-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف - الفصل الرابع والثلاثون

مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة وأجمل الروايات الممتعة والروايات الرومانسية مع رواية رومانسية اجتماعية واقعية وصعيدية جديدة للكاتبة ريناد يوسف والتى سبق أن قدمنا لها العديد من الروايات علي موقعنا قصص 26 وموعدنا اليوم مع الفصل الرابع والثلاثون من رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف.

رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف - الفصل الرابع والثلاثون

اقرأ أيضا : حدوتة قبل النوم

رواية فصيلتى القوية بقلم ريناد يوسف

رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف - الفصل الرابع والثلاثون

تابع من هنا: روايات رومانسية جريئة

 مهاب :عتتفق علي ايه انتا وشريف يااقرع انتا


رعد :ملكش دعوه وطالما قلت ياقرع متتكلمش معايا تاني


مهاب :والله دا شغل عيال صغيره مش شغل لوا اقرع كد الدنيا


رعد :والله انتا واختك ممخليني افرح بنفسي ولا برتبتي من يوم ماعرفتكم ابو ام دي معرفه تجيب لورا


مهاب :قمرررر ياقمررررر خدي كلمي جوزك شوفي بيقولك عنك ايه بيقول كلام زالفل


قمر سيبك منه انا عارفاه وعارفه كلامه وضميره اللي مش سالك امال فكرك انا ربنا خلاني فحياته ليه 😂


بيني :اووووه انتو ناس غريب بيقدرو يضحك في ظروف ناس تاني ممكن موت من زعل فيها انتو ناس اقوياء سترونج


احمد الكبير :يابنتي الانسان دايما بيكون معرض لصدمات وابتلائات

ولو هيقف عند واحده منهم حياته هتقف ومش هيقدر يعدي منها وصدمه تانيه كفيله انها تموته عشان كده لازم نخلي صدماتنا تقوينا متهدناش


محمود :وبالزات صدمات زي بتاعت مهاب الفقري ده كل صدمه واختها ياخدها بتطلع من نفوخه لما بقي عتقي صدمات 😂 جتته نحست


مهاب اتنهد وبصلهم وابتسم وهو بيلف بعنيه عليهم كلهم وبيكلم نفسه


:انا طول ماانتو مع بعض وحواليا تغور اي حاجه في الدنيا اهم حاجه حبايبى يبقو حواليا


ريناد فهمت بيفكر فأيه من عنيه اللي بتتنقل علي كل الموجودين والابتسامه الخفيفه اللي ظهرت علي ملامحه راحتله وقفت جمبه :

فعلا اهم حاجه هما بخير .بس برضو الخساره كبيره ياميهو


مهاب بصلها ورفع حاجبه وزادت ابتسامته :نفسي اعرف بتقدري تقري انا بفكر فأيه ازااااي مخاويه يافقريه


ريناد :لا مش مخاويه .بس بحبك والي بيحب حد زي الحب اللي ليك فقلبي يقدر بسهوله جدا يعرف هو بيفكر فأيه وكمان بيحس بأيه ..


مهاب :طيب ياعم الحسيس انتا مش هتأكلنا ولا ايه ولا هو هيبقي جوع وخراب ديار ؟ حتي روحي شوفيلنا بقره من اللي كانو مشويين بره دول وهاتيهالنا واهو الواحد ينقي حتته اللحمه اللي تعجبه ... وتبطلي ميهو دي سامعه


ريناد : جاتك القرف هتكرهني فاللحمه طب مفيش غير جبن النهارده ..ياميهو


مهاب : جبن جبن اهو اي حاجه تيجي منك حلوه يلا وريني الخطوه السريعه عالمطبخ وبعدين نشوف حكاية ميهو دي


ريناد :تمام ياافندم ...وراحت علي المطبخ والبنات وسلمي وقمر وراها


رعد :ربيع قمر بدر تعالو هنا عاوزكم


مهاب الكبير :اجي معاكم

رعد :لا

مهاب :يلا ياعيال نشوفوه عاوز ايه

رعد :😳 هو انا مش قلت انتا لا


مهاب :اخلص ياقرع وقول عاوز من العيال ايه


رعد :طب تعالو ..وانتا ياأحمد انتا ومهاب كمان تعالو معاهم


قمر ومالك وسليم ودنيا وسمر وبيني بيبصو لبعض


رعد اخدهم بره :

انتو هتزرعو الارض ايه؟


ربيع :جزء دره شاميه وجزء دره رفيعه وجزء برسيم حجازي وكام حوض خضار لزوم الاستعمال .


مهاب باصص لرعد :وبعدين


رعد :طب البانجو ينفع ينزرع فوسط ايه من الزرع دا وميبانش


الكل 😨😨😨😨😨😨


مهاب :عقولك ايه يابو نسب هي الخساره واعره ايوه بس منعوضوهاش بزراعة البانجو يعني

ونروحو فداهيه كلياتنا حرام يافقري


احمد لابوه :ايه ياسيادة اللوا الحكايه؟


مهاب الصغير :اخيرا ابويا عرف الطريق الصح 😂👍


رعد :ولددد بطل قلة ادب طريق ايه اللي ابوك عرفه . ..اسمعوني بس


احنا هنزرع بذور بانجو مع اي محصول عشان شريف عرف ان زين مصمم انه ياخد الارض بأي طريقه

ولو حصل


احمد :ياخدها بالبانجو ويجي البوليص يقبض عليه ويروح ورا الشمس 🖒


مهاب :مخدهاش نروحو احنا ورا عين الشمس .مهو عين الشمس لازمن حد يروح وراها امال يعني هيفضل وراها فاضي 🤔


رعد :يبني انت وهو مين يقدر يقرب اصلا علي مزرعتك ولا يفتشها وهما عارفين صلة القرابه بينا وانا اسمي انضف اسم وسط لواءات الجيش وكمان شريف معانا والولاد اي حد هيشم ريحة حاجه هيقولنا


مهاب الصغير :ولو مفيش حاجه حصلت اهو نبيع البانجو ونشبرق نفسنا 😂


قمر :او نشربه ونعمر الطاسه 😂


رعد :لا ياخفاف الدم لو مفيش حاجه حصلت هنحرقه هتنحرفو ولا ايه ؟


الكل :👍👍👍👍👍👍

مهاب :ماشي خلينا وراك ياقرع لما نشوف هتعمل فينا ايه ...واهي تبقي عيله واندثرت علي ايدك .


رعد :بس انا عاوزكم تزرعو بنفسكم وحتي عمال الارض ميعرفوش زرعتو ايه

واظن يابشمهندسين انتو عارفين طريقه زرع البانجو


ربيع: طب حضرتك ناسي اهم حاجه ..البذور


رعد :دي علي احمد ومهاب وشريف


احمد :من الطلعه الجايه صح

رعد :زيس اذ ماي بوي (هذا ابني )


مهاب الصغير : وانا يور بوي علي فكره

رعد :لا انتا غبي طالع لامك انتا ابن امك


مهاب :طب والله لاقولها

رعد :وانا قلت ايه بقولك انتا حلو زي امك مش كده ياولاد


الكل شاور بدماغه بالموافقه :😂😂😂😂😂


****************

بعد مرور عدة ايام علي الحريق


قمر ورعد واولادهم وبنات شريف وبيني رجعو مصر والكل ابتدا يمارس حياته المعتاده وابتدو يمتصو صدمتهم ويتقبلوها بالرضا بقضاء ربنا وقدره


بدر :ربيع بينتحر ياقمر مش بيشتغل .دا مش بياخد نفسه ليل ولا نهار


قمر :حاسس بالذنب ياقلبي ..حاسس انه هو السبب فالخراب ده وعاوز يصلح ويعمر الارض بأقصي سرعه

دا حتي الاكل ياعيني مش بيلحق ياكل


بدر :منتي مستغله الظروف وبتجيبيلو الاكل هنا وبتاكلي معاه كمان 😉

قمر:امال اسيبه يموت من الجوع يعني؟


بدر :دخيلو القلب الحنون انا

قمر :والنبي متتكلميلي زي الزفته رهف


بدر :برضو بتقولي عليها زفته بعد مانجرتك ونضفتك ياناكرة الجميل


قمر :طب تصدقي انا زعلانه منها عشان كسرت بخاطر ربيع .وكانت قاسيه عليه بالشكل ده .هي اه مش بتحبه بس متعاملهوش بالكره والعنف ده


بدر :طب والله انتي ستنجلينا خالص .هو ايه اصلو ده مش انتي اللي قولتيلها تعامله كده ؟


قمر حطت دراعها حوالين دماغ بدر ونزلتها لتحت :يبت افهميني يانيله انتي كمان ...

انا كان قصدى ان رهف تمثل عليه لكن اللي عملته رهف بين للكل وليا ولربيع انها بتكره ربيع او مش بتكرهه هو مش فارق معاها بالمره... ولا فارق معاها زعله وقهرته... وكسرتله قلبه من غير مايرفلها جفن ..وانا اللي يكره ربيعي اكرهه فاهمه وداست علي دماغها لتحت


بدر :اي هتكسري رقابتي يامجنونه وبعدين اللي يكرهه تكرهيه واللي يحبه تكرهييه غوري ياشيخه ابو ام الحب اللي زي كده


قمر :يبنتي انتي قدامك ولا الف سنه ضوئيه عشان تقدري تستوعبي حبي لربيع عامل ازاي وسابت دماغها وبصت بعيد وحطت ايديها فجيوب بنطلونها وسرحت في الفراغ وابتدت تتكلم بأبتسامه ..


ربيع دا .....عارفه انتي لما بتعجني الدقيق بالميه ويبقي عجين كده ..لايمكن تقدري تفصلي الدقيق عن الميه مره تانيه ....اهو انا من صغري معجونه بحب ربيع ...بحسه داخل فتكويني ....تعرفي لما حد يقول لحد انتا روحي .اهو ربيع دا اكتر من روحي لان الروح بتفارق الجسد بالموت لكن حبي لربيع استحاله يفارقني ..حتي بعد مااموت هيفضل جوايا وفي الاخره هطلبه من ربنا تاني


بدر :يالهوي ع الحب الافلطوني ده ياربي!!


قمر بنفس الابتسامه :امال انتي فاكره ايه يابنتي واتنهدت بهيام


وكان فيه اللي سامعهم وكل كلمه قالتها قمر كانت بتسري جوا منه زي الماس الكهربائي لغاية ماتدخل لقلبه


ربيع :وانا شكلي هحبك يابنت عمي وشكل قلبي هيرجع من الناحيه الغلط اللي كان ماشي فيها.. وابتسم لما شاف الهوا بيطير اطراف طرحة قمر علي وشها وهي بتضحك من مشاكسة الهوا ليها وغمازاتها بتزين وشها


ربيع قرب منهم :ايه يامعتوهه سرحانه فأيه؟


قمر :فى تور شاغلني امره

ربيع :غمض علي شفته التحتنيه واخد وضع البوكس :اتلمي ياقمر لخنفك


قمر :اهو تعرف مشكلتك ايه يبن عمي

ربيع :ايه يختي

قمر :انك مغرور اوووي وفاكر ان مفيش تور غيرك يشغل تفكيري .

لكن غلطان المرادي عشان انا بفكر فتور من بتوع المزرعه


ربيع فهم انها بتتكلم علي مالك وجز علي سنانه


قمر برقت لما استوعبت اللي فهمه😨 :ولا وربنا مقصد اللي فهمته انا علي التيران اللي بجد بتوع المزرعه دول


ربيع بيقربلها وهي بترجع لورا لغاية ما خبطت في الجرار وربيع وقف وحط ايديه حواليها حاوطها وقرب من ودنها وهي بلعت ريقها بتوتر


ربيع :طب اسمعي يابت عمي .. التور اللي بتفكري فيه بقا بيقولك انه مش هيسمح للبقره بتاعته تروح لتور تاني وهو واقف يتفرج... دا لايمكن يحصل الا علي جثته وخصوصا تيران المزرعه ...فهمتي يااااا....بقره وبصلها بطرف عينه وسابها ومشي وهو مبتسم وهي متنحه


قمر :بت يابدر سمعتي اللي شوفته وشوفتي اللي سمعته ؟


بدر :ايه يامنخوليا اللي سمعته يعني بيتكلم علي التيران والبهايم


قمر بفرحه :يبت ياهبله دا قلي يابقره انتي مستوعبه؟


بدر :اه مستوعبه انه شتمك لكن مش مستوعبه فرحتك دي بالشتيمه ...


قمر :بقولك ايه اسكتي انتي اصلا مش بتفهمي يلا قدامي نروح عشان اجيب غدا للتور بتاعي 😂



مهاب كان بيمر علي الارض وماسك احمد حماه بيمشو مع بعض وصلو عند ربيع وشافو عربية.. احمد رعد من بعيد ونزل منها احمد بيجري

وماسك فأيده شكاره صغيره فيها حاجه وقرب عليهم وحدف الشكاره لخاله مهاب


مهاب :ايه ديه ياد

احمد مشي صباعه السبابه علي مناخيره دليل علي الشم 😂


مهاب فهم انه البانجو واتخض 😨 ورمي الشكاره لربيع اللي اتخض هو كمان 😨ورماها لعمه تاني


مهاب بص يمين وشمال وراح مدي الشكاره لحماه احمد ورفع ايديه لفوق 👐 هو ديه رئيس العوصابه يباشا 😂


الكل ضحك واحمد الجد مش فاهم حاجه وفتح الشكاره وطلع منها شوية بذور بأيده وبص لمهاب وللكل : بذور ايه دي


مهاب :دي تكونش شوكولاطه بتاعت اسماعيل ياسين 😂

احمد الجد :مش فاهم


مهاب :دي بذور السعاده

احمد :ايوه بتطرح ايه يعني

مهاب :بتطرح زغازيغ ..😂 متقلقش هدوقهالك انتا اول واحد ومسك الشكاره حدفها لربيع ..خبي يبني المصيبه دي


ربيع :هروح اخبيها في الارض هزرعها علطول


مهاب : يامرك يامهاب مهي مش هتفضل مستخبيه كتير جوا الارض هما يومين تلاته بس وهتنبت وتكبر وتطرح شجر مصايب وتزهزه ..وبص لاحمد اني متوجس من فكره ابوك الاهبل ديه ياولد قمر اقسم بالله 😢


احمد :لا متخافش ياخالي كله هيبقي زالفل 👍


احمد الجد :انا مش فاهم حاجه من الالغاز اللي بتتكلمو بيها دي ؟


مهاب :يعم متفهمش احسن وبعدين تعالا اروحك شكلك تعبت من المشي ركبك كل مادا بيوسعو عن بعض لتروح تنبرش علي الارض مني 😂


احمد الجد :اخرس طب دنا ركبي حديد

ربيع واحمد :والاهلي حديد

احمد :انا ركبي حدددديد (بصوت عادل امام )


احمد وربيع :والاهلي حديد


مهاب :😂طب يلا ياحديد


ريناد واقفه في المطبخ هي وسلمي :


سلمي :بقولك يارينو

ريناد :امممم

سلمي :امال انتي ليه بطلتي تشرفي علي الارض بنفسك وتباشريها ولا عشان


ريناد :ااااايوه عشان ايه بقا يامنخوليا انتي يامجنونه طب انا برضو دا تفكيري يازفته


سلمي :امال ليه من ساعت مامهاب اشتري ارضك منك واداكي تمنها وانتي بطلتي شغل فيها ؟


ريناد : الاول كنت بشتغل عشان انا المهندسه الزراعيه الوحيده هنا واكتر واحده فاهمه طرق الزراعه الحديثه

لكن دلوقتي فيه ٣ مهندسين في الارض اشطر مني وفيه دكتور في المزرعه واشطر محاسب ماسك الحسابات وربيع اللي واخد باله من كل حاجه مكان مهاب .

انزل اشتغل ليه انا بقاااااا ؟

هدت حيل وخلاص ؟ انا مكاني دلوقتي هنا جوا المطبخ اطبخلهم واخد بالي من اكلهم وصحتهم وبس وحتي المهمه دي انا هسلمها لغيري لما يتجوزو وهفضي لمهابي بقا ونرجع الحب القديم


سلمي لوت بقها شمال ويمين :قديم ايه دانتو حبكم عيتجدد كل يوم ولسه زي ماتكونو لساتكم صغار ولاد اليومين دول... فكرك انتي محدش واخد باله للغمز والهمس والمس اللي بيناتكم يامراهقين انتو


ريناد :يالهوي عالحر النهارده دي درجة الحراره كأنها ٥٥ والنهارده الخميس ودابحين ٥ بطات وكل الزرع كان مغمض وضمت صوابعا وفتح وفردت صوابعها فوش سلمي


سلمي :هههههههههه بطلي تخميس فوشي يختي وبعدين منا عيندي حوده حبيب قلبي مهنيني ومدلعني


قمر دخلت عليهم هي وبدر :


قمر الصغيره :وانا اللي حوده مدلعني أااااه اطفي السجاره يولعلي أااااه


بدر :😂 ايوه يامدلعين انتو الاتنين ..عاملين اكل ايه؟


سلمي :كل حاجه بتحبوها ..احنا ورانا ايه غير اكلكم


قمر قربت من مامتها وحضنتها من ورا وهي بتقلب الاكل ع النار وقربت من ودنها وقبل متتكلم ريناد شاورت بصباعها علي عمود اكل


قمر بصت للعمود ورجعت باست مامتها :يافاهمني من غير متكلم ..


سلمي :والنبي يابت اخويا انتي صعبانه علي وانتي كيف القمر واسم علي مسمي ومتشحتفه علي واحد مش حاسس بيكي ..واتنهدت ..لو بيدي كنت خدتك لولدي سليم لكن انتو التنين بقر وعتحبو الناس الغلط وعتاخدو فوق دمغتكم في الاخير


قمر :الله عليكي ياعمتو ..شوية طاقه سلبيه حدفتيهم فوشي خلوني هَبطت وربونا


سلمي :افرح لمبكياتك تفرحش لمضحكاتك يابت اخوي

قمر اخدت العمود ورفعت حواجبها وخرجت لبره بالخطوه السريعه


ريناد :متحاوليش مصفحه وخصوصا فموضوع ربيع ده لاتسمع لاتري لاتتكلم


بدر وهي بتحط صباع محشي فبقها :بتحبه ياعالم بتحببببه افهموها بقا .واتنهدت هيييه ..الحب بهدله ياخوانا والله


ريناد :عقبال منفرح بيكي انتي واللي مبهدلك من الحب انتي كمان خلينا نرتاح من همكم بقا


بدر :🤔 هو مين ده

ريناد :بقولك ايه يابت انتي هو انتو ايه عيله تموت فاللف والدوران؟ مكلنا عارفين يختي انك انتي وحسن بتحبو بعض ومقضينها إشارات وعاملينا عبط ..وبصراحه مش عارفه انتو مستنيين ايه هتكونو نفسكم الاول ولا ايه؟



بدر زورت فصباع المحشي وكحت

امها ناولتها كباية ميه وضربتها علي ضهرها وهي بتضحك علي منظرها

وبصت لريناد :


العيال فاكرينا مش فاهمين حاجه يامرات اخوي 😂

وبعدين اقولك تعاليلي اهنه :

هو انتي عتكلمي بتي اكده ليه ؟ هو انتي تكونيش عاوزاها هي اللي تتقدم لولدك وتطلب يده ولا هي اللي تاخد الخطوه الاولي!! مين فيهم الراجل ياحبة عيني ؟ ولا مقدراش عالحمار وجايه للبردعه تتشطري عليها؟


ريناد :🤔 تصدقي صح ...انا سايبه الحمار وبكلم فبدر ليه ؟


فجأه سمعو صوت حسن بره

ريناد :اهو الحمار جه اروح اشوف شغلي معاه بقا


بدر:يامرات خالي استني بس خدي هنا

ريناد :عاوزه ايه يابدر

بدر :انا مش عاوزه نتخطب دلوقتي ولا نتجوز

سلمي :ليه تكونوش هتتعرفو علي بعض فالاول ولا ايه ولا تكونوش عتدرسو طبع بعض


بدر :لا ..بصراحه انا عجباني قصة الحب المستخبيه المفضوحه بتاعتنا دي ونفسي نفضل نحب فبعض كده من بعيد لبعيد شويه عاوزه اعيش الاحساس ياعالم


سلمي :ايوه ايوه فهمتك ..وتستخبو مننا وتقولو لبعضيكم ياتري اهلنا هيوافقو عالجوازه دي ..وهو يقولك لو موافقوش هعمل المستحيل واخدك وانتي تقوليلو وانا لو اهلي مرضوش ههرب معاك وهو يقولك مرضهاش علي حالي والجو بتاع ابيض واسود ديه صوح


بدر وريناد :😂😂

بدر:مع انك قولتيه بأسلوب مستفذ لكن هو دا بالظبط اللي انا عاوزاه


سلمي :امممم هي خلوفة محمود وخلوفتي هتطلع عامله كيف يعني مهو لازمن تطلعو اكده ....روحي يابدر من قدام وشي روحي


ريناد :سيبي العيال براحتهم يابنتي يعيشو مراحل حياتهم زي ماهما حابين ...

سلمي :سبتهم يختي يلا نغرفو الاكل الا سامعه امك بره بتبرطم بالعراقي ولا اللبناني بتقول فيما معناه انها ماتت من الجوع


ريناد :يالهوي طب يلا اغرفي معايه بسرعه ...منا حاطه قدامها مكسرات وعصاير عشان سكرها مينزلش!


سلمي :مهاب جوزك كلهم قبل مايطلع هو وابوكي واخد المكسرات فجيبه يتسلي بيهم وهو بيتمشي


ريناد :يالهوي هيجيب لامي غيبوبة سكر الفقري ده ..مهي المكسرات والعصاير كتير حبكت اللي قدام الوليه ؟ طب ياهباب


رهف :ولك راح موت عم ارتعش كلي يابشرررر ريناد وينننك


ريناد جريت عليها بعصير :اهو ياامي معلش ياحبيبتي سامحيني


رهف شربت العصير وهي بتترعش :

ولك زوجك مابيخلي اي شي قدامي بياكله كله هالمفجوع


ريناد :😂 معلش هبقي اربيهولك بس ييجي الطفس ده


***********


في مصر :

قمر :انا خايفه علي مهاب يارعد

رعد :لا متخافيش

قمر :له خايفه

رعد :قولتك متخافيش

قمر :له خايفه

رعد :طب خافي ياقمر خافي... اقولك ..متخافيش بس... اترعبي علي اخوكي ياقمر اترعبي ..مهو اللي فيه دا مش شويه ياعيني وارضه هتروح منه وحياته ممكن يكون فخطر هو وعياله ويختااااااي


قمر :😨😳 ايه ديه ياراجل انتا عتطمني ولا عترعبني اكتر ؟

رعد :منا طمنتك مش نافع قلت ارعبك بقا يمكن تسكتي وتحلي عن نفوخي


قمر 😢:هو انتا ليه مبقتش تحبني يارعودي

رعد :اهو كده

قمر :ايه ديه يعني انتا صوح بقيتش تحبني 😳


رعد :مش انتي اللي بتقولي يبقا صح

قمر :له انا عقول اكده عشان تقولي مين قال اكده طب دنا عموت فيكي وبعشق التراب اللي عتمشي عليه واكده يعني.. تقوم انتا تقولي اهو كده


رعد :قمر ..قمر ...قمر ...افصلي وقومي عشان انا دماغي فيها ١٠٠٠ حاجه مهمه ومش ناقصك دلوقتي ...اطلعي ياقلبي وهخلص شغلي واطلع وراكي فوق واسمعك اللي عاوزه تسمعيه


قمر :😢 مطالعاش ومعاوزاش اسمع منيك حاجه ...وخلاص علي اكده جزره وقطمها جحش ..احنا اصلا علاقتنا متزبزعه من زمان ومش مستقره وكلامك ديه كان القشه اللي قطمت ظهر ام عبير ولحد اهنه واللي بينا انتهي ياواد رهف ...بكره ورقتي تكون عندي والعيال فحضانتي والشقه من حق الزوجه ..وبصت لفوق ومشيت بالخطوه السريعه


رهف وبباها بصو لبعض :

رهف :ببا عم تقول العيال بحضانتها 😂😂لك ليش نحن قديش عمرنا


رعد :يعني هي الكلمه دي بس اللي لفتت نظرك ؟ وبالنسبه لعلاقتنا المتزبزعه والقشه اللي قطمت ظهر ام عبير دي عادي ؟ 🤔

نهايته ...الحمد لله المؤمن دايما مصاب وانا طول عمري مصاب بأمك يبقا انا مؤمن

رهف :ايه بابا انت مؤمن 😂


قمر كانت سمعاهم من علي السلم :طب ياحج مؤمن يامصاب انت هلملك هدومك وابعتهملك علي الكتيبه حدا عيالك عشان ترتاح شويه من المصيبه بتاعتك اللي هي انا


وبصت لرهف :وانتي يابت مؤمن من بكره هتنزلي معاي الشركه عشان تتعلمي وتمسكي كل حاجه مكاني بدال قعدتك دي... فاهمه


رهف :يي بابا دخيلك أول شي


رعد واخد وضعية الخوف من هجوم قمر المفاجئ عليه 🤐


قمر :هيتكلم يقول ايه بعد اللي قاله مخلاص كل شيق انكشفن وبان وهزت دماغها شمال ويمين ووطت دماغها بأسي وكملت طلوع علي السلم وهي بتبرطم


رهف :بابا سمعت شو حكت ماما راح تمسكني كل الشغل لالي لحالي 😢

بابا انا ماراح اقدر ع هيك مسؤليه ولك بعدني صغيره


رعد :عارفه اللي يخوف اكتر من اللي بتقوليه ايه ؟ ان امك هتسلمك كل حاجه وتفضالي انتي فيكي تستوعبي المصيبه ؟ قمر هتفضالي

يامرحب بالزبحات الصدريه والسكته القلبيه 💔 😢


رهف :😢 راح امسك كل الشغل لحالي عاااااااااا 😭

رعد :وانا قمر امك هتفضالي عااااااااااااا😭


***********

في الكتيبه عند احمد ومهاب


مهاب نايم علي الكنبه في المكتب واحمد قاعد علي المكتب بيقرا فورقه


مهاب :احمد

احمد :همممم

مهاب :انا عاوز ادوز

احمد :مين حيشك

مهاب :طب هنكلم بابا يخطبلنا بنات عمو شريف امته ؟

احمد :مش البنات قالو نأجلها شويه عشان مصيبة خالك عشان محدش يقول معندناش دم


مهاب :طيب منا معنديش دم وعاوز ادوز

احمد :طب اسكت عشان عاوز اخلص الشغل ده

مهاب :يااحمد حس بيا بقولك عاوز ادوز ..تعبان ياخي حاسس بفراغ عاطفي والوساده الخاليه تعبت مني ياغاليه... وحبيبي لابس برنيطه ومعلق في رقابته شريطه وقام وقف علي الكنبه وفضل يرقص ويسقف ويغني بصوت عالي... وبيشرب منجه بشفيطه


احمد بص ورا مهاب علي الباب :

اهو ياسيادة القائد علطول كده


مهاب اتخض ونزل بسرعه من علي الكنبه لكن لما بص وراه ملقاش حد وبص لاحمد تاني :

ياد انتا تصدق انك كل مادا وترخم اكتر من الاول


احمد :يامهاب اهدي واقعد عاوز اخلص شغلي ربنا يهديك وحدفه بدباسه كانت علي المكتب لكن مهاب اتفاداها وطلع علي الكنبه تاني وفضل يغني ويسقف


احمد :طب والله انتا مسوء سمعتنا في الكتيبه كلها وقريب هيسرحونا بسبب عمايلك دي وجنانك اللي كل مادا بيزيد ده


مهاب :وحبيبي لابس برنيطه ومعلق في رقابته شريطه امع امع امع امع امع امع امع وبيهز في رقابته لقدام وبيسقف 👏


احمد بيخبط ايديه فبعض وقفل الورق اللي قدامه وحط ايده علي خده وفضل يتفرج علي مهاب ونوبة جنانه وبعد شويه قام وهو ضامم حواجبه وراح علي الباب ومسك الاكره وبص لمهاب وبص للباب وقفله بالمفتاح وجري وطلع علي الكنبه جمب مهاب وفضل يتنطط زيه ويسقفو :

والوساده الخاليه ..تعبت مني ياغاااليه وحبيبي لابس برنيطه الخ 😂😂😂


مهاب :ايوه ياابلتي لولولولولولوي انحرفي يااوختشي خدنا ايه من الاستقامة 💃💃(ولاد قمر 😂)


بعد مسافه من الرقص والتنطيط الاتنين قعدو وهما بينهجو

احمد :يارب تكون هديت واتهديت بقا وتسيبني اشتغل


مهاب :اه هديت شويه بقيت احسن

احمد :عرفت دواك كل ماتقول اتجوز نرقصوك تتهد تنسي


مهاب :بتفكرني بالجواز تاني ليه ليه ليه ليه طب اديني رجعت تاني عاوز ادوز 😢

احمد :😤😤😤مهاب اطلع بره ..برررره


**********

في الارض عند مهاب


قمر رايحه بعمود الاكل لربيع وهو اول ماشافها بطل الجرار ونزل منه وراح عليها :

كل يوم تتعبي نفسك كده وتيجي بنفسك طب كلي انتي معاهم وابعتي الاكل مع حد من العمال


قمر :لا بحب اخد الثواب بنفسي 😂

ربيع رفع حاجبه :ثواب ها

قمر :امال انتا فاكر ايه بجيبلك الاكل محبه يعني ولا عاشقه سواد عيونك


ربيع قرب منها وبصلها من فوق عشان كان اطول منها وهي بصتله لفوق واتعلقت عنيهم ببعض :


ربيع :يعني انتي مش عاشقه سواد عيوني ؟

قمر بتوهان من ابتسامته وعنيه اللي بتتجول في ملامح وشها بحريه :ها


ربيع بهمس وقرب من ودنها :بقولك يعني انتي مش عاشقه سواد عيوني


قمر فاقت وابتسمت وقربت من ودنه وهمستله :لا ...بقولك باخد ثواب بس


ربيع رجع دماغه لورا وبصلها وهز دماغه وابتسم : من امته بقيتي بتعرفي تفصلي نفسك قدامي يابت عمي ؟

قمر :كبرت بقا ..ولا انتا شايف ايه

ربيع بصلها من فوق لتحت ولف حواليها :بصراحه كبرتي وعشان كنتي بتكبري قدام عيني مكنتش باخد بالي منك ولا من التغيير اللي بيحصلك كنت اعمي يابنت عمي ودلوقتي بس اللي ابتديت افتح واشوف...


قمر :لا وانتا الصادق ابتديت تشوف لما اخدت خبطه علي نفوخك فوقتك ورجعتلك نظرك من تاني زي اللي في الشموع السوداء كده ...مفوقتش بنفسك يعني وفتحت بمزاجك


ربيع :المهم اني فتحت في الاخر

قمر :لا بقا بعد ايه مخلاص

ربيع :ايه هو اللي خلاص

قمر :القلب مال في سكه تانيه بقا

ربيع :قلب مين اللي مال

قمر :قلبي

ربيع :دنا كنت امد ايدي جوا قفصك الصدري واطلع قلبك بأيدي كده واكله بسناني واكون حاطط كبايه تحت منك عشان يتحوش فيها الدم اللي هينزل منك عشان ابلع بيه وانا باكل فقلبك


قمر :لا خوفتني ..خوفت انا كده


ربيع بيقرب منها وضامم حواجبه :

اه خوفتي ..وطول منتي عايشه لازم تخافي مني ومن زعلي ...وعلي فكره طول ماقلبك بيدق انا عارف انه مش بيدق الا ليا انا وبس ...ويلا بقا عشان نطفح وفتح الاكل واخد صباع محشي ووداه علي بق قمر ..افتحي بوقك


قمر بتعيب عليه :افتحي بوقك وترمي فبقي بأيدك اللي كلها تراب وطينه دي لما هتموتني بالتلوث


ربيع:ايه مالو التراب منا كل شويه بسففهولك ومبيجرالكيش حاجه المفروض تكوني اتعودتي واخدتي مناعه

قمر اكلت من ايد ربيع وهي باصه فعنيه وحاسه بسعادة الدنيا كلها


مهاب خلص اكله قبل الكل وقام وقف في الشباك وشاف قمر وربيع وهما بيتناقرو مع بعض وشاف ابتسامة ربيع لقمر واتنهد بأرتياح وابتسم ابتسامة رضا


ريناد قربت منه وحطت ايدها علي كتفه :

اللي طول عمرك بتتمناه بيحصل اهو وربيع ابتدا يحب قمر

مهاب : اغلي امنيه والله يارناد .ان احب اتنين لقلبي يحبو بعض ويتجوزو .تعرفي انا طول عمري عتمني ربيع لقمر ليه .


ريناد :عشان ابن اخوك وانتا اللي مربيه وبتحبه

مهاب :له ياهبله .عشان انا عارف انه راجل وشديد .وشيال .حمول .ومعاه بتي هتكون فأمان دايما وفي حماه محدش ابدا يقدر يهوبلها .قمر مع ربيع محميه طول عمرها


ريناد :اممم دلوقتي انا فهمت

مهاب :ادبح عجل

ريناد :ليه ياخويا حدث صعب التكرار ولا ايه ؟ انا دايما بفهم علي فكره وذكيه .وحلوه .ولذيذه .ودمي خفيف


مهاب :له دانتي الشيطان متسلي بيكي ومفهمك حجات كتير غلط .😂استعيذي استعيذي بسرعه


ريناد :😡يعني ايه يامهاب يعني انا مش ذكيه ولا حلوه

مهاب :مين قال اكده .انا قلت اكده ؟ انا قصدي انك تزيدي فوق دول انك رقيقه وجذابه وكيوت ومنجايه بلدي وفرولايه ...فهمتي .تذيدي تذيدي


حسن من وراهم :يازيدي يازيدي ع الرومانسيه والغزل والدلع كله .مش هتكبرو انتو ابدا يعنى ؟


مهاب ضربه ضربه خفيفه علي قورته :ياد يادكتور البهايم انت محدش عيكبر عالحب ياد ولا القلوب عتشيخ ياجحش .


حسن :طب والله تراني تأثرت

مهاب :انا عتتأثر انتا ؟ دانتا لوح تلج متخفي فصورة بشر

حسن : الله ليه الكلام المتلج دا ياحجوج؟

مهاب :عشان عتحب وواقع لشوشتك ليك سنين والبت كمان عتحبك ودايبه فدباديبك ومفيش اي موانع قدامك ومبلط فالخط ولا واخد اي خطوه .واحد غيرك كان زمان حداه عيلين .ولا تكونش مستني تكون نفسك ؟

دا العيل بيكون فقير وبيبيع دهب امه ويرهن بيت ابوه ويجوز اخته لثري عربي عشان يتجوز ...وانت جنابك معاك كل حاجه ومتنح ....وبصراحه انا هبتدي اقلق عليك 😂


حسن فهمه :😨تقلق علي مين صلي علي النبي طب دنا اسد ..انا اسد اماما والمصحف

مهاب :ياد بجد ولا عتتنطط قدامي

حسن :لأ اقسم بالله جد

مهاب :طب اثبتلي حالا دلوكيت 😂

حسن :😳😨 حالا دلوكيت ازاي

مهاب :روح كلم عمك محمود وهو بياكل دلوكيت واطلب يد بته


حسن بص لمحمود ورجع بص لباباه :طب متكلمه انت

مهاب :ياد ياجحش كلمه انتا وخش عليه بقلب جامد وصدر منفوخ عشان تعلي فعين البت وتشوفك راجل .


حسن بص لمامته وهي شاورتله بالموافقه ورجع بص لباباه


مهاب : يلا ياد انفخ صدرك

حسن عمل كده

مهاب :ارفع دماغك

حسن عمل كده

مهاب :يلا خش عليه

حسن :حاضر هخش اهو ..ومشي علي السفره وهو نافخ صدره ورافع دماغه لفوق والكل استغرب لما شافه وبدر بصتله وضحكت علي منظره

ومحمود بصله بأستغراب


محمود :مالك ياحسن يبني

حسن :ماليش

جدته رهف :ليشك مساوي هيك بحالك ياتيته؟

حسن :عشان هخطب ..وبص لمحمود

عمي انا طالب ايد بنتك بدر


محمود قام وقف :وانا موافق الف مبروك وبارك لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير


الكل :😂😂😂😂😂😂

احمد الجد :طب قولو نفكر ولا ناخد رأي البنت الاول

محمود :يبا الحج رأي ايه دي البت وابوها وامها صدو من الانتظار واحنا مستنيينه ينطوق ..


مهاب :ايه الناس الواقعه اللي رايح تناسبهم دول ياد 😂 وبص لبدر :ايه ياعروسه سمعينا صوتك


بدر وشها احمر واتكسفت وقامت تجري علي بره


مهاب بص لحسن :وراها وخدلك بوسه من غير ماحد يشوفكم 😂


محمود وسلمي :😨😨


ياتري الفرحه هتكمل ولا هيحصل اللي ينغص الفرح ويعكنن السعاده

*********************
إلي هنا تنتهى الفصل الرابع والثلاثون من رواية فصيلتي القوية بقلم ريناد يوسف
تابع من هنا: جميع فصول رواية غدر الزين بقلم مروة محمد
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من روايات رومانسية
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة