-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية حب وهبنى الحياة بقلم ريهام على - الفصل الحادى عشر (الأخير)

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية المصرية مع رواية ذا طابع إجتماعى  للكاتبة ريهام على وسنقدم لها اليوم علي موقعنا قصص 26  الفصل الحادى عشر (الأخير) من رواية حب وهبنى الحياة وهى الجزء الثانى من رواية آمنة بقلم ريهام على.

رواية حب وهبنى الحياة بقلم ريهام على - الفصل الحادى عشر (الأخير)

تابع من هنا: روايات إجتماعية

رواية حب وهبنى الحياة بقلم ريهام على

رواية حب وهبنى الحياة بقلم ريهام على - الفصل الحادى عشر (الأخير)

 بعد مرور شهر

كان الكل بيجهز عشان فرح هشام ومعاذ بس كان لسه رحمه ومعتز مرجعوش من السفر

مراد بمشاكسه لهشام : انا شايف ان اخوك صحته جت علي جو دهب يا هشام ... انا من رايي تجرب الفندق والاوضه بتاعته شكلها فيها سحر

هشام : أحمم ... سيبها علي الله يا مراد ... نونه عارفه اننا هنقعد في اسكندريه ومعترضتش

آمنه قربت لهشام واتكلمت بهمس معاه : لو محتاج لفلوس قولي يا هشام ملكش صالح

هشام بحب : متحرمش منك يا حبيبة قلبي...بس لازم نهي تتعود انها تمشي علي قد ظروفي

آمنه : انت صح وانا مش معترضه ... بس الايام دي مش هتتعوض تاني ، لو عايز تروح دهب خد اللي انت عايزه

هشام : يا حببتي الايام هتتعوض كتير أوي متخافيش ... بس معلش ريحيني انا حابب اننا اقعد في اسكندريه

مراد بغيره : ما تسمعونا يا جماعه همسكم دا ... مالك لازقه فيه ليه كدا

هشام بمشاكسه : هوحشها بس


في الوقت دا رن جرس الباب وكانوا معتز ورحمه

مراد : ياخي كفاره .. كل دا

معتز : طب باركلنا الاول طيب

الكل قام وباركلهم وسلموا عليهم

آمنه بفرحه : حمدالله على سلامتكم ... ماشاء الله راجعين الفرحه منوره وشكم

معتز : تسلميلي يا امونه ... وبعدين حد يبقي معاه رحمه وميتبسطش

مراد بصوت واطي : يا منحنح

رحمه : بتقول حاجه يا مراد

مراد بإبتسامه عريضه : ابدااا بقول ربنا يسعدكم

معتز بمشاكسه : من قلبك يا فوزي

مراد : انت راجع فاقد الذاكره ولا ايه ... فوزي مين انا مراد

هشام : هههههههههه لا لا دا افيه كدا

مراد : يا راجل يعني اضحك هههههههههه

الكل : هههههههههههه


____________________________________


في المول

حنين بتعب : يابنتي اخلصي بقا انا تعبت

نهي : الله مش بجيب الحاجات اللي ناقصه يا حنون ... اومال هقضي شهر العسل بالبيجامه ولا ايه

حنين : لا لا انتي صعبه اوي يا نهي ... انتي جايبه حاجات ملهاش لازمه اصلا

نهي : بس بزمتك مش يجننوا

حنين : قوليلي يا نونه انتي هتلبسي الحاجات دي بجد

نهي : اومال جيباها للفرجه ... اخخخخ شوفتي نسيت لانجيري يوم الفرح ازاي يلا بسرعه نشتريه

حنين : ما احنا جايبين كتير يا نهي نلبس اي حاجه منهم

نهي بضحك : لا لا اصل دا بالذات ليه شغل مختلف ... تعالي معايا وأنا هفهمك

واخدتها وطلعوا لمحل معين ونقت نهي لانجيري أبيض بالروب ... القميص قصير جدا وبنص ضهر وشيفون اما الروب طويل جدا وستان وبكم شيفون وبرباط من الصدر

نهي : إيه رأيك

حنين : في انهي قطعه

نهي : الاتنين طبعا

حنين : انا مكسوف اصلا ابص عليه

نهي : يكون في عونه ربنا أنا هاخده

اتمشت حنين تاني في المحل ولقت لانجيري بس تايجر وبنفس تصميم لانجيري نهي

اخدته وحاسبت عليه ونزلوا مع بعض


____________________________________


في بيت سامح وفتون

كان سامح رجع من شغله ولقي البيت هادي ومفيش صوت لمراد

اتسحب للمطبخ ولقي فتون واقفه بتطبخ ... راح عندها وحضنها

سامح : هو مارو قرر يراعي ظروف بابي النهارده ولا إيه

فتون : وممكن قرر يراعي ظروفي انا وحس علي دمه وقال هنام شويه عشان مامي ترتاح

سامح بشقاوه : طب تعالي أقولك كلمه سر

فتون بنفي : لالا ابداااا أنا هخلص الاكل الاول لاني جعانه جدا

سامح : يابت هشبعك

فتون : تؤ تؤ

سامخ : خلاص براحتك ... وسابها ومشي

وقفت فتون تكمل الاكل واتفاجئت بسامح بيشيلها ودخلها علي الاوضه


____________________________________


في شقة هشام ونهي

كانت حنين ونهي في الشقه بتجهز الشنطه اللي هتاخدها معاها لاسكندريه وبتجهز لبسها

حنين : كدا تمام

نهي : آه خلاص كدا هرص بس هدوم هشام كمان

حنين : طب هروح ادخل الهدوم دي لشقتي أنا كمان واحطها في الشنطه

دخلت حنين لشقتها وسابت باب نهي وبابها مفتوح

حست بحد بيتسحب وراها ولسه هتصوت ..

معاذ : اهدي اهدي بس .. حد يسيب باب الشقه مفتوح كدا

حنين بتوتر : كنت داخله ارص الهدوم الباقيه في الشنطه

معاذ : مالك يا حنين متوتره ليه

حنين : م.م.مفيش بس ممكن تخرج بره

معاذ : فيه إيه يا حنين انتي خايفه مني

حنين ببراءه : لا خايفه من الشيطان الللي وسطنا

معاذ بسخريه : طب ابعد ياشيطان .... خلاص مشي ممكن تهدي بقا

حنين بتوتر : أ.أ.أنت جاي ليه

معاذ : ابدا جيت عشان اظبط هدومي اللي هاخدها معايا

حنين : ما كنت ظبطهالك انا

معاذ بحب : مش حابب اتعبك يا قلبي ... انا عايزك ترتاحي خالص عشان اللي جاي هيبقي صعب عليكي

حنين برقت عيونها : يالهوووووي انت عايز تتحرش بيا يا معاذ ... ليه كدا بس يا بن خالتي

معاذ : هشششش بس بس يخربيتك اتحرش ايه بس ... دا انا هجبلك منوم بكره يخمدك دا ايه دا ..... وسابها ومشي


عند هشام ونهي

كانت نهي في الحمام وخرجت اتفاجئت بهشام في الاوضه وبيضحك

نهي باستغراب : بتضحك على إيه

هشام : ابدا بس مكنتش متوقع الاقيكي هنا

نهي بعدم اقتناع : ماشي

هشام : المهم انتي جهزتي كل حاجه كدا عشان هنمشي بدري

نهي : آه متقلقش

هشام : طيب انا هاخد معاذ وننزل

نهي : مش هتقولي كنت بتضحك علي ايه

هشام بضحك : هقولك بعدين يلا سلام


____________________________________


يوم الفرح

كان معاذ وهشام مختارين مكان الفرح علي البحر ( اوبن آير ) والكل كان بانتظارهم

مراد : اتنين مجانين بصحيح ... هيختاروا ايه يعني

حازم : الخوف مش من المكان خالص الخوف من اللي بعد كدا

سامح : عندك حق دول ممكن يلبسوا شورت وقميص وباييون عادي جدا

معتز : هههههههههه لا يا جماعه مش للدرجادي هما مجانين آه بس ظباط برضو

نادر : انا من واقع تعاملي مع اخوك اتوقع منه اي حاجه

ابراهيم : هشام اصلا دماغه طاقه فاكيد صاحبه وافكاره طاقه زيه

رائد : خدو خدو بالكم نازلين ازاي


في الوقت دا الكل انتبه للعرسان وهظا نازلين من علي زحليقه مع بداية اغنية (أختراع) لتامر حسني ومحمود العسيلي


بدأ هشام يغني ويقول :


معروف أنا من زمان، ولا واحدة بتملا لي عينيّ

(جات هي حصل جنان (شكلي هيتعلم عليّ

لاء دي تعظيم سلام، حلوة جدا مش عادية


معاذ :

ده الحب ملوش كبير

وأنا إيه فاكر نفسي خبرة، وبوقع ناس كثير

وبعدي من خرم إبرة، قال إيه جامد خطير

خذت درس مية، مية


طب هي دي إختراع، قلبي راح غير مساره

دي جمالها يجيب صداع، كم برج من عقلي طاروا

أيوة أم عيون فظاع، ذبت جوة القلب ناره

ذبت جوة القلب ناره

يالاه، طب هي دي إختراع، قلبي راح غير مساره

دي جمالها يجيب صداع، كم برج من عقلي طاروا

أيوة أم عيون فظاع، ذبت جوة القلب ناره

ذبت جوة القلب ناره


مراد بضحك : أنا قولت اتنين مجانين محدش صدقني ... وانا راضي زمتكم في ظباط ينزلوا متزحلقين

رائد : ههههههه بيوفروا صحتهم اللي هضيع السلالم

سامح : ههههههه لا بصراحه فكرتهم حلوه اوي


عند البنات

نورا : يا خرابي عليك يا هشام عمرك ما هتعقل ابدا

بدور : لا وصاحبه كمان دماغه هربانه منه خالص

دعاء : بس والله دمهم خفيف

أمل : عندك حق يا دعاء فكرتهم حلوه وروتين مختلف

فتون : هو مختلف بعقل

آمنه بفرحه : بس بقا خلونا نتفرج عليهم وهما بيرقصوا ... ماشاء الله زي القمر هما وعرايسهم ربنا يحميهم يارب


معاذ : يلا يا أتش

هشام : يلا يا موزه


هشام :

طب حَبة، حَبة، قلبي شافها طب طبة

ده اللي كان مقفول بالضبة، وترباس ومفيش دخول


معاذ :

تأثير إلهي، شد عقلي وانتباهي

غيرت أنا اِتجاهي واتجننت مش معقول


طب هي دي إختراع، قلبي راح غير مساره

دي جمالها يجيب صداع، كم برج من عقلي طاروا

أيوة أم عيون فظاع، ذبت جوة القلب ناره

ذبت جوة القلب ناره

طب هي دي إختراع، قلبي راح غير مساره

دي جمالها يجيب صداع، كم برج من عقلي طاروا

أيوة أم عيون فظاع، ذبت جوة القلب ناره

ذبت جوة القلب ناره


وتقريبا كان الفرح كله بنفس الطريقه مخلاش من جنان هشام ومعاذ والاتنين غنوا وفرحوا بيه جدا

وجه وقت الرقصه سلو وكانوا برضو مختارين اغنيه جماعيه ليهم وكانت (بهرب في حضن عنيكي)

اتبدل الحال لحال تماما للعرسان واتقلب الجو لسو رومانتك وبداو الاتنين يرقصوا بكل حب مع بعض علي الاغنيه


بهرب ف حضن عنيكي، تايه ونفسي الاقيكي

عايش ف بعدك عني، مشتاق للمس ايديكي

نفسي بشوقي تحسي، تمحي بإيدك جرحي

واللى دا فات ننساه، وابدأ معاكي فرحي


زي الملايكة ف دنيتها ولا حد فكر يعارضها

كل اللي تطلبه يتحقق، دي حاجة خارج ارادتها


متقولش تطلب تتمنى، دي حور ونازلة م الجنة

النظرة منها تدوّخ ناس، وليها بس الكون غنّى


هشام : الف مبروك يا قلبي

نهي بحب : الله يبارك فيك يا حبيبي.. فرحان يا هشام

هشام : طب بزمتك فيه حد ميبقاش فرحان ويعمل اللي انا عملته دا

نهي : أصلي فرحانه انا كمان اوي اوي أوي

هشام : نفسي تكملي فرحتي بقا الليلادي

نهي : وايه اللي هيخليها متكملش بس

هشام بغمزه : هفهمك قصدي بعدين


بيكي الحياة بتحلالي، ياللي شغلتيلي بالي

عشت عشانك بكرة لجل ماتبقي حلالي

كل العيون حباكي، عاشقك وبترجاكي

انك تكوني عشاني، يوم فرحي تبقي ملاكي


حنين : معاذ انت مكلبش فيا ليه كدا وانا هموت

معاذ : بعودك بس علي الوضع الجديد

حنين : انت بتوترني علي فكره كدا

معاذ : لا لا تتوتري ايه الليلادي ... انا عايزك ريلاكس


يا ضحكة جميلة شايفينها، يا بسمة حب عارفينها

يا نجمة عايشة وسط سحاب، بتدارى لا نحسدها

يا وردة مكانها ف البستان، يا آية نازلة م الرحمن

يا خفة دم موصوفة، بتتباهى بذوق وحنان


في الوقت دا الاتنين شالوا عرايسهم ولفوا بيهم


بيكي الحياة بتحلالي، ياللي شغلتيلي بالي

عشت عشانك بكرة لجل ماتبقي حلالي

كل العيون حباكي، عاشقك وبترجاكي

انك تكوني عشاني، يوم فرحي تبقي ملاكي


معتز بمشاكسه لرحمه : ما تيجي نخلع لاوضه هنا يا قلبي

رحمه بكسوف : معتز انت قليل الادب اوي ايه دا ... احنا بقالنا شهر متجوزين وكل ما ننزل للبحر تقولي نفس الكلمه ... سيبني بقا شويه يا اخي نفرح

معتز : الحق عليا بس كنت هقولك علي حكايه حلوه

رحمه : لا والله بقت قديمه يا سي معتز وفقستها

معتز : طب وحياتك عندي فيه حكايه انتي متعرفيهاش وجابب اعرفهالك

رحمه : طب ايه هيه

معتز بمكر : تؤ تؤ الحاجات دي للكبار وبس وهنا اطفال هتسمعما ... تعالي ورا الشجره دي اقولك جزء منها ونطلع لاوضتنا اكملك الباقي........


____________________________________


بعد انتهاء الفرح

كل واحد اخد مراته وراحوا للاوضه اللي حاجزينها


في اوضة حنين ومعاذ

معاذ بفرحه : مبروك يا حنون

حنين بتوتر : الله يبارك ... انت بتقرب ليه كدا عيب يا معاذ اللي بتعمله دا يالهووووووي هتغتصب بنت خالتك

معاذ بهدوء : اهدي يا حببتي بس اغتصاب ايه الله يهديكي .... امبارح تقوليلي تحرش والنهارده تقوليلي اغتصاب

حنين : عايزني اقولك ايه وانا شايفه قربك مني مش لطيف كدا ومش محترم

معاذ : الطبيعي ان قربي الليلادي ميكونش محترم اصلا انتي مش واخده بالك ان الليلادي دخلتنا ولا ايه

حنين بدموع : معاذ بالله عليك انا...

معاذ قرب منها بهدوء وقال : ايه بس يا حنون انتي خايفه مني ليه بس ... انا معاذ حبيبك وحب عمرك ومستحيل أذيكي

حنين : خايفه

معاذ بابتسامه : طب تعالي نصلي بس الاول خلي ربنا يباركلنا في ليلتنا

واخدها وغيروا هدومهم وصلوا

معاذ : مش جعانه يا حببتي

حنين : جعانه بس .. بس

معاذ : بس ايه قولي

حنين اتنهدت : ب.ب.بص انا هغير هدومي واجيلك

ودخلت حنين تغير ولبست اللانجيري اللي اشترته وخرجت بيه لمعاذ

معاذ بضحك : حلااااوتك يا حنون لما تدلع

يعني لابسه كدا ومش عيزاني اتحرش بيكي

حنين : م.م.معاذ متوترنيش بالله عليك

معاذ بحب : كله إلا التوتر .. التوتر بيضيع احسن لحظات عمرنا والليلادي بالذات مينفعش نكمل فرحتنا ... يلا بينا يا قلبي

حنين : علي فين

معاذ بغمزه : هنكمل فرحتنا ..........


____________________________________


في اوضة هشام ونهي

هشام : واخيرا يا مازوت قلبي بقينا مع بعض ... دا انا هطلع عليكي كل اللي عملتيه فيا زمان

نهي بضحك ودلع : لا لا انا متأكده أن حبيبي هيكون حنين معايا النهارده وهيسيبني انام مش كدا

هشام : لأ مش كدا طبعا ... منا مش منتظر اللحظه دي من 5 سنين عشان انام يا حببتي ، دي حتي عيبه في حقي كظابط وعيب في حق الداخليه وبتسوءي سمعة الظباط كدا

نهي : ههههههههه وانا ميرضنيش اسوء سمعة الظباط يلا بس ساعدني اغير هدومي دي

وبدات تغير وصلوا مع بعض ودخلت غيرت هدومها ولبست اللانجيري المخصص وخرجت بيه

هشام اول ما شافها شهق وقال : نعععععععم .... ايه الطول دا انا وصيتك بالطويل كدا

نهي بضحك : ما تهدي شويه علي رزقك بس

هشام : لأ مش ههدي وقام ناحية الشنطه ولسه هيفتحها

نهي : بتعمل ايه

هشام : فيه واحد اصفر شوفته في الشقه جبتيه ولا لأ

نهي : هههههههههه يعني كنت بتضحك على كدا

ماشي يا اتش عموما قولتلك اصبر علي رزقك وانت مش صابر وكدا غلط

هشام : غلط علي الزلط

وقام ناحيتها وقال : مش هقضي الليله كلام بقا كفايه ضيعتي تخطيطي

نهي لفت ايدها بدلع حوالين رقبته وقالت : مضاعش ولا حاجه يا حبيبي

غمزلها هشام وقال : شكل فيه مفاجئات الليله

نهي هزت راسها بخفه : بالظبط كدا

هشام : طب ندخل علي اول مفاجأه بقا ونقول ألووو.........


____________________________________


بعد مرور سنه تقريبا

كان الكل متجمع علي البحر بيقضوا اجازتهم

معتز ورحمه خلفوا بنوته وسموها جني

معاذ وحنين خلفوا ولد وسموه عمر

اما نهي فهي في شهرها الاخير ومنتظره معاد الولاده في أي لحظه وحامل في ولد وهيسموه آدم

كل اتنين قاعدين في مكان لوحدهم ومندمجين مع المايه والهوا

فجأه جه لنهي الطلق ومسكت ضهرها بتعب وفضلت تصوت

نهي بصريخ : آااااااااااه الحقني يا هشام شكلي بولد

الكل اتجمع حواليهم بقلق

آمنه : اهدي يا نهي عشان تكون ساعه سهله عليكي

مراد : يلا بسرعه علي المستشفي

هشام مسك ايدها وقال : يلا يا حببتي تعالي نركب العربيه ونروح المستشفي

نهي بتعب : مش قادره اتحرك خاااالص آه آه اه طلقه جايه اهي طلقه جايه اهي

هشام برق عيونه وقال : أخلي الشط من الناس ياابني فيه طلقات كتير جايه

الكل : ههههههههههههه

نهي : بتضحك وانا بولد يا هشااااااااام

هشام بضحك : اوعدك المره الجايه هستقبل الطلقات احسن استقبال


النهايه

انتهت بحمد الله

*********************
إلي هنا تنتهي رواية حب وهبنى الحياة بقلم ريهام على 
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من القصص الرومانسية
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة