-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غدر القاسم بقلم صابرينا - الفصل الخامس عشر

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة صابرينا؛ وسنقدم اليوم الفصل الخامس عشر من رواية غدر القاسم بقلم صابرينا هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية غدر القاسم بقلم صابرينا - الفصل الخامس عشر

إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 
رواية غدر القاسم بقلم صابرينا

رواية غدر القاسم بقلم صابرينا - الفصل الخامس عشر

 خرج صقر واقسمت من غرفه والدته نبيله

اوصل صقر اقسمت لغرفتها

لكنه دخل خلفها الغرفه واغلق الباب خلفه

لم تنتبه اقسمت لدخول صقر خلفها كانت تزيح الشال عن رقبتها

لكن صقر تحمحم بصوته كي تعلم وجوده

استدارت اقسمت لصقر

اقسمت:استاذ صقر حضرتك بتعمل ااي

صقر كان غائب عن الواقع لنطقها اسمه ولكنه حزين لمنادتها لاسم بلقب

اخرج صقر من جيبه قلاده اقسمت التي قد نستها حين اتت بدل عن الخادمه صباح

صقر:نسيتيها هنا المره الي فاتت

شعرتاقسمت بالفرح لرؤيتها قلاده والدتها

مره اخري وكانت تحدث نفسها

اقسمت:السلسله دي مفارقتنيش من صغري دايما موجوده معايا عطياني الامل

اني حااقابلك ي امي انتي وبابا

وقت ماضاعت مني كان عندي يقين اني حاالاقيها

كانت اقسمت تقف امام صقر سارحه بالقلاده وذكرياتها

تقدم صقر من اقسمت من يراهم يتخيلهم يتبادلان العناق

هنا والبس صقر اقسمت القلاده مره اخري

وهمس لها بااذنها

صقر:رجعت لمكانها الصحيح

زي وجودك هنا بالظبط

انهي صقر كلامه و نظر بااعين اقسمت الرماديه

الا ان تمادي معها واقترب يريد تقبيلها

لكن

فجأه

فتح باب غرفه اقسمت

الخادمه بلهجه صعيديه واخذت تضرب صدرها

الخادمه:ي حونتي ي حونتي

استغفر الله العظيم

استر علي ولايانا ي رب

ابتعد صقر عن اقسمت

وهو يلعن ويسب بتلك الخادمه وتحمحم صقر وتحدث

صقر:انا اسف

تحدثت الخادمه :اكتب عليها ي بيه حرررام عليك

صقر:يقين سامحني

وذهب صقر للخادمه وامسكها كالمجرمين من ثيابها من الخلف ساحبا اياها خلفه من الغرفه

ابتسمت اقسمت علي تلك الخادمه

ولكنها شعرت باالم في سائر جسدها

هنا تذكرت مراد وكم الالم الذي سببه لها

************************

خارج غرفه اقسمت

كان صقر يسحب الخادمه للخارج

تحررت الخادمه منه.

الخادمه:ااي ي بيه عيب والله

صقر كان متفاجيء من الخادمه

صقر:انت بتتنيلي بتقولي اااي

الخادمه:لا بص ي بيه حررام

الساكت عن الحق شيطان اخرص

وانت بيه وكُمل وهي جميله والله خساره فيك

صلح غلطتك ي ااخي وخليك راجل عيب انت بوستها وانا شفتكم حررام ي بيه اتستر علي البت دي شكلها غلبان

شوف انت بوستها وهي كانت متنحه يعني انت اول واحد تبوسها عيب ي بيه اكتب عليها

صقر ومسك الخدامه من قفاها ينزل وهو يحركها ذات اليمين واليسار

صقر :الله يخربيتك والبيوت الي جمب بيتك

الخدامه:لالا عيب ي بيه انا قد امك

عيب فكيني ي بيه والله ماحاتكلم تاني

فكني

سيب الجلابيه بتاعتي

صقر:لو شوفتك تاني او لمحتك كدا بتتنطيطي في حته شايفه البسين الي برا دا حاارميكي فيه

الخدامه:ي حونتي حاترميني ف الترعه وتغرقني

صقر:اه حاارميكي في الترعه

الخدامه:لا والنبي الترعه لا الترعه لا

حايجيلي بلهارسيا

صقر:يالا غوري

ابتعدت الخدامه خطوتين عن صقر واستدارت له متحدثه

الخدامه:بس بردك انا لازم اعرف الست الكبيره ماهو مش معني ان ابوك ميت انت تستغفل امك

استدارت الخادمه لتذهب لكن

جذمه صقر رشقت في قفاها

الخدامه بالم من الجذمه

الخدامه:اه بردك لازم تكتب عليها

رفعت الجالبيه الخاصه به هنا وظهر بنطال قصير بكرانيش حمرا واخذت تركض لغرفتهااا

فاره من صقر

هنا علت ضحكات رجوليه من صقر علي تلك الخادمه المسنه

صقر:طب والله فكره

اكتب عليها

هنا واتجه نظره لغرفه اقسمت

صقر:بس ياتري توافقي ي يقين

**************************

ااااااليوم التاااالي

في غرفه اقسمت

استيقظت اقسمت من النوم مبكرا وارتدت بنطال قماش ابيض وبلوزه خضراء وربطت شعرها ووضعت القليل من المكياج علي وجهها لتخفي التعب والالم

هبطت. اقسمت الي المطبخ

حيث الخادمه تحضر طعام الافطار للسيده نبيله

اقسمت:هاتي عنك انا حاافطرها بدالك

الخادمه:اتفضلي ي بنتي

الي قوليلي انتي متجوزه

اقسمت :نعم

الخادمه:انتي متجوزه

حد متكلم عليكي

مياله لحد

هنا دخل صقر المطبخ وسمع حديث الخادمه مع الفتاه

صقر:اتفضلي انتي ي يقين اطلعي لماما

ذهبت اقسمت وصعدت لاعلي

انتظر صقر ذهاب اقسمت ليتحدث مع الخادمه

صقر:ااي الي بتقوليه دا

الخادمه:الحق عليا عايزه اجس ليك النبض

صقر:نبض اي الي تجسيه

الخادمه:اشوفها متجوزه

ولا متطلقه

ولا مياله لحد

عشان تعرف

صقر وقد انتبه لحديث الخادمه

صقر:هااا وطلعت اااي

الخادمه:ماانت دخلت عليا. زي القضي المستعجل وانا كنت حااحيبلك قرارها وقرار الي جابوها

صقر:الله يخربيوت الي جبوكي

ابعدي عنها خالص

هنا صقر انتبه لتلك الاواني

صقر:اااي دا كله انتي سايبه شغل البيت وفالحه بس تحطي مناخيرك في امور البيت.

الخدامه:لا ي بيه عيب عليك والله

داانا مخليه البيت زي الشمعه

دا بدل ماتشكرني وتعملي شهاده وتبروزهالي

صقر:اومال ااي دا

الخدامه:دا طيشت

صقر:ااي ي يختي

الخدامه :دا طيشت ي بيه ااي مكنتش بتستحمي فيه زمان

صقر:الله يخربيتك ويخربيت ملافظك

لايه الزفت دااا

اوعي تكوني حاتستحمي في المطبخ

الخدامه:لييه وانا عبيطه استحمي في المطبخ عبده البواب ولا انت تدخلوا عليا

صقر:لا ناصحه

الخدامه:اومال

انا بستحمي بالليل وانتوا نايمين

تفاجيء صقر مما تتفوه به هذه المسنه

صقر يتحدث بسره

صقر:والله لولا انك قد امي كان زمان رميكي من السابع

تحدث صقر للخادمه

صقر:اومال الزفت دا ليه

الخدامه:ماتفتح مخك ي بيه وخليك ناصح كدا الطيشت فيه حلل وكوبيات وصحونه

اصل الميه قطعت

انا بقي لميت كل العزال عشان اغسلهم في الترعه الي برا دي في الفساحايه

مسك صقر الخدامه من قفاها

صقر:فساحايه

وترعه

ياام مخ طخين ماتستني لما الميه تيجي او استعملي الخزان

الي جمب الحنفيه

الخادمه وهي تشهق وتضرب يدها علي صدرها متحدثه

الخدامه:يوووه ي حونتي خزان

صقر:هو ماانا ماقولتلكيش

الخدامه :لا والله.

صقر:انا حاافضي الترعه الي براا دي مش عايز بسين ي شيخه قرفتيني

الخدامه:بقي انت سايبني بقالي يومين بغسل ف الترعه ومقولتليش ان في خزان

صقر:ليه هو انتي اليومين الي فاتوا دوول كنتي بتغسلي في البسين الحلل

الخدامه:ايوه اومال

صقر :انتي منين

الخدامه:هااا

صقر:منين .

الخدامه:من خربيتها

صقر :اااي

الخدامه :خربيتها ي بيه

بلد الميت نتن

متعرفهاش.

صقر:لا شامم ريحتها

اشار صقر علي الخزان واراها كيف يتم تشغيله

صقر:مالكيش دعوه ب يقين انا قولتلك اهو

الخدامه :خلاص الحق عليا

كنت عايزه استركم بدل ماانتوا مقضينها ف الحرام

اهو خير تعمل شر تلقي

صقر:خربيتها حااتقول اااي

ترك صقر الخادمه وذهب لغرفه والدته بالاعلي ليطمئن عليها ويري الملاك الخاص به

*************************

في غرفه السيده نبيله

كانت اقسمت تطعم السيده نبيله

والسيده نبيله قد خانتها بعض قطرات دموعها

وتحدثت اقسمت

اقسمت:اما انا حماره بشكل كنت حاانسي الدوا

****************

كانت كلمه حمار كفيله لترجع نبيله لذكرياتها

رجعت السيده نبيله بذاكرتها للخلف

(وهي تتذكر سدره)

مديرر الشئون:اسف والله ي بنات حاليا وضع الكليه خلا المنحه من 99ونص

سدره:يعني جت ع الحظ تدق طبل

جت الحزينه تفرح مالقتلهاش مطرح

نبيله :طب مفيش اي فرصه

مدير الشئون :لا في ف القاهره فرصه

سدره بخوف من هذه المدينه

سدره:القاهره

نبيله:بس دي بعيده قووي علينا

تحدثت سدره لمدير الشئون

سدره:حضرتك احنا ايتام وحلم حياتنا نبقي دكاتره ونتعلم فاممكن حضرتك تساعدني وتقدملنا يد المساعده

مديرالشئون:بصي ي بنتي صديقي شغال هناك انا ممكن اخليه يحجزلكم سكن للطالبات وياخر تسليم المنحه لحين وصولكم هناك

سدره:اشكرك ربنا يجعله في ميزان حسناتك ي رب

كانت نبيله متفاجئه من قرار سدره السريع

خرجت سدره ونبيله من مكتب المدير وعادوا الي منزلهم

في منزل سدره

نبيله:اي الي عملتيه دا ي سدره

سدره:نبيله من وقت ماابويا اتجوز امكم واحنا مصيرنا واحد انتي اختي واعرفي الي بعمله دا لمصلحتنا

اسكندريه هنا مش حاتنفعنا حلمنا ف القاهره حانقدر نحققه وندخل الكليه الي عايزينها

اهو حانوفر مصاريف الكليه ونبقي ندبر ظروفنا من معاش ابويا وامك

نبيله:ازاي نسيب اسكندريه

سدره:الاماكن بتتغير بس القلوب دايما بتشيل جواها الذكريات

نبيله:حانمشي امته ي قرده

اخذت سدره نبيله بااحضانها وتحدثت

سدره:كنت عارفه. انك حاتوافقي

نبيله:نعم ي اختي ازاي عايزاني اسيب اختي لوحدها

سدره:يالا نلم هدومنا ونسيب الشقه لام عويس وابنها يكش تقع علي دماغهم

نبيله:والعفش دا من ريحه اهلنا ي سدره

سدره:حانبيعه

نبيله:انت ازاي تفرطي في حاجتهم كدا

سدره:انتي متمسكه بخشب وزينه

دوول لا بيفكرونا بااهلنا ولا ااي حاجه لاننا مش ناسينهم دايما الي في القلب في القلب والقلوب مبتكذبش ولا بتنسي فهماني

اليوم التالي

باعت سدره ونبيله الاثاث واستقلوا القطار

وذهبوا للقاهره

بداخل كلا منها احلامها الخاصه ولكن القدر قد بدل لهم تلك الاحلام

ااااااالقاااااهره

هبطت سدره ونبيله من القطار وتوجهوا مباشره الي الجامعه

استقبلهم الموظف واعطي لهم السكن الخاص بهم

وقدمت الفتيات اوراقهم وقد تم تسجيلهم بالجامعه

كانت سدره ونبيله سعداء فاحلمهم الان تتحقق

سدره :نبيله انا حاروح السكن وانتي هاتي الاكل ي لولا ي قلبي

نبيله:بتدبسيني يعني

سدره :يابت استرجلي كدا وروحي

نبيله:ماشي بس انتي الي حاتطبخي

سدره:ربنا يسهل

ذهبت نبيله لتخرج من السكن

كانت تسير بجوار الحرم الجامعي ترتدي بنطال الجينز والبلوزه السوداء ولم تنتبه لتلك السياره التي اصطدمت بها

وقعت نبيله علي الارض وقد تاذت قدمها قليلا

هبط من سيارته الخاصه

رجل اربعيني السن

لكن جسده رياضي من يراه يظن انه باواخر العشرون

بااعين خضراء وبشره بيضاء تظهر عليه وجهه ملامح الحده

نبيله بغضب وهي تقف ولكن غير قادره علي الوقف بشكل صحيح

نبيله :مش تفتح ي حمار ي زفت بهايم ااي الي سايقه عربيات دي

تغاضي الرجل عن جمالها الاخاذ وبرائتها

وابتسم لها وهبط لقدمها

شعرت نبيله بالخوف وابتعدت عنه. قليلا

لكن احكم الرجل الامساك بقدمها ووجها للناحيه الاخري

صرخت نبيله متالمه

الرجل :كان التواء بسيط انا اسف

بس ي شاطره

انتي ماشيه في الطريق المعاكس

مش ذنبي انك مش عارفه الاتجاهات

تركها الرجل وهي مفتوحه الفاه

😨😨😨

وذهب لسيارته

وابتسم لها ثم ذهب

************************

في فيلا شااهين

هبط الرجل الاربعيني من سيارته

دخل الي الفيلا الخاصه به

استقبلته الخادمه واخذت منه حقائبه

شاهين :فين ياسمينا ي اولفت

اولفت:الهانم الصغيره فوق ي بيه

صعد شاهين للاعلي ووجد ابنته تضع المكياج

شاهين :القمر بيعمل اااي.

ياسمينا:مستنياكي ي بابي

قبلته ابنته وتحدثت

ياسمينا:هااا بقي قولي قدمتلي في الجامعه

شاهين:طبعا يعني ابوكي دكتور في الجامعه خلصتلك الورق وكله تمام

ياسمينا:حبيبي ي بابي

شاهين :يالا اسيبك بقي حااروح المكتب اعمل شويه حجات واخرح شاهين بعض المال الوفير واعطاه لياسمينا

شاهين:خدي ي حبيبتي هاتي الي عاوزها عشان الكليه

ياسمينا:ميرسي ي قلبي

تركها شاهين وذهب الي المكتب

كان يعمل بجد

الا ان تذكر صاحبه اللسان السليط

واخذ يضحك عليا ثم توقف عن العمل

وذهب للنوم

فاينتظره عمل شاق غدا

بعد مروراسبوع

.....بدايه اليوم الدراسي ......

فيلا شاهين

شاهين :حبيبتي سمسم

ياسمينا :بابي محضرتي علي الساعه 12كدا حااروح بعربيتي

شاهين :تمام ي قلبي الحق بقي اروح انا عندي محاضره الساعه 10

....................

في السكن

كان يوجد طابور عند الحمام

وكانت سدره تقف خارج الحمام وخلفها نبيله ثم الكثير من الفتيات

كانت سدره تطرق الباب بعنف

سدره:ماتنجزي ي بنتي

خلصي الساعه 9ونص والمحاضره حاتفوتنا

زينات :براحه ي ختي حااخلص اهو

سدره:علم ف المتبلم يصبح ناسي

والله لو خلصتي الميه كلها

المعفن معفن

خرجت زينات من الحمام

سدره وادخلت نبيله لانها تعاني من مرض السكر

سدره:دا كله بتهببي ااي جوا

زينات:بغسل وشي عايزاني اروح معمصه

سدره :كل دا بتغسلي وشك اومال لو حاتعملي ايئح ايئح حاتقعدي قد ااي

هنا زقت زينات سدره رجعتها لورا

امسكت سدره زينات من شعرها

وتحدثت بااذنها

سدره:بقولك ااي ي زينات داانا مسح بيكي بلاط السكن سلمه سلمه واخليهم ينادلوا عليك سلالم اهي سلالم اهي

اركزي كدا وعدي يومك بدل مااخليه يعدي عليكي ونقر الفاتحه في القرافه

زينات بالم وتحدثت

زينات:اوعي سيبي شعري

تركتها سدره وتحدثت

سدره:بنات عايزه الحرق

خرجت نبيله من الحمام

سدره:انتي كويسه

نبيله:الحمد لله

دخلت سدره الحمام وبعد بضعه من الوقت

ذهبت الفتاتان وارتدوا ثيابهم وذهبوا للحرم الجامعي

ولكنهم قد تاخروا عشره دقائق عن المحاضره

كانت نبيله تمشي بطريقه متعثره

ولم تنتبه للذي خلفها يسير

سدره:مال رجلك

نبيله :واحد حمار امبارح مبيعرفش يسوق خبطني

سدره:ينضرب في ايده البعيد

كان شاهين خلفهم بالتحديد

وسبقهم وفتح الباب لهم

وتحدث :اتفضللوا ي بنات عشان ابدا المحاضره

تفاجئت نبيله منه هو الذي صدمها بسيارته

ابتسمت سدره له لحسن تعامله معهم

دخلت سدره لداخل قاعه المحاضره

ولكن شاهين اغلق الباب خلفها للحظه

واقترب من اذن نبيله

وتحدث

شاهين:انا الحمار بردو 😉😉


****************************

اخرجت نبيله من ذكرياتها علي اقسمت وهي تعطيها الدواء


اعطت اقسمت الدواء لنبيله

وتحدثت اقسمت

اقسمت:عايزه اقولك حاجه

انا قلبي ارتاحلك قوووي حاسه اني اعرفك من زمان ملامحك مألوفه ليا

هنا هما فاكرين اسمي يقين

بس انا اسمي الحقيقي اقسمت

تعرفي

هنا وبدات اقسمت تبكي بحرقه شديده

امي سابتني عند باب الملجأ سابتني بالسلسله دي

حتي مكلفتش نفسها تقولي رايحه فيين

او تيجي تاخودني تاني

معرفش مين ابويا بس اعرف اسم امي

سدره

الاسم دا كان كافي انو يوجعني قوووي في حياتي الاسم دا سبب ليا الالم والكسره

اه

انا كان نفسي في حضن الام

وهي حرمتني منه

مكلفتش نفسها تعرف اذا بنتها عايشه ولا ميته

رمتني عند الملجأ

تتخيلي ان معرفش هي كانت شغاله اااي

ياتري كانت شغاله في الدعاره زي ما زينات الرقاصه قالت في الشقه

ولا دكتوره زي ما زينات قالت في الحجز

طب سابتني لييه

هو انا بنت حرام زي ما قالت زينات

وقت ماربنا بعتلي الراجل الي حبيته واتجوزته

طلع ماضي امي السبب انو يبهدلني

تعرفي

هنا ازاحت اقسمت البلوزه قليلا وظهر ظهرها للسيده نبيله

وتحدثت الفتاه

اقسمت:جسمي كله بقي معلم بالسوط

انا عمري مادخلت السرك ولا اعرف ازاي بيروضوا الاسود بس انا في ليله جوازي

الليله الي اي بنت بتستناها بفرحه حاتقضيها مع حبيبها في الجنه

انا عيشتها الجحيم

بدل ماكلامه الحلو يحلي ايامي

علامات السوط الي علي جسمي بقت معلمه ومستحيل انسي الليله دي او الالم الي سببهولي

حتي لو جسمي اتداوي

قلبي انكسر

قوليلي انا غلطت في ااي عشان الكل ينتقم مني

انا الضحيه

انا المغدوره

انا مكسوره القلب

عملتلهم ااي عشان يحصلي كل دا

كانت نبيله تبكي الدموع علي ما تعرضت له اقسمت

اااه ي بنتي شوفتي كتير في حياتك ي حبيبتي


كانت دموعه تجري خلف الباب وهو يستمع لما تتفوه به

انها هي

ابنه عدوته في بيته

ابنه عدوته من سببت الالآم له

ببيته

لا بل بقلبه

كور صقر قبضته و..........

ذات يوم من الايام سيرافق اسمي ذالك اللقب

اعلم انه سيتاخر لكنه رب المعجزات سيستجيب

لربما كاتبه ي الله 💔

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الخامس عشر من رواية غدر القاسم بقلم صابرينا
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة