-->
U3F1ZWV6ZTMzNTg0ODE3NzI1X0FjdGl2YXRpb24zODA0Njk2NDgxODg=
recent
آخر القصص

رواية معشوق الروح بقلم آيه محمد - المقدمة

يسعدنا من خلال موقع قصص26 أن نقدم لكم رواية معشوق الروح بقلم آيه محمد وهي واحدة من أحدث روايات رومانسية مصرية  للكاتبة المتألقة آيه محمد رفعت (ملكة الابداع) والتي سبق أن قدمنا لها رواية أحفاد الجارحي

رواية معشوق الروح بقلم آيه محمد - المقدمة

رواية معشوق الروح بقلم آيه محمد
رواية معشوق الروح بقلم آيه محمد

رواية معشوق الروح بقلم آيه محمد - المقدمة


شخصيات رواية معشوق الروح بقلم آيه محمد

* مالك نعمان …..الأبن الأكبر لأحمد نعمان والبطل الرئيسي للراوية وكمان مغزى عنوان الراوية عايد عليه لان هو عاشق الروح عنده أخت واحدة بس منار ….
* يزيد نعمان ……..البطل الثانى وبنفس مستوى دور مالك الأتنين وجهين لعملة واحدة هو إبن عم مالك وشريكه فى كل حاجة عنده أخ وأخت طارق وشاهندة
* سيف إبن خالة يزيد والصديق لمالك ويزيد حتى فى الشغل معاهم
* شريف أخو سيف وصديقهم برضو
* ليااان بحد ذاتها لغز
* محمود أخوها من نفس الاب وأم مختلفة

اقتباسات نارية من رواية معشوق الروح 

.....أنا كسرتك زي ما أنت كسرتنى غرورك والكبرياء الا عندك ولا حاجة ...
ثم تقدمت لتقف أمام عيناه قائلة بتحدى :_أنا فى مملكتك ووسط عيلتك الا بنيتها وبقولك أدامهم كلهم أن الجرح الا هنا محدش هيعرف يشفيه خالى صاحبك يحاول أو أملاكك جايز تشتري راحة بالك بالفلوس ! .
......... الا الكل بيعمله ألف حساب وحساب أتحطم على أيد واحدة ست !!. 
دخولى حياتك من البداية كان متخطط له ولحد هنا مرسوم بقلمى . .......... 
نظراته غامضة شيئاً ما لا توحى إن كانت جمرات نارية أم عاصفة رملية فربما ....... لم يكن بالهين ..
###########
أنت مين ؟!! ..وليه كل ما بقع فى مشكلة بلقيك جمبي !! ..
إبتسم قائلا بجانب وسامته :_هتصدقينى لو قولتلك أنى معرفش أيه الا بيجمعنى بيكِ 
ثم صمت قليلا ليعود لموجه الحديث :_الا أعرفه أنك ملكى يا .......وهفضل على طول كدا فى وشك لحد ما توافقى على جوازنا 
إبتسمت قائلة بخجل :_هتجوزك أزاي وأنا معرفش عنك حاجه !
أقترب منها بعشقٍ جارف مردداً بهمس :_أنا الا قلبي أول ما تبعدى عنه بيتوقف عن النبض ...أنا الا بحس الدنيا كلها ولا حاجة قصاد نظرة من عينكِ ..أنا الا بحس أن قلبي مش ملكِ ملكك أنتِ وبس ...لو الحب أتسطر بكلام فالعشق هو الجمل الا مش بتنتهى ..
**************
صدمة جعلتها متصنمه مما تستمع إليه فرمقها قائلا بسخرية ؛_كنتِ فاكرة أنى مش هعرف !!! أنتِ غبية أوى يا ........
خرج صوتها الباكي :_أيه الكلام دا يا .........؟!! 
جذبها لتلتقى بلعنة عيناه قائلا بصوت مميت :_الأحلام الا رجعتى تحلميها من جديد بجوازي منك هحطمها كلها أوعدك أنك هتشوفى أسود أيام حياتك على أيدى أنا الأهبل الا أستغفلتيه وخالتيه يحبك 
تطلعت له بسعادة مكبوته بصدمة فأجابها بسخرية :_أيوا للاسف كنت حبيتك بس دلوقتى خلاص يا .......كل الا بنيته هيتهد فوق دماغك ..
**********
صاح بغضب :_لما أكلمك تقفى هنا وتكلمينى 
جذبت يدها بقوة قائلة بصوت مرتفع للغاية :_لو فاكر أنك أشترتنى تبقى غلطان ومش عشان إبن عمى هسكتلك 
أقترب منها بعيناه الساحرة قائلا بهدوئه المعتاد :_إبن عمك بس؟ 
إبتعدت عنه قائلة بتحذير :_بحذرك لأخر مرة يا .........متتعداش حدودك معايا 
إبتسم قائلا بسخرية :_إسمى ......مش .........وبعدين اي كان الأسم الا يليق عليا لازم تعرفي أن ليا حدود محدش بيتخطاها حتى لو كان الحد دا البنت الا بحبها وهتبقى زوجتى 
تعالت ضحكاتها قائلة بسخرية :_زوجتك ؟! أنت بتحلم على فكرة أنا خلاص وفقت على جوازي من ..
قاطعها نظراته المريبه فأقترب منها بنظرة أرعبتها وجعلتها تلعن اليوم الذي وقعت به أسيرته ...
خرج صوته قائلا ببطئ قاتل :_أنتِ ملكِ أنا فاااهمه 
أرتعبت من نبرة صوته فأبتلعت ريقها بخوف شديد ليكمل بصوته القابض للارواح :_الحيوان دا أعتبريه أتمحى من على وش الأرض .
وقبل أن تتمكن الحديث معه كان قد غادر من أمامها بعدما دفش المرآة بقبضة يديه القوية .
**************
زفرت بملل :_على فكرة أنت دكتور فاشل بقالك ساعتين بتشرحلى المادة وأنا مش فاهمه حاجة 
خرج صوته الساخر :_لا بدارس لأحمد زويل فمش مستوعب معلومة من دكتور فاشل ذيي 
وجذبها من تالبيب البيجامة الطفولية التى ترتديها قائلا بتحذير :_بصي بقا أنا أتخنقت منك أنتِ وأخواتك وإبن عمك فمش عشان جيت عشت معاكم بالقصر هتشعلونى عندكم مدرس بعد الدهر 
قالت بآلم :_اااه سبنى يا .........الله دمك وقف 
فتح عيناه على مصراعها :_أنا !! 
تراجعت للخلف بخوف شديد ثم وجدت الحجة فقالت بأبتسامة واسعه وهى تشير على بطنها المنتفخة :_عيب يا ......إبنك هيشوفك بتضرب أمه 
حملها قائلا بسخرية :_هغميه متخافيش 
تأملت عيناه المريبه ثم صاحت بخوف :............... ...الحقوووووونى 
*********
رمقها بنظرة محتقنه :_أسلوبك دا يتحسن معايا ومتنسيش أنى هنا مديرك وأنتِ مجرد موظفة تعاملك معايا يكون بأحترام فاهمه 
أجابته بهدوء :_أوك يا ........
صاح بغرور:_لا بقولك أيه أنسى أنك خطيبتى أحنا هنا مدير وموظفة عادية 
أجابته بتوعد :_ماشي يا مستر ...........
إبتسم قائلا بهيام :_حلوة مستر دي لا وجديدة هنا 
ثم قال بلهجة مصطنعه :_على مكتبك أيتها الموظفة 
لم تتمالك أعصابها فجذبت الملفات بين يدها وهوت على رأسه قائلة بأبتسامة واسعه :_أنا مستقيله يا فندم 
**************
جذبها لأحضانه بحنين ...لأول مرة يطوف به ذاك الشعور الغامض لطالما كان تقربه منها لأتمام واجب ما بالنسبة له ..أو تلبية غريزة تهاجمه ولكن الآن من بين يديه هى من أذابت حصون قسوته .... نعم أعتاد على المعاملة الجافة معها ولكن كيف لسلوك دام لأكثر من عشرون عاماً أن يتبدل بدقائق ؟!!
شدد من أحتضانها حتى كاد أن يحطمها وعيناه مغلقة بقوة تأبي تقبل الأمر 
أحست بشيء ثقيل يحجبها ففتحت عيناها بصعوبة لتجده يحتضنها ....ظلت ساكنة للحظات تحاول إستيعاب ما يحدث ! أيحتضنها متبلد القلب !!!
سكنت بين يديه بصمت لعلها تحظي بلحظات راحة بين أحضانه المتشبس بها حتى ولو لدقائق أو لثوانى تشعر بها أن الجبل الجليدي قد أذابت حصونه ...أنهمرت دمعة ساخنة من عيناها على جسده العاري فغمرت القلب بعاصفة لا مثيل لها ليخرجها سريعاً من أحضانه بجنون لرؤياها .......

كلمة الكاتبة آيه محمد

صباح الخير بصراحه انا فرحااااانه اووي وانا شايفاكم هتتجننوا عشان الراوية وبتقولوا متلغبطين ليه بقا هقولك انا كل حلقة مرتبطة بالتانيه يعنى لازم نباشر النشر الراوية مختلفة تماما عن اي حاجة عملتها قولوا ليه اقول 
قولتولي ليه اقول بقا لان كل حلقة فيها سر كل حلقة فى كشف مجهول مش الراوية كلها بالعكس مين البت الا اغتصبها طارق الله اعلم وهل هى موجوده فى حياتهم اصلا طب مين ليان وهل وجودها ليه علاقة بشيء ما ؟! :بقولكم استنوا فصول الرواية والاسئلة توضح ان شاء الله لانى مش هطول عليكم عشان تكونوا معايا فى الأول لكن بعد كدا موعدكووش
الفصول هتنزل يوميا ان شاء الله وهيكون فيها معظم الاجوبة على اسئلتكم كمان ملحوظه هاامه جدااا الراوية دي دمار بس محتاجة شوية تركيز فعشان خاطري ركزوا معايا الله يكرمكم واوعدكم أنها هتكون مختلفه تماماً.
.....

جميع فصول رواية معشوق الروح بقلم آيه محمد

*********************
إلي هنا تنتهي مقدمة رواية معشوق الروح بقلم آيه محمد
تابعونا في الفصول القادمة
تابعوا صفحتنا على الفيس بوك للمزيد من القصص والروايات الأخري 
أو أرسل لنا رسالة مباشرة عبر الماسنجر باسم القصة التي تريدها
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

يسعدنا تلقي اقتراحاتك أو تعليقك هنا

الاسمبريد إلكترونيرسالة