-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الحادى عشر

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة ميرا إسماعيل ؛ وسنقدم اليوم الفصل الحادى عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الحادى عشر


رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الحادى عشر

 في الاسكندرية


شمس: مش ممكن انت بالعقلية دي، بتفكر اذاي كده

حمزة بغضب: عقلية ايه انت المفروض انك انسه انما اللي حصل من شوية بيقول لا. وواضح انك عادي لكن واظن من حقي افهم انت اذاي تخبي حاجة ذي،دي،عني

شمس: علشان دي حاجة تخصني انا وبس

حمزة بجنون: نعم يا اختي تخصك انت اكيد مش طبيعية انت عارفة بتقولي ايه انت خبيتي عليا حاجة مهمة عن المفروض انها مراتي


شمس: حمزة الكلام دا للناس المتخلفة اللي يتفكر في ست ترميها زي الكرسي انما انا لا انا شمس الانصاري مفيش حد شبهي ودا اللي شدك ليا ولا ايه؟

حمزة: غلطة عمري اني عرفتك كان لازم اعرف انك مختلفة بس اختلافك جاي من اتلافك انا مش،عايز اشوف وشك تاني واعملي حسابك شهر شهرين ونتطلق انا مغنديش استعداد اعيش مع واحدة كدابة ورخيصة زيك

شمس: مين دي اللي رخيصة انت واحد معقد ايه فاكر اني هبوس رجلك ولا ايه

حمزة بغل: ضربها بالقلم مسمعش صوتك انت سامعة

شمس: بتضربني بتعمل عليا راجل كنت عملت كده علي اللي سبتك وهربت من تحكماتك وراجعيتك

حمزة من غير وعي فضل يضرب فيها بس كان حاسس انه بيضرب نفسه او بيضرب غرام مش عارف ولا واعي الكل اللي شايفة انه اتخدع للمرة التانية قلبه وعقله خدعوه وكل مره خداع اكبر من التاني

👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

في بيت عمرو وزينب

عمرو قلق قام يشرب وشاف زينب قاعدة في الضلمة

عمرو: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ايه اللي مقعدك كده

زينب بخضة: عمرو انت صحيت امتا

عمرو: لسه دلوقت قومت اشرب

زينب: اه الماية جوا

عمرو بشك: انت مالك؟

زينب: وانت يفرق معاك مالي

عمرو: عايزة الحق لا ولا يفرق بس مش مرتاح ليكي ولا سكوتك

زينب: لا كده عاجب ولا كده عاجب اقرب منك لا ابعد برده لا وسكتت وهو مشي،ناحية المطبخ وهي سالت سؤال وقفه!!!!!

زينب: فيها ايه زيادة عني انت بتحبها ومش شايفني وخالد اتجوزها وحمزة قبلكم

عمرو: غمض عينه وبحب غرام دي انسان مش موجود منه اصلا وجودها في دنيتنا غلطة كفاية خجلها ولا خوفها عارفة انا شوفت احلي منها مليون مرة لكن في برائتها مشفتش ولا هشوف وشيلي غرام من راسك

زينب: ممكن اشيلها بس بشرط خلي جوازنا بجد ونجيب عيل ينسيك غرام منفسكش يكون عندك عيل زي خالد

عمرو: وانت الصادقة نفسي في عيل من مرات خالد بقولك ايه انسي خالص الهبل دا ولا عيل ولا جواز انا سيبك كده علشان اتعاقب بيكي وانت تفضلي تدفعي تمن غلطتك مع غرام

زينب: ووانت بقا الملاك انت اللي اغتصبتها وقتلت ابوها بقولك ايه انا. وانت شياطين الحكاية دي

عمرو: بالظبط وعلشان كده احنا مع بعض مش الشياطين دايما سوا

اطلعي من راسي وشيلي غرام والا وقسما ب ربي،ل اقتلك

زينب بخوف: وانا مالي بيها وانا اصلا اعرف طريقها منين

عمرو. : انا. قولت اللي عندي. ادخلي اتخمدي

زينب: م̷ـــِْن عنيا

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

في بور سعيد

غرام صلت الفجر وسمعت صوت حركة عند الباب بس قالت ممكن قطة

ودخلت علشان تنام بس الصوت كان قوي مش صوت قطة شئ تلقائي خلها خافت ودخلت غرفة حمزة وقفلت الباب عليهم ومسكت الفون وطلبت خالد بس،مردش ودا خوفها اكتر

غرام بخوف: الصوت في الصاله هو ايه اللي بيحصل يارب استرها معايا

كانت سامعة صوت رجل بتقرب م̷ـــِْن الباب. ويتفتح الباب كمان كانت خلاص ماتت م̷ـــِْن الرعب وغمضت عينها الباب بيخبط عليها

غرام انت جوا افتحي

غرام فتحت الباب: خالد انت. جيت امتا وليه مقولتش انك جاي

خالد: مهنتوش عليا تباتو لوحدكم لْـۆ كنت قولت كنتي هتقولي لٱ علشان متعبش

بس انَـت خايفة كده ليه؟ ؟؟؟؟

غرام: اتخضيت اما سمعت صوت بيحاول يفتح الباب

خالد استغرب بس مرديش يقول ليها لان اول ما وصل حس بحد جري علي فوق وهو معملش صوت وهو بيفتح فتح بسرعة

خالد: حقك عليا

غرام: ولا يهمك بس بعد كده براحة اصل انا اجبن خلق •اللّـہ̣̥

خالد: انت اجمل خلق •اللّـہ̣̥

غرام: طب يلا علشان ترتاح شوية

خالد: ادخلي انت. نامي انا لسه هتوضا واصلي

غرام: مش هتاكل

خالد: لٱ اكلت هناك

غرام كان نفسها يحكى اي تفاصيل. بعدين عنفت نفسها ازاي تفكر كده

خالد اول ما هي دخلت راح ل الباب وشاف فعلا عليه اثار م̷ـــِْن بره ل محاوله فتحه

قفل تاني وجواه خوف مبهم علي غرام وحمزة م̷ـــِْن اللي جاي


البلطجي كلم زينب وعرفها اللي حصل وهي كانت هتتجنن وطلبت منه يفضل وراها لغاية وقت مناسب ويخلص


عدا اكتر م̷ـــِْن شهر علي الاحداث ومفيش جديد غير علاقات ثابته زى زينب وعمرو

علاقات بتتطور ياسين وسهر اتخطبوا

غرام وخالد الحياه جميله وحمزة بيكبر بين اسره كلها امان وحب

وعلاقات بتتهد زي حمزة وشمس اللي قرر انه كفاية كده وهيطلقها رسمي ومقلش ل حد نهائي علي اللي حصل علشان محدش يلومه

وطلب نقله وفعلا تم نقله ل مكان ٱڅڑ


👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

في مستشفي في اسكتدرية

حمزة: ممكن اعرف جاين هنا ليه؟

شمس: غلشان في حاحة لآزٍمٍ اتاكد ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا معاك

حمزة: حاجة ايه احنا هنطلق انت. بترتبي ل ايه بالظبط

شمس: جوا هتفهم

ودخلو وحمزة اتفاج انهم في عياده نسا

وعرف الخبر اللي قلب كيانه شمس حامل

حمزة: بعد. ماخرجوا وانا اضمن منين انه ابني

شمس: والله انا واحده مبخفش ولو مش ابنك عِنـ.̷̷̸̷̐ـديّ استعداد ان ابقا سنجل ماما بقولك ايه واللي بينا التحليل

وفعلا عدت الايام ومحاوله قتل غرام بتفشل بسبب ان خالد دايما جنبها وشمس ولدت وحابت بنت واتعمل التحليل وطلعت بنته وسماها غرام وطلب م̷ـــِْن شمس تفضل معاهم وبعد سنتين يطلقوا وطبعا غرام تبقا مع حمزة

شمس وافقت لان هي مش فارق معاها الطفل اصلا


خالد كان نفسه يخلف م̷ـــِْن غرام وراح يطمن علي نفسه

الدكتور: طيب ومدام حضرتك سليمه

خالد: ايوه لانها مخلفه

الدكتور: ټمـٱمـ دي التحاليل المطلوبة

وفعلا عمل التحاليل والنتيجة كانت غير قادر علي الانجاب وبدات حكمة ربنا في الظهور ل خالد م̷ـــِْن اللي حصل

ربنا كان رحيم بيه وفقه مع غرامه وداق احساس الاب اللي كان هيتحرم منه سواء اتجوز غير غرام او كان اول واحد في حياة غرام

بس قلقه زاد علي حمزة وغرام م̷ـــِْن غير اسباب

وقرر قرار وفعلا قرر يسافر علشان ينفذه

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في بيت فرج

خالد: قولت ايه يا حج؟

فرج: انَـَت عايز اقسم الورث عليكم ليه؟

خالد: اعتبره ٱڅڑ طلب ومن غير ليه ارجوك يا حج

عمرو: طيب لْـۆ محتاج فلوس قول وخد اللي عايزه

خالد: انا عايز ورثي وبس

حسنات: انت. عمرك فكرت في الفلوس ومراتك بنت ناس عمرها ما تكون طالبه مـڼـڱ كده

خالد: هدخل مشروع ومحتاج راس مال كبير ومش عايز سلف علشان كده فكرت اخد في ورثي

عمرو: الفلوس كتير قوي كده

خالد: ايوه مشروع عمرى قولت ايه يا حج

فرج: هقول ايه انت ابني وحتي مِڼـّي لٱ يمكن ارفضلك طلب شوف هتعمل ايه

خالد: انا مظبط الورق فاضل علي،امضتك انت وعمرو

عمرو كان مستغرب تصرفه

بس وافق الكل كان ساكت ومعلقش وبعد الاتفاق وتوثيق العقود سمعوا صوت صويت جامد ونزلو جري

وكان بيت غرام وحمزة القديم بيوقع والناس بتجري وحاله رعب سيطرت علي المكان

الكل واقف والبيت بيتحول ل شوية تراب


فاطمة: يارب اللهم اني لٱ اسالك رد القضاء ولكن اسالك اللطف فيه الْحٍمَدٍ للـّہ

خالد: الْحٍمَدٍ للـّہ يا خالتي انكم بخير دا المهم

فاطمة: الْحٍمَدٍ للـّہ. واتصلي ب حمزة علشان يجي

خالد: وليه حمزة انا موجود

فرج: تعالي يا ام حمزة تعالي معانا

الكل كان عارف ان فاطمة ملهاش حد وعلشان كده قرر فرج ان فاطمة تعيش معاهم في البيت واجرت الشقه اللي عندهم


؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

بعد 4سنين

حمزة كان كبر وغرام كمان وكبر امان غرام ب خالد وكبر المشاكل بين حمزة وشمس وكان قرار الطلاق واجب النفاذ

وقال انه هيطلقوا علشان اتنقل الصعيد

والكل صدق خصوصا انها استقالت ل مجرد نقلها ل مكان ميت مفيش فِيَھ معالم الحياه

واخيرررررا

في فرح ياسين وسهر

ياسين وهو بيرقص مع سهر

ياااااه اخيرا بقيتي معايا وبقيتي مراتي طلعت روحي لغاية الًيَوُمًِ دا

سهر: كان لآزٍمٍ اكون معاك ب كياني وعقلي وقلبي وبعد الصبر ايه

ياسين: الفرج يا فرج ربنا عليا واتجوزتك وشالها وفضل يلف بيها

ياسين: بحبك يا سهر بحبك ايه انا عديت المرحلة دي م̷ـــِْن زمان

سهر: وانا معرفش امتا وازاي ملكت كياني كله بحبك يا ياسين


علي طربيزة في الفرح

خالد: بنتك اخبارها ايه بتسال علي امها

حمزة: اصلا مكنش في بينهم علاقة زي ما انت متخيل هي طول الوقت مع امي

خالد: طب كويس

حمزة: وانت اخبار مراتك وابنك ايه

خالد: كويسين وسكت شويه حمزة اوعي تزعل مِڼـّي وابقا اسال علي مراتي وابني

حمزة با ستغراب: هو انا اعرفهم

خالد: بكره تعرفهم وتسمحنا كمان

حمزة: لٱ دا انت. سخن بقا يا سيدي ولا يهمك في عنيا وابنك زي بنتي تعالي نسلم علي العرسان لآزٍمٍ اسافر وانت كمان

وانتهي لقاء حمزة وخالد الاخير،


خالد مشي ومقرر يكتب وصيته وفعلا راح ل محامي وكتب الوصية

وكتب جواب طلب يوصل ل غرام في حاله جوازها م̷ـــِْن حمزة الشهاوي

لان خطط ل رجوعهم ل بعض وكل دا مشاعر جواها انه بيودع غرام والدنيا كلها

وعدت ٱڅڑ سنه في حياه خالد.

والكل حياته استقرت

والزياده اللي حصلت وجود طفل جميل نتيجه حب وصبر سنين مليكه ياسين


يوم موت خالد

خالد ♥♡صَبَاحَ الخِيرَ يَا احلي غرام يا غرامي انا

غرام :صباح الفل

حمزة: وانا مفيش صباح. الخير

خالد شاله وفضل يبوس فِيَھ بشكل غريب هو كان حاسس انه مش هيشوفه تاني

غرام: خالد اوعي اسطوانة الحب دي تنسيك خروجتنا

خالد: عمري ما انسي وعدي ل غرامي انا يلا ننزل


وفعلا نزلو علشان يروحو يفسحوا حمزة احتفالا ب دخوله المدرسه


في الشارع

عربيه فيها ناس شكلهم غريب

زينب: اول ما ينزلوا في اي وقت خلص لآزٍمٍ ينتهوا انت. سامع

البلطجي: اعتبريه حصل

قفلت مع البلطجي: بقالي سنين ب اسمع الجمله دي ومع الاسف مش بيحصل اما نشوف


عند عماره خالد

نزلو واستعدوا للركوب في نفس الوقت العربيه اللي هتخبطهم بتجري عليهم

حمزة: : ماما القطة وجرى علي المدخل ورا القطه

غرام: حمزة استني وبتجرى وراه متمسكش القطة مش نضيفة

خالد بيضحك عليهم وفجاه العربية خبطته بكل قوه وجريت

غرام صوت العربية راعبها وقفت مكانها رافضة تصدق احساسها لان ضهرها كان ل خالد

التفت شافت خالد علي الارض غرقان بالدم والناس بدات تتجمع جريت عليه

خاااااالد اسعاف حد يطلب الاسعاف

حمزة: بابا قوم ايه الدم دا

غرام خدت حمزه في حضنها هيقوم هو عارف ملناش غيره هيقوم

اتنقل المستشفي

وهي طلبت اهل خالد اللي جم كلهم ما عدا زينب

امام غرفة العمليات

حسنات بتجري: ابني فين يا غرام جوزك فين؟

غرام شاورت علي العمليات ومتكلمتش

عمرو اول ما شاف حمزة احساس غريب سيطر عليه وخده في حضنه والغريب ان حمزة سكت معاه مع انه غريب عمره ما شافه

الكل بيدعي الدقائق بتعدي ساعات

وخرج الدكتور:

فرج: ابني اخباره ايه؟

الدكتور: ان شاء •اللّـہ̣̥ خير ومشي م̷ـــِْن غير اضافات

الكل واقف ومش فاهم حاجة

وبعد مده الممرضة خرجت : مين غرام؟

غرام: ااانا تعالي معايا

فرج: علي فين؟

الممرضة: المريض عايز يشوفها

غرام بفرحه: خالد فاق

الممرضة بحزن عليها لان الدكتور قال انه بيموت وبينادي علي غرام لآزٍمٍ تتدخل علشان يودعها


دخلت غرام

غرام: خالد حبيبي وقربت عليه

خالد فتح بصعوبه: غغغرام ااالحمد لله ان شوفتك سامحيني يا غرامي كان نفسي اكمل معاكي وووومع اببننا لَـگِنْ غغغصب عني


غرام: اوعي تقول كده يا خالد انت هتقوم وتبقا كويس،انا مقدرش علي الدنيا دي،م̷ـــِْن غيرك يا خالد انت ضهري،انا وحمزة

خالد: غغغرام اااانا ككاتب وووصيه نننفذيها هترتاحي صصصدقيني،غغرام ححمزة اابننا اوعي،تتنسي،دا اللي ههيكمل ببعدي اانا واثق فِيَھ سامحيني كنت اناني،قوي

ببس خلاص هتووصلي ل حلمك ققريب،امي،وابويا امانه خخلي بالك ععليهم

غرام: لٱ يا خالد لٱ انت كويس،وهتقوم يا خالد

خالد: اااشهد ان لٱ اله الا •اللّـہ̣̥ وووواان مححمد رسسول الله

غرام: لٱ يا خالد لٱ متسبنيش لوحدي يا خالد متسبنيش،

خالد لٱ رد بدل صوته صوت جهاز توقف القلب والنبض عن العمل وانتهت حكاية خالد وغرام

انتهت حكاية رجل موجود منه الكثير والكثير،خالد هل كان رجل خان الصداقة ام رجل وقف بجانب الحق ليس ه̷̷َـَْـُذآ المهم الان

الكل دخل علي صوت غرام

حسنات: ابني لٱ ابني ووقعت تعيط في الارض

فرج بتماسك: ان لله وان اليه راجعوون يارب الطف بينا

عمرو: خخالد لٱ حمزة في حضن عمرو

حمزة: بابا

عمرة: الكلمة وجعته جدا بس مكنش عارف دا وجع الكلمه ولا وجع موت خالد ولا وجع غرام اللي شايفها انهارت تماما


بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك


في منزل فرج حاليا

عمرو: غرام غرام! !!!

غرام ب انتباه: ها

عمرو: بقالي سَـآعــهْْ بًگلّمّگ

غرام فضلت مركزه في وش،عمرو

غرام: تعرف انت اكتر حد كرهته في حياتي

اكتر انسان اتمنيت موته

اكتر انسان نفسي اغمض. افتح ميكونش موجود في حياتي اصلا

عمرو غمض عينه ب الم: وانا عمري ما حبيت غيرك واكتر حد بتمني يبقا سعيد اكتر حد نفسي يفضل قصاد عنيا

غرام: بغضب واحتقار مش جديدة عليك هتفضل طول عمرك واطي اسمع مِڼـّي ابعد عن ابني سامع ملكش دعوة ب حمزة

عمرو: حمزة ابن اخويا ومن دمي ابعد ازاي

غرام: حمزة ابني انا وخالد ملكش فيه حاجة انا مش غرام بتاعت زمان انا واحده تانيه ابعد عن طريقي انا وابني

حمزة سيب اللعبة وتعالي هنا

حمزة: ماما عايز العب مع عمو عمرو

غرام: بقولك تعالي

عمرو:راح ل حمزة روح مع ماما دلوقت وانا كمان عِنـ.̷̷̸̷̐ـديّ شغل ولازم انزل وهرجع تاني

وقام مسك حمزة ب ايده وغرام مسكت الايد التانية

عمرو: لآزٍمٍ تعرفي اني هفضل قدامك ومع حمزة

غرام: وعلشان حمزة انت مش هيكون ليك وجود في حياتنا

حمزة كان بيتابع كلامهم وكل واحد ضاغط علي ايد م̷ـــِْن ايده كانه بيقول انت ملكي انت حقي

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الحادى عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة