-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثانى عشر

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة ميرا إسماعيل ؛ وسنقدم اليوم الفصل الثانى عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثانى عشر


رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثانى عشر

 في منزل ياسين

سهر دخلت وهي لسه باللبس،الاسود وباين عليها حزنها

عبد الرحمن: حمد الله علي السلامة ايه الاخبار؟

سهر: مفيش اأخبار مكنش في كاميرات صورت للعربية. والمنطقة هادية محدش شاف العربية ولا اخدوا النمر

عبد الرحمن: يعني ايه حق الراجل هيروح

سهر: مع الاسف لو محصلش معجزة يبقا حقه راح مليكة فين؟

عبدالرحمن: مع المربية فوق وياسين مرجعش من امبارح

سهر: طيب هطلع اطمن علي مليكة واكلم ياسين

عبدالرحمن: ماشي يا بنتي

طلعت سهر اطمنت علي مليكة وكلمت ياسين

سهر: ازيك يا ياسين؟ !!!!!

ياسين: انا كويس،يا تري المدام رجعت من بور سعيد ولا لسه !!!!!

سهر: انت بتتكلم كده ليه والله لو بتسال كنت عرفت ايوه رجعت من شوية

ياسين: والله كويس حمد الله علي السلامة

سهر: لا انت مش طبيعي بدل ماتقولي سبب مقنع لعدم اتصالك بيا طول المده دي بتتريق عليا عموما انا غلطانة اني كلمتك

وقفلت الفون ورمت الفون بغيظ علي السرير

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في القسم عند ياسين

ياسين بغضب: لسه فاكره الهانم تعبرني طبعا مش خالد

حمزة: نهار اسود انت اتجننت كان بدري عليك

ياسين ب استغراب: حمزة جيت امتا؟

حمزه. وهو بيقعد: من شويه مالك

ياسين: سهر يا حمزة من يوم موت خالد وهي هناك معاهم

حمزة: بس هما جم امبارح

ياسين: وانت عرفت منين

حمزة بكسره: انت ناسي انهم جيران وغرام مرات خالد

ياسين من غير وعي: نسيت والله يا حمزة وب انتباه غرام مين؟ !!!!!!!

حمزة: غرام اللي كانت هتبقا مراتي طلعت مرات خالد

ياسين: لا ثانيه يغني مرات خالد طلعت غرام

انا دماغي لفت ومش فاهم اي حاجة سهر قالت قبل كده ان بيحب مراته ومراته كمان بتحبه جدااااا تبقا غرام ازاي

حمزة: اللي حصل بس وربي ل انتقم منها اشد انتقام

ياسين: اهدي يا حمزة وبلاش تسرع اكيد في حاجة غلط في حلقة مفقوده في الحكايه دي

حمزة: تسرع ايه وحلقة مفقوده ايه كنت بحس ساعات انه بيحبها بس هي عرفت ترسم وش الملاك بس خلاص لازم ادفعها التمن غالي قوي

ياسين: مش عارف حاسس ان في حاجة غلط المهم انت جاي تستلم الشغل

حمزة: لا انا كنت هطق من القاعده ف جيت اغلس عليك شوية وهقوم وانت كمان قوم روح ل مراتك

ياسين: اوك مع ان عارف زمنها عامله عز

حمزة : خالد دا اكيد في حاجة مش طبيعية يلا قوم بينا

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛:::::

في منزل فرج

بعد مواجهة غرام وعمرو

عمرو مشي،من غير كلام وغرام خدت ابنها ودخلت غرفتها

حسنات: فهمني يا حج تقصد ب كلامك ان عمرو هيتجوز وانه هيوافق مع ان قولت ليه زمان كتير ومرضيش

فرج: عشان العروسة المرة دي غير اي واحده

حسنات: والله ما انا فاهمه حاجة مين يا حج دي

فرج: غرام

حسنات يصدمة: غرام مين؟ !!!!!!! غرام مرات ابني

فرج: ايوه هي دا الضمان الوحيد انها تفضل معانا وابننا في حضننا

حسنات: لا والله العظيم انت بتقول اي كلام بقا غرام بعد ما كانت مرات خالد الف رحمه ونور عليه تبقا مرات عمرو لا وربنا ما يحصل

فرج؛ انت مجنونه يا وليه انت ما الاتنين ولادك اللي يسمع كده يقول ان عمرو مش ابنك

حسنات بنفي: لا الاتنين ولادي بس الفرق بينهم فرق السما والارض وبعدين انت بتفكر في دا ازاي وابنك حقه لسه مرجعش ونار قلبي بردت عليه. ومراته لسه ف العده

حسنات: انا راجل الشغل والدنيا علموني ابص ل قدام وانت بقا اللي مش شايفه ابنك حاله اتقلب من يوم غرام بقت مرات اخوه مشفتيش وشه اللي بيتقلب من سيرتها ولا لهفته وغيرته عليها امبارح من حمزة جارنا وبعدين انا مش هغصبهم بس هرمي الكلام لو ابنك غاوي ينقط

حسنات: ابد علي جثتي غرام هتفضل مرات خالد دا كان بيعشق التراب اللي بتمشي عليه وهي تتجوز غيره لا يا ابو خالد

فرج: ودا شرع مين بقا ها تفضل كده من غير راجل ليها ولا ابنها

حسنات: برده لا مهما تقول غرام مش هتتجوز بعد ابني

فرج: وانا قولت مفيش غصبانيه سواء هيتجوزو او لاء خلصنا وقفلي علي الموضوع بقا

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل ياسين

بالاخص غرفة ياسين وسهر

سهر: ممكن اعرف انت قالب عليا ليه انا عملت ايه لكل دا

ياسين: كمان مش عارفة يا هانم سيتك بقالك اسبوعين من يوم موت. المرحوم مشفناش وشك وكل اما اكلمك تقولي مش هقدر ارجع التحقيقات لسه مخلصتش مراته اللي هي مراته رجعت اما الهانم

سهر بمقاطعة: رجعت تاني يوم ايه المشكله

ياسين بيلف حوالين سهر مطصنع التفكير : ايه المشكله !فينالمشكله؟ !!!! اها لقيتها الهانم رجعت علشان عندها محكمة بكره وهترجع تاني والدليل انها مقفلتش حساب الاوتيل ها عرفتي فين المشكله المشكله انت وخالد المشكله حبك ليه حتي بعد موته انت لسه بالاسود لغاية دلوقت ليه كل دا كان مين مجرد زميل ولا حبيب القلب وكنتم مستغفلني زي ما هو غرام كانو مستغفلين حمزة ردي

سهر بصدمه: انت اكيد مش في وعيك انت بتتهمني انا في اخلاقي وشرفي بس العيب مش عليك العيب عليا علشان دايما كلامك في اتهام غير مباشر ومع ذلك كنت بسكت ب حجه ايه انك غيران عليا لكن الحقيقة ان اللي انت فيه مش غيره ولا حب دي قله ثقه فيا وانا مسمحش بده جواز خالد وغرام معرفش ظروفه بس الاكيد ان خالد مش خاين ولا منافق اما حزني عليه انا خالد من اول يوم ليا في الجامعة شفت معاه ايام كتير حلوة وايام وحشه وقف جنبي في المكتب الفضل بعد ربنا ل نجاح المكتب هو خالد واللي انا بعمله برد جزء من جمايله عليا والاهم عايزة انجح اني اجيب حقه اول قضية من غيره تبقا ليه لو حمزة حصله حاجة وانت زعلت عليه انا هلومك اكيد لا

ياسين: برافوا المرافعه الحلوة دي بس انا وحمزة حاجة وانت وحبيب القلب القديم حاجة تانية

سهر بياس: وطالما مش واثق فيا يبقا ريح نفسك وريحنا من العذاب دا

ياسين: يعني عايزة ايه؟ !!!!!!!!!!!!

سهر: عايزة اللي يحصل للناس زينا مش متافهمين نتطل وقبل ما تكمل كلامها كان ياسين سكتها بس بطريقة العشاق. وبعد مده

ياسين سند راسه علي راسها: غصب عني بحبك وبغير عليكي حتي من بنتنا

سهر: غيرتك بتجرحني يا ياسين وتعبت

ياسين: حقك عليا مش بس اما تلاقيني بشوط في الكلام ابعدي عني وانا ههدي وارجع بس بلاش سيره الطلاق دي خالص انا روحي فيكي انت ومليكة

سهر: بطل تجرحني لان مش كل مره هعذر يا ياسين

ياسين: هحاول يا قلب ياسين

سهر: يبقا مفيش،فايده ياسين هو ياسين

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

عند عمرو

زينب بتتكلم في الفون: الاتفاق كان عليهم كلهم مش واحد مفيش فلوس الا اما الاتفاق يتنفذ

البلطجي: تؤمري يا ست الكل بس الحساب هيزيد انت وجوزك هتورثي من وراهم كتير،وانا عايز ينبني من الحب جانب

زينب: وماله خلصني منها ومن ابنها وليك اللي تطلبه قبل كده مفيش مليم وقفلت معاه

عمرو دخل البيت وهو مش طايق نفسه من كلام غرام

زينب ب استغراب: انت رجعت بدري غريبة دي

عمرو: اخفي من وشي انا مش طايق نفسي دلوقت

زينب: ودا من ايه بقا ان شاء الله ولا السنيورة ظبطتك وجاي تطلع كيدك فيا

عمرو بغضب: انت ايه مبتزهقيش اتهدي يا،شيخه وغورى من وشي وشيلي غرام من نفوخك

زينب: والله لو علي غرام في نفوخ مين ف هي قي نفوخك انت

عمرو بياخد حاجته: انا اللي غلطان ان جاي علي بيتي ارتاح بس هو في حد يرتاح وابليس عايش معاه انا سايب البيت يمكن يولع بيكي وارتاح

وخرج عمرو وزينب بغل: اجري دلوقت قريب قوي هتبقا ليا انا وبس يا ابن المعلم فرج

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

عدت الايام من غير احداث

خناق سهر وياسين

ترتيب حمزة ل انتقامه من غرام

عمرو وزينب بعدهم بيزيد وشر زينب بيزيد

فرج مستني الوقت المناسب علشان يفتح موضوع جواز عمرو وغرام


في يوم جديد يحمل اوجاع جديده

في منزل فرج علي الفطار

فرج: وبعدين يا حمزة كل يلا علشان تكبر

حمزة: انا مش بحب اللبن وكلت كل اكلي

حسنات: احط ليك علي اللبن شيكولاته

حمزة: اه موافق كده

غرام: عيب يا حمزة اشرب اللبن

فرج: ايه اللي عيب يا بنتي حمزة باشا يطلب واحنا ننفذ

حمزة شرب اللبن اللي ب الشكولاتهة

حسنات: فكرتني ب عمك طول عمره ميشربش اللبن الا كده

غرام بخوف: كل الاطفال كده يا ماما

فرج: لا مش كلهم خالد الله يرحمه كان من مشجعين اللبن

غرام: ااالله يرحمه

حمزة ببراءة: وبحب القطط برده والكلاب زي عمو عمرو

فرج: غريبة كل طباعك طباع عمرو

غرام: الدم واحد وحاسه برعب كبير وان كل حاجة ممكن تنكشف

فرج: ليك عليا يا بطل لو اتقبلت في المدرسة النهاردة هوديك ل عمك تلعب مع القطط والكلاب اللي عنده

غرام في نفسها: استر من اللي جاي يا ستير

وبعدين قالت هتيجي معانا صح يا عمي

فرج: لا اللي هيجيى معاكي ولسه هيكمل الباب خبط اهو وصل

وقام يفتح تحت انظار استغراب غرام

فرج: تعالي يا ابني ادخل

حمزة: معلش يا عمي لو غر احم ام حمزة جهزت يبقا يلا بينا

فرج: تعبناك معانا

حمزة بمكر: متقولش كده يا عمي وبعدين بنتي في شوية ورق ناقص ليها يعني رايح كده كده ودى مرات اخويا ولا ايه

فرج: ربنا يكرمك يا ابني

ام حمزة تعالي يابنتي

غرام قامت تشوف مين كانت متاكده انه عمرو وكانت بتفكر ازاي ترفض تروح معاه

غرام: نعم يا عم واتفجات ب حمزة احم نعم

فرج: حمزة بنته في نفس المدرسة ورايح يكمل ليها ورق وانت هتروحي معاه انا كنت عايز اجي بس،عندنا شغل كتير النهارده

غرام: لا رد

حمزة: يلا يا وبسخرية ام حمزة

غرام رفعت عينه وشافت نظرة في متتهي القسوة نزلت عيونها تاني وهزت راسها ب معني اه ومشيت مع حمزة وابنها من غير كلام

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل ياسين

سهر صحيت علي صوت الفون

سهر: الو مين؟ !!!

المتكلم: انا الظابط المسؤل عن قضية خالد المنياوي ظهرت ادله وكنت عايز. حضرتك تيجي ليا ضروري

سهر: وهي بتقوم تمام مسافة الطريق واكون عندك وجهزت للسفر

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في الشغل عند عمرو

فرج: صباح الخير علي ابني اللي فاضلي ومش بيسال عليا

عمرو: معلش يا حج غصب عني الشغل كتير قوي

فرج: الشغل ولابتهرب

عمرو: اهرب من مين بس؟ !!!!!

فرج: من مرات اخوك من غرام

عمرو: غغغرام مالها هي قالت حاجة

فرج: هتقول ايه انت اللي مفضوح من زمان

عمرو: مش فاهم يا حج قصدك ايه؟

فرج: تتجوز غرام يا عمرو

عمرو. : غرام مين! !!!!!!!

فرج: انا عارف يا ابني انك بتحبها وان هي صغيرة اول ما شهور العده تخلص الغرسان هيجوا انت اولي ب لحمك ولحم ابن اخوك

عمرو؛ ؛؛؛؛؛؛؛::::

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

انتهت مقابله المدرسة واتقبل حمزة ووصلو البيت الغريب ان حمزة متعرضش ل غرام خالص ودا كان قلق غرام

نزلو من العربية

حمزة الصغير: هطلع اقول ل جدو اني اتقابلت علشان اروح للقطط عند عمو وطلع جري

غرام جت تنادي عليه ملحقتش لان حمزة شد غرام بعيد عن السلم

غرام بخوف وصدمه: في ايه يا حمزة سيب ايدي يا حمزة من فضلك

حمزة بتلاعب: لا مش هسيب هتعملي ايه

غرام بدموع: سيب ايدي يا حمزة اللي بتعمله دا عيب وحرام

حمزة: ههههههههه عيب وحرام زمان كتت بصدق الوش الملاكي دا لكن دلوقت لا خلاص بطلت اما العيب ف اللي كانت هتبقا مراتي وهربت واتجوزت صاحبي والحرام اللي كنت بتعمليه معاه ومحرامه عليا

غرام بصدمة من طريقة تفكيرة: انت مش طبيعي سيب ايدي بقولك

حمزة: ليه يا غرام ليه اتجوزتي خالد ليه؟ ؟؟؟؟

غرام؛ سيب ايدي شكلنا وحش لو حد شافنا ارجوك يا حمزة ارجوك

حمزة بيقرب عليها: هسيب ايدك يا غرام لانك هتبقي ملكي انا ومن غير مقدمات استحل ل نفسه حرمه شفايفها وباسها بغل وشراسه وحب مفقش غير لما حس ان غرام جسمها اتخشب وطعم دموعها وصله

بعد عنها ولسه هيتكلم سمعوا صوت صارم من وراهم

،،،،،،،،،،حمززززززة

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثانى عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة