-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية آمنة بقلم ريهام على - الفصل العشرون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية المصرية مع رواية ذا طابع إجتماعى  للكاتبة ريهام على وسنقدم لها اليوم علي موقعنا قصص 26  الفصل العشرون من رواية آمنة بقلم ريهام على.

رواية آمنة بقلم ريهام على - الفصل العشرون

إقرأ أيضا: قصص قبل النوم 

رواية آمنة بقلم ريهام على

رواية آمنة بقلم ريهام على - الفصل العشرون

 في شقة مراد

كانت نهي وهشام واقفين في البلكونه ، واستغرب هشام كلمة نهي

هشام : نهي انتي بتقوليلي أنا الكلام دا

نهي : مسحت دموعها وقال. اكيد طبعا لازم تستغرب ... يعني ايه عيله بالنسبالك تفكر فيك ، منتا بقيت ظابط خلاص مش كدا

هشام : لا والله مش كدا خالص.. انا مش مصدق اللي بسمعه منك دا انه ليا أنا

نهي : منتا اللي غبي .. مفهمتش يوم عيد ميلاد صحبتي وانت بتتكلم مع دنيا ، كنت ازاي هموت من الغيظ

هشام : حسيت... بس كدبت نفسي لانك كنتي بتهزقيني كتير

نهي : كنت بهزقك من غيظي من نفسي ... اننا خلاص وصلت لمرحله مش قادره اسيطر فيها علي مشاعري بسببك

الصبح لما جاتلك موافقة القبول للكليه ... انا قلبي وجعني لاني عارفه انك هتقعد كتير علي ما نشوفك تاني اكتر من شهر ونص..

وانا عارفه وواثقه انك هتكون ناجح جدا في كليتك ... لكن انا اللي مش واثقه من نفسي اني أدخل كليه كويسه ، يعني طب او هندسه او صيدله عشان اليق بيك ... وبكره انت تدور علي واحده من المستوي دا يناسبك

هشام : ابتسم وقال : طب انتي حابه تكوني ايه

نهي : ابتسمت وقالت. حابه أدخل كلية (علوم ذوي الإعاقة والتأهيل) ... لاني شايفه ان النجاح في انك تساعد طفل يتكلم مش اقل من نجاحك كدكتوره .. واتنهدت وقالت : عشان كدا عارفه اني مش هكون مناسبه لكليتك

هشام : أنا فخور بيكي أوي يا نهي ... وعايزه الخصلك كل الهبل اللي قولتيه دا بحاجه واحده

نهي : إيه

هشام : لو مكملتيش تعليمك .برضو مش هحب غيرك .... خلصانه

نهي : ابتسمت بسعاده وقالت يعني انت...

هشام : ودين أمي بعشقك يا مجنونه ... يا مازوت قلبي وغمزلها

نهي اتنططت مكانها من الفرحه ودخلت لجوه

هشام : خدي يابت استني....

وفضل يلف بسعاده ودخل لمراد اوضته وصحاه من نومه

هشام : مراد ... اصحي يا مراد بقا لحقت تنام

مراد : فتح عيونه بصعوبه وقال ايه يا بني الساعه كام

هشام : لأ انت ملحقتش تنام اصلا .. بس اصحي كدا عايزك في موضوع مهم

مراد اتعدل في مكانه وقال : أمم ارغي

هشام : أحمم.. بص انا عارف انك ممكن تفهمني غلط في اللي هقولهولك ... بس والله أنا ...

بص يا مراد ، الحكايه هو اني .. غصب عني والله ، وانت عارف ان يعني المشاعر لما...

انت اكيد فاهمني صح

مراد كان ساند راسه علي كفة ايده ومضيق عيونه بتركيز وقال : وهو انت قولت جمله واحده تتفهم عشان انا افهمك

هشام : ابتسم وقال. علي بلاطه كدا

مراد : ايوا

هشام : ومن الاخر

مراد : ياريت

هشام : ومن غير لف ودوران

مراد : ما تنجز بقا دوختني

هشام : اتكلم بسرعه وقال. بص بقا من الاخر يا مراد أنا بحب نهي

مراد : برق عيونه وقال. سمعني تاني كدا

هشام : ب.ب.بحب نهي

مراد : يا بجاحتك يا اخي ... بقا بتبصبص لاختي من ورايا وجاي تعترفلي ... يا أخي راعي أننا متجوز مع إيقاف التنفيذ واحترم مشاعري ، مش تبصبص

هشام : أبصبص ايه بس بلا نيله وهيه اختك الواحد هيبصبصلها علي ايه .. علي لسانها اللي عايز قطعه ولا علي قصرها

مراد : ضحك وقال . اومال حبيتها ليه

هشام : انت حبيت امونه ليه

مراد : ضحك وقال. انت بترد سؤالي بسؤال ... طب انا احب محبش اتجوز .. عادي لاني خلصت تعليمي وبشتغل ومعايا قرش افتح منه بيت ... لكن انت اللي لسه اول يوم بكره ليك في كليتك وبتبدأ مشوارك.. بتحب ليه ، مش لما تكمل موارك وتنهيه تتكلم علي الحب

هشام : أنا مش طالب منك اي حاجه غير انك توعدني ان نهي ليا وبس .. وانا اوعدك هخليك تفتخر بيا

مراد : طب اوعدك علي اساس ايه بس مش لما اعرف رأيها

هشام : حك شعره باحراج وقال. أحممم أ.أ.أنا حاسس منها بقبول

مراد : دا انا بتقرطس بقا

هشام : تعدمني

مراد : اتنهد وقال . عموما يا سيدي خلص كليتك براحتك وانا اوعدك لو هيه موافقه انا معنديش مانع

هشام : حضنه بفرحه وقال. حبيبي يا ابو نسب

مراد : ههههههه شكلي هرجع في كلامي

هشام : لا لا لا خلاص ... يلا بقا انا هروح انام وسابه ومشي

مراد ابتسم وقال : يا خوفي يا امونه تاجلي دخلتنا مع هشام ونهي ... تقوليلي عشان اطمن عليه بالمره


____________________________________


في صباح اليوم التالي

جهز هشام نفسه بدري وكان مراد جاهز هو كمان عشان يوصله

مراد : جاهز يا هشام

هشام : ايوا يلا بينا ... بس كنت عايز اسلم علي أمونه بس

مراد : ضحك وقال أمونه برضو

هشام : ما خلاص بقا يا حاج ... هااا ممكن

مراد : يلا بينا

ودخلو لشقته هو وصحاهم كلهم يسلموا عليه

آمنه : خلي بالك من نفسك يا هشام

هشام : حاضر ... ادعيلي ربنا يوفقني

آمنه : ربنا يسترها معاك يا حبيبي

هشام : يارب ... وبص لأمل وقال اشوف وشك بخير يا أمل

أمل : هتوحشنا خفة دمك والله يا هشام

هشام : سايبلك برطمان جوه فيه شويه ... حافظي عليهم بقا لحد ما ارجع

نهي : ضحكت من بين دموعها وقال. طب ادينا فرصه نعيط بس

هشام : وتعيطي ليه يا نهي ... ادعيلي وخلي بالك من نفسك

وبصلهم كلهم وقال : لا إله إلا الله

الكل : محمد رسول الله

ونزل مع مراد واتجهو للكليه


____________________________________


بعد مرور أسبوع

كان مراد في شغله وجاله اتصال من آمنه

مراد : ايوا يا حببتي

آمنه : بتعب. مراد انا تعبانه اوي

مراد : وقف بلهفه وقال. تعبانه من ايه يا حببتي طمنيني

آمنه : مش عارفه يا مراد حاسه اني ضغطي عالي وهيغمي عليا .. ممكن تيجيلي

مراد : انا جايلك حالا .. وقفل معاها وخرج بسرعه وركب عربيته واتجه للبيت

كان طالع بيجري علي السلم وفتح الباب وهو قلقان ... لكن اتفاجئ بالبيت وهو متزين بالبلالين

وقف مكانه مصدوم من الي شايفه .. لكن اخيرا استوعب ان النهارده عيد ميلاده

ابتسم من الفكره .. وابتسم أكتر لما شاف آمنه وهيه خارجه من الاوضه بكامل انوثتها .. كانت خارجه بفستان احمر قصير وكب ورافعه شعرها لفوق ومنزله خصلتين من الجنب ... كانت حقيقي مثيره للغايه

قفل مراد الباب وراح عندها وقال : إللي انا شايفه دا بجد

آمنه : لفت ايد واحده حوالين رقبته والايد التانيه مسكت بيها قميصه وقالت : قولتلك اصبر عشان كدا ... حبيت ان يكون فرحنا يوم عيد ميلادي .. وداعبت ارنوبة انفه بانفها وقالت : ويوم ميلادك

مراد : ابتسم وقال . انتي عيد ميلادك النهارده انتي كمان

آمنه : آه .. وبصراحه مكنتش أعرف عيد ميلادك ، عرفته من امل بالصدفه امبارح... وفرحت اوي أننا وانت يوم ميلادنا مع بعض وهنبدأ سنه جديده من عمرنا مع بعض

هنبدأ يوم ميلادنا بالحب ... وننهي اليوم بالحب برضو

مراد : بلؤم. بس نص اليوم هنضيعه في إيه كدا

آمنه : بخبث . أممم.. ممكن نتفرج علي التليفزيون

مراد : ضحك وقال . طب لازم تتعاقبي الاول علي خضتي دي ... انا ركبي سابت وافتكرتك تعبانه بجد

آمنه : اتعاقب !! بدال ما تقولي تاخدي هدية عيد ميلادك الاول

مراد : حاوطها من وسطها وقال. وانا معنديش مانع أنك تتعاقبي وأهاديكي بعيد ميلادك الاول ... بس اختاري عايزه ايه الاول

آمنه : ضحكت بدلع وقالت. اللي تختاره

مراد : أنا بقول نبدأ بالعقاب .. عشان تاخدي هديتك ونبدا حياتنا واحنا نفوسنا صافيه ...............

ونباركلهم بقا الحمد لله 😂


____________________________________


في بيت حازم ودعاء

كانو بيجهزوا شنطهم عشان خلاص هينزلوا يستقروا في القاهره

دعاء : انا مش مصدقه أننا اخيرا هنستقر في القاهره وسط حبايبنا يا حازم

حازم : ابتسم وقال. عملت المستحيل عشان انقل شغلي .. كله عشان خاطر عيونك يا حببتي

دعاء : ربنا يخليك ليا يا حبيبي .. بس قولي حد عارف اننا نازلين

حازم : لأ محدش يعرف غير رائد بس .. عشان هو اللي اشترالي الشقه

دعاء : طب يلا بقا عشان منتاخرش .. بس قولي انت ليه مش عايز تستقر في البلد زي زمان

حازم : شغلي هيكون في القاهره .. قولت خلينا جنب شغلي وخلاص ، وبعدين هنقعد في البلد مع مين

دعاء : مع معتز

حازم : لازم يفضل لوحده .. عشان يعرف ان سبب فرقتنا هو ، ويفضل ندمان عمره كله

دعاء : لا يا حازم مينفعش انت كمان تقسي عليه .. كفايه اللي هو فيه

حازم : لازم اقسي عشان لما نرجع نتلم تاني .. يعرف قيمتنا ، وقيمة اللمه


____________________________________


في كلية هشام

كان هشام قاعد سرحان وجه عليه زميله وكان اسمه معاذ

معاذ : إيه ياعم الهايم .. سرحان في ايه

هشام : ابتسم وقال. ابدا مفيش ... بس اهلي وحشوني اوي

معاذ : ربنا يخليهملك يارب .. يابختك عندك أهل

هشام : ليه انت ملكش اهل

معاذ : اتنهد وقال. لأ

هشام : اومال انت جيت ازاي

معاذ : جيت في تاكسي

هما الاتنين ضحكوا وخبطوا كفهم ببعض

معاذ : أنا يا سيدي ابويا وأمي متوفيين ، واللي ربتني خالتي وكنت عايش معاها هيه وجوز خالتي .. بس للاسف توفي من فتره برضو

هشام : ربنا يسترها علي خالتك ... وجايلي تتعرف عليا ليه ، جاي تخلص عليا ولا إيه

معاذ : هههههههه لا يا سيدي بس زي ما انا قولتلك . انا وحيد مليش اخوات ومليش غير خالتي .. وكمل كلامه بابتسامه وقال : وبنتها

هشام : وهيه بنتها بتضحك اوي كدا ... ايه الابتسامه السئيله اللي حصلت دي

معاذ : والنبي محد سئيل غيرك يا فصيل .... واتنهد وقال انا بنت خالتي دي لسه في اولي ثانوي ... بس مش قادر اوصفلك حبي ليها قد ايه

هشام : ابتسم وقال. ربنا يسعدكم.... واسمها ايه

معاذ : ابتسم وقال. حنين ..... وانت بقا حكايتك ايه

هشام : ما تفرقش عن حكايتك كتير ... انا برضو ابويا وامي متوفيين ، وعايش مع مرات أخويا وجوزها و....

معاذ : هههههههههههههه ههههههههههه ..... لا حلوه يا معلم مرات اخويا وجوزها دي .. ما تقول اخويا ومراته ايه الغباء دا

هشام : يا متخلف انت لأ مع مرات اخويا الكبير .. اخويا الكبير اصلا متوفي ومراته اتجوزت وانا عايش معاها هيه وجوزها .. فهمت

معاذ : عروستي

هشام : قوم نام يالا

معاذ : يعني انت ملكش اخوات عشان كدا عايش مع مرات اخوك .. اقصد اللي كانت مراته

هشام : لأ عندي اتنين واحد متجوز وعايش في السلوم هو ومراته وبنته والتاني مطلق وعايش لوحده

معاذ : مصمص بشفايفه وقال. كبد امك يابني ... صعبت عليا والله

هشام : الحال من بعضه يا خفيف

معاذ : علي رايك ... بس واضح ان جوز مرات اخوك دا جدع .. هههههههههه مش متخيلها بصراحه

هشام : ضحك. وقال اجدع حد ممكن تقابله هو مراد جوزها .. ربنا يسعدهم يارب

معاذ : اشطا يا اتش شكلنا هنبقي اصحاب .. فينا حاجات مشتركه

هشام : ايوا .. يتمي زي بعض وتجمعنا الروح الفرفوشه

معاذ : طب يلا بقا عشان المحاضره هتبدا


____________________________________


في بيت مراد عزام

كان مراد واخد آمنه في حضنه ومشغل اغنيه ليها تامر حسني ( واخيرا)


وأخيرا جه اليوم هبقي معاااه

شوف كام سنه بستناك

ولا مره تعبت وقولت دا حب خيااال

أتفرج بقا هعملك ايه ..

انا قلبي حافظت عليه

اوصفلك ايه مش لاقي كلام يتقال


مراد : وأخيرا يا قلبي بقيتي مراتي رسمي فهمي نظمي ... واتنهد وقال: تعبتيني معاكي أوي

آمنه : ابتسمت وقالت خلاص بقا يا مراد... متحسسنيش أننا قاسيه أوي كدا


هنحب حب عمر ما قلب حد حس بيه

هتحكي الناس عليه

هيقولوا شوفو حبو بعض قد ايه


مراد : اوعدك يا آمنه أنك هتعيشي معايا أجمل حب ممكن تشوفيه او سمعتي عنه .. اوعدك هنكون زي الروايات ، الافلام او حاجه كدا خيال ........ مسك دقنها بأيده وقال: وهخليكي تندمي علي كل لحظه بعدتي عني فيها

آمنه : ابتسمت وقالت مش محتاجه وعد منك .. أنا متأكدة من كدا ، وعارفه اني هعيش معاك حب الخيال ... وملست علي خده بحنيه وقالت : لانك خيال

مراد : قرب عليها وباس جبينها


أتمني نجوم السما تتجاب

هيه الفرصه دي تتساب

حبيت الدنيا معاك من اول يوم


هسهرلك بدل الليله سنين

مش محتاج ناس تانيين

مين يقدر يسمع صوتك ويجيله نوم


آمنه : مراد

مراد : قلبه

آمنه : ابتسمت وقالت. تتمني ايه دلوقتي من ربنا

مراد : ضمها ليه وقال. أتمني من ربنا ميفرقش بيني وبينك ابدا

وبصلها وقال : طب انتي تتمني ايه

آمنه : مش هتتريق عليا

مراد : ابتسم وقال. لأ

آمنه : بخجل. بتمني من ربنا يرزقني بطفل منك .... عشان يكمل قصة حبي ليك

مراد : ضمها ليه أكتر وقال. عموما مش هيبقي اول طفل ليا ... انتي متعرفيش اننا عندي طفلين

آمنه : عقدت حواجبها وقالت. نعمم!!

مراد : ابتسم وقال. أممم اعرفك بأسمائهم.. سيف وعبدالرحمن

آمنه اتنهدت براحه وقالت : وقفت قلبي ياأخي

مراد : ضحك وقال. بس عموما لو جه طفل فأنا اتمني تكون بنت

آمنه : وهتسميها إيه

مراد : لو عليا اسميها آمنه ... بس مش عايز غير آمنه واحده بس في حياتي ...عشان كدا هسميها اسم قريب من اسمك ، فهختارلها "يمني" او "أمنيه"

آمنه : ابتسمت وضمته وقالت. بحبك اوي يا مراد

مراد : اتنهد وقال. بعشقك

وكمل كلامه بلؤم وقال: ويلا بقا عشان نعوض اللي فات ونلحق نجيب الست يمني.......


هتحب حب عمر قلب حد ما حس بيه

هتحكي الناس عليه

هيقولوا شوفوا حبو بعض قد ايه


____________________________________


في بيت موسي الشهيدي

وصل معتز من شغله وهو جعان جدا .. ومش عارف يعمل اكل ايه

قرر يروح يشتري اكل جاهز من البقاله .. واخد فلوس وراح لصابر

معتز : ازيك يا عم صابر

صابر : الحمد لله يابني .. اتفضل

معتز : تسلم .. كنت عايز أي اكل جاهز كدا وعيش

صابر : ابتسم وقال. طب ايه رايك تيجي تتغدي معايا .. انا عامل صنية مكرونه بشاميل بس ايه مقولكش .. هتاكلها من هنا وتعمل غسيل معده من هنا

معتز : هههههههههه طب وعلي ايه يا عم صابر بس الاكله دي

صابر : بس تعالي بس ومش هتندم

قفل البقاله واخد معتز وطلع لبيته وجهزوا الاكل مع بعض وقعدوا اتغدوا

معتز : تسلم ايدك يا عم صابر

صابر : بالف هنا يابني .. علي ايه بس دا اكله علي الماشي

معتز : لا والله متقولش كدا .. انا كنت جعان فعلا وشبعت

صابر : بقولك ايه يا معتز يابني .. انت عايش لوحدك وانا عايش لوحدي

ايه رايك تيجي تعيش معايا هنا وخلاص واهو نونس بعض

معتز : ابتسم وقال. بس مش عايز ازعجك يا عم صابر .. وخصوصا لو حد من بناتك جه ولا كدا

صابر : بدور ومسافره .. وفتون بتيجي هيه وجوزها مره كل اسبوع عشان شغل جوزها ومبيكملوش ساعه ... يعني مفيش مدايقه ولا حاجه

معتز : طب ما تيجي انت تعيش معايا

صابر : معرفش انام الا في فرشتي يابني .. اعذرني

معتز : ابتسم وقال. طب بص انا هاكل وهسهر معاك كل يوم .. بس النوم هروح البيت عشان هدومي هناك

صابر : اللي يريحك يابني

معتز : اتنهد وقال. ربنا يخليك ليا ياعم صابر .. جيتلي في الوقت المناسب


____________________________________


في بيت سامح وفتون

كانت خناقه مابينهم بسبب الشغل وتاخير سامح

فتون : انا زهقت يا سامح من تاخيرك كل يوم في الشغل دا بقا

سامح : يا حببتي ظروف.. انا مش شغال في الملاهي يعني انا ظابط وحكم شغلي كدا ، واوقات يطلبوني الفجر ... واوقات اطلع مؤموريات ، دا غصب عني وانتي لازم تستحمليني

فتون : منا بزهق من القعده لوحدي اعمل ايه

سامح : خلاص يا ستي متزعليش ... ايه رايك نخرج نتعشي مع بعض دلوقتي

فتون : لو مفيهاش تقل عليك يعني ... ممكن نروح لبابا اصله وحشني اوي

سامح : ابتسم وقال. بس كدا عيوني ... مدام دا اللي يرضي تونة قلبي

فتون : حضنته وقالت. آسفه لو كنت اتعصبت عليك يا حبيبي

سامح : بزعل مصطنع وبدلع. لأ زحلان

فتون : زحلان ... وانا ميرضنيش زعل سموحه حبيبي وعشان كدا هصالحه حالا.........


____________________________________


في بيت رائد ونورا

كانت نورا ورائد بيتفرجوا علي شقتهم بعد ما خلاص اتفرشت

رائد : ها يا قلبي ناقص حاجه تانيه

نورا : اتنهدت وقالت. لأ

رائد : مالك يا حببتي ... فيه حاجه مش عجباكي في الفرش

نورا : بالعكس... انت فرشك جميل اوي ، بس ... بس

رائد : بس ايه اتكلمي

نورا : ي.ي.يعني اناااا فرشي مش قد المقام و....

رائد : قطع كلامها وقال. شششش اوعي اسمعك بتقولي الكلام دا تاني يا نورا هزعل منك اوي

نورا : عيونها دمعت وقالت. أنا بس مش عايزه حد يقول كلمه تجرحني لما حد يجيلك ويشوف البيت والفرش

رائد : مين هيشوف الفرش بس .. دي شقتي انا وانتي مفيش حد هيدخل اي مكان غير الصالون وبس

نورا : باستغراب. ازاي!! هو مش عندكم اللي بيجي يبارك بيدخل يتفرج علي البيت وفرش العروسه وكدا

رائد : هههههههه ليه ان شاء الله هنعرضها للبيع .. دا مملكتنا انا وبس

ومسك ايدها وحطها علي صدره وحاوطها من وسطها بدراعه وقال : عارفه يعني ايه مملكتنا .. زيك كدا ، مينفعش حد يشوف نورا وجمالها غيري انا وبس ... وعشان كدا مينفعش حد يشوف مملكة نورا غيرها وبس ، وهيه هتسمح لحبيبها يشوفها .. صح

نورا : ابتسمت وقالت. انت جيتلي منين ... معقول في حد زيك كدا يا رائد

رائد : اخجلتم تواضعنا يا ستي ... بس أنا مش شايف نفسي ملاك

نورا : بس انا شيفاك ملاك .. بحبك اوي يا رائد

رائد : اتنهد وقال. وانا شايف أننا نمشي حالا وإلا مش مسؤول عن اللي هيحصل

نورا : ضحكت بدلع وقالت. وعلي ايه بس يلا بينا لنخرج من هنا بقضيه


____________________________________


مر اكتر من شهرين

آمنه ومراد : الحب والعوض... ربنا عوضهم ببعض عن كل حاجه شافوها ، وحياتهم مستقره جدا

سامح وفتون : برضو حياتهم مستقره وفي انتظار البيبي اللي هيكمل فرحتهم

نورا ورائد : اتجوزو خلاص وكان رائد بيثبت دايما لنورا انها مملكته الخاصه وبس ... ونورا حست بالحب الحقيقي معاه وفي انتظار البيبي اللي هيكمل فرحتهم هما كمان

أمل ونادر : جهزوا شقتهم خلاص وحددوا معاد فرحهم

حازم ودعاء : استقروا في القاهره في شقه قريبه من آمنه ... وكانوا دايما بيزوروها

هشام : كان دايما بيفكر في نهي .. وعند وعده لمراد انه يفتخر بيه ... وكملت حياته بهجه بوجود معاذ زميله

نهي : كان هشام تفكيرها الشاغل .. بس كانت بتحاول تجتهد عشان توصل لحلمها زي ما اتفقت معاه


____________________________________


مرت الايام

وجه معاد فرح نادر وامل وكان الفرح في قاعه شيك جدا

بدأ الفرح واشتغلت الاغنيه سلو وكانت أمل مختاره اغنية عمرو دياب (بعترف قدام عنيك)


بأعترف قدام عينيك

م النهاردا أنا عمري ليك

بأعترف قدام عينيك

م النهاردا أنا عمري ليك

سيبني أحبك يا حبيبي

وأنسى روحي بين إيديك


نادر : الف مبروك يا حببتي

أمل : الله يبارك فيك يا حبيبي

نادر : مش ناويه تقوليلي بقا ايه اكتر حاجه عجبتك فيا

أمل : هههههههه مبتنساش أنت خالص

نادر : أنسي إيه ... دا انا مستني اليوم دا عشان اعرف أجابة السؤال دا ... يلا بقا جاوبي

أمل : ابتسمت وقالت. حاضر ... اكتر حاجه شدتني ليك شخصيتك الرجوليه اللي تشبه كتير لمراد اخويا

نادر : مش فاهم

أمل : يعني لما دعاء حكتلي علي موقف اهلك انهم راحو خطبولك آمنه من وراك ورفضت وانت لما عرفت روحت لآمنه تصلحلها اللي اتقال ، وقولتلها انتي اختي والاخ اللي يبص لاخته بصه مش تمام ميستاهلش الرجوله .. مش دا اللي حصل

نادر : ضحك وقال. آاااااااه انتي مركزه معايا من زمان بقا

أمل : يعني مش اوي .. بس عجبني شخصيتك في الموقف دا من قبل ما اشوفك ، ولما شوفتك فرحت اوي أننا قابلتك

نادر : يعني مين وقع التاني .. اصلها تفرق

أمل : بهمس. هتفرق في ايه واحنا في حضن بعض

نادر : ضحك وقال. انا بقول نروح لبيتنا والفرحه في القلب كفايه

أمل : ضحكت وقالت دي ليلة العمر يرضيك تزعلني فيها برضو

نادر : لا ازعل نفسي واتكتم احسن آخد مخالفه

أمل : هههههههههه شاااااطر


هو دا اللي حلمت بيه

ضحكته نظرة عينيه

هو دا اللي حلمت بيه

ضحكته نظرة عينيه

يا حبيبي وأنت جنبي

تفتكر أنا هعمل إيه ...

هو دا اللي حلمت بيه ...


مراد كان بيبص لآمنه طول الاغنيه وبيغنيلها معاها

آمنه : ابتسمت وقالت. والله لو اتحسدنا هيبقي بسببك ... ما تعقل بقا

مراد : هود اللي حلمت بيه .. اه والنبي هيه ، وبنام كل يوم في حضنها .. مش كدا يا حببتي

آمنه : ضحكت عليه وقالت. حالتك ميؤوس منها خلاص

مراد : طب هتصدقيني لو قولتلك انا مش مصدق نفسي لحد دلوقتي اننا اتجوزنا بجد

آمنه : قربت منه وقالت. طب احققلك احلم ازاي

مراد : لما نروح .. وغمزلها

آمنه : ضحكت بصوت عالي وقالت. طب تعالي نرقص معاهم

مراد : ياريت ومسك ايدها وقامو يرقصو معاهم


يا حبيب قلبي الوحيد

هات إيديك نبعد بعيد

يا حبيب قلبي الوحيد

هات إيديك نبعد بعيد

كل ما عيونك تاخدني

يتولد إحساس جديد


عند نهي

كانت واقفه في مكان لوحدها وبتفكر في هشام وتتمني انه يكون معاها زيهم


هو دا اللي حلمت بيه

ضحكته نظرة عينيه

هو دا اللي حلمت بيه

ضحكته نظرة عينيه

يا حبيبي وأنت جنبي

تفتكر أنا هعمل إيه ...


جه من وراها وقال : الجميل بيفكر فيا ولا ايه

نهي : بصتله بفرحه وقالت. هشام .... أ.أ.أنت هنا بجد

هشام : وحشتيني يا نونه

نهي : أحمم.. اتلم يا هشام لحسن أبيه مراد ياخد باله

هشام : هز كتفه وقال عادي يعني ... هو كدا كدا عارف

نهي : عارف إيه

هشام : أنا يا ستي اعترفتله بنفسي أننا بحبك يوم ماكنت مسافر

نهي : خبطت علي صدرها وقالت. يا فضحتي

هشام : فضيحة ايه يا بنت الهبله... وهو انا متجوزك عرفي

نهي : يعني أبيه مراد عارف اننا قرطسناه

هشام : خبط علي وشه وقال. غباء مش عايز والنبي يا نهي ... انا بحب اكون صريح وكان لازم ادخل الكليه وانا عارف موقفه ايه مني ... مكنتش عايز اعلق نفسي ، وفي نفس الوقت مكنتش حابب اضحك عليه ... مراد عمل معايا اللي اخواتي معملهوش وانا هضحك عليه .. كدا ابقي مش راجل يا نهي

مراد : جه من وراه وقال. حمدالله على سلامتك يا بطل

هشام : حضنه وقال حبيبي يا ابو نسب

آمنه : ضحكت وقالت. حمدالله علي سلامتك يا اتش ... مصدقتش نفسي لما مراد قالي هيقدر يجيبك اجازه 24 ساعه

مراد : مش اي حد يقدر يعملها دي .. هاا بس انا حسيت انك وحشتنا ، وضحك

نهي اتكسفت وحطت وشها في الارض

مراد : يابت وش كسوف اوي

نهي : و.و.والله يا ابيه أنا ... ق.ق.قصدي هو .. هو اللي.... أ.أ.أقصد يعني .....

آمنه : مالك يا حببتي متوتره ليه بس مراد مبيحاسبكيش ، مراد عارف كل حاجه ومعترضش

نهي : بصتله بخجل وقالت. بجد يا ابيه

مراد : فتح دراعه ليها وحضنها وقال. كان نفسي تيجي تحكيلي ، بس هعذرك المرادي بس .. لانك مختارتيش اي حد .. انتي اختارتي أبن قلب امونه

نهي : حضنته وقال. ربنا يخليك لينا يا ابيه

هشام : ممكن ارقص معاها بقا

مراد : بص حواليه وشاور علي نفسه ببراءه وقال . بتكلمني انا

هشام : آ.آ.آه ... ينفع

مراد : اتظبط يلا لاوصي عليك حبايبي


____________________________________


عند معتز

كان سايق العربيه ورايح الفرح .. بس فجاه شاف تاكسي واقف في مكان مظلم وفيه صوت استغاثه منه

وقف عربيته بسرعه ونزل منها يشوف فيه ايه .. لقي راجل بيحاول يعتدي علي بنت

شده بسرعه وفضل يضرب فيه واخد البنت من العربيه .. بس كانت بتترعش من الخوف

معتز : اهدي اهدي شويه بس ... تعالي معايا اوصلك انا

البنت : م.م.مش هتعمل زيه انت كمان

معتز : ابتسم لبراءتها وقال. لأ مش هعمل زيه يا ستي لاني مش ناقص ... اتفضلي

اخد البنت وركبت معاه العربيه وقال : رايحه فين عشان اوصلك

البنت : دموعها نزلت وقالت مش عارفه

معتز : مش عارفه ايه ... انتي ملكيش قرايب هنا

البنت : لأ ليا .. بس مش هينفع اروح عليهم دلوقتي علي الاقل

معتز : أمم مش فاهم بصراحه

البنت : مش مهم تفهم ... واتنهدت وقالت : متعرفش مكان أمان ابات فيه الله يخليك

معتز : حاضر .. هوصلك دلوقتي لبيت للمغتربات ... انا اعرف صاحبته معرفه شخصيه وهوصيها عليكي

البنت : ربنا يخليك يارب ... انت جيتلي نجده ، ربنا ما يوقعك في ضيقه ابدا

معتز : اتنهد وقال يارب ... انتي اسمك ايه

البنت : أسمي رحمه

معتز : أهلا يا آنسه رحمه .. مش آنسه برضو

رحمه : آه

معتز : طلع الكارت بتاعه وقال. دا الكارت الشخصي بتاعي... لو احتاجتي اي حاجه كلميني

رحمه : بصت في الكارت وبرقت وقال. ه.ه.هو حضرتك وكيل نيابه

معتز : آه...مالك مصدومه ليه

رحمه : ل.ل.لا ابدا .. عموما اتشرفت بمعرفتك يا باشا

معتز : ابتسم وقال. لا بلاش باشا دي .. خليها معتز بس

رحمه اتكسفت وبصت قدامها

ووصلها معتز للبيت واطمن عليها ومشي


____________________________________


بعد مرور عدة أيام

في بيت مراد عزام

كانت آمنه ومراد سهرانين مع بعض في البلكونه .. وكان مراد واخدها في حضنه

آمنه : مراد

مراد : عيونه

آمنه : ابتسمت وقالت. عايزه أقولك علي حاجه

مراد : قولي يا حببتي

آمنه : أنا حامل

مراد : بصله بلهفه وقال. بتتكلمي بجد

آمنه : هزت راسها وقالت. آه يا حبيبي واتاكدت كمان

مراد : يعني يمني جايه خلاص

آمنه : هههههههه آه يمني الصغيره جايه خلاص

مراد : باس جبينها وقال. يا أحلي فرحه حسيتها من اول لحظه وعشت فيها

آمنه : وانت حليت ايامي من بعد ما قابلتك

يا عشق قلبي أتدري ما مدي حبي لك

فأنا تخطيت مراحل الحب فاصبح قلبي متجسداً بك

ونبض قلبي دائماً

ينبض لك ولاسمك

فأصبحت لي حب وهبني الحياه

*********************
إلي هنا تنتهي الفصل العشرون من رواية آمنة بقلم ريهام على
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من القصص الرومانسية
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة