-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية مر العمر بقلم الشيماء محمد - الفصل السادس

 مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص الرومانسية مع رواية رومانسية مصرية جديدة للكاتبة المتألقة الشيماء محمد الشهيرة بشيمو والتي سبق أن قدمنا لها العديد من القصص والروايات الجميلة على موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الكثير من الرومانسية والحيرة والغيرة والبعد وفى النهاية التقاء الأحبة ومع الفصل السادس من رواية مر العمر بقلم الشيماء محمد. 

رواية مر العمر بقلم الشيماء محمد - الفصل السادس

اقرأ أيضا:  روايات متزوجين

رواية مر العمر بقلم الشيماء محمد

رواية مر العمر بقلم الشيماء محمد - الفصل السادس

 وقفنا لما اللواء رياض قبل رهان رأفت علي ادهم

رأفت جمع الخمسه الاوائل ومن ضمنهم ادهم كمان

رأفت: مطلوب منكم تعيدوا التمرين ده لكن كل واحد لوحده


وهنشوف مين اسرع واحد فيكم ..اتفضلوا.ادهم لحظه

ادهم: افندم

رأفت: التمرين ده لازم تكون فيه الاول لاني راهنت عليك ومكنتش


اعرف الرهان ايه؟

ادهم: وطلع الرهان ايه؟

رأفت: فريقك كله لو فزت هما معاك ولو خسرت برضهفريقك


معاك

ادهم: وحضرتك ازاي تعلق الفريق كله في رقبتي كده؟

رأفت: مكانش قصدي ودلوقتي اتفضل

وفعلا بدأ التمرين وتقريبا كان ادهم وسيف ماشين خطوه بخطوه


مع بعض وفي معاهم كمان باقي الظباط وكلهم تقريبا مستواهم


واحد

لحد ما طلعوا البرج ولان سيف كان مهتم جدا بانه يفوز فزق واحد


من زمايله علشان ينط هو الاول فالظابط ما قدرش يحفظ توازنه


وبدل ما يوقع علي البرج وقع لبره البرج من علي ارتفاع عالي


جدا ..الكل اتجمد مكانه الا واحد اتحرك بسرعه وطبعا الواحد ده


كان ادهم ..نط علي حبل البرج وطلع سكينه من جرابه وقطع


الحبل فنزل بيه الحبل في اتجاه صاحبه اللي بيقع لحد ما مسكه


فلف الحبل علي ايده علشان يوقف وقعوهم لتحت ومسابش ابدا


صاحبه يقع من ايده وطبعا في الوقت ده كان سيف وصل لخط


النهايه وادهم كان ابعد ما يكون عنه...انقذ حياه زميل بس كان ايه


الثمن ويا تري اصحابه لو عرفوا بالموضوع هيسامحوه؟

ولحد كده كان اليوم لسه ما خلصش لانهم طلبوا منهم كل فريق


هيعمل تمرين اخير لمده ساعتين كاملتين

رأفت: اخر تمرين هو اختبار لقوه تحملكم ..

هنا شافوا العساكر بيجهزوا مراكب مطاطيه وبينفخوها واستغربوا


جدا لانهم في صحرا

رأفت: متستغربوش المركب المطاطي بتستخدموه في البحر


عارف بس بيكون محمل بمعدات وزنها بيعدي ال 200 كيلو


وبيبقي مطلوب انكم تشيلو المركب وتنزلوه البحر وبما ان مفيش


بحر فمطلوب منكم تشيلوه وترفعوه لفوق راسكم لمده ساعتين


متواصلتين لو المركب وقع منكم فتبقوا خرجتوا وخسرتوا

الكل اعترض وصوتهم علي جدا

رأفت: اللي مش عاجبه ينسحب احنا مش بنجبر حد..استعدوا

وفعلا كل فريق راح ناحيه المركب ومع صوت الصفاره حاولوا


يشيلوه وفعلا المركب كان تقيل جدا فما بالك وهما تعبانين اليوم كله


هيشيلوه ازاي ؟ده مش بس هيشيلوه ده كمان هيرفعوه لفوق


راسهم ولمده ساعتين..ربنا يكون في العون

بالفعل كل فريق رفع مركبه لفوق بس المشكله انهم يحافظوه عليه


فوق .عدت اول ربع ساعه واول فريق انهار ووقع منهم المركب


وبعدها بخمس دقايق فريق تاني خرج كده باقي 3 فرق ادهم


وسيف وواحده تانيه ربع ساعه كمان الفرق التالته اغمي علي


واحد منهم فوقع المركب وباقي فرقتين ..التعب بدأ يتملك من الكل


..وبدؤا يستسلموا

ادهم: خليكم واقفين وفكروا في اي حاجه غير الالم

محمود: المره دي مش نافع اي حاجه هنموت يا ادهم

جيجي: عنده حق انا مش قادره انا خلاص

احمد وعلي وحمدي: كلنا يا ادهم خلاص مش لازم نكمل حاولنا

ادهم: لأ هنكمل وللاخر ...هو طلب المركب يفضل فوق بس


محددش طريقه

احمد: عندك افكار الحقنا

ادهم: عندي بس تسمعوا كلامي ومن غير مجادله

الكل: هنسمع

ادهم: اوك جيجي نزلي ايديكي وريحي علي الارض

جيجي: انت اتجننت وبعدين

ادهم: انا قلت من غير مجادله فات ساعه الا ربع وباقي ساعه


وربع مش هنقدر نكمل الا لو ريحنا بعض كل واحد هيريح 10


دقايق وانا هحدد من يبدأ فابدأي يا جيجي ريحي ايديكي وارتاحي


عشر دقايق ابدأي

جيجي: انت متأكد.مش هتطرد

ادهم: احنا بنشتغل كفريق والفريق بيشيل بعضه ابدأي وعلي


مسؤليتي

فعلا نزلت جيجي ايديها ونامت علي الارض وطبعا الكل استغرب


وخصوصا اللجنه

اللواء: دول بيعملوا ايه؟

رأفت: اعتقد ان ادهم هخيليهم يريحوا واحد واحد بحيث يكملوا


للاخر

اللواء: يعني هو قائد ممتاز

رأفت: ده اللي بحاول اوصله لحضرتك

اللواء: هنشوف فريقه هيكمل ولا لأ

ادهم: قومي يا جيجي راحتك خلصت ..محمود دورك

محمود: اخيرا انا عايز ابوسك يا ادهم

ادهم: مش وقته يا محمود

فريق سيف شافوا اللي بيحصل وحاولو يقلدوهم بس للاسف


اتخانقوا مين يريح الاول ومقدروش يتفقوا لحد ما وقعوا المركب


وخسروا ..فريق ادهم كملوا التتابع والكل بيريح حسب رأي ادهم


وطبعا خلي نفسه للاخر ..واخيرا خلصوا الساعتين ورموا حملهم

واترموا هما نفسهم علي الارض...

ارتاحوا عشر دقايق وبعد كده جمعوا الكل علشان يعلنوا مين فاز


في اول جوله ومين الفرق اللي هتمشي ومين هيكمل السباق


المجنون لو اتحسبت بالدرجات فريق سيف هو الاول ..وبعدها


فريق ادهم والمفروض ان فرقه واحده هيا اللي هتكمل تدريبها


والباقي هيمشي ويتعينوا كظباط شرطه عاديين ..

اللواء رياض: طبعا بناءا علي الدرجات فريق سيف هو الاول


والمفروض ناخدهم كظباط مخابرات...

فريق سيف فرح جدا وبدؤا يتنططوا

اللواء: لكن...لكن في اعتبارات تانيه اهم من الدرجات يا ملازم


سيف..اولا انت كشخص كويس لكن كقائد فانت فاشل جدا لان


فريقك مش بينفذ اوامرك..الحياه كظابط مخابرات مش بتخلوا من


المخاطر وفي اوقات بتحط حياتك بين ايدين ناس تانيه وساعات


بتكون مسؤل عن حياه ناس تانيه ومينفعش في الحياه العمليه انك


تكون لوحدك لانك هتحتاج حد يأمن ضهرك او حد هيحتاج منك


تأمنه وده مش هيحصل غير بالثقه وانت مش اهل للثقه دي لانك


اناني بتفكر في نفسك ومصلحتك وبس ..عمرك ما ساعدت حد من


فريقك فبالتالي عمر ما حد فيهم هيساعدك..فريق ادهم في المركب


كمل للاخر عارف ليه؟ لانهم بيثقوا في قائدهم وسمعوا كلامه من


غير مجادله لكن فريقك جادلوك ومحدش سمع كلمه منك وبالتالي


المركب وقعت ..لو بدلنا المركب بارواح ناس كان هيكون ايه


العمل دلوقتي..انت عندك مهارات لكن للاسف مش كفايه

الكل سكت ومحدش عارف ايه اللي هيحصل دلوقتي وفريق سيف


فاز ولا لأ

اللواء: انا كنت بتابع النهارده من اول اليوم وبدرس فيكم واحد


واحد ولقيت فيكم فعلا ناس تستاهل انها تكون ظباط وناس لأ..

شفت اللي بيهمه فريقه اكتر من انه يفوز واللي بيهمه انه ينقذ حياه


اكتر من انه يوصل خط النهايه شفت اللي بينظم امور فريقه


وبيعدي بيهم لبر الامان..شوفت قائد عظيم وفريق اعظم لانهم


بيثقوا في قائدهم وبيمشوا وراه

بس للاسف القوانين واضحه احنا محتاجين فريق واحد والاختيار


صعب وهضطر للاسف اختار بينكم لكن لو بايدي هختاركم انتو


الاتنين بس سامحوني


اللواء:للاسف القوانين واضحه احنا محتاجين فريق واحد


والاختيار صعب وهضطر للاسف اختار بينكم لكن لو بايدي


هختاركم انتو الاتنين بس سامحوني لاني مش عارف اختار بينكم


فبالتالي هتكملوا انتو الاتنين وهتستمروا شهر كمان وهتفضل


اللجنه موجوده هنا وهنحدد خلال الشهر ده مين في الفرقتين


هيكمل ومين هيمشي..بالتوفيق جميعا..اما بالنسبه للباقي فهتتعينوا


كظباط في الاماكن اللي تختاروها مع كمان ترقيه استثنائيه


لمجهوداتكم واتمنالكم جميعا التوفيق

وهو ماشي وقف مع فريق ادهم

اللواء: اتمني انك تشتغل معايا ملازم ادهم هستناك تجيلي هناك

ادهم: باذن الله يا فندم

اللواء: صاحبك محمود انت متمسك بيه ليه؟مش شايف انه


هيعطلك..ليه مصر انه يكمل؟

ادهم: انا متمسك بيهم كلهم لان كل واحد فينا متخصص في حاجه


وبارع فيها

اللواء: وصاحبك ده بارع في ايه؟

ادهم: في الكمبيوتر..حطه قدام اي جهاز ..قدام اي شبكه مهما


كانت حمايتها..في مجال الكمبيوتر هو رقم واحد...عندك "علي "


خبير في المتفجرات ممكن من شويه حاجات في البيت يعملك قنبله


احسن من اي مصنع واحمد خبير في وسائل المواصلات او


بمعني تاني يعتبر اشطر حرامي عربيات,هههه مفيش اي شيء


بيمشي علي الارض مش بيعرف يسوقه جميع وسائل المواصلات


هو محترف فيها من الطياره للعجله...حمدي: خبير في الاتصالات


والاختراعات الغريبه..جيهان بتتكلم 6 لغات حيه مع قدرات تانيه

وكلنا طبعا عندنا المهارات القتاليه ..فلو واحد فينا مش بيعرف


يدافع عن نفسه في خمسه هيحموه..ولا ايه راي حضرتك؟

اللواء: وانت مهارتك ايه؟؟؟

ادهم: مهاراتي عاديه

اللواء: متواضع مش بتتكلم عن نفسك بس من اللي قريته في ملفك


انك بتتكلم 7لغات حيه انجليزي والماني وفرنساوي وايطالي


واسباني وعبري وصيني صح ؟وحاليا بتتعلم هندي..ده غير


مهارتك في الكمبيوتر ووسائل المواصلات برضه وطبعا مهاراتك


القتاليه لان علي حد علمي سيادتك بتتقن الجود والكارتيه


والتايكوندو والكونغفو وحاجات تانيه كتير مكتوبه في ملفك..اتمني


ان فريقك يفوز

سابهم ومشي واخيرا اليوم الطويل ده خلص والكل هيرتاح الا


ادهم كان بيلبس وخارج

محمود: انت رايح فين؟

ادهم: مشوار ضروري ومش هتأخر

حمدي: انت فيك نفس لمشاوير؟

احمد: سيبوه يمكن المشوار ده بيردله روحه ولا حاجه

ادهم بصله بنظره تجمد النار

ادهم: المشوار اللي انا رايحه ما يخصش حد فيكم .بعد اذنكم

محمود: ادهم استني

ادهم: ايه تاني؟

محمود: ممكن تجيبلي فرخه مشويه معاك ممكن؟

ادهم: ههههههه حاضر يا محمود هجيبلك

طار ادهم علي معاده اللي اتأخر عليه وراح لقي ليلي مولعه من


تأخيره

ادهم: استر يا رب عنيها خضرا

ليلي: بتهزر سيادتك وانا مستنيه من بدري كل شويه اخترع


للاستاذ حجه علشان اشوفك وصلت ولا لسه؟

ادهم: سوري يا قلبي بس غصب عني النهارده كان يوم طويل


وصعب

ليلي: عملت ايه؟

ادهم: فريق سيف فاز

ليلي: ايه وانتو ؟

ادهم: مش عارف اقولك ايه

ليلي: ادهم اوعي تكون هتمشي من البلد

ادهم: خايفه؟

ليلي: انت شايف ايه؟

ادهم: شايف عنيكي اغمقت تبقي خايفه

ضمها لصدره وطمنها

ادهم: متخافيش معانا شهر كمان احنا الفرقتين نثبت فيه من


الافضل..ليلي انا تعبان جدا ومش قادر احرك اي حاجه في جسمي


ممكن تقعدي معايا شويه

ليلي: نقعد فين؟

ادهم: هنا في الارض

وفعلا سابها وقعد ورقد كمان علي الارض

بصتله بحب وضحكت

ادهم: اعمل ايه ؟مش قادر

ليلي: طيب كنت ريحت وما جيتش

هيا قعدت جنبه فعدل نفسه وقرب منها وحط ايده علي خدها الناعم

ادهم: واتحرم من اجمل عنين ده لا يمكن ابدا ..انتي راحتي ..انتي


اللي خلتيني اعدي اليوم..كل ما اتعب اتخيل عنيك مستنياني


فبتديني قوه غريبه بكمل بيها..انتي متعرفيش انا حبيتك قد ايه؟

ليلي: مهما تكون درجه حبك عمرها ما هتوصل قدي

نام ادهم تاني علي ظهره وشبك ايديه تحت راسه

ادهم: مش هجادل معاكي مين بيجب مين اكتر

قربت ليلي منه ورفعت راسه وقالتله

ليلي: حط راسك علي رجليا هترتاح اكتر

ادهم: بس هتعبك؟

ليلي: انا عايزاك تتعبني..ابوس ايدك اتعبني

ابتسم ادهم وفعلا نام علي رجليها والغريبه انه نام فعلا وهيا


فضلت تلعب في شعره وحاسه انها لو بعدت عنه تموت..وفجأه


قلبها اتقبض هيا ممكن الحياه تبعدها عنه؟؟؟

دموعها نزلت غصبا عنها ونزلت علي وشه فصحته

ادهم: ليلي في ايه حبيبتي مالك؟

ليلي: لا مفيش

عياطها بيزيد وهو مش عارف مالها فضمها لصدره وبيحاول


يسكتها

ادهم: ليلي ارجوكي في ايه ؟علشان خاطري قولي

ليلي: خايفه يا ادهم خايفه

بتمسح دموعها بايديها وبتبصله

ليلي: خايفه في يوم اصحي من الحلم ده ومتكنش موجود جنبي

ادهم مسح دموعها بايديه ومسك وشها بايديه وبص في عنيها

ادهم: اليوم اللي قلبي يبطل ينبض بحبك هو اليوم اللي قلبي هيبطل


ينبض نهائي يا ليلي.واوعدك اني هفضل احبك لاخر لحظه في


عمري واوعدك اني عمري ماهسمح لاي حد يشاركك قلبي ..


عارفه حتي لو افترقنا او الدنيا بعدتنا هتفضلي انتي وبس في قلبي

ليلي: بجد هتحبني ديما؟

ادهم: لاخر لحظه في عمري هحبك

ليلي: انا بحبك قوي( ايده كانت علي وشها فمسكت ايده وحطتها


علي شفايفها وباست ايديه وهو ضمها جامد قوي ..زي ما يكون


عايز يدخلها جوه صدره ويحميها من العالم ده)

رجع لاصحابه بس قلبه هو كمان مقبوض وحاسس ان في حاجه


هتعكر الصفو ده

محمود: فين الفراخ؟؟

ادهم: يوه نسيت يا محمود معلش

محمود: نسيت؟؟؟؟ودي اصرفها منين دي..انا جعان حرام عليك

ادهم: سوري بجد يا محمود نسيت

عدي كام يوم والحال زي ماهو تمارين طول اليوم واخرالنهار


بيقابل ليلي

وكل يوم ادهم يلاحظ ان سيف بيضايق جيهان كل شويه

كان قاعد مع فريقه وجه سيف عليهم

سيف: ازيكم جميعا

الكل: الحمد لله

سيف: بعد اذنك جيهان تسمحي

جيهان: لا مش هسمح يا سيف مش هتعشي معاك ريح نفسك بقي

سيف: طيب جربي يا جيهان

ادهم: مش قالتلك لأ مستني ايه تاني اتفضل بقي

سيف: اعتقد ان محدش وجه لسيادتك كلام ومحدش عينك وصي


عليها

ادهم: لحد هنا وكلامك خلص اتفضل وبعدين عيب عليك كده

سيف: عيب؟؟؟؟وحضرتك اللي هتعرفني العيب ؟انت اخر


واحد تتكلم عن العيب..اللي بيته من زجاج ميحدفش الناس


بالحجاره

قام ادهم واصحابه كلهم وقفوا ومسكوا ادهم ليتخانق معاه

ادهم: قصدك ايه بقي؟انا بيتي مش من زجاج ابدا

سيف: قصدي انت عارفه كويس

ادهم: لا مش عارف قول قصدك ايه؟

سيف: بلاش

ادهم: طالما اتكلمت يبقي تكمل والا مش هيحصلك كويس

سيف: قصدي علي السنيوره اللي بتروحلها كل يوم ولا هو حلو


ليك وكخه لغيرك

ادهم اتصدم للحظه بس سيطر علي نفسه بسرعه

ادهم: اممم.وايه العيب بقي في ده ؟معمركش شوفت اتنين بيحبوا


بعض قبل كده ؟ ولا سيادتك شايفني بفرض نفسي عليها؟

سيف: لا شفت كتير بس قبل ما حضرتك تيجي تكلمني عن


الاخلاقيات بص لنفسك..انا لما اعجبت .اعجبت بزميله في سني


مش عيله بفيونكات ومعدتش ال 15 سنه

ادهم حس ان الدنيا كلها بتلف بيه

ادهم: مين دي اللي معدتش 15 سنه؟هاه؟

سيف بابتسامه خبيثه

سيف: اوه شكلك ما تعرفش؟؟؟؟ انت عار علي الظباط يا سياده


الملازم مش عيب لما عيله تضحك عليك ..امال هما بقالهم قد ايه


بيعلمونا علي جهاز كشف الكدب وازاي نعرف نكشف الكدب من


العيون.اه سوري نسيت انت لما بتبص في عنيها بتغرق في الوانها

هنا ادهم ضرب سيف ضربه وقعته علي الارض وخلته ينزف

ادهم: اخرس مش هسمحلك تزود كلمه

سيف: مش مصدقني روح الصبح الساعه 7 ونص وشفها قدام


المدرسه واهي المدرسه جنب النادي ..شوفها بالمريله الكحلي


والفيونكات البيضه والضفرتين ..شوف حبيبه قلبك علي حقيقتها


وبعد كده تعال وكلمني ده لو ليك عين اصلا تتكلم

سابهم ومشي والكل واقف مصدوم من اللي سمعه

محمود: ادهم

ادهم: مش عايز حد يكلمني نهائي ..بعد اذنكم

احمد: هتروح فين؟

ادهم: في داهيه سيبوني لوحدي

ادهم طلع في الصحرا العريضه ومع كتر اتساعها حس انها ضيقه


عليه قوي وبتخنقه قوي .هو عمره ما سألها عن عمرها .هو لاحظ


انها صغيره بس تخيلها 18 او 19 سنه مش 15 ابدا ..هو ممكن


يكون بيحب عيله؟؟

احمد: ادهم

ادهم: قلت عايز اكون لوحدي

احمد: انا بس عايز اطمن عليك

ادهم: انا كويس مالي يعني؟ .....انت كنت تعرف؟

احمد: عارف انها صغيره عننا بس مش للدرجه دي..هتعمل ايه؟

ادهم: مش عارف...هتأكد الاول

احمد: ولو الكلام صح؟

ادهم:انا مش هعمل علاقه مع عيله انا اكبر منها بعشر سنين

*********************
إلي هنا ينتهي الفصل السادس من رواية مر العمر بقلم الشيماء محمد
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة