-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثالث عشر

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والروايات الرومانسية في موقعنا قصص 26 مع رواية جديدة من روايات الكاتبة ميرا إسماعيل ؛ وسنقدم اليوم الفصل الثالث عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل هذه القصة مليئة بالعديد من الأحداث والمواقف المتشابكة والمعقدة من الرومانسية والإنتقام والكراهية

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثالث عشر


رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل - الفصل الثالث عشر

 في عمارة فرج الميناوي

حمزة اتنفض من الصوت اللي نادا عليه


حمزة: امي

فاطمة بصرامة: اطلع يا حمزة بنتك لوحدها

غرام كانت سامعة اللي بتقوله فاطمة بس مش قادرة تصدق ان حمزة عمل فيها كده

حمزة لسه هيتحرك ويطلع

غرام بدموع: استني عندك

حمزة باستغراب: التفت ليها وقبل ما يرد كان صوت القلم اللي نزل عليه من غرام الجمهم.

حمزة ثبت مكانه وعيونه مليئة الصدمة والغضب

وغرام لاول مره تخرج من ثوب البنت الضعيفة وكانت بصتها ل حمزة كلها قوة ووجع منه

فاطمة: علي فوق يا حمزة

حمزة طلع من غير كلام وفاطمة وراه

غرام تخلت عن قوتها وانهارت علي الارض ودموعها غرقت وجهها

غرام: ياررررب ارحمني من العذاب انا تعبت بقا ليه. يا حمزة ليه! !!!!!!

وفضلت تعيط


؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛


في شقة حمزة

حمزة داخل غرفته من غير كلام


فاطمة: استني عندك

حمزة وقف. بس ضهره ليها

فاطمة: بصلي حط عينك في عيني طالما انت شايف انك صح حط عينك في عيني

حمزة بصلها وحط عينه في الارض

حمزة: انا عارف كل اللي هتقوليه بس غصب عني يا امي مش قادر استحمل موجوع منها

فاطمة: واللي عملته هدا وجعك

حمزة: ياريت دا زوده اكتر واللي وجعني قلمها ونظرتها

فاطمة: انت عايز منها ايه واحده ومكنش ليك نصيب معاها لا انت اول ولا اخر الناس اما كنت بقولك دور عليها مش علشان توجعها لا علشان اطمن قلبي عليها

حمزة قعد علي الكرسي: انا تعبان بقت قدامي ووجعي منها زاد دي مش واحده كنت هتجوزها دي حب عمري عشت عمري كلها بحلم انها تبقا مراتي النهارده واحنا في المدرسة بنقدم لابنها للخظة تخيلت اننا بنقدم للابنانا بس فوقت علي اسمه حمزة خالد فرج الميناوي

كنت عايز اصرخ فضلت مستني منها طول الطريق كلام توضيح حتي اعتذار كنت هقبله لو كانت قالت انا اسفه كنت هقبله وانسي لكن سكتت فضلت ساكته سكوتها وجعني اول ما دخلنا ومسكت ايدها ودموعها لمعت في عيونها كنت هضعف بس فجاه تخيلت ان خالد كان ليه حق يعمل دا زمان وهي كانت بتمنعني مش خوف من ربنا لا خوف علي خالد لانها ملكه محستش بنفسي غصب عني عايز انتقم اخون معرفش

فاطمه قعدت قصاده: ليه يا ابني بتقول كده غرام طول عمرها بتتقي ربنا وخالد صحبك ليه متقولش حصل حاجة قوية هي اللي عملت دا انا قلبي بيقولي انها مخنتش بمزاجها

حمزة: اه هندخل بقا في شغل الافلام عملت حادثة وفقدت الذاكره هو بس اللي عارف ولا شربت حاجة اصفره واتجوزته ولا عم محمد كان عنده ديون وهو سدد الديون مقابل جوازهم

فاطمة: برغم انك بتتكلم بسخريه بس ممكن ليه لغاية النهارده بتخلق لابوك اعذار ابوك اللي نصب. علي طوب الارض ونصب عليا وهرب اللي بسببه كنت هتخسر حلمك تبقا ظابط لولا ستر ربك والظابط اللي كان مسؤل عن قبول الطلبات كان هيضرب بالنار وانت انقذته ورد الجميل واقبلوك في الكليه لكن غرام اللي عاشت عمرها كله قصاد عينك بتتهمها عادي. انت مش عادل بطل انانيه وعيش لابنتك وشغلك وفوق بقا غرام. دلوقت ارمله خالد خالد صاحب عمرك. اللى لمنا في بيته كل معاك لو خان كلنا بتغلط هو غلط واهو عند ربه دلوقت ومراته وابنه وصاك عليهم ولا نسيت وصية خالد افوق يا حمزة فوق يا ابني غرام مش نصيبك زمان لكن مين عارف يمكن تبقا نصيبك دلوقت واللي حصل امتحان ليكم انتم الاتنين انجح فيه يا حمزة

حمزة قام دخل غرفته من غير كلام بس كلام فاطمة زلزال هد حمزة من جواه

فاطمة: ربنا يريح قلبك يا ابن بطني ويبين الحق

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

عند عمرو في الشغل

عمرو: اااتجوز غغرام طب ازاي دددي مرات اخويا

فرج بحزن: اخوك الله يرحمه ومرات اخوك صغيرة وخطباها هيبقوا كتير يبقا مين اولي

عمرو: هو في حد اتكلم معاك

فرج: دلوقت لا بس اول ما العده تخلص هيبقا في كلام وبعدين انا عارف من زمان انك كنت عايزها لولا هي نصيبه كان ل اخوك واهو لفت الايام وهتبقا ليك

عمرو بفرحة: انت كلمتها ياابويا؟ ؟؟؟؟؟؟

فرج: لا لسه بعد العده هكلمها وهي اكيد هتوافق علشان ابنها يتربي في،وسط عايله

عمرو باحباط : استحالة توافق عليا

فرج؛ ليه فيك ايه ناقصك ايه يعني! !!!!!

عمرو: غرام يا حج حد نضيف قوي انا اقل بكتير منها بلاش كلام في الموضوع دا يا حج تاني ولا معاها ولا معايا

فرج: دا انا قولت انك هطير من الفرح اما اقولك وانت تقولي متكلمش تاني وبحزم اعمل حسابك بعد العده هكلمها وتتحوزها معنديش استعداد ابن اخوك يتربي مع راجل غريب

عمرو: يا حج افهمني

فرج: خلص الكلام يا عمرو

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

وعدت ايام وبدات الدراسة

في منزل فرج

غرام وهي بتشرب اللبن ل حمزة وطبعا كان رافض تماما

حسنات: اشرب اللبن يا حمزة علشان اليوم النهارده يوم صعب

حمزة: انا قوي ومفيش عندي صعب

غرام: حمزة اقول حاضر

حمزة بمرواغة: انا هشرب بشرط عمو عمرو يجيب ليا قطة لوحدي هنا

فرج: بس كده انت تؤمر ترجع تلاقي القطة موجودة

حمزة: هو دا هاتي اللبن

غرام حطت ليه كوبايه اللبن: يلا اشرب

وانا حطيت ليك الاكل تاكله كله اتفقنا

حمزة: وهو بيلبس الشنطة : اتفقنا يلا الباص زمانه قرب

حسنات: معرفش،ازاي متروحيش معاه انا كان لازم اروح اول يوم معاهم واطمن انهم قعدوا في مكانهم

غرام: دا كان زمان يا ماما دلوقت فيءمشرفين وناس تستلم الطفل وانا هروح بس قبل اليوم ما يخلص لكن دلوقت لو روحنا هنعمل زحمة علي الفاضي

فرج: الدنيا اتغيرت يا ام خالد انت لو شفتي المدرسة هتقولي عيالنا اتعلموا في الشارع بس كل وقت وليه ادان

غرام: صح يا عمي يلا حمزة

وخرجوا الاتنين بس سمعوا صوت عياط من علي السلم

حمزة الكبير: يلا يا بنتي بكره تيتا تعملك

غرام: لا مش هروح بالاكل دا انا عايزة كفته

حمزة: بكره وعد انا هصحيها بدري وتاخديهم

غرام: يبقا اروح بكره وفضلت تعيط

غرام: صعب عليها عياط غرام

وطلعت وقربت منها

غرام: غرام حبيبتي

غرام الصغيرة بصت ليها بدموع: نعم

غرام: عايزة ايه وليه مش سمعت كلام بابا

غرام الصغيره: عايزة سندوتشات حلوة وتيتا عامله جبنة صحابي هيتريقوا عليا

حمزة الصغير: المفروض تقولي الحمد لله غيرك مش لقي الجبنه

غرام: ملكش دعوة انت مين؟ ؟؟؟؟؟

غرام الكبيره : حمزة

الاتنين ردوا: نعم

غرام الصغيرة: ههههه انتم حمزة اتنين

حمزة الصغير: اه وانت وماما غرام برده اتنين

غرام: :: خلاص يا حمزة بصي يا غرام انا عندي حل هيعجبك قوي

غرام: ايه هو الحل؟

غرام الكبيرة: اولا لازم تقولي الحمد لله علي الاكل اللي معاكي لان فعلا في ناس،مش،لقيه

غرام: حاضر الحمد لله وبهمس انا مش بحب الجبنه وتيتا مش بتعرف تعمل اي حاجة غير الجبنة

غرام: بهمس خلاص حقك نغير الجبنة يبقا يوم جبنة من عندما تيتا ويوم اللي يعجبك من عندي بس دا سر دلوقتي تروحي المدرسة. بالجبنة وبكره من عندي اوك

غرام: اوك ووجهت كلامها ل حمزة يلا يا بابي الباص وصل

حمزة خد غرام ونزل بس كانت نظرة ل غرام نظرة اعتذار علي عتاب

وخرجوا الاتنين ركبو الولاد الباص وحمزة راح الشغل وهي طلعت تاني

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في القسم

ياسين قاعد مركز في ورق القضية اللي معاه وبعدين الباب خبط

ياسين: ادخل

سهر: ازيك يا ياسين

ياسين: سهر في حاجة

سهر قربت عليه واترمت في خضنه وعيطت

ياسين: مالك في ايه؟ !!!!!

سهر: بعياط موت خالد كان مدبر

ياسين: ايه مدبر ازاي

سهر: هقولك فاكر من كام يوم اما سافرت بور سعيد بسرعة

ياسين: اه فاكر

سهر: الظابط المسؤل عن القضية كلمني وقالي ان في ادلة جديده ظهرت

الادلة عبارة عن تسجيل فيديو من كاميرا. من سوبر ماركت جنب البيت

ياسين: والكاميرا متفرغتش من الاول ليه

سهر: صاحب السوبر ماركت كان مسافر بس الكاميرات شغاله الظابط اما سال عرف ان المكان مقفول من فترة كبر دماغة اما صاحب المحل رجع وعرف فتح سجل الكاميرات وودها القسم والمفجاة العربية اللي خبطت خالد كانت قصاده اووبمعني اصح قصداهم كلهم خالد وغرام وابنهم

ياسين: ازااي

سهر: العربية وقفت كتير اول ما خالد نزل هو ومراته العربية اتخركت بس ابنهم جري وغرام وراه والعربية التانية كانت جاية بسرعة وخبطت خالدين بس

واما اتحروا عن العربية طلعت مسروقة من شهر تقرييا وصحابها عامل بلاغ

ياسين: انت عايزة تقولي ان القضية قتل عن عمد مش خطا

سهر: لا عايزة اقول ان عايلة خالد في خطر لسه وايوه قتل عمد ومع سبق الاصرار

ياسين: يعني غرام وابنها في خطر

حمزة كان وصل وسمع ان غرام في خطر

حمزة بلهفة : غرام مين اللي في خطر؟ !!!!!!!

ياسين: اهدا يا حمزة اسمع الكلام اللواء

وقعد حمزة علشان يفهم

؛؛؛؛؛؛؛؛::::::::::::؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

عند زينب

فاتحة باب البيت: ادخل يا،واد

دخل شاب :تسلمي يا ست الناس

زينب: سمعت ايه بالظبط

الشاب: الحج فرج عايز يجوز معلمي عمرو ل الست غرام مرات اخوه المرحوم سي الاستاذ خالد

زينب بشر: بتقول ايه؟ ؟؟؟؟؟؟ انت متاكد

الشاب: برقبتي يا ست الناس اللي متاكد انا سماعهم ب وداني اللي ياكلها الدود دي بس الشهادة لله معلمي مرضيش وقال للحج بلاش يفتح الموضوع تاني

زيتب: طيب امشي انت واديته فلوس اي حاجة تسمعها تيجي ليا علي طول

الشاب: انت تومري واخد الفلوس ومشي

زينب: بقا كده اصبروا عليا انا زي ماطيرت ديك البرارى بتاعكم وهخلص من سلساله كله

وكلمت البلطجي

زينب: لسه معرفتش تخلص كده ملكش عندي فلوس

البلطجي: هي مش بتخرج خالص اول ما تخرج هنصطادها علي طول بس الصبر

زينب: مفيش صبر تدخل تخرج عايزة خبارها وفي اسرع وقت

البلطجي: حاضر في اسرع وقت

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل فرج

حسنات: شوفي الباب ياغرام

غرام: خاضر، وقامت فتحت وكانت فاطمة

غرام: خخالتي فاطمة ااتفضلي

فاطمة: ازيك ياغرام وحشني الشاي من ايدك قولت انزل اشرب معاكي ولا مش،فاضية

حسنات: تعالي تنورينا يا ام حمزة

ودخلت فاطمة وراحت غرام تجهز الشاي

فاطمة كانت نازله لهدف معين عايزة تتاكد غرام لسه متعلقة ب حمزة ولا هو فعلا حد وانتهي وطبعا غرام اثبتت انها لسه مملوكه ل حمزة نظرة عيونها اما يتذكر اسمه زي ما هي زمان حب وشغف وخجل لكن اللي حيرها الحنين اللي في عيونها اما تيجي سيرة خالد زي حنينها ل ابوها ايام وفاته ودا خلاها تتاكد ان في سر وسر كبيررررررر قوي

فاطمة: معلش يا ام خالد ممكن اخد غرام منك اصل بنت حمزة عايزة كيك وانا مليش فيهم خالص

غرام استغربت لان اللي علمها عمايل الكيك هي فاطمة

حسنات: يا خبر قومي يا غرام اعملي صنية كيك جوا

فاطمة: لا تعملها فوق اهو اتعلمها بالمرة

حسنات: اللي يريحك قومي معاها وانا هستنا حمزة متخافيش اما يرجع من المدرسة

غرام: ححاضر

وطلعو سوا

اول ما دخلوا فاطمة خدتها في حضنها وفضلت تبوس فيها وحشتيني يا بنتي كده جالك قلب تبعدي عني كل دا

غرام كانت محتاجها وفعلا كانت وحشاها جدااااا فضلت تعيط: حقك عليا بس والله غصب عني حقك عليا وحشتيني قوي والله العظيم سامحبني كان غصب عني

فاطمة: وياتري هتحكي لامك فاطمة ولا حسنات بقت امك وانا خلاص

غرام: متقوليش كده انت امي بس اصل يعني

فاطمة: حمزة خايفة يعرف

غرام: خايفة من كشف المستور السر لو خرج بره اتنين ميبقاش سر

فاطمة: احكي يا بنتي ووعد اللي هسمعه دا سر محدش يعرفة

غرام: كانت تعبانة وفي نفس الوقت عايزة تفضفض هحكيلك كل حاجة من اخر مره كنت عندك فيها

فاطمة: وانا سامعه احكي يا بنتي

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في القسم

حمزة: كده غرام في خطر وخطر كبير وواضح

سهر: دا فعلا حقيقي والخطر مجهول

حمزة: لا مش،مجهول معروووف ومعروف جداااا

سهر: مين اللي معروف

حمزة: عمرو هو اللي عمل كده

ياسين: اخوه ليه؟ !!!!

حمزة: خالد ورثه كله خده من فتره وطبعا بموت خالد وعايلة كل حاجة هترجغ ل عمرو

ياسين: مش شرط لو كان عايز كده كان قتلهم قبل كده لا مش منطقي

حمزة: دا احساسي الموضوع مش،بعيد عن عمرو

سهر: المهم غرام وابنها انت معاهم حاول تخلي بالك منهم لغاية اذن النيابه بتعين حراسة سريه ليهم

ياسين: حمزة صعب يا سهر

حمزة باصرار: لا مش صعب دول اهل خالد وهو وصاني عليهم قبل موته

ياسين: بشك متاكد

حمزة: ايوة متاكد وهحافظ عليها هي وابنها بروحي

سهر: انا واثقة في دا

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

في منزل حمزة الشهاوي

فاطمة: يا بنتي استحملتي كل دا لوحدك ليه متكلمتيش ليه

غرام: خوفت من عمرو خوفت علي حمزة خفت من الناس خفت اقل كلمه اقولها خفت

فاطمة خدتها في حضنها بس حمزة ابنك كده دا انت عملتي حاجة حرام

غرام: عارفة بس مفيش حل تاني معنديش استعداد افتح الموضوع دا لا حمزة ابن خالد وبس،عارفة انه حرام بس الحرام بجد اللي هيحصل ويتقال هينهشوا سيره ابويا وخالد لا مرضاش ابدا اوعي تتكلمي مع حد ولا حتي حمزة بلاش اندم علشان خاطري

فاطمة: مش هتكلم ربنا يعينك

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛


وعدت شهور العده من غير احداث غرام علاقتها ببنت حمزة بقت قوية وغرام وحمزة الصغيرين اتعلقوا ببعض اكتر

حمزة مفيش كلام بينه وبين غرام لكن نظرة عينه مش بتفارقها ابدااااالل

وعمرو بيسمع من ابوه لحد ما وافق انه يتجوز غرام

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛::

في منزل حمزة

فاطمة: ما تفهمني يا ابني هننزل للناس ليه عايز ايه منهم؟

حمزة وهو بيلبس الجاكت تحت هتعرفي بس يلا بينا وفعلا نزلوا تحت استغراب فاطمة وقلقها


في منزل فرج الكل متجمع علشان فرج يفجر القنبله

اللي عنده

حسنات: في ايه يا حج خير؟

زينب بسخرية : اكيد خير عمي بيجمعنا تملي في الخير

عمرو: ززززينب

زينب: اتكتمت اهو

فرج لسه هيتكلم الباب خبط وقامت غرام علشان تفتح الباب

وشافت حمزة وفاطمة للحظة ارتاحت لوجودهم انهم معاها لانها مش مرتاحة اللي بيحصل

غرام: اتفضلوا

حمزة بعد السلام: احنا جينا في وقت مش مناسب ولا ايه

فرج: لا يا ابني نورتو اللي هنقوله مش سر

فرج: طبعا عارفين ان خالد الله يرحمه ابني بس المثل بيقول الحي ابقا من الميت وانت يا بنتي صغيرة واكيد هيجي يوم تتجوزي

غرام: انا ابدا

فرج: اسمعي الكلام دي سنه الحياه

ولا كلامي غلط

حمزة حط رجل علي رجل وبنظرة تهديد ل عمرو: طبعا عندك حق

فرج: علشان كده قررت اجوز غرام ل عمرو

زينب: نعمممممممممم

غرام: اللي طلع عليها لا لا لا ودموعها نزلت لا يا عمي ابوس ايدك ماما اتكلمي لا انا مش عايزة مش عايزة حرام عليكم حرام

فاطمة صعبت غرام عليها وباحتقار ل عمرو: متخافيش محدش يقدر يجبرك علي حاجة لو فكرين ان ملكيش اهل يبقوا غلطانين احنا اهلك

عمرو في اللحظة دي اتمني ان هو اللي كان مات مش خالد الرعب اللي في عيونها عرفه قيمه نفسه

حمزة: يا حج فرج انت عندك حق

فاطمة: حمزة انت بتقول ايه

حمزة: بقول الحق الحي ابقا من الميت وغرام هتتجوز اكيد في يوم من الايام

غرام: لا مش هتجوز احلف اكتبلكم ورقة اني مش عايزة جواز

حمزة كمل ولا كانه سامع: بس الغلط انك تقرر انت عايز تجوزها علشان تحافظ عليها صح يا عمي

فرج حس ان حمزة في صفه: ايوة طبعا خوف عليها عمرو كان رافض وانا ضغطت عليه

حمزة: لو كان عندك ابن تاني كنت جوزتها ليه صح

فرج: اكيد

حمزة بمكر: وانا زي ابنك وعايز اتجوز غرام

الكل اتلجم من كلامه وازاي زنقهم وغرام لازم تختار

فرج بامل: اكيد زي ابني ها يا غرام قولتي ايه؟

غرام: لا رد

حسنات: اتكلمي محدش هيغصبك لو مش عايزة خالص محدش ليه كلام عليكي

غرام حسبتها وكان ردها: ممموافقة

عمرو: بجد موافقة يا غرام

غرام بصت ليه بارف: ايوه موافقة اتجوز حمزة وراحت وقفت جنب حمزة

كانها بتستمد منه القوه

فاطمة: مبروك يا بنتي

فرج كان هيتجنن من الللي حصل

اما عمرو رد عليهم وقال: مبروك يا مرات اخويا سابقا وهتبقي مرات حبيب القلب بتاع زمان حاليا

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل الثالث عشر من رواية غرام حمزة بقلم ميرا إسماعيل
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة