا.

عاصم..عبدالرحمن عبدالرحمن.

عبدالرحمن..ها بتقولوا حاجه.

عاصم..أنت مش معانا خالص.

عبدالرحمن..أنا همشي سلام وتحرك دون أن ينتظر ردهم.

عاصم..مالوا دا.

عثمان..معرفش ،قاسم مالوا عبدالرحمن.

قاسم..معرفش.

عثمان..قاسم متحورش كلنا أسرارنا معاك ،لو عندوا مشكلة عرفنا.

قاسم..حقيقي معرفش ،ديما بيقعد معايا سرحان ولما اسئلوا ميردش.

عاصم..غريبة.

قاسم..ول غريبه ول حاجه وبعدين هو عندوا العيادة بتاعتو فاتحه جديد وبيحاول يعمل إسم.

عاصم..أنا هروح عاوزين حاجه.

عثمان..خدني في إيدك.،وأنت ياقاسم هتروح.

قاسم..لا هقعد شوية.

___

في شقة هدي.

هدي..دخلت بيتها مُنهكه وهي تحمل بعض الأكياس ،دار نظرها في البيت فلم تجد أثر لهم ،تحركت صوب بسنت،وطرقت الباب.

بسنت..كانت جالسة علي السرير كالعادة منذ وفاة صغيرتها تحتضن دميتها ،وبعض الملابس ودماعها قد جف علي وجهها ،تشعر أن ما حدث ما هو إلا حلم وصغيرتها ستصحوا من غفوتها قريباً .

هدي..كانت تتألم لحال بسنت فهي لم ترى الفرح قط ،تحركت في الغرفه ولم تشعر بها ربت علي كتفها وجلست ،وبعدهالك.

بسنت..تشد من ضم الدمية لقلبها ،وحشتني أوي ياماما ،ملحقتش أفرح بيها.

هدي..قبلت يد بسنت،لله ما أعطي يا حبيبتي ،ومتغلاش علي الي خلقها.

بسنت..بس هي الي كانت بقيالي من السواد الي شفتوا،هي الي كانت معايا بتسندني أنا عشت بس عشانها ،وبهسترية هي هترجع صح ،ربنا عارف أنا كنت بقوة وأكمل بيها ليه خدها مني ،وأنفتحت في بكاء عنيف يقطع نياط القلب فما أصعب من فقد الأم وليدها.

هدي..شدت من ضمها ،إستعفرى الله يابنتي ،دا مقدر ومكتوب ،إدعيلها وقبلت شعرها بعمق قبلة أودعت بها موساتها وحزنها وخوفها وحنانها،إلي أن غفت بسنت بين أحضانها.،،عدلت من وضعيتها وضمتها وأخذت تهمس لها بأيات الذكر الحكيم.

،،

علي الجانب الأخر.

بسمه..رغم برودة الجو كانت تلوذ دائما بالسطح كانت تري السماء هي المتبقي لها من تسمع همسها الدائم دون كلل أو ملل دون أن تهدم ذاك الجدران الصلب الذي تحتمي به وتحمي به من حولها ،كل شئ يسير بضغط اكبر وهي عليها الصمود ،همست لإحد النجوم.

..هنا مشيت أنا كنت بحبها أوي بس كنت بخاف منها ايوة بخاف بخاف لتبقي زي بخاف كل الي حوليها ينسوها كنت بشوف فيها بسمة تانية بكل تفاصيلها ،عارفه كان في أوقات كتير نفسي أضرب بسنت وأقولها أنتي غبية إزاي مكمله في الوضع دا مستنية شفقه من حمدان عشان تربيها وعايشة دور الضحية الجاني في الي حصلك هو أنتي وسكوتك كل مرة حد بيظلمك تسكتي ،ووببكاء بس هي ملهاش ذنب مش ذنبها ولا ذنب حد فينا يكون بنت حمدان ولا ماما عارفة انا حسيت إني بكرها في وقت بكرة حزنها وضعفها الدائم عشان بتحبوا سكوتها علي الي حصل لبسنت بس لما تعبت خوفت أوي خفت الحاجه الي بتخليني أحسن أن في حاجه جوايا عايشة تسبني ،نجمتي متمشيش زيهم ،...

واخذت تبكي بضعف بعيد عن الأعين ولكن هناك عين مُحب رأتها رأت روحها وهي تُعرى من أصدافها وقيودها وكل شئ سليط تأخذه رأي بها بسمتة الصغيرة تلك التي كان يُدلله وهي طفلة 5أعوام،لو كان يعلم أن تلك الصغيرة ستملك تعويذة قلبة لأخبرهم بالجنون فكلاهما قطب يتنافر هي بشعنونتها وتصرفاتها الغير مدروسة وهو برجاحه عقلة وهدؤه التام ،أخذ نفس عميق وأغلق الباب وعاد أدراجه من جديد.ولكن مع تصميم أن تلك البسمة الصغيرة سيعود إليها عالمها الوردي الذي كانت ترويه لهو وهي طفلة تُناكفهم في لعب الكرة.

،،،،

"-نزيف أقلام💔

يا قلوب أههلكها الحزن،وبات الحزن عنوان لمن يسكنها؛أصبحت قلوبكم مثل بيوتاً هجرها سكانها ففقدت بريقها،وأختفي الأمان ،وأصبح الحطام أول من دق بابها...

بسملة..كرهت كل شئ كانت تراه في حمدان كرهت حبها المُخذي له .
علي..بغضب كنتي فين.
بسملة..بغضب مماثل وشهقات،أنت مالك.
علي..شعر بشهقاتها ،وبقلق اطلعي البلكونه.
بسملة..تمسح دمعها،أنت اتجننت.
علي..والله لو مطلعتيش حالاً لطلعك .
بسملة..تحركت الي البلكونة مسرعه كادت أن تتعثر في خطاها وظلت دور بعينها ،أنت فين ياعلي.
علي..همس لها بصي للعمارة الي في وشك.
بسملة..ببلاها عمارة اية.
علي..أنا في الدور التالت قصادك.
بسملة..بلاش هزار.
علي..ههههههههههه ،بصي كده.
بسملة..رفعت عينها حتي وصلت لطابق المنشود.
علي..كان مرتديا بيجامة النوم وعلي وجهه أثر النوم واضح .وكان يلوح لها.
بسملة..بصدمة بيت مين .
علي..بهمس بيتنا.
بسملة..كانت كالجماد لا تقوى علي شئ.
علي..بصوت عال بسملة،وبهمس بيتنا.
بسملة..بدأت في الإستيعاب،ايوة بس انت وبيتك واهلك.
علي..للحظة تحولت عينة لنظرة مُخيفه تقشعر منها الأبدان.،وبنبرة مُخيفة بسملة.
بسملة..تناست غصبها ،وبهمس عاشق،علي أنت لية مصمم تخليني برة حياتك وأنت كل حياتي ،علي أنا بحبك و.
علي..خلاص يابسملة لما الوقت المناسب يجي هبقي اقولك.
بسملة..وعد.
علي..وعد.
بسملة...شاور علي قلبك وقول وعد ،أمي ديما تقول وعد القلوب مبيخنش لأن الحب أساسوا يا أبو علي.
علي..للحظة ارتج كيانة اثر همسها ونبرتها الصادقة ،بسملة .
بسملة..أيوة.
علي..أراد أن يُخبرها شئ ولكن تراجع مرة أخرى.
بسملة..بصياح مبتسم علي علي.
علي..في ايه.
بسملة..نجمتي في السماء.
علي..نجمتك اية دي نجوم عادية.
بسملة..بعبوس لا ،كل واحد فينا لو نجمة بتكمل قلبو ،يعيش معاها وبيها بتنور الحياة لما القمر يغيب،عارف وأنا صغيرة كان عندي نجمة ماما عملتها كنت بنام وأنا بحضنها ،كنت بسافر معاها كل مكان ،بس.
علي..بس اية.
بسملة..النجمات بتاعتنا ضاعت مننا وماما قالت السماء مليانا نجوم واختارت لكل وحده فينا نجمه وقالت دي ديما موجودة أول ما تحب حاجه وتفرح هتنور زي قلبك.
علي..بهمس انتي نجمتي .
بسملة..بإرتباك علي.
علي..أنتي نجمتي .
"=ومن بين سائر النجوم ،تكونين أنتِ نجمتي✨
#رانيا"
بسملة...وانت قمر اوعي تغيب النجمة بتنطفي لما القمر يمشي بحبك وأسرعت لداخل.
___
في شقة حمدان .
غزال..كانت قد إرتدت ملابس الخروج ،وبغضب في الهاتف يعني اية ياحمدان.
حمدان ...عندي شغل خليكي لبكرة.
غزال..خليني لبكرة ماشي ياحمدان أنا خارجه وصفعت الباب خلفها وهي تبتسم بشيطانيه،وسرعان ما أغلقت الهاتف وتناولت رقم آخر.
المجهول..عملتي اية.
غزال..تمام ودلوقتي رايحة أكمل باقي الخطة.
المجهول..خلي بالك حمدان مش سهل خالص.
غزال...ههههههههههه ،كان زمان هو زي العيل الصغير.
المجهول..أما نشوف ،وبلغيني بالاخبار.
___
في شقة.قاسم.
سناء..أنت شرفت.
قاسم..خير ياسونه.
سناء..وهيجي منين الخير يا إبن سلامة وانت مبلط كدة.
قاسم..مبلط ياسونه.
سناء..ايوة .
قاسم..مين زعلك ياسونه وقلبك عليا،وجثي علي ركبته ،ولنكنه تألم.
سناء..بفزع حاسب ياحبييي.
قاسم..مقهقه برجولية .
سناء..كده يا بن سلامه.
قاسم..خلاص ياسونه ،خير زعلانه لية.
سناء..أقعد ياواد.
قاسم..حاضر.
سناء..أنت مش خفيت وبقيت تمشي وتروح القهوه.
قاسم..أيوة.
سناء..يبقي لية مبتنزلش شغلك.
قاسم..ههههههههههه حاضر.
سناء..بتضحك علي اية ياواد.
قاسم..هفتح الباب وهتفهمي.وتحرك ليفتح الباب .
،،،
هدي..مساء الخير .
قاسم..مساء النور،اتفضلي.
هدي..ازيك يا أم قاسم.
سناء..تحركت بترحاب شديد ،تعالي ياهدي نورتي.
هدي..دا نورك يا أم قاسم.
قاسم..اتفصلي يا خالتي.
هدي..كتر خيرك.ومدت يدها بلفة.
قاسم..اية دا.
هدي..دي فلوسك يابني كتر خيرك .
قاسم..اقعدي ياخالتي عاوزك في حاجه.
هدي..جلست بعدما وضعت الفه علي التربيزة.
قاسم..أنتي بتفتحي مطعم صح.
هدي..ايوة.
قاسم..عبدالرحمن قالي أن الحج عبدالله إداكي المحل .
هدي..ايوة دا ورثي .
قاسم..عارف اية رأيك اشارك عبدالرحمن قال أنك بدورى علي شريك.
هدي..ايوة بس.
قاسم..بس اية.
هدي..يابني دا مطعم وهكون محتاجه ست تساعدني وأنت راجل اصمله عليك.
قاسم..انتي معترضة علي المبدأ .
هدي..لا يابني .
قاسم..يبقي خلاص خدي الفلوس .
هدي..المحل مش هياخد الفلوس دي كلها،ولو مصمم نروح للمحامي وعقد دا حق يابني.
قاسم..حاضر زي ما ماتحبي.
هدي..عن إذنكم.
،،
سناء..شراكه ايه ياقاسم.
قاسم..يا سونه أنتي كنتي بتسئلي عن الشغل وكده كده الفرع لسه بيتعملوا صيانه والفلوس في البنك يبقي اشغلها واشغل وقتي وفي نفس الوقت مش هتعب.
سناء..بتنهيدة الي يريحك يا إبني.
قاسم..تحرك نحوها وقبل يدها ،ادعيلي .
سناء..أهدت إبتسامة صادقة._
في شقة نوال
"فلاش باك"
علي الجانب الآخر.
نرمين..سليم أنا خايفه.
سليم..بخبث لية بس يانارو أنتي معايا.
نرمين ...ممممم.
سليم..يلا ياقلبي أمضي .
نرمين..تمسك القلم بتردد،بس.
سليم..قبل رأسها ويدها ،خلاص يا ناروا لو مدايقة بلاش ،بس خليكي فاكرة أنتي بتحكمي علي حبنا بالموت ،وتحرك مبتعداً اخوكي عمروا ما هيرض بجوزنا انتي أصغر مني بكتير ولسة قدامك الجامعه.
نرمين..بس عثمان متجوز ديما.
سليم..بخبث أنتي قولتي جوازهم مصلحه حتي محصلش بينهم حاجه.
نرمين..طيب همضي.
سليم..تحرك بفرح مُدعي قلبي يانارو.،وعلقة بهمس الأفاعي كلها ايام وتكوني ليا.
نرمين..إبتسمت
"انتهي الباك"
نرمين..فاقت من شرودها علي إبتسامة حالمه ،ايوه.
نوال..دخلت الغرفة القمر فرحان لية
نرمين..ماما.
نوال..تعالي العشا.
نرمين..مليش نفس ياماما.
نوال..طيب.وتحركت للخروج من الغرفة .
ديما..كانت تتحرك بإنهاك شديد وهي تضع الطعام علي الطاولة والإعياء لا يُفارقها ،فقد تم مشاحنه بينها وبين نوال وانتهت كالسابق بأن تعمل ديما في البيت مقابل أن تتقي شرها.
نوال..مش هتاكلي.
ديما..بهمس بالكاد يخرج هنام،وتحركت للغرفة جلست بإنهاك علي السرير وأضائت الأبجورة كي تُذاكر دون علم لنوال انها مُستيقظه .
،،
عثمان..سلاموا عليكوا.
نوال..وهي تمضغ الطعام وعليكوا.
عثمان..دار نظرة في البيت فين ديما ونرمين.
نوال..ناموا.
عثمان..طيب.وتحرك لغرفته.
نوال..مش هتاكل.
عثمان..كلت برة.ودخل الغرفة وجد ديما مندمجه في المذاكرة ولم تبدي أي رد علي وجوده فهي تتجاهلوا كليا منذ إسبوع تعد له اشيائة دون أن تتحدث،تحرك صوبها ومد لها شوكولاته .
ديما..لم تشعر بدخوله ،ولكنها فاقت علي شئ يضع امامها .و بنظرة إستغراب .
عثمان..بإرتباك وهو يذهب لإلتقاط ملابسة ،زي ما أنتي شايفه.
ديما..وبتهكم جايبها ليه.
عثمان..الشكولاته بتيجي ليه أكيد للأكل، ول ليها سبب تاني.
ديما..بسخرية السبب أنتي ادرى بية.
عثمان..بغضب ديما ،أنا عارف الضغط والحاله إلي بتمري بيها ،بس دا ميدكيش الحق.
ديما..بمرارة حق حق اية يا ةبسخرية يا ابن عمي مش دا المفروض.
عثمان..كاد أن يقتلع شعرة،قولتلك مليون مره أنا دلوقتي جوزك.
ديما..علي الورق ياعثمان وإحنا عارفين كويس السبب.
عثمان..ضرب الدولاب بقبضة عله يخفف من غضبة ،أنتي عمية ياديما.
ديما..أحسن ما اكون طماعه وباخد حق مش حقي.
عثمان..سرعان ماكانت يداه تعصر معصمها بضيق شديد حتي أن أصابعه تركت أثر علي معصمها الغض،وبهمس هتفضلي عمية ياديما أنا جوزك فاهمه والشكولاته ارميها وترك يدها بغيظ وصفع الباب خلفه.
"أنا رجل لا يعرف من الحب سوى إبجدية كلماته فلا تُعنفيني علي جهلي بقانون العشق ،كوني معيّ وسأتعلم إبجدية العشق علي يدك..#رانيا"
ديما..بعد خروج عثمان جلست تبكي وتضم الشكولاته إلي قلبها وهي تهمس بالكثير،اولهما وأخرهما عشقة.
"قلوبنا تهوي العشق ،رغم لذة الألم ..#رانيا"
___
في شقة عاصم...
"و دفء القلب ،يكمن في ضجيج سكانه"
عاصم.دخل الببيت وجد الهدواء يعم المكان كعادته في الأونه الأخيرة ،تحرك بتخاذل ودخل الغرفة ومرت دقائق وتمدد بجوارها.
ايمان..كانت تشعر بحركته فعينها لا تعرف لنوم طريق دون أن تقر برؤيته،وإذا بها ،،تسعل بشدة.
عاصم..مفذوعاً إيمان أنتي كويسة.
إيمان..تكمل سُعال وتشير بيدها ليبتعد،وبعد دقائق اية الريحه دي.
عاصم..ريحة اية.
إيمان..معرفش ،بس وسعلت هتموتني .
عاصم..ريحه ايه دا الإسبري بتاعي.
إيمان..بره عاصم أو خد دش الريحه هتموتني.
عاصم..تحرك بضجر ويتمتم بالسب والعان علي حظه العاثر.
ايمان..بعد ما خرج عاصم ،نظرت في خلفة وإبتسمت بشيطانية وصفقت بيدها.
___
علي الجانب الأخر. في العيادة.
عبدالرحمن..كان ينظر لشئ علمي علي حاسوبة وهمس للمريض إتفضل.
غزال..وقفت للحظه تتأمل جاذبيته فقد كان شعرة مبعثر بعض الشئ ويضع نظارة تعطي وقاراً وجاذبية تخطف القلوب ،إحم احم.ازيك يا نقول دكتور عبدالرحمن،ول عبدالرحمن بس.
عبدالرحمن..رفع عينه ،مدام غزال اتفضلي.
غزال..جلست بغنج ،ممم أنا قولت أجي أكشف ومالت بجذعها علي المكتب بحركه مدروسة ودعوه صريحه اصل بطني بتوجعني أوي.
عبدالرحمن..عدل من وضع نظارته ،حضرتك حامل ودا طبيعي ،والمفروض تتابعي مع متخصص لأمراض النساء.وتحرك نظره للحاسوب مرة أُخرى دون أن يُعيرها إنتباه.
غزال..كادت أن تستشيط غضباً ،وتحركت بدلال وجلست علي مقدمه المكتب وهي تقول يعني مش هتكشف عليا.
عبدالرحمن..بحدة مسكها من معصمها وبهمس مخيف برة وإيايكي تجي هنا فاهمه ،وبغضب برة.
غزال..تحركت بغضب ولكن عينها تلمع بوميض اخر يُخيف ونظرت لأثر يده علي معصمها بظفر.
___
"وكيف لنا أن نَكُف عن الغرام ،والقلب عاشق حد الثماله ❤.."
عودة لبسنت.
بسنت..الو.
أمجد..بنبرة لا تُخفي اللهفه ولكن الوقار يُغلافها مدام بسنت.
بسنت..ايو مين معايا.
أمجد..أمجد عبدالغفار.
بسنت...ممم خير يا أستاذ أمجد.
أمجد..أنا سبتك إسبوع بعد الي حصل ،بس زي ما انتي عارفة الشغل.
بسنت..شكرا يا أستاذ أمجد لذوقك بس أنا هسيب الشغل.
أمجد..إبتسم بمرارة وبنبرة صارمة الشغل مش لعبة يامدام وبكرة الصبح تكوني في الجاليرى وإلا الشرط الجزائي يكون عندي راجعي العقد وأغلق دون إنتظار ردها وهو يهمس ،لازم افوقك من دور الضحية.
"سأخوض المعارك من أجل أن أظفر بإبتسامتك .."
__
عودة لنرمين.
نرمين..ياسليم مينفعش.
سليم..ليه بس،مش أنتي بقيتي مراتي .
نرمين..ياسليم.
سليم..قلب سليم ،أنا بقولك افتحي الكاميرا.
نرمين..ياسليم.
سليم..وحشتيني يلا بقا .واغلق الهاتف وضغط علي زر التسجيل.
*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثالث عشر من رواية أسرار البيوت بقلم رانيا صلاح 
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة