-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثانى والعشرون

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة ميرا إسماعيل ؛ وسنقدم اليوم الفصل الثانى والعشرون من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثانى والعشرون


رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثانى والعشرون

 في المستشفي


سهر اول من قطع الصمت بعد وصول الجواب

سهر: معقول كان عارف انكم هتتجوزا انا مش،فاهمة حاجة خالص؟

حمزة: احم الله اعلم لسه مش عارفين وصيته ايه؟ !!!!

وجيه: هتكون ايه تطلقها مش،ممكن خالد مش كده

فاطمة: انتم هتفضلوا تقولوا يمكن ومش،يمكن ما الجواب في ايدنا نعرف اللي فيه

ياسين: طيب يا جماعة نستأذن احنا علي تليفونات بقا يا حمزة

حمزة: رايح فين مفيش اسرار

ياسين: مش كده بس انا عندي شغل وكمان لازم تاخدوا راحتكم يلا يا سهر

خرج ياسين وسهر كل دا وغرام مش معاهم ماسكه الجواب وخايفة من اللي فيه

حمزة: قرب عليها بهدوء غرام براحتك مش لازم دلوقت خالص وقت ما تحبي افتحيه اعتبري لسه متجوزناش

غرام: اتنهدت لا هفتحه دلوقت قدامكم

وفعلا فتحت الجواب


بسم الله الرحمن الرحيم

غرام وحشتيني متستغربيش،انت اصلا بتوحشيني،وانت معايا اخبارك ايه؟ حمزة اخباره ايه؟ ههههه قصدي حمزة المنياوي ابننا

اكيد انكم بخير طالما بتقرأ الجواب دا يبقا نستيني واتجوزتي والاهم اتجوزتي حمزة انا مش زعلان انك نسيتيني دا الصح حمزة اكيد عرف الحقيقة نفسي،قوي يسامحني،عارف غلطتي كبيرة بس مش اكبر من قلبك يا حمزة انا عايز اقولكم الاول ليه كنت متاكد انكم هتتقابلوا وكمان تتجوزا اقولكم انا اللي قربت بينكم زي،ما زمان عمرو فرقكم انا قربتكم كنت عارف اني هموت ازاي وليه معرفش مجرد احساس،بس طبعا كنت عايز ابعد غرام عن عمرو علشان كده امنت دا اخدت فلوسي،وشغلتها ليها لكن حصل حاجة خلتني ارجع في،كلامي،واقربكم في يوم بعد جوزانا استغربت انك مش حامل مني،طبعا شكيت وروحت كشفت وعرفت ساعتها هدف ربنا من اللي حصل معانا انا وانت طلعت مش،بخلف طبعا زعلت وانهارت وبعدين قولت لللي حصل رحمه من ربنا ليا عرفت يعني ايه اب سمعت الكلمه اللي عمري ما كنت هسمعها غرام انت كنت حلم عمري،بس،لو كنت اول راجل ليكي اكيد عمري ما كنت هفرح خصوصا وانا شايف ان عندي نقص لكن ربنا خلكي مراتي وام حمزة ابننا يومها قولت لازم ترجعي ل حمزة زي ما دي رحمه من ربنا بيا هي علامه انك ل حمزة وبس وفضلت افكر اقربكم ازاي لغايه ما وصلت اللي عملته في الوصيه الاولي علشان تشوفي حمزة وترجعوا لبعض واكيد هيرجع حقك انا واثق من دا وفعلا رحت المحامي،وعملت الوصيه وبما ان الجواب معاكي يبقا حصل تخطيطي نجح ورجعتوا ل بعض حمزة صاحبي،وصاحب عمري انا اسف بس كان غصب عني صدقني بس غرام معاك حاليا حتي وهي،معايا كانت ملكك صحيح عمرها ما سالت عليكي ولا جابت سيرتك بس،انا كنت بحس بيها وكنت راضي،باللي باخده منها

مبسوط انكم رجعتم ل بعض صحيح غيران لا غيران ايه انا هموت من الغيره ايه الغباء،دا انا مت اصلا ههههههه

وصيتي اولا تسامحوني كلكم حمزة وخالتي فاطمة وامي وابويا

ثانيا: جه الوقت اللي تصلحي فيه الغلط يا غرام الحقيقة لازم تبان لازم حمزة ابن عمرو دي حقيقة مفيش،منها مهرب مع الجواب ورقه فيها شهادتي علي اللي حصل واعتراف مني ان حمزة ابن عمرو اظهري الحق ورجعي النسب لاهله مش عايز اتعذب اكتر من كده رجعوا حمزة ل نسبه

واخيرا ادعولي ب الرحمة وحشتوني وهتوحشوني علي طول

خالد فرج المنياوي


قفلت غرام الجواب بعد ما قرته والكل سمع

فاطمة: الله يرحمك ويغفرلك مسمحاك يا خالد ولا عمري،زعلت منك

وجيه: اتعذب قوي بس ربنا هيعوضه عنده

حمزة: معقول خطط لكل دا ازاي استحمل دا

غرام بدموع: انا كنت قاسيه عليه عمري محسسته اني بحبه او عايشة معاه وانا مبسوطة علي طول كنت هادية وساكته علي طول حزينه هو عمل كل حاجة علشان بس،افرح وبعد كل دا رجعني ليك دلوقت بس عرفت سبب تغيره معايا وسرحانه الكتير انا فعلا مش هسامح نفسي ابدا

حمزة: غرام اللي حصل مش ب ايدنا وهو راضي،وانا واثق ان ربنا هيعوضه وبعدين كلنا مسمحينه وبندعي ليه بالرحمة

غرام: بقلق بس،انا مش هقدر انفذ اللي طلبه

حمزة: لا هنفذه دا الصح خلط الانساب دا حرام

غرام: وعمرو اما يعرف هيعمل ايه وابني اللي هيدمر وب انتباه هو فين صحيح

وجيه: انت كنتي سرحانه سهر خدتهم معاها تاني علشان تبقي براحتك

غرام: لا يا حمزة صعب قوي صعب عمرو هياخده مني بالعافيه

حمزة: مش هيلحق احنا معانا شهاده خالد ومتارخه وتحليل هيثبت انه ابنه بس وهو في،السجن

غرام يخوف من اللي هيطلبه حمزة: سجن ليه؟

حمزة: ليه انت كنت فاكره صبري دا علشان اهد الدنيا علي دماغه اما يبقا معايا شهاده خالد اسكت طبعا هتقدمي بلاغ ب اللي حصل وبابا تاني شاهد وبتهكم ولا هتخاف يا ابو حضره الظابط

وجيه: بعيدا عن السخرية لا مش هخاف وهشهد وزينب بعد ما عمرو خلي بيها هتشهد وحقك يرجع

غرام: برافوا ايه الشطارة دي خططتوا لكل حاجة وانا وسمعتي وشرفي وسيرت اهلي وابني هيرفع وشه قصاد الناس ازاي مفكرتوش في دا صح

حمزة: غرام حقك ورجوع حمزة ل نسبه نش هيخصل الا ب كده

غرام: مش عايزة افهموا ابني هيعمل ايه

فاطمة: ابنك راجل لو موقفش،جنبك دلوقت اما يكبر هيفهم

غرام: وحياته ودراسته ازاي بس ازاي

حمزة: كل دا كان لازم تفكري فيه قبل متعملي كده

غرام بصتله بدموع وسكتت

حمزة: اتنهد يا غرام انا عارف انه صعب وانه غصب عنك وحقيقي مقدر اللي بتقوليه بس دي وصيه وتصحيح خطأ لا مش خطأ بس دا حرام وخالد بيتعذب ب الفعل دا يرضيكي دا هو اللي بيقول كفايه عذاب وانا بقولك كفايه هروب لازم نقف ل غلط لازم يا غرام وقضيه امك هتفتحها ب شهاده وجيه واكيد هيظهر حد شاف اللي حصل وناخد حقنا ب القانون

غرام: معندهاش حل حاسه انها قفلت عليها زي الدائرة ماشي يا حمزة موافقه بس ليا عندك طلب او رجائ،

حمزة: انت تؤمري

غرام: حمزة ابني يبقا ابنك انت كمان نتفرقش ابدا بينه وبين غرام وعايزة اواجه عمرو وانت معايا

حمزة: طبعا الاتنين ولادى وبالنسبه ل مواجهة عمرو انا موافق طلبات تاني

غرام حركت راسها ب معني لا

حمزة: طيب نجهز بقا علشان اللي جاي تقيل قوى

وجيه: دا يوم المنا اليوم اللي بستناه من سنين

غرام: ربنا يستر ونقدر عليهم

فاطمة: طول ما احنا ايدينا في،ايد بعض هننجح

الكل: يارب

:؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

عدت ايام من غير احداث

زينب رفضه تعترف بس مفيش مهرب

فرج هيموت يوصل ل حمزة الصغير ويدور علي طريقه يبعد بيها وجيه تاني خوف من الماضي

عمرو طلق زينب وبقا كل احلامه غرام وبس

طبعا وجيه وفاطمة بيعوضوا سنين اللي فاتت

الله يقويك يا حج 😂😂😂😂😂

غرام وحمزة بيعيشوا حياه هاديه وعندهم امل في الاستقرار بعد الخلاص من عمرو

غرام وحمزة الصفيرين في متتهي الانسجام لكن مجرد حضور سيره مليكة غرام بتتخول لوحش كاثر

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل ياسين

ياسين مع حمزة

ياسين: يااااااه كل دا جواك يا حمزة ليه مخكتش،من زمان

خالد الله يرحمه طلع فعلا انسان بجد الله يرحمه

حمزة: عندك حق بالرغم ان كنت بكره قوي لكن بعد الجواب وكلامه زعلت عليه يس،واثق في رحمه ربنا هيكافأه ان شاء الله

ياسين: ان شاء الله ناوي علي،ايه؟

حمزة: اجرت المكان لينا كلنا بس طبعا الموجودين هيبقوا ظباط شرطه ووكيل النيابه والمكان كله مسموع ومرئي وبعد اعترافهم يتقبض،عليهم ونخلص

ياسين: غرام هتقدر

حمزة: لازم تقدر كفايه خوف بقا كفاية

ياسين: واذن النيايه

حمزة: في،جيبي متقلقش

ياسين: ربنا يوفقنا

حمزة: ان شائ الله

واتحرك حمزة وياسين ل تنفيذ المطلوب

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل فرج كان بيقفل الفون

عمرو من وراه: مين كان بيكلمك

فرج: دا حمزة عزمنا غلي الغدا بمناسبة شفائ،غرام

عمرو: غريبه دي احنا متاكد

فرج: ايوه لسه قايل كده وهيبعت علي تليفونك العنوان

وقطع كلامهم صوت رساله علي فون عمرو وبصوا ل بعض دلاله علي عدم الفهم

بس اتفقوا انهم هيريحوا

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل حمزة

حمزة: اتفقنا كده عايزكم تطمنوا المكان متامن كويس

غرام: انا واثقه فيك بس الولاد

حمزة: هما ليهم ملجأ الا سهر وياسين

حمزة لحظ سرحان وجيه

حمزة: لو خايف بلاش

وجيه كان فعلا خايف بس مس غلي نفسه عليهم

وجيه بعصبيه: ايوه خايف ايه غريبه خايف اخسرك بعد ما بقيت معايا صحيح معملتك زفت بس انت معايا وقصاد عيني خايف علي اللي عملته السنين اللي فاتت يروح بعدت واتبهدلت وسبت ليك ول امك سمعه زى الزفت خايف كله يبقا علي الفاضي انت مالك بتعاملني كاني مجرم عندك لو كنت نصاب زمان فعلا ورجعت دلوقت كنت هتعملني احسن من كده ايه مشكلتك

حمزة بعصبيه: مشكلتي اني اتربيت من غير اب مع انك عايش غلي وش الدنيا مشكلتي اني كنت محتاجك جنبي ملقتكش مشكلتي يوم ما اختارات زوجه غلط مكنتش جنبي تقولي صح وغلط مشكلتي انك قصادي وخايف اقرب تبعد او تتبخر خايف اقول بابا واتعود و

انت تبعد ساعتها مش هستحمل

وجيه شد حمزة في حضنه مش هبعد ولا اتبخر كفايه تعب وبعد مش هبعد دا وعد

حمزة وهو بيحضنه قوي: وحشتني قوي يا بابا قوي

وجيه: مش اكتر مني يا ابن عمري

طبعا غرام وفاطمه كان دموعهم هي اللي ظاهره منهم مشاعرهم مختلطة خوف غلي فرحه علي قلق

والكل في سره: يارب سترك من اللي جاي

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

مكان المواجهة مطعم مشهور وطبعا كل الموجودين ظباط ووكيل النيابه

فرج وعمرو علي الباب

وعمرو قلقان وبيبص حوليه

فرج: في حاجة؟

عمرو: لا ابدا يلا

داخل المطعم

غرام جسمها متلج

حمزة باس ايدها: غرام لو مش جاهزة

غرام بمقاطعه: مفيش لو جاهزة بس عايزاك جنبي،ومعايا

حمزة: معاك يا قلب حمزة انت

ودخل فرج وعمرو وسلموا علي الكل

فرج: امال حمزة فين مش معاكم وحشني قوي

حمزة: لا مش معانا النهارده يوم الكبار ولا ايه يا غرام

غرام: اه طبعا

عمرو كان بيغلي من قرب غرام وحمزة

عمرو: واضح ان حبك القديم سامحك بسرعه

حمزة: اه اكيد لانها مظلومه لازم اسامحها واجيب حقها

عمرو: بقلق قصدك ايه؟

حمزة: وهو ماسك الكاس لا متخدش في بالك

بعد شويه وجائ الجرسون واداهم المنيو

حمزة: انتم ضيوفنا اللي هتختاره هناكله كلنا

ومسك ايد غرام وطمنها ب عينه

كل واحد فتح وكانت ورقه او بمعني اصح صوره ل اصل ورقه قدام عمرو ورقه فيها اعتراف وجيه ب اللي حصل ل ام غرام زمان

قدام فرج ورقه ب اعتراف خالد ووجيه وغرام ب لللي حصل من عمرو واغتراف بحقيقة نسب حمزة

حمزة: تؤتؤ لسه كل واحد يقلب الورقه

وفعلا قلبوها وكانت قدام كل واحد اعتراف اللي يخصه هوا

عمرو بشر: حمزة ابني انا

غرام: سكتت وبعد شويه ابوه بالدم لكن ابوه بجد خالد وحمزة

حمزة: يعني انت سبت انك ابو حمزة ومخفتش من انك اغتصبت غرام ودمرتها

عمرو: بشر ولو رجع بيا الزمن هعملها تاني واغتصبها ميت مره علي بعد حمزة عن حضني طول السنين دي بس مش هسيبك بعدها واغلط زي دلوقت

ودا كان اول اعتراف اتسجل

وجيه: وانت ايه هتنكر وتقول محصلش،

ابنك من دمك نفس زبالتك نفس، بجد اي كلمه مهما كانت قبيحه مش ابشع من اللي عملته

فرج: عايز توصل انك برئ،قدام اهلك واني قتلت وكنت هغتصب امها وارغمتك تبعد انت شريك معايا وانت شريكه مع عمرو مش،ضحيه

الكل استغرب

فرج: مستغربين ايوه خوفك مني،زمان هو اللي زود اللي عملته وخوفها من الفضيحه وصلها ل دا

حمزة: برافوا لا بجد درس يا جنن انت بقا بتلبسهم الليله هما خافوا من الجريمه لكن انتم اصل الجريمه اتتم النار اللي،ولعت في،حياتنا زمان انتم والنهارده نهايه البدايه والبدايه من عندك انت يا فرج

ياسين دخل: كله يسلم نفسه وكل الظباط قاموا ورفغوا اسلحتهم

فرج مصدوم مش قادر يصدق اللي حصل

حمزة: تك تك قلبت حياتكم للابد يا فرج يامنياوي

فرج: هنسفك يا حمزة وانت هرملك قريب قريب قوي

غرام خافت ومسكه في حمزة

حمزة: وانا مستني

ياسين: بلاش رغي كل اللي اتقال اتسجل صوت وصوره وب امر من النيابه

عمرو فضل يبص حوليه وبحركه مفاجأه شد غرام ناحيته وطلع مسدس كان معاه

عمرو: اللي هيقرب هندمه عليها ابعدوا من وشي،

غرام بخوف: ااه ابعد عني حمزة حمزة الحقني

حمزة بقلق: غرام عمرو بطل جنان متزودش جرايمك اكتر من كده

عمرو: جنان انتم لسه شفتوا جنان ابعد من وشي،وبيتحرك ب غرام ل بره

طبعا الكل مقدرش يتصرف وياسين اداهم امر ويسعوا ليه الطريق

حمزة: انت اتجننت ابعد عني عمرو سابها

عمرو بيتحرك بيها ووصل ل بره والكل وراه

عمرو: زمان سبتها بعد ما يدوب خدت اول قطفه لكن وعد مش هترجع غير وهي وغمز ليه بوقاحه وبسرعه شديده وقفت عربيه عمرو رمي غرام جواها وركب والعربيه طارت كل شئ حصل وانتهي في ثواني حاول الظباط يضربوا نار غلي العربيه بس مع الاسف العربيه هربت بسرعه

الكل مصدوم ومرعوب غرام مع عمرو لوحدهم دي الجمله اللي في ذهنهم غرام وعمرو

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثانى والعشرون من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة