-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل الثامن عشر

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية جديدة للكاتبة المتميزة رهف سيد والتي سبق أن قدمنا لها العديد من القصص والروايات الجميلة علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الثامن عشر من رواية حب ودموع بقلم رهف سيد

رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل الثامن عشر

اقرأ أيضا: قصص رومانسية

رواية حب ودموع بقلم رهف سيد

رواية حب ودموع بقلم رهف سيد - الفصل الثامن عشر

اوصل كريم الفتيات واحمد الي منزلهم ثم عاد الي منزله وجد الانوار مطفئة عرف ان الجميع قد ذهبو للنوم صعد الي غرفتة عندما فتحها وجد اسيل تجلس في البالكون الخاصة بغرفتهم

كريم...اية دة اول مرة يا اسيل اشوفك قاعدة في الضلمة

كانت اسيل شاردة ولم ترد

كريم...اسيل ايسو

اسيل...هاا نعم

كريم...مالك

اسيل...مفيش

كريم...طب تعالي الدنيا برد واحنا في الشتا

سحبها من يدها ودخلو الي غرفتهم جلس كريم واجلسها امامة

كريم...مالك بقى يا حبيبتي انتي كنتي مبتخبيش حاجة عليا

اسيل...مش هتعرف تعملي حاجة يا كريم

كريم...جربي يا سوسو مش هتخسري حاجة

اراحت اسيل راسها على مسند السرير...عارف يا كريم لما تكون عاوز تصرخ وتعيط بس مش لاقي دموع مفيش صوت عايز يطلع عايز تخرج كل الطاقة السلبية اللي جواك بس مش عارف ازاي وفين

كريم...امممممم بسيطة حلها سهل تعالي يا ستي

وعدلها في جلستها

كريم....بصي انا هصرخ لغاية ما اخرج كل اللي جوايا وبعدين انتي تعملي زي

اسيل...بس يا كريم وبعدين اصرخ ازاي وبابا وماما نايمين بطل هبل

كريم...طب نجرب نجرب علشان خاطري

اسيل...ماشي واذا مجبش فايدة

كريم....نجرب نجرب يلا ااااااااااااااااااااااااااااااه يلا دورك

استيقظ الاثنان على صراخ كريم

هاله...في اية

عمر...مش عارف تعالي نشوف في اية

ذهب الاثنان ووقفو امام باب الغرفة

كريم .....يلا

بدات اسيل بصوت متقطع ...ا ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااووووف

وظلت تصرخ بقوة سحبها كريم الي احضانها ودموعها تنزل بغزارة وصراخها لا ينقطع بدا كريم يربت على ضهرها

كريم...تمام تمام كملي

اما في الخارج كانت هاله تبكي على حال طفلتها احتضنها عمر

هاله...شوفت

عمر...معلش شوية بس

اما في الداخل كان كريم يهداها الي ان نامت بحضنه مر اليوم الثاني حتى جائت الساعة ٨ واخذت قرارها ارتدت ملابسها ونزلت وجدت الجميع مجتمع في الاسفل

عمر...رايحة فين يا بنتي

اسيل.... مفيش مشوار مهم فين مفتاح عربيتي

كريم...خدي اهو

اخذت اسيل المفتاح وغادرت في منتصف الطريق وقفت عند احد الصرافات وسحبت مبلغ من المال وذهبت اتجاه فله امير اوقفت السيارة ونزلت منها وبدات في طرق الباب حتى فتحت لها زينب

زينب...ازيك يا حبيبتي عاملة اية

اسيل...انا كويسة يا طنط لو سمحتي ادي الفلوس دية لامير وخليه يكلم بابا او كريم ويتفق على اقرب معاد ثم اكملت بانكسار معاد الطلاق علشان نخلص من الموضوع دة

زينب...طب مش هنتكلم على الباب ادخلي الاول

اسيل..معلش يا طنط انا مستعجلة

زينب...الباب مفتوح وانا مش هاخد حاجة امير عندك فوق اطلعي اديلو وقوليلو كل اللي انتي عيزاه مش يمكن مشكلتكو تتحل

اسيل...يا طنط بس

زينب...انتي لسة مراتو اطلعي يا حبيبتي ربنا يهدي سركم

صعدت اسيل وقفت امام غرفتة طرقت الباب حتى سمعت صوت الاذن دخلت وجدته يجلس على مكتبه ويضع راسه بين كفية تقدمت ووضعت المال امامة على المكتب

اسيل...اتفضل

انزل يديه ليرى ملاكه امامه ولكن كان منظرها صدمة بالنسبة له اصبحت نحيفة وعينيها حمراء وشعرها المبعثر التي تجمعة على شكل ذيل حصان نظر الي الظرف امامه

امير...اقعدي الاول

اسيل...انا مش جاية اقعد انا جاية اديك دة وشلحت الخاتم الخاص به من اصبعها ووضعته على الطاولة امامه والفلوس دية وابقى حدد معاد مع بابا علشان الطلاق

وجائت لتغادر لكن اوقفة صوتة

امير...استني انا مقولتلكيش امشي

اسيل...وانا مش مستنياك تقولي

امير...بقولك استني فلوس اية دية

اسيل...دية الفلوس اللي كنت بتديهاني ويا ريت نحدد موعد الطلاق

امير....يعني مش عايزة تعرفي لية

اسيل...مبقاش يهمني اعرف ويارت نخلص من الموضوع دة

امير بسخرية ...اية مش طايقة تقعدي على ذمتي شوية صغيرين

اسيل....لا وانت الصادق انا مش طايقة اقعد على ذمة شخص مبيرجعش في كلامو باختصار راجل قد كلمتو

لم يشعر بنفسة الا وهو يلف شعرها حول يده ويهجم على شفتيها يقبلها بقوة لقد اهانت رجولة كيف تتجرأ امسك يدها ولفها خلف ضهرها والثانية سبتها خلف راسها لم يابة لدموعها التي اصبحت كالانهار او الدماء التي اصبحت تنزف من شفتيها بسبب قبلاته القاسية ظلت تضربة لكي يبتعد الي ان خارت قواها علم امير وقتها انها بحاجة الي التنفس افلت يدها وتركها ما ان تركها حتى دفعته بقوة ونزلت ودموعها التي اصبحت تسبقها للنزول دخلت الي سيارتها وخرجت من الفلة وابتعدت قليلا ثم اوقفت سيارتها واخذت منديل تجفف الدماء التي تنزل من شفتيها الناعمة

اما عند امير فكان يتنفس كالثور الهائج و وجهه احمر من شدة العصبية كيف تجرات واهانت رجولتة مد يدة ليسقط كل الاشياء التي على مكتبة صعد والديه بسبب الصوت

شريف ....في اية اية اللي كسر الحاجات دية كدة

امير بعصبية... مفيش

زينب...اسيل فين كا..

امير...مشيت

شريف...طب ما اتكلمتوش

امير...لا متكلمناش ولا هنتكلم

زينب....انت حر وبعدين مترجعش تندم مرة تانية يلا يا شريف

شريف..يلا

غادرو الغرفة بينما بقي امير غاضب الي ان ذهب للنوم اما عند اسيل فظلت تجوب الشارع ودموعها لا تتوقف الي ان وصلت الي المنزل تاكدت انهم نائمين فتحت الباب وصعدت على اول خطوتان ولم تقدر على الاستكمال جلست على الدرج ودفنت وجهها في يدها واكلمت بكائها استيقظت هاله لكي تطمئن عليهم سمعت صوت بكاء من الاسفل نزلت وجدت اسيل تجلس على الدرج ودموعها تنزل جلست بجانبها

هاله...مالك يا حبيبتي في اية بس

اسيل.... مفيش يا ماما مفيش اي حاجة

هاله...مفيش ازاي يا عمري قوليلي مالك

اسيل...تعبت تعبت يا امي مبقاش ليا نفس لاي حاجة انا موجوعة ولا خلاص حرام اني ابقى موجوعة زي الحب ما بقى حرام عليا

هاله بدموع تحاول ان تخفيها...لا مين قالك كدة انتي بكرة هتحبي وتتجوزي وتنسي كل حاجة

اسيل...ازاي هنسي ازاي واحب ازاي قلبي خلاص مات قلبي مات وادفن بالحيا بقيت جسد بدون روح يا ماما بقيت ميتة بتتحرك على رجلين

هاله...طب اطلعي ارتاحي في الاوضة

اسيل....لا انا هروح الاوضة بتاعت احمد وكريم هبات فيها عايزة ابقى لوحدي شوية

هاله...مش هتعرفي روحي دلوقتي اوضتك ساندتها هاله حتى ذهبت الي غرفتها وضعتها على الفراش ثم نامت بملابسها استيقظت ثاني يوم نزلت وجلست معهم قليلا ثم غادرت ذهبت الي المكان الذي احضرها امير الية ركنت سيارتها ونزلت والدموع بدات تتشكل

في مقلتيها الخضراء ما ان مشت خطوتان حتى تعثرت باحد الاحجار التي على الارض وقعت واصبحت تبكي بقوة تذكرت كيف كانت سوف تقع ولكن امير امسكها اصبحت تبكي وشهقاتها ترتفع ساعدت نفسها على النهوض ثم ذهبت وجلست واصبحضت دموعها تنزل والامطار تنزل بغزارة ليخطلط الاثنان معا ولكن لا يتوقفا ابدا

اما في المنزل كان والدي امير واسيل واصدقائها مجتمعين قلقين على اسيل فالساعة قاربت الثانية صباحا ولم تعد

كريم...التلفون مقفول

هدير...طب هتكون

ريتاج...طب كلمو حد من قرايبكم يمكن تكون هناك

احمد....كلمناهم كلهم ميعرفوش حاجة

شريف...طب معندكوش اصحاب يمكن تكون راحت لحد فيهم

كريم...كانت قالت

هاله...الدنيا بتمطر جامد واختك من الساعة ٩لحد دلوقتي مرجعتش عمر..جيبها بالسلامة يا رب

ما ان انتهى من دعوتة حتى دخلت اسيل عليهم 

ما ان انتهي من دعوتة حتى دخلت اسيل وملابسها تنقط الماء وترتعش بسبب البرد تقدم الجميع نحوها

عمر...كنتي فين يا حبيبتي

ريتاج...مش وقت كلام دلوقتي يا عمو احنا هنغيرلها هدومها لو سمحتي يا طنط اعمليلها شوربة

زينب...معاكي حق يلا طلعوها فوق

ساندها الفتيات وصعدو بها الي الاعلى وجهزت هاله بمساعدة زينب شوربة نامت اسيل في حضن ريتاج

هدير...ربنا يصبرها على اللي هيا فيه

ريتاج... انتي عارفة كانت بتحبو ازاي

هدير...عارفة بس اللي مش عارفاه لية كل اللي حصل دة

ريتاج...محدش عارف حاجة

دخلت هاله ومعها شوربة ولكنها وجدت اسيل نائمة نزل الجميع الي الاسفل وجدو والدي امير قد غادرا اوصل كريم الفتيات واحمد الي منزلهم واتفقو ان يتقابلو في الجامعة غدا ثاني يوم استيقظ كريم وغادر الي الجامعة بينما بقيت اسيل في المنزل

كريم...ازيكم يا جدعان ازيك يا جميلة محدش شايفك لية

جميلة...ظروف يا كيمو اومال فين اسيل

ريتاج...تعبانة شوية

جميلة ...بجد ومحدش قالي لية

هدير...هو انتي كنتي بتسالي

احمد...مش وقت عتاب يا بنات يلا عندنا محاضرة

امير..ازيكم عاملين اية

ريتاج...كويسين

جميلة... ازيك انت يا امير

امير... انا كويس انتي عاملة اية

جميلة..كويسة الحمد لله

احمد...يلا يا بنات عندنا محاضرة

كريم..بالتوفيق انا هروح عند العميد

امير...لية

كريم...مفيش عايزو

امير...خدني معاك

كريم... تعالا

ذهب كريم وطرق الباب ليسمع صوت الاذن دخل واغلق الباب خلفة

علي..ازيك يا كريم اومال اسيل فين مش هتقدم الترم ولا اية

كريم...لا يا دكتور اسيل تعبانة جدا واحتمال متجيش اول اسبوع كمان

علي..هو لعب عيال ازاي دية كل ترم هي اللي بتقدمو

كريم..يا فندم في مية شخص بيتمنو يبقو مكان اسيل ممكن حد يعمل مكانها انهرده

علي...ماشي يا كريم وابقى طمني على اختك وقولها ان هي اللي هتقدم فترة الامتحانات

كريم... ان شاء الله يا دكتور عن اذنك

علي...اتفضل

خرج كريم وهو يسب ويلعن في هذا الشخص اخذه امير وتوجهو الي المدرج ليتلقو محاضرتهم اما عند اسيل استيقظت الساعة ١٢ ظهرا وجدت الانوار مفتوحة لتعلم ان كريم قد غادر وترك لها الانوار كي لاتخاف نهضت وغيرت ثيابها ونزلت الي الحديقة الخلفية ذهبت لها والدتها ومعه صينية تحتوي على فطورها المفضل

هاله...يلا يا حبيبتي افطري علشان تاخدي الدوا علشان متتعبيش

اسيل...يا ماما انا مش صغيرة لو.

هاله....مفيش لو ولا ملوش يلا افطري

اسيل...يا مام.

هاله....قولت يلا

امسكت اسي احد قطع الخبز ووضعتها في فمها وظلت تاكل غصب

اسيل...ماما علشان خاطري مش قاردة اكمل

هاله...طب يلا خدي الدوا

اخذت الدوا ونهضت تتمشى قليلا جاء في بالها شخص وهاتفته

اسيل...ازيك عاملة اية

الشخص...انا كويسة يا روحي انتي عاملة اية

اسيل...ضايعة وتعبانة وزهقانة وحاجات كتير

الشخص...لية بس يا قلبي

حكت لها اسيل كل ما في قلبها

الشخص...يالهوي يا اسيل كل دة يحصل ولا تقوليلي

اسيل...معلش محصلش نصيب

الشخص...طب يا روحي اية رايك تيجي تقعدي معايا شوية تغيري جو

اسيل...هو دة اللي هيحصل بس مش دلوقتي شوية كدة وهجيلك المهم انتي عاملة

الشخص...مفيش اتجوزت

اسيل...مبروك يا روحي عز مش كدة

الشخص...لا انا وعز فركشنا دة واحد تاني

اسيل...ربنا يكملك على خير عايزة حاجة

الشخص....لا سلامتك هتعملي اية

اسيل...هفضل زي مانا

الشخص...الحياة مش بتقف عند حد كملي

اسيل...هحاول لانو صعب صعب اووي كمان

الشخص...معاكي انو صعب بس لازم نحاول يلا سلام يا حبيبتي

اسيل....سلام

((تتوقعو اسيل كانت بتكلم مين))

اغلقت اسيل الهاتف وصعدت الي غرفتها تمددت على الفراش واحضرت الدبدوب الخاص بها التي تخبأة في الدولاب الخاص بها

فلاش باك

وهم يتمشون في احد المولات

اسيل...الله بص يا امير الدبدوبين دول حلوين تعالا نشتريهم

امير...احنا جايين نشتري حاجات للفلة ولا نشتري دبديب

اسيل...علشان خاطري دول حلوين اووي

امير....حاضر يا حبيبتي استني هنا

ذهب امير واشترى الدبدوبان اخذتهم اسيل

اسيل...بص دة ولد ودية بنت ماشي

امير....ماشي

اسيل...الولد امير والبنت اسيل اوكي

امير...اوكي

اسيل...انت هتاخد اسيل ولما تزعل مني افضل كلمها وانا هاخد امير واخلية معايا واعمل نفس الشئ

امير...ودة اية الفكرة منو

اسيل...علشان نبقى مع بعض حتى لو كل واحد فينا بعيد عن التاني ولو افترقنا

امير....بعد الشر اللي هيفرق بينا الموت

عودة من الفلاش باك

مسحت اسيل دموعها....بس انتا اللي اخترت الفراق

اخذت اسيل الدبدوب ووضعتة على الفراش واحتضنته بقوة حتى نامت في المساء عاد كريم الي المنزل

هاله...ها اليوم كان عامل اية

كريم....مفيش فية حاجة الناس كلها عمالة تسال على اسيل واسيل فين مش هتقدم ولا اية اسيل جاية امتى لغاية ما اتخنقت

عمر...معلش خليها تفوق من اللي هيا فية

كريم...يا رب بس صحيح امتى موعد الطلاق

هاله...تف من بوقك انا حاسة ان دية عين وصابتهم ان شاء الله هيرجعو لبعض اقعد انتا متنقش فيها

كريم...يعني لو جيى دلوقتي وقالك احنا هنرجع هتوافقي

عمر...حتى لو اعترضنا الموضوع مش بتاعنا الموضوع دة خاص بين الاتنين مش يمكن امير معاه حق ويمكن ظالمها كل اللي انا عارفو دلوقتي لو جية ودخل وخدها من وسطنا كدة واحنا قاعدين محدش هيقول تلت التلاتة كام علشان هيا مراتو ومن حقو ياخودها وقت ما يحب ويجبها وقت ما يحب

كريم....بعد كل اللي حصل دة هتوافقو

هاله...نرجع تاني ونقولك ملناش دعوة لو طلبت تدخلنا هندخل هي كبيرة وهو كبير وبرضو الاتنين بيحبو بعض يا ريت متفرقش بين الاتنين يا سوسة

عمر...سيبك من اختك انتا هتروح تتقدم امتى

كريم ...هو كان الموعد بعد اللي حصل لاسيل بس كلنا اتلخمنا مع اسيل ونسينا كل حاجة هحدد موعد حاضر على الاسبوع الجاي

هاله...يبقى احسن برضو علشان نخرج اختك من اللي هيا فية

بعد قليل نزلت اسيل جلست معهم قليلا لكن حديثها الذي كان شبة منقطع معهم وفي صباح اليوم التالي استيقظت اسيل قبل كريم وغيرت ثيابها قم نزلت وجدت والدتها تعد الفطور

هاله...جديدة دية اول مرة تصحي لوحدك

اسيل...كل حاجة بقت جديدة فحياتنا مع السلامة يا ماما

هاله....استني رايحة فين

اسيل....هروح الجامعة

هاله...تروحي فين انتي لسة خارجة من المستشفى

اسيل...لا يا ماما اتا عايزة اروح

هاله...طب اقعدي افطري وخدي الدوا وانزلي ولا استني اخوكي

اقتربت اسيل بسرعة وطبعت قبلة على وجنة والدتها...لا مليش نفس سلام

وغادرت مسرعة

هاله...اسيل اسيل انتي يا بت يا بنت المجنونة مش قادرة اصلا تقف على طولها

نزل كريم بعد ان سمع صوت والدته

كريم...في اية يا ماما بتزعقي لية

هاله....اختك الهبلة بنت الهبلة طلعت من غير ما تفطر وتاخد الدوا

كريم...دلوقتي اروخ القيها واقعة انا هطلع اغير هدومي واحصلها وحضريلي الفطار ولا اقولك انا هروح افطر معاها هناك

صعد كريم ونزل بعد نصف ساعة وذهب الي الجامعة اما اسيل فكانت وصلت عندما دخلت بدات الناس بالتجمع حولها لكي يطمئنو عليها

احمد...اية اللي هناك والناس متجمعة كدة لية

امير....مش عارف

هدير...شروق بت يا شروق

شروق...عايزة اية يا هدير

هدير...الناس متجمعة كدة لية

شروق بيقولو اسيل جت والناس بتسال عنها

ريتاج....يالهوي دية مش قادرة

ركض الثلاثة وبدؤ في تخليص اسيل من يدهم اما جميلة وامير ظلو مكانهم لم يتحركو

اسيل....بس خلاص انا تعبت

احمد...معلش يا جدعان اسيل تعبانة شوية تعالو كلموها بعدين لو سمحتو

سحبت ريتاج وهدير اسيل على جانب بينما ذهب اليهم جميلة وهي تتصنع وجه البراءة

((اه يا عقربة يا سوسة يا حرباية 😂😂😂))

جملية...حمد لله على سلامتك يا سوسو عرفت انك تعبانة

اسيل...الله يسلمك وبعدين يلا هنتاخر على المحاضرات

احمد...محاضرات اية يا متخلفة انتي انا هتصل على كريم يجي ياخدك

اسيل..لا يا احمد انا عايزة اخرج شوية برا جو البيت و المستشفى

دة

تقدم امير اليهم

امير...انتو مش عندكم محاضرة

رفعت اسيل وجهها لتلتقي بعينية التي كانو دائما ينظران لها بحب اما الان فهي تعطي نظرات لا معني لها قلبت عينيها بعيد عنه

احمد...اه صح دة الدكتور جاسم يلا هنتاخر وهو مش بيحب التاخير

جميلة...ما تحضر معانا يا امير

امير...اممم ماشي كريم لسة مجاش

اسيل... يلا يا جماعة هنتاخر

ذهبو ودخلو المدرج سريعا وبعد قليل دخل جاسم

جاسم..حمد لله على سلامتكم

الجميع...الله يسلمك يا دكتور

جاسم...انهرده مفيش محاضرة هنتكلم عن الاجازة والفاينل تمام

الجميع... تمام

جاسم...اية دة اسيل ازيك عاملة اية مجتيش امبارح لية

رفع امير حاجبية باستغراب من سؤالة ونظر الي اسيل

اسيل بابتسامة... مفيش يا دكتور كنت تعبانة شوية

جاسم...دلوقتي احسن

اسيل..اه الحمد لله

جاسم...سمعت انك هتقدمي المراجعة اللي قبل الاختبارات والتخرج

اسيل...ايوة يا دكتور دية حقيقة

احمد... اسيل هي المسؤولة عن حفلة التخرج

هدير...سواء في الديكور او في الاكل الحضور والعرض كل حاجة

جاسم...عظيم كم كيدكن عظيم يا اسيل

ابتسمت اسيل بخفة بينما كاد امير ان ينفجر غاضبا ولكن قاطعهم

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثامن عشر من رواية حب ودموع بقلم رهف سيد
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة